{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.953 visninger | Oprettet:

Hvornår er en hund "gammel" {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt over en ting? Hvornår er en hund gammel? Jeg tænker mest, hvornår Er det naturligt at hunden bliver "doven".

Benson er "kun" 2,5år og er allerede begyndt at te sig som en gammel mand, han elsker at sove! Hvor han for blot et år siden kom med legetøj for at lege konstant, det sker ikke særlig ofte længere. Og før elskede han en dejlig lang tur, men nu er han begyndt på - helsigvis ikke hver gang - at han andels ikke gider at gå langt, så inden skal jeg trække ham afsted eller vende om.

Andre dage er han heeelt hyper som en hvalp der skal han både lege ud og gå langt osv osv smiley

Hvornår blev jeres hund pensionist?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er en hund "gammel"
  • #2   22. apr 2012 Min Oliver er blevet 13 og det kan bestemt ikke mærkes på ham, han løber stadig fra mine unghunde på 3 år. Han er dog blevet lidt glemsom:)

  • #3   22. apr 2012 Musashi er 9 måneder, og han er gammel når Zippo ikke er hjemme. Så ligger han bare og dovner den, men er Zippo hjemme, ja så er der gang i den =)

    Lige nu er min kæreste inde og besøge en ven, og denne ven elsker bare Zippo så derfor er han med. Så lige nu ligger der en grå misk-mask-muskelhund, og sover under computer-bordet =)


  • #4   22. apr 2012 Vaks er snart 5, og han er blevet mere rolig, men bestemt ikke doven ^^ Han render stadig rundt, som da han var 1 xD

  • #5   22. apr 2012 Nova blev pensioneret som redningshund da hun var 9 år. Men da hun ikke er en hund man bare parkere så er hun pensioneret til konkurrence hund og sidste år blev hun bla. årets mest vindende B-hund i DCH i en alder af 12 år.

  • #6   22. apr 2012 Haha så det er bare benson den dovne skid der hurtigt går på pension haha.
    Han ligger også i dyb koma lige nu - har haft min nevø på besøg i 2 dage, det har taget hårdt på den lille mand.


  • #7   22. apr 2012 Min race synes jeg ikke må blive gammel før de vitterligt ER så gamle at fysikken begynder at vinde over livslysten...

    Jeg ville være ked af at så ung en hund holder op med at være spilopmager - men lur mig, om ikke der er lidt raceforskelle hvad det angår.


  • #9   22. apr 2012 nej det bestemt ikke kun din hund der er tidligt doven... min Ipsen på knapt 11 mdr er en rigtig sovetryne efterhånden.... om morgenen vil hun helst ikke tidligt op, og får hun en lille tur, og en lang eftermiddags gåtur så sover hun rigtigt meget efterhånden, synes hunde hvalpe tid er forsvundet psit med den første løbetid...

  • #10   22. apr 2012 Carina: han er jo ikke gammel- bare blevet voksen smiley

    Min Louie bliver snart 6. Jeg kan da godt mærke, at han ikke er den hyperaktive unghund/hvalp han var en gang. Han elsker stadig at gå og gå langt, laver stadig rejekrumninger af glæde og kan stadig lege- både med pinde, bolde og legetøj. Men der er ikke samme knald på, og han kan sagtens klare en dag og flere i træk end før, hvor vi bare lige går en tur ud tre gange om dagen for at tisse- fx når vi er syge.


  • #11   22. apr 2012 Schæfertossen: Hvorfor dog det? Hvis man arbejder så hårdt med sin hund at den ikke kan leve et godt liv som pensionist bagefter, så skal man dælme finde en anden sport. Det er da absolut uværdigt at hunden ikke er noget værd længere bare fordi den ikke kan bruges i sporten... smiley

    Anyways min den gamle er 9 år, og ja han er gammel smiley


  • #12   22. apr 2012 Daisy er 8 år. Hun er ikke helt så aktiv mere, men hun kan sagtens gi den gas sammen med Tia.
    Synes ikke hun er så gammel :o)


  • #13   22. apr 2012 Rico er ca 8 år og kan godt mærke han er ved at være gammel smiley

    Dog kan fanden godt tage ved ham og han opfører sig pludselig som en hvalp på 6 mdr smiley


  • #15   22. apr 2012 Tror det er meget forskelligt fra hund til hund, min gamle cavalier var nærmest født gammel han var no lidt kedelig for mange...

    så har jeg Flufffy på 7 år der stadig ter sig som en hvalp hun er hverken doven eller lign og ofte er det hende der starter leg op her hjemme...

