{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
992 visninger | Oprettet:

hvad betyder et år fra eller til? {{forumTopicSubject}}

Hej Hundegalleri!

Nu har jeg siddet i et par dage og overvejet om jeg virkelig skulle skrive det her indlæg, men er nu blevet enig med mig selv om, at hvis jeg nogensinde skal have svar på mit spørgsmål, bliver jeg simpelthen nødt til at spørge..

Og inden I svarer, vil I så ikke lige læse færdig?

Jeg har snuset mig frem til, at folk her på Hundegalleri generelt ikke er glade for "børn" under 18 år, og derfor gerne vil have aldersgrænse for, at kunne oprette en bruger her på Hundegalleri. Mit spørgsmål er så bare Hvorfor??

Jeg har set rigtig mange under 18 der taler pænt, og holder en god tone; og jeg har set endnu flere OVER 18 der bestemt ikke kan finde ud af at holde en respektabel tone og tilgang til tingene!

Jeg sidder her som 17 årig og kan blive en kende sur over, at folk generaliserer på denne måde og straks vil have lavet forbud og love.. Lyder det bekendt? Er det ikke lidt ligesom dengang hundeloven blev diskuteret? "Bare fordi en brøkdel af hundene bider fra sig, så skal alle hundene da ikke gøres forbudt" - se det hørte jeg mange sige dengang..

Jeg nyder at følge med i forummet har på HG, men nogle gang(for det meste, faktisk) stopper jeg mig selv i at skrive min mening om tingene, af frygt for folk ikke vil tage det seriøst/bliver sure pga. min "unge alder". Ja, det er ikke alle på min alder(eller yngre) der ved hvordan man skal opføre sig mod andre mennesker, men er det så ikke op til den voksne at vende det døve øre til, eller bare rette personen på en pæn måde?
Jeg har før prøvet (heldigvis ikke på Hundegalleri(endnu), men på et andet forum) at folk blev dybt forarget over, at en under 18 kunne have sin egen mening, og jeg blev efterfølgende totalt ignoreret.. De eneste i dét forum, der rent faktisk kunne holde en pæn tone, var dem under 18; og nej, det er ikke fordi jeg er selvhellig, og ikke kan se ud over egen næse - jeg kan sagtens se mine egne fejl og erkender dem glædeligt!

Heldigvis er JEG endnu ikke blevet ramt af denne "Over 18" politik har på HG endnu... Men jeg synes bare det er en dårlig ting at generalisere på den måde, og kunne godt tænke mig at folk fik en anden indstilling til "børn under 18".

- Og ja, jeg kan da selv blive irriteret over én på 12 år, der ikke kan finde ud af at snakke eller opføre sig ordentligt, men derfor begynder jeg ikke at flyve i flæsket på personen, som jeg har set andre gøre! (Og ja, det kan tages som en generalisering fra min side, men det skal ikke ses sådan..) Der er jo også mange OVER 18 der bestemt ikke kan finde ud af, at de rent faktisk også skal behandle deres medmennesker ordentligt på nettet..

Igen vender jeg tilbage til mit første spørgsmål; hvorfor denne generalisering mod "under 18" ? Jeg vil tro der er flere på min alder der spørger om det samme..

Jeg håber I vil tage Jer tiden til at læse mit lang indlæg her, og komme med en udmelding omkring det; om ikke andet, så bare en forklaring på hvorfor man er enig/uenig med mig- hvis I forstår.. Jeg håber desuden at denne tråd ikke kommer til at være et eksempel på denne "over 18"-mentalitet, og at vi kan finde en tone hvor alle kan føle sig velkommen.. Her skal være plads til at man kan sige sin mening, uden at blive "svinet til" som det populært bliver kaldt.

Igen: jeg håber I har læst hvad jeg har skrevet, og vil give Jeres egen mening til kende, om så det bare er et indlæg hvor i skriver ”Enig” så vil det faktisk gøre mig glad/lettet at vide hvordan holdningen RIGTIGT er her på Hundegalleri.

Glade smil og eftertænksomme tanker

Melanie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad betyder et år fra eller til?
  • #1   10. maj 2012 Jeg er enig med dig - jeg synes ikke der skal være en aldersgrænse, for god opførsel hænger ikke altid sammen med alder.

