4.240 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 101 Svar

Pris på en hvalp - er det ok at prutte om prisen?? Pris på en hvalp - er det ok at prutte om prisen??

Ved ikke om jeg er sippet, men jeg ser lidt rødt, når folk prøver at prutte om prisen på en hvalp.
Jeg tror faktisk aldrig jeg har oplevet det før nu, men pt har vi en hvalp, der har for store hvide aftegninger. Det betyder at den ikke kan bruges til udstilling - teoretisk kan den bruges til avl, men ikke noget vi opfordre til. Vi har så valgt at sætte den 4000 kr ned i pris, pga denne skønhedsfejl. Men det har dælme fået det frem i folk, som vi frygtede.... udsigten til en billig hvalp smiley for ikke nok med at hvalpen er billiger, men folk mener at så kan man godt tillade sig at påpeget at så er stamtavlen jo intet værd og hunden derfor bør være endnu billiger.... jeg prøver pænt at forklare folk at det jo ikke er det som stamtavlen skal bruges til og at hun jo stadig er en hvalp efter super sunde og tjekkede forældre/linier, men det præller af på folk - får så en histore om tavlehunde der også er blevet syge...
Jeg fatter ikke at folk tager kontakt til en DKK opdrætter, hvis de ikke mere at denne kan give dem noget ekstra?? vi ligger ikke skjul på at vi søger et hjem hvor man ikke ønsker at udstille/avle og derfor er prisen derefter. Hvis man så synes at en tavleløs hvalp fra den blå avis til 5-6000 kr er et bedre bud, hvorfor pokker så bruge min tid??
Ja, det kan I jo nok ikke svare på, men skulle lige af med min frustration.....

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylde mursten 500 kr.
  • Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Hand curtain rail on ceiling 400 kr.
  • Afhente mindre fældet nåletrå 1.000 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pris på en hvalp - er det ok at prutte om prisen??
  • #1   8. jun 2012 Nej, jeg kunne aldrig finde på at prutte om prisen på en hvalp..

• #2   8. jun 2012 Uforskammet, er det eneste ord der falder mig ind...

Man prutter sgu da ikke om et lille levende dyr.....

• #3   8. jun 2012 men ikke nok med at man beder om en laver pris, men man underbygger forespørgelsen med at "nedgøre" hvalpen og det den kommer af.... det er det som får mig til at se rødt og ønske folk held og lykke med at finde en hvalp et andet sted... sjovt nok at så oplever vi ikke det, ved dem til fuld pris..

• #4   8. jun 2012 Der er jeg så ikke helt enig, kommer an på flere ting i sitiuationen.

Men som udgangspunkt nej

• #5   8. jun 2012 Man kan ikke prutte de prisen på noget levende - usmageligt.

• #6   8. jun 2012 Ryan; hvad vil du mene, kan gøre at det er ok at prutte ??

• #7   8. jun 2012 Ved nu ikke.. Synes folk prutter rigtig meget m prisen (skambyder), når det er salg af heste, det gælder. Og det er da også et levende væsen.

Kan overhovedet ikke forstå, at nogen kan få den tanke, at en opdrætter vil sælge dem en hvalp, som de selv nedgører. Usmageligt i mine øjne!

• #8   8. jun 2012 Det er nok ikke lige at prutte, men hvis vi tager udgangspunkt i dine hvalpe og prisen er eksempelvis 10.000 for fuld pris, og 6.000 for nedsat pris.

nu ved jeg så heller ikke hvornår du sender hvalpe afsted nogen 8 uger andre 10 og 12 uger, men lad os sige 10 uger.
    Hvalpen kommer afsted som 10 uger, men retur 13 uger. Når den så skal omplaceres altså 2. køber, hvis der ikke er en nedsættelse automatisk i forhold til den har været et sted hvor ingen ved hvordan den har haft det og hvad vaner den har tilegnet sig, kunne jeg godt finde på at spørge om yderligere prisnedsættelse............men måske ikke prutte.............

Men jeg skriver jo så også "som udgangspunkt nej"

• #9   8. jun 2012 altså hvad er forskellen at prutte om prisen på en hest eller en hund? .. de er begge levende væsner, som bliver handlet af os mennesker, ergo er det en handelsvare i det øjeblik..

ville dog ikke handle med en dkk opdrætter da jeg ved hvilket arbejde det er i de hunde..
    en rundforbikørsel kunne jeg godt finde på at spørge lidt til prisen.. ikke det vilde men lige høre af smiley

i mine øjne er der ingen skade sket, ved at spørge om prisen er fast eller om hjemmet er vigtigst.. ikke alle gode hjem ligger inde med flere tusind kroner sådan bare lige smiley ..
    dog er der stor forskel på at spørge til prisen og "svine" sælger til .. misforstå mig ret smiley

• #10   8. jun 2012 Helle N det er jo så en helt anden snak, det viser jo noget om dem der skal ha den og så ville jeg nok fravælge dem som køber på det grundlag.