    Bazil er kun 10 mdr og fuld af ballade


  • #16   22. apr 2012 Schæfertossen: Jeg tror de fleste hunde i en høj alder kan yde noget i en høj alder, og man kan jo sagtens lave opgaver med sin hund som er indholdsrigt men skånsomt.
    Jeg mener bestemt ikke at en hund skal være arbejdsløs smiley Alt efter hvor smadret hunden er, men hvis den er slidt som 5 års (som du nævner kan være der den er gammel), så er der dælme noget i vejen smiley


  • #18   22. apr 2012 Schæfertossen: Fair nok - sommetider er man bare nødt til at få folk til at uddybe hvad de mener, netop for at få be/afkræftet om man misforstår...

  • #19   22. apr 2012 Ingen gamle hunde her, kun hvalpe, der opfører sig derefter.............




    De er 2,5, 5, 7 og 12 år smiley


  • #20   22. apr 2012 @ schæfertossen, er du virkelig så ung og så kynisk....

    er glad for at jeg kender folk der har trænet med o haft brugshunde som også kan finde de et aktivt retræte liv, med et indholdsrigt liv der passer til hundens alder.... alder, eller lavere aktivitetsniveau er jo ingen sygdom.... må svare til at vi skal skyde sportsfolk der ikke længere kan yde på heøjeste plan


  • #21   22. apr 2012 Jeg har det sådan, at jeg har holder hund på den måde at jeg følger hundens alder.

  • #23   22. apr 2012 - . Schæfertossen . - siger jo netop at når hendes hund ikke lever et værdigt liv mere, ja så skal den ikke være her mere.
    Hvorfor skal hun være egoistisk og holde liv i en hund, som ikke har noget liv mere?


  • #24   22. apr 2012 så skrev hun det så kryptisk at det kunne læses som når hun ikke synes hun kunne bruge hunden til mere så er det Over and Out.... så sådan det ud i mine øjne...

  • #26   22. apr 2012 Nogle gange kan man godt skrive noget som for andre lyder på en måde, men for en selv lyder det på en anden måde. Jeg er selv ret slem til at skrive noget som jeg selv kan forstå, men som andre ikke kan.

    Tror det er det - . Schæfertossen . - kom til smiley


  • #27   22. apr 2012 - . Schæfertossen . - og du skal ikke takke =)

  • #29   22. apr 2012 Jamen Schæfertossen, hvis din hund som 5 årig ikke kan de ting så ER der altså noget galt. Om man vil det eller ej.

  • #30   22. apr 2012 Jeg har to piger på 4 og 7 år og de er lige fjollede og aktive begge to.

  • #32   22. apr 2012 Lilly er 8 år - og man kan godt mærke på hende at hun ikke er så ung mere. Nogle dage er hun hvalpet, legesyg og helt oppe og køre. Andre dage vil hun helst bare dovne den. Hun bliver også hurtigere træt og har brug for mere hvile efter vi har været på tur.

    Skulle det måles i hvor doven hunden er, blev Silas gammel den dag han blev kastreret. Magen til dovne hund skal man lede længe efter. Han snorker dagen lang, leger kun et par gange om dagen med Lilly og kun få minutter.
    Udendørs er han dog for det meste super aktiv smiley


  • #33   22. apr 2012 Det skriver jeg da heller ikke ? smiley

  • #34   22. apr 2012 Schæfertossen: "Ja, der er tydeligvis mange der misforstår mig fuldstændigt herinde ;-)"

    Måske du skulle formulere dig bedre så??? *GG* Sorry, kunne ikke lade være.


  • #35   22. apr 2012 Jeg forstår også så udmærket, hvad du skriver Schæfertossen.

    Det har intet at gøre med brugshundesport, men om det, der giver hunden livskvalitet.

    Det kunne være hvad som helst - for din hund er det lydighed og spor, for andres noget andet.

    Vi taler jo ikke om, at en hund på 10 skal gå lydighed og spor som en på 4, men at hunden skal have et aktivt liv med indhold - og når den ikke længere har det, så er det tid at sige farvel.

    Mine hunde skal lege til deres sidste dag...


  • #37   22. apr 2012 Schæfertossen: Total hundehvisker ;D
    Forstod også godt hvad du mente - og synes det er fint at have det på den måde, specielt med den type hund. De er jo lavet til at "arbejde" og har bedst af at kunne det.