  • #4   10. maj 2012 Enig.


  • #5   10. maj 2012 Det er jo præcis dét jeg mener! Opførsel og alder hænger ikke altid sammen smiley
    Godt at vide, der er andre, der sidder med sammen holdning som jeg. smiley


  • #6   10. maj 2012 Er fuldstændig enig i at alder og opførsel ikke altid hænger sammen....Tror grunden til man lige skiver de 18 er fordi det er der man er myndig, og fordi man jo ikke kan lave personlige aldersgrænser, altså gå ind og vurdere hver enkelt på den mentale og mondenheds mæssige tilstand, så derfor....

    Jeg er for en aldersgrænse, ikke forde generelle emner men når der kommer kød på emnerne, og fx man vil ligge videoer ind til at underbygge emnet, så kan man få tråden slettet hvis nogen mener den kan være for stødende for børn, dette mener jeg ødelægger/indskrænker mulighederne for den reelle debat....

    Ja voksne skriver også mindre pænt, de fleste har dog et mere varieret og udbygget ordforråd og kan debattere længere på argumenter end "børn",....

    jeg gider ikke skrive i tråde hvor jeg når jeg læser den kan se at der til kritiske indlæg allerede er svaret "skrid, det skal i ikke blande jer i, hve siger jeg..." osv.... selvom jeg sidder med et godt råd til emnet gider jeg ikke spilde min tid på "børn2 der ikke svarer pænt og med respekt for at de stiller spørgsmål på et forum hvor der sidder mange voksne mennesker som både pga alder, erfaring og viden skal respekteres, dette tror jeg ikke mange børn og unge gør sig klart, så bla.derfor er jeg for aldersgrænse, velvidende at ingen lige blive klogere natten mellem 17 og 18 år....


  • #7   10. maj 2012 Jeg er helt enig i det hele handler om opførsel, ikke alder og jeg kan slet ikke forstå en voksen kan blive forarget over en 12 årig og begynde en længere diskussion.

    Desuden er det ikke de unge der er de værste herinde:o)


  • #8   10. maj 2012 Jeg kan kun være enig.
    En del af de spørgsmål der bliver diskuteret, og som er stillet i en god tone, mange gange for at blive klogere på et specifikt emne, udvikler sig til en hetz mod hinanden.
    En ting er at være af en anden mening, men det giver ikke ret til at skrive i grimt sprog. Vi kommer meget længere med at tiltale hinanden pænt, enig eller ej.
    Desuden, som du påpeger, følger alder og opførelse ikke altid er.
    Det kan man tydeligt læse ud fra dit fornuftige indslag.
    "Thumbs up" herfra


  • #9   10. maj 2012 Jeg er fuldstændig enig...! Her inde på hg og så mange andre steder er der en tendens til at si at hvis man er under 18 ja så man jo et barn men hvis man over så man voksen... Folk glemmer bare at tænke på at forskellen kun kan være 1 dag og der ændres ens mentalitet sig altså ikke....

  • #10   10. maj 2012 Hanne m: Kan godt se hvad du mener; men mener du så også at der 'bare' skal være et forum for dem over 18? Så de voksne kan få love at debattere frit, er det dét du mener? smiley


    Kennel Flindt's Shih Tzu, : Ja, nogle gange tænker jeg det samme smiley

    Susan H: Ja, forskellige folk har forskellig meninger, og det skal man respektere.. smiley


  • #11   10. maj 2012 Dejligt at se der er så mange der er enige!
    Jeg er selv 18 og jeg har det på samme måde som TS.
    Jeg kan blive noget så arrig når jeg ser nogen der er på min alder eller lidt ældre end mig som skriver noget som min lillebror kunne finde på, for det går ud over alle os der faktisk kan finde ud af at skrive pænt og har respekt for andre.
    Jeg stopper også tit mig selv i at skrive i tråde af samme grund som TS.
    Jeg har selv overvejet at lave en tråd om dette emne så er bare glad for at TS har gjort det! smiley


  • #12   10. maj 2012 Jeg ved ikke hvad jeg mener. For der er mange søde og velformulerede børn herinde. Men der er ligeså mange der bestemt ikke er det. 12-13 årige piger der bliver noget så modbydelige hvis de ikke får deres vilje eller hvis de bliver sagt imod.