• #12   8. jun 2012 Og vil så lige sige at i forhold til det med heste handel så er det nok noget der ligger tilbage fra gammel tid når man var på marked.

• #13   9. jun 2012 Ryan F

Hunde (og andre dyr) blev/bliver jo også solgt på marked..

• #14   9. jun 2012 Platugler jeg kan sagtens følge dig det andet jeg skrev var svar på selve spørgsmålet smiley
    Det er som om det får det værste frem i folk som gør de ting du beskriver og viser de ikke har undersøgt hvad en stamtavle betyder.

Så igen ud fra den forudsætning ville jeg også vælge dem fra smiley

• #15   9. jun 2012 M.P. også vores tanke, men nu må vores race jo ikke være broget og det er hun eller ikke - men det betyder at hun ser anderledes ud, end man normalt ser hos racen og derfor valgte vi at sætte prisen ned med det samme.

Ryan: helt enig, en omplaceringshund bør være billiger... men i feks Tyskland, der er en unghund dyrer end en hvalp.

• #16   9. jun 2012 Helle N : Ikke fra seriøse opdrættere smiley
    Og tænker også kreatur/husdyr auktioner

• #17   9. jun 2012 Tror det, der virkelig genere mig, er at folk ikke fatter, at selv om aftegningerne(som jo er rent kosmetisk) er anderledes på hende, så er der lagt lige så meget arbejde i hende, som hendes søskende og vi står lige så meget til rådighed med hjælp osv fremover...

• #18   9. jun 2012 Helt enig og sådanne mennesker ville jeg også være blevet træt af at bruge tid på.

• #19   9. jun 2012 Generelt har jeg ikke noget imod bud og at man kan snakke om prisen, omend jeg ikke selv vil gøre det om en hund.,
    Dog er det ved at være sådan, at skambud er en del af alle annoncer.
    Jeg har 30-40 annoncer af gangen på GogG, DBA og andre steder (mest krybdyrs relateret), og er blevet så træt af folk der feks. byder 500 kr. på en slange jeg har til salg til 3000 kr, eller en der ikke vil betale prisen fordi han skal køre langt efter det.
    Jeg er begyndt at slutte alle annoncer med "Alle bud og bytte forslag ignoreres"
    Og selvom jeg skriver det, så vælter det ind med bud og bytte forslag, men jeg svarer aldrig.

Jeg er så træt af folk der gerne vil have noget , men ikke vil betale prisen.

• #20   9. jun 2012 Jeg ville aldrig gøre det.
    Mener jeg, at prisen er unfair, så finder jeg et andet sted at købe hvalp.

Dog er det sjældent pga. nedsat pris..

• #21   9. jun 2012 Hvorfor er det så forkert at "prutte" om prisen på et levende væsen? Det er da ikke fordi at man tænker mindre godt om det dyr der drejer sig om:-/

Jeg har ikke lige taget stilling til at jeg selv ville gøre det, men heller ikke om jeg syntes at det er forkert.

• #22   9. jun 2012 Nej jeg ville heller aldrig prutte om prisen, selvom jeg nogle gange ser nogle sindssyge priser rundt omkring - så holder jeg mig altså væk!

Dem som tager 8000 for en "ægte chihuahua uden stamtavle" gider jeg ikke engang bruge min tid på....!

• #23   9. jun 2012 Anja: fordi jeg jo allerede har taget en beslutning om, hvad denne "mangel" skal give i afslag i prisen - synes det er mangel på respekt for mig og det arbejde jeg ligger i mit opdræt, at prutte om prisen.
    prutter du også om prisen i Bilka smiley

• #24   9. jun 2012 Platugler> Nu var det heller ikke lige din hvalp jeg hentydede til:-) Og jeg kan sagtens forstå dig. Når jeg taler om at prutte om prisen, så har jeg helt automatisk et gadekryds eller "ægte uden stamtavle" i hovedet. Troede ikke at folk pruttede om priserne hos seriøse opdrættere:-S
    Nej, jeg prutter aldrig om priserne, men i de 6 år jeg har arbejdet i Flügger har jeg virkelig hørt på mange der forventer minimum 10% rabat og jeg forstår stadig ikke hvorfor jeg skal stå og give dem rabat, fordi at de kommer en gang hver 5. år og køber 10 liter maling, for så derefter at fare i Jem&Fix og købe deres billige værktøj! Så jeg kan sagtens sætte mig ind i hvad du må føle.