  • #38   22. apr 2012 Schæfertossen du skriver om hunden så er 5 år eller 12.

    Det jeg mener er at er hunden kun 5 år så er der noget galt. 5 år er jo ingen alder for en hund smiley


  • #40   22. apr 2012 Natasja, Schæfertossen skriver det som om at kan hunden ikke gå spor er det slut og det syntes jeg er MEGET forkert. Spor er forhåbenlig kun en brøkdel af det hunden kan.

    Hun skrev jo ikke at den dag hendes hund ikke kan rejse sig fra kurven, der er det slut.


  • #41   22. apr 2012 Okay Schæfertossen, så misforstod jeg smiley Håber ved gud heller ikke hunden er slidt op som 5 årig smiley

    Har selv en hvalp på 5 år herhjemme smiley


  • #43   22. apr 2012 Jeg ved udemærket hvad et spor er Natasja. Men jeg håber som skrevet at det kun udgør en brøkdel af hvad hunden kan.

  • #44   22. apr 2012 Min Kato opfører dig også som om han er gammel... Han sover det meste af tiden herhjemme..
    Men han leger da med kattene og leger med bold med sig selv et par gange om dagen..

    Men når vi er nede ved mine forældre eller ved min mormor så leger han da ekstremt meget deres hunde...

    Han bliver 2 år om en lille måned..


  • #45   22. apr 2012 Nu er der jo nogen af jer der i min målestok er ret unge, har børn på jeres alder..... sådan af nysgerrighed hvor mange hunde har I så egenhændigt truffet beslutning om aflivning af, og selv kørt til dyrlægen med til den endelige dag ???

  • #47   22. apr 2012 dig = sig

  • #48   22. apr 2012 Jeg er helt med Schæfertossen, jeg forstod det bare som om det var det spor feks. der var alt afgørende. Du skrev jo ikke at det er den dag hunden ikke kan rejse sig fra kurven eller gå en tur smiley

  • #50   22. apr 2012 Hanne jeg har ikke fået aflivet nogle hunde. Men nu tror jeg heller ikke det er mig du skriver til.

  • #51   22. apr 2012 Men Schæfertossen, hva så hvis ikke din hund er god på sporet mere, ikke gider eller kan, men ellers trivedes i hverdagen og intet fejler, hva så ? Jeg ved godt at spor og leg er ret ens i hundens verden, så kan den lege kan den os gå et spor, groft sagt.


  • #52   22. apr 2012 trådstarter: siden du har en mops kan jeg ikke lade være med at tænke på at det lyder lidt som motionsintolerence, især hvis det er tiltagende nu hvor vejret er varmt?

    jeg tænker vejrtrækning, det er vel ikke sådan at hunden liver op på de kølige eller overskyede dage?

    dermed ikke sagt den ikke bare kan være faldet til ro, og er helt normalt efter racen, min labrador sasha kan sagtens dovne hele dagen INDEDØRS men så snart vi er ude skal der ske ting og sager, og hun er meget frisk på leg eller træning hvis vi starter det, også indefor - hun er 7 år


  • #53   22. apr 2012 Men stadig Natasja, som jeg skriver til Schæfertossen, så læste jeg det som om det spor er altafgørende.

  • #55   22. apr 2012 Jamen Schæfertossen, når du beskriver det på den måde i dit seneste indlæg, så er vi jo enige smiley

  • #58   22. apr 2012 Hehe kender det godt smiley

  • #59   22. apr 2012 Hanne, nu føler jeg mig jo voldsomt truffet af det der med det unge *GGG*

    Jeg har haft tre hunde, hvoraf de to er blevet aflivet. Den ene knap tolv år gammel, den næste knap fire.
    Den første knap mæt af dage mentalt, men kroppen kunne ikke mere. Den anden på grund af en skade.
    Begge beslutninger truffet sammen med min mand og en dyrlæge.


  • #60   22. apr 2012 Hanne M jeg har selv kørt Kongo til dyrlægen, lå på gulvet ved siden af ham under hele forløbet, forlod ham ikke, bar ham selv ud i bilen, gravede selv hullet, lagde ham selv deri, og dækkede ham selv til.