    Det kunne være værre. Her er heldigvis størstedelen voksne, hvor imod på fx gnavergalleri er det børnene der er i overtal og det ses tydelig på både sproget og rådene derinde. Det ønsker jeg ikke for HG.

    Må indrømme at jeg personligt har svært ved at tage råde fra børn under 15 seriøst. Specielt fordi de har med at udtale sig og give råd uden at vide det mindste. Men sådan er der self også nogle voksne der gør. En mening har alle ret til at have uanset alder.


  • #13   10. maj 2012 Der er bestemt flere herinde under 18 år..... der er yderst fornuftige... og faktisk ved en en del mere om hunde ..... end mange ældre ved....

    Og med hensyn til at opføre sig pænt...... Uha da.... jeg kan nævne mange ældre , der opfører sig ... %&(/%=?)(&((?=()&

    Så Nej.... ingen aldersbegrænsning på HG......


  • #14   10. maj 2012 Jeg er enig, men er også enig med Tinna...

    Er enig i at rigtig mange unge under 18 snakker pænt og er velformuleret og de ved hvad de snakker om, eller gerne tager imod råd omkring træning, eller lign.

    men der er også de "helt unge" på de 12-13 år eller deromkring, der ikke kan tage imod en hjælpende hånd, og så skaber sig værre end en tæve i løbetid! Det er belastende, men der er heldigvis langt imellem disse tilfælde.

    Så jeg syntes heller ikke der skal være en aldersgrænse smiley


  • #15   10. maj 2012 Jeg er enig, men er også enig med Tinna...

    Er enig i at rigtig mange unge under 18 snakker pænt og er velformuleret og de ved hvad de snakker om, eller gerne tager imod råd omkring træning, eller lign.

    men der er også de "helt unge" på de 12-13 år eller deromkring, der ikke kan tage imod en hjælpende hånd, og så skaber sig værre end en tæve i løbetid! Det er belastende, men der er heldigvis langt imellem disse tilfælde.

    Så jeg syntes heller ikke der skal være en aldersgrænse smiley


  • #16   10. maj 2012 lige mine ord melanie !..
    jeg er stoppet med at skrive i forummerne på hg.. gider simpelthen ikke bruge så meget tid herinde, som jeg engang gjorde. netop fordi der er så mange VOKSNE som har så grim en tone, og bare burde ha en røvfuld..

    tums up for dit indlæg! smiley


  • #17   10. maj 2012 Jeg er lidt splittet i dette spørgsmål.
    Der findes både fornuftige teenagere og det modsatte men det gør der også blandt de voksne og sproget kan også være både velformuleret og det modsatte hos begge grupper, så ud fra de 2 perspektiver så er det ok at der ingen aldersgrænse er. Men når tråde med gode debatter bliver slettet fordi der linkes til nogle ubehagelige videoer fordi der er børn på HG så mener jeg det går for langt. Det er i første omgang forældrenes ansvar at 12 årige sidder og ser disse videoer, men da disse videoer ligger overalt så er de nok mere imune end nogle af os andre, og hvis HG ikke vil have vist disse videoer for børn så bør vi have en aldersgrænse på eks 15 år , men hvordan man vil administrerer den er en anden sag.


  • #18   10. maj 2012 Hvis man er 14 og vil ind på HG og der er en grænse på 15, så skriver folk da de er 15 år, så vil jeg egentlig hellere vide folks alder, så jeg ved hvem jeg skriver med.
    De unge er faktisk bedre til at lægge deres alder på end de voksne, mærkelig nok, for jeg kan altså ind i mellem godt tro det er et barn jeg kommunikere med, altså en under 18 og så er vedkommende fyldt 50


  • #19   10. maj 2012 En decideret aldersgrænse går jeg ikke ind for , men kunne tilgengæld godt ønke mig at trådene ikke bliver slettet fordi billederne /videoérne er for hårde til børn, der kunne jeg bare godt ønske mig at de blev "lukket"/usynlige for unge under 18. ,men sådan at dem der er over 18 stadig kunne debatere .