Men kan dog ikke se hvorfor det er anderledes at byde på et dyr fremfor f.eks. et ur eller en sofa... Altså dyret lider da ikke under det på nogen måde

• #25   9. jun 2012 Altså annoncer på feks. Gul og gratis, hvor sælger kan sætte kryds i bud modtages, der er det ok, eller annoncer som lyder hjem før pris, men ellers nej. Hvorfor henvende sig hvis man ikke har de penge som hund/kat eller ligende annonceres til

• #26   9. jun 2012 Anja: kan godt i teorien følge dig, med sofaen osv ... men når det kommer til virkeligheden, så kan jeg mærke at jeg føler mig ramt. Tror en møbelsnedker også ville føle sig ramt, hvis det var hos ham du pruttede om prisen - tror det er noget at gøre med det man har lagt i tilblivelsen af hunden/sofaen... og den følelser har de ikke i Bilka, for det er jo ikke sælger der har "produceret" produktet.

• #27   9. jun 2012 Valborg: nemlig... og hvorfor kontakte en DKK opdrætter, hvis man ikke mener at denne har mere at byde på, end en tavleløs avler i den blå avis ?? det er det jeg ikke fatter...

• #28   9. jun 2012 I dit tilfælde synes jeg det er direkte uforskammet. Men jeg pruttede faktisk om prisen da jeg købte Sigurt, men det skyldes at han hverken var chippet, vaccinere eller havde fået ormekur og han var væsentlig ældre end 8 uger.

• #29   9. jun 2012 Platugler> Mente nu brugte ting. Jeg prutter som sagt ikke selv om priserne i butikker. Men for et par måneder siden skulle jeg sælge mine sofaer og havde sat dem til 2500 kr. på en annonce i en facebookgruppe. Der var mange interesseret, men flere af dem bød f.eks. 500 kr. eller 800 kr. og jeg havde ikke bedt folk om at byde, men havde højt og tydeligt skrevet prisen. jeg endte med at sælge dem for 2000 kr. selvom jeg egentlig ville have haft de 2500 kr. for dem. Så jeg forstår godt at folk byder på en vare som har en fast pris, hvis man kan få prisen lidt ned -hvilket man jo ofte kan:-/ Og et eller andet sted er et dyr jo også en vare der er til salg og mange har jo faktisk held med at prutte priserne ned på hvalpe:-(

• #30   9. jun 2012 Anne Julie F> Det kan jeg godt forstå. Støder dagligt på hvalpeannnoncer på nettet med hvalpe der intet er gjort ved, men som folk forlanger både 6000 og 7000 kr. for. Det er det rene vanvid i mine øjne:-O

• #31   9. jun 2012 Anne og Anja: netop... men denne hvalp har jo ALT med og er passet med ALT... der er kun afvigelsen i aftegningerne og dermed ingen udstilling, som gør hende anderledes en hendes søskende .. men rigtig mange ønsker jo ikke at udstille...

• #32   9. jun 2012 Jeg har med Bohema spurgt om jeg kunne få hende til 2000,- mindre, men det var han ikke interesseret i så jeg gav det fulde beløb på 8000,- Kan godt se nu at det egentlig er reeet mange penge, da hun er sterilliseret. Men han har lagt et kæmpe arbejde i hende mht træning og udstillinger, så det gjorde mig faktisk ikke så meget.

• #33   9. jun 2012 Og hun er jo uanset pris en dejlig hund. smiley

• #34   9. jun 2012 Helene: hvorfor skulle hun være billiger, fordi hun er steriliseret ?? du ville vel ikke kigge på hende, hvis du var interesseret i at opdrætte... en sterilisation koster da også penge... ret så mange faktisk.
    Det er også det jeg møder, at fordi hende her ikke bør gør i avl, så kan folk(underforstået) ikke tjene nogle af pengene hjem igen, via avl, og så bør hun være endnu billiger.... fatter det ikke..

• #35   9. jun 2012 Det var ikke med henblik på avl, men hun var da jeg købte hende 4 ½ år.

• #36   9. jun 2012 Men hvorfor synes du så at det skulle trække ned, at hun var steriliseret ??

• #37   9. jun 2012 Det er nogle opdrættere jeg har haft snakket med der har sagt det. smiley Jeg synes dog stadig at det er mange penge, 8000,- for en 4½ år (nu 5) gammel tæve. Det kan godt være at det bare er mig.

• #38   9. jun 2012 Ved ikke om det er mange penge... det jeg bed mærke i, var at du nævte sterilisationen som grund til at hun ikke skulle have været så dyr?

• #39   9. jun 2012 Men jeg betalte prisen, fordi jeg gerne ville have hende.

• #40   9. jun 2012 Nej det er ikke i orden.Så kan man købe hund et andet sted.

• #41   9. jun 2012 Der er masser af hunde på markedet og kan man ikke lide lugten i bageriet er der jo ikke nogen der tvinger en til at købe sin kringle der. Ligeledes sin hund.