  • #61   22. apr 2012 @ Alfisten.... nej ikke som sådan, men det lød bare så nemt at træffe den beslutning, og så tænkte jeg at hvis man nu fx pga alder endnu ikke havde prøvet at stå og skulle træffe hele beslutningen alene, og føre den ud i livet, så kunne det jo være man havde det anderledes når dagen kom...

    jeg har truffet den på 3 hundes vegne indtil nu, og synes det har været så ganske forfærdeligt hver gang... de har så "heldigvis" været syge....er hunden ikke syg, men blot gammel, som en gammel bedstemor, men stadig spiser, vil nusses og være i sofaen om aftenen, eller hvor man nu ved hunden har hyggested, og kan den gå med på en stille tur, det måske nok tiltagende tager længere tid, så vil jeg nok have svært ved helt at gennemskue hvornår det ikke er livskvalitet nok, altså vi ser bort fra smerter og sygdom, der er jeg helt med...

    Men som med min gamle mor, så er det hun kan i dag og som giver livskvalitet, da noget andet end for 25 år siden, men hun er stadig glad for livet, selvom der soves lidt mere og tingene tager længere tid....



  • #63   22. apr 2012 **Alfisten Natasja* *

    Fy for helvede en grim oplevelse med de killinger! Både det med at nogle snottede møgunger havde kastet sten på dem, og de så ingen øjne havde!


  • #65   22. apr 2012 @ alfisten... åh.... jeg er et gammelt skravl, den slags oplevelser er så genske forfærdelige....

    Ja det er jo sorgen og savnet.... Er hunden syg og har ondt så er det ens pligt, jeg ved det og har gjort det.... men sorgen og savnet....

    Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad der får nogen som helst til at være onde mod dyr... men nu kommer vi langt fra emnet....


  • #66   22. apr 2012 2 schæfertossen... jeg "hentyder" ikke jeg spørger bare .... vi har hver især hunde på hver vores måde, det har jeg intet problem i..... men som skrevet så synes JEG det er svært at måle livskvalitet så længe man taler om hunde, mennesker for den sags skyld, der intet fejler, men hvor den daglige dags indhold måske bare er ændret til noget andet end det det engang har været.... det er jo klart at det unge aktive liv er drømme livet, men om det mindre aktive evt lidt udfoldelsesmæssigt begrænsede liv så er lig med at være en dårligere livskvalitet, det vil jeg have svært ved at dømme.... stadig taler vi om hunde der ikke er syge, har smerter, udstråler livstræthed osv.... Hvis den kan noget, mindre end den har kunnet men virker glad og tilfreds i det.... JEG ville have svært ved at være dommer over dens livskvalitet og sige slut....

  • #67   22. apr 2012 Jeg kan godt følge Schæfertossens betragtninger og har det selv på samme måde.
    Jeg har sagt farvel til otte gravhunde gennem årene, den yngste var 10 den ældste 16., to ft spaniels på 8 og 12 og en whippet på 4.

    Gravhunde og spaniels har jeg selv sendt afsted på den sidste rejse, de er alle blevet taget med i skov eller på mark, sat til at arbejde og skudt.
    Jeg har aldrig haft svært ved at tage beslutning om, at aflive, jeg elsker mine hunde, men de skal herfra med værdigheden i behold.

    Min whippet havde dårligt bagben, en skade, der ikke kunne opereres, og som kun ville give hende flere smerter med årene.
    Havde jeg "skånet" hende, og holdt hende i snor kunne hun måske være blevet en gammel hund, men så havde det været et liv på mine præmisser ikke hendes.

    En ung whippet skal have lov at løbe og bevæge sig, det er det den er skabt til og mit valg blev at lade hende leve livet fuldt og helt.
    Den dag pillerne ikke længere tog hendes smerter, blev der bestilt tid hos dyrlægen.


  • #68   22. apr 2012 @ Kirsten, jeg synes det er fint man har det sådan og kan gøre det på den måde... men puha det giver mig nu et sug i maven at læse det... men de fleste af dine hunde med den alder har så nok også haft et fyldestgørende liv... og igen npr der er noget galt er det jo en helt anden problemstilling....

  • #69   22. apr 2012 Læser man teori omkring hundes alder, så står det at alderdommen indtræder ved 8 års alderen.
    Men det er jo en generel grænse, for selvfølgelig er der forskel på hunde og racer - ligesom det er med mennesker, nogle er gamle når de er 45 andre er ikke gamle selv når de er 75 år.