    Der hvor jeg rent faktisk kan gå hen og blive ked af at der er unge herinde er typisk når der er videoér at hunde det springer over hjemmelavede farlige alt for høje spring of oftet på det mest mærkelige /ødelæggende underlag, Eller der bliver fra en ung på 12-14 år spurt omkring råd og vejledning til syge eller fødene hunde også kommer der masser af gode råd og vejledning, men alligevel ser man at der ikke bliver gjort noget fordi forældrene er ligeglade, synes det er synd fr hunden men også for den unge som oplever at have fået vejledning og desværre ikke kan følge det til dørs.
    Kan ikke lade være med at spekulere bagefter om hvordan det er gået.

    Et af ønskerne kunne også være at der under bruger navnet stod feks " ung medlem" og feks Medlem det ville spare noget tid at man ikke skal ind og kigge hvor gammel hver enkelt er .
    Det bruger vi med stor succes på et at de andre forummer jeg hører til på. Lige som der er en kategori hvor de unge medlemmmer ikke kan komme til at læse i.
    Selvfølgelig kan vi ikke gardere os 100% der vil atid være nogen der kan/vil snyde med alderen,men så har vi da gjort forsøget


  • #21   10. maj 2012 Sabrina det var en god ide, og så kan det være lidt billigere for dem , hvis der så er nogle mindreårige der vælger at snyde sig til en højere alder så kan man i hvert fald ikke bebrejde HG nogenting.

  • #22   10. maj 2012 Enig! smiley

    Startede selv herinde som 15 årig så kender det alt for godt smiley


  • #23   10. maj 2012 Alder synes jeg egentlig slet ikke er et issue herinde.

    Men vi mennesker har det jo med at skabe sammenhænge og sætte i bokse for at vi kan holde styr på alle de indtryk, vi får.
    Og afhængigt af, hvor vi er i livet, hvad vi har af erfaringer, så lægger vi jo specielt mærke til, når der er nogle bestemt bokse, vi bliver puttet i - specielt, hvis det ikke er nogen vi ønsker at være i.

    For mig personligt er det ligemeget hvad alder folk har. Det er ikke det, det handler om overhovedet.
    Jeg har kun respekt for unge mennesker der er ved deres meningers mod, tør udtrykke dem og argumentere for dem på et sagligt plan.



  • #25   10. maj 2012 Jeg er helt enig med TS og CH smiley

  • #28   10. maj 2012 Min inaktivitet de sidste par timer skyldes skole og et mere eller mindre kaotisk lægebesøg - ikke manglende interesse for hvad I har at sige; bare rolig smiley

    Det er virkelig dejligt at hører alle de forskellige meninger I har! Jeg bliver klogere og klogere her, og kan sagtens se fornuften i hvad I siger smiley Det er virkelig fedt at se så mange forskellige argumenter, og så mange interesserede i dette..

    Jeg er faktisk helt enig med Sabrina E; jeg synes idéen med "usynlige" tråde er rigtig god! Men på den anden side

    CH - du har jo nok helt ret; grunden til at JEG lægger mærke til det, er jo nok at jeg selv bliver ramt, hvis der pludselig kom en aldersgrænse. Det kan jeg faktisk slet ikke argumentere imod, for det er jo sådan landet ligger.. smiley

    Jeg tænker at man, som Sabrina E også foreslår, får et bedre alderssystem på HG, så man har bedre mulighed for at se hvor gamle dem man skriver med egentlig er. Og så låsning af alder fra den dag man opretter brugeren - lige nu kunne jeg gå ind og ændre min alder så jeg står til at være ældre end jeg i virkeligheden er(hvilket jeg selvfølgelig ikke har tænkt mig at gøre!)..


  • #29   10. maj 2012 Melanie, jeg ser lidt fordele og ulemper ved løsningen.

    Jo, der ville være en fordel i, at man kunne se, hvor gammel en bruger var inden man svarede - det kan afstedkomme lidt forskellige udtryk.

    Men jeg kunne godt mistænke en smule, at man faktisk får skabt det, du helst ikke vil have - nemlig at man bliver behandlet anderledes på grund af sin alder.

    Jeg tror ikke jeg er alene om fuldstændig at undlade at kigge på profiler, når jeg er i forum. Jeg aner ikke hvor gamle folk er - og svarer udelukkende ud fra det, de skriver. Det giver jo en fuldstændig ligebehandling af alle.