  • #70   22. apr 2012 Uffe min mops bliver 3 i år, og hans legetøj er heller ikke så intressant længere, kun når man leger sammen med ham om det smiley

    Gåture er bestemt ikke et problemt -- han ELSKER det ! men kender mange med mops, og hvis du ikke er typen der går lange ture, tager i skoven med den osv. så bliver den som dig, doven og vil helst sove smiley En mops bliver som det man selv er:)


  • #71   22. apr 2012 hanne - De har været brugt som jagthunde, og efter min bedste overbevisning haft et godt og aktivt liv, som "pensionister" har de stadig gået lidt spor og fået de daglige gåture.
    Jessie min sidste gravhund, var med på jagt til hun blev 12, da jeg sagde farvel til hende, var fysikken stadig i orden, men hendes syn dårligt, så hun var ved at blive en lille, usikker hund og det synes jeg ikke var værdigt for hende.

    Vi har forøvrigt stadig gravhund i huset, men det er min søns smiley


  • #72   22. apr 2012 Min den ældste er 8½ år, og hun tonser rundt med unghundene, og har ikke et gråt hår nogen steder, jeg tror nu aldrig, at hun har tænkt sig at blive gammel smiley

  • #73   23. apr 2012 Min cavalier begyndte at virke "gammel", da han var ca. 9 år gammel.

    Han blev lidt stiv i de første par skridt, når han havde ligget og sovet. Når det var meget koldt, havde han ikke lyst til at gå ligeså langt. I varmt vejr legede han ligesom en hvalp igen smiley Og han legede også stadig indendørs og hoppede op i sofaen etc.

    Jeg føler selv at jeg fik ventet for længe. Han blev 9,5 år gammel. Det var frostvejr. Vi gik en tur på 2 km ned på engen. Han sakkede bagud - jeg kaldte på ham og han satte i fuld firspring i min retning... Han nåede aldrig over til mig :`( Han besvimede undervejs og jeg måtte stortudende bære ham hele vejen hjem.

    Da vi kom hjem, livede han lidt op, men virkede ved siden af sig selv. Fik ringet til dyrlægen og tog afsted med ham. Han fik ved det årlige sundhedstjek som 8 årig konstateret en svag mislyd på hjertet og nu kunne det ikke pumpe blodet godt nok mere.

    Dyrlægen talte om noget hjertemedicin (digitalis tror jeg), det ville dæmpe synptomerne, men han skulle holdes i ro. Ingen lange ture, ingen boldkast (som han elskede). Vi gav ham fred i stedet. Det var frygteligt ikke at få ham med hjem igen :´(

    Men en anden gang ville jeg gerne om muligt undgå at få ventet så længe at hunden skal dejse om på en tur, før jeg kan se skriften på væggen...


  • #74   23. apr 2012 Alfisten: han var ved dyrlægen den 20/3 og der var alt i den fineste orden - og allerede der var han sådan.
    Det skal dog siges at han desværre har problemer med tørre øjne - som han er i behandling for - men han virker ikke som om han er påvirket af det så længe han får hans øjendråber. Så tror bestemt ikke han fejler noget

    Pernille: ja så kan man diskuterer hvad forskellen på gammel og voksen er smiley


  • #75   23. apr 2012 Pernille: jeg kom til at sende den for tidligt: men jeg har aldrig haft en hund fra hvalp før, så jeg har aldrig oplevet når en hund går fra hvalp til voksen. Det kan da godt være der bare er fordi han ikke længere er en unghund.

  • #76   23. apr 2012 Louise: Nej det ved jeg ikke rigtigt om jeg vil sige.
    Han har altid været aktiv, og kan sagtens gå flere km - hvis han gider smiley
    Men når det er varmt tager jeg selvfølgelig hensyn, han skal ikke presses til noget. smiley


  • #77   23. apr 2012 Lene:
    Altså jeg er på ingen måde doven. Og benson kan sagtens gå lang og løbe.
    Vi er mindst 1 gang om ugen ude på en tur på knap 5 km og den kan han sagtens. Han har endda også været med mig ude og løbe, men nu er jeg i så god form han ikke kan følge med så skal han ikke med mere.
    Og det skal ikke forståes sådan at han intet laver for det gør han, men kontra hvad han gjorde for et år siden så er forskellen bemærkels værdig.


  • #78   24. apr 2012 Lige præcis det jeg også reagede på. Så var afsted for at få hans tjekket - mistænkte det måske kunne være hans poter eller lignede der gjorde ondt - selv om ejg ikke kunne finde nogen "beviser".
    Men dyrlægen kunne heller ikke finde nogen grund - han var sund og rask og ikke overvægtig. Så det var bare overgangen fra unghund til "pensionist" smiley


Kommentér på:
Hvornår er en hund "gammel"

Annonce