    Der, hvor det kan tilte er, når det er en meget meget ung der skriver - og temaet er meget alvorligt eller helt akut.


  • #30   10. maj 2012 @ TS, måtte lige på arbejde derfor den lange svar tid....

    ja må indrømme jeg ville deltage på et forum hvor jeg vidste der var en aldersgrænse, stadig er jeg klar over at alder og formuleringsevne/ sprogbrug ikke nødvendigvis hænger sammen, men jeg gider f gå ind og checke op på alderen på dem jeg skriver med.. er de gamle nok til at være her, er de gamle nok til at tåle mosten, det er det jeg går ud fra.... Kommunikerer nu som regel også pænt, og som sagt kommer jeg ind i en tråd hvor jeg rent ud sagt om sprogbruget tænker "vor herre bevares" ja så deltager jeg ikke i den tråd.....

    Må indrømmer at en sætning som denne :

    " netop fordi der er så mange VOKSNE som har så grim en tone, og bare burde ha en røvfuld.. "

    i et af indlæggene her i tråden er af den udtryksform hvor jeg ville tænke, nå ok det gider jeg ikke, synes simpelthen ikke den slags kommentarer har noget berettigelse....

    mange gange når børn spørger om noget herinde så tænker jeg virkelig, og hvor er deres forældre så henne.... om ikke o forhold til barnet, så dog til hunden der evt skal til dyrlæge osv.....

    Jeg anerkender helt sikkert at det med ordentlig sprog og reaktion på evtuelle råd osv har meget mere med personlighed og opdragelse at gøre end med alder... men det er jo ikke til at sætte grænser der afhænger af personen, derfor tænker jeg at en 18 årig må alt andet i sanfundet, og den alder er bestemt til at der er man til fulde ansvarlig for egne handlinger, så derfor 18 år som en alders grænse, hvis et forum skal have et sådant...


  • #31   10. maj 2012 hanne, jeg har det som dig mht når jeg skriver i tråde, når man er herinde må man kunne tåle mosten, men jeg mener også at jeg altid forsøger skrive i et pænt sprog smiley det eneste der taler for en aldersgrænse er at HG fjerner links til "voldsomme " videoer og det kan ødelægge en god debat ( er set herinde ) men det er jo ikke de unges skyld.

  • #32   10. maj 2012 Jeg må sige at jeg oplevet flere der over 18 år, som opføre sig som børn. Så næ, ingen aldersgrænse - folk kan jo alligevel lyve omkring deres alder.

  • #33   10. maj 2012 Hanne: Lige den sætning du fremhæver: "netop fordi der er så mange VOKSNE som har så grim en tone, og bare burde ha en røvfuld.."
    syntes jeg også er rigtig ærgerlig.
    Jeg overvejede selv at kommenterer på det men blev faktisk ret irriteret over det så jeg valgte bare at sætte denne tråd på pause for en stund da jeg lige på det tidspunkt ikke havde noget konstruktivt at tilføje.


  • #34   10. maj 2012 @ Elisabeth, ja havde jeg ikke skrevet i tråden havde den "tone" kunnet få mig til ikke at kommentere, men nu var jeg startet og TS havde stillet spørgsmål til mig....

    Men ja det er den slags der gør at gamle ikke gider, og andre unge kan ærge sig over at nogen skriver sådan...

    Om ikke andet belyser den et af de dilemaer der netop er omkring sprog/alder/tone...


  • #35   10. maj 2012 Den sætning valgte jeg også fuldstændig at overhøre må jeg ærligt indrømme.. Syntes heller ikke at den hørte til her, for som sagt vil vi alle gerne have der at overholdes en god tone.. (Og det er slet ikke for at hænge brugeren ud der har skrevet det! Hun burde bare lige have tænkt to gange ;o)))

  • #36   10. maj 2012 Jeg syntes bare det er godt at der er andre der "gider" hive fat i det som vi andre ignorerer.
    Men jeg må indrømmer jeg tænkter: "nej, nej, nej, det er jo lige præcis sådan noget der gør at der er de meninger om unge."

    Melanie: Helt enig smiley


Kommentér på:
hvad betyder et år fra eller til?

Annonce