• #42   9. jun 2012 Platugler> Jamen, jeg er helt enig i at man ikke kan tillade sig at prutte om prisen på en hund hos en seriøs opdrætter (som du åbenbart er). Men det er mere fordi at jeg undrer mig over den der har den holdning generelt. Altså mht. at det nærmest er usmageligt at byde på et dyr.

• #43   9. jun 2012 Anja: hos mig efterlader bud på levende væsner en tanke om der vil være råd til pasning og pleje af dyret efterfølgende. Derfor mener jeg det er pløk åndsvagt.

• #44   9. jun 2012 Og i øvrigt også om folk overhovedet har pengene til hvalpen/hunden. Har oplevet flere opdrættere der er gået med til afdragsordninger og aldrig har set en krone.

• #45   9. jun 2012 Anja: kan godt følge dig, men det jeg ikke fatter, er at jeg ikke en eneste gang, ved de 5 andre i kuldet, er blevet mødt med at folk har pruttet om prisen, men den hvalp der er sat 4000 kr ned, der bliver jeg mødt med det.... det fatter jeg ikke og heller ikke argumentet om at stamtavlen ikke er noget værd... hvorfor så kontakte en DKK opdrætter, hvis man ikke har fattet hvad det kan give..

• #46   9. jun 2012 Platugler> Ja, det er jo fuldstændig åndsvagt! altså at sige at stamtavlen intet er værd, he he. Men på den måde, kan du virkelig og se hvem der i hvert fald IKKE skal købe din hvalp.

Sarah> At man kun byder 4000 kr. for en hvalp der står til 7000 kr. betyder da ikke at man ikke har råd til at give de 7000 kr.:-/ Det fortæller da ikke noget om folks økonomi. Hvis jeg byder på nogle varer i f.eks. en facebookgruppe, der er lavet som en auktion, så har jeg måske 1000 kr. at byde for, men vil måske kun give 500 kr. for den vare jeg har udset mig. Og vil folk ikke sælge mig varen til de 500 kr. så køber jeg den bare ikke. Forstår du hvad jeg mener??? Jeg vil ikke give 8000 kr. for en "ægte uden stamtavlehund", som kun havde fået en ormekur og intet andet (ville i det hele taget aldrig købe en "ægte uden stamtavle"). Men det betyder da ikke at jeg ikke har råd til at give den pris.

• #47   9. jun 2012 ja jeg forstår godt hvad du mener netop også derfor jeg skriver: "HOS MIG efterlader bud på levende væsner en tanke om der vil være råd til pasning og pleje af dyret efterfølgende."jeg giver udtryk for at det er det jeg tænker , ikke at jeg konstatere at sådan er tingene.. smiley og synes generelt ikke man kan sammenligne levende væsner (om det er så er elefanter eller guldfisk) med sofaer og andet inventar smiley

• #48   9. jun 2012 og i øvrigt har platuglers hvalp jo stambog, altså det repræsentere et stykke arbejde fra opdrætters side samt seriøsitet, sundhed og gener. Det synes jeg ikke man kan sammenligne med fru jensens køkkenavl som hverken har fået det ene eller det andet.

• #49   9. jun 2012 Sarah> Ja okay. Men jeg prøvede også bare at få dig til at se anderledes på folk der byder på et dyr. Ikke fordi at du skal ændre din mening, men blot for at pointere at det ikke nødvendigvis er pga. dårlig økonomi folk byder:-) Jeg ville nok heller aldrig selv sælge et dyr til folk der ikke vil betale den pris jeg har bestemt mig for. Hvis de ikke vil give den pris jeg vil have, så må de finde en anden hund/kat. Nu kommer jeg sikkert aldrig til at sælge nogle dyr, da jeg ikke kan eller vil skilde mig af med dem:-) Mine tre katte bliver hos mig til de forhåbentlig bliver tudse-gamle og dør af alderdom.

• #50   9. jun 2012 Sarah> Nej, der er vi helt enige. Når jeg forstår dem der prutter om priserne, så er det underforstået at det kun er hos fru. Jensen der ikke gider at ofre hverken det ene eller det andet på sine hvalpe. Ærgeligt at nogle i det hele taget støtter hende fru. Jensen:-(

• #52   9. jun 2012 Hmm set fra den positive vinkel. Så er de da hurtigt valgt fra.

Jeg ville aldrig selv prutte på en hvalp, og den grund de kommer med er da helt hen i vejret. Men igen, så er det jo nemt at skille bukkene fra fårene (eller er det omvendt? smiley )

• #53   9. jun 2012 Jeg synes sgu det er ok at gøre et forsøg. Går den, så går den, og de penge man sparer på hvalpen her og nu bruger man nok i den anden ende på noget andet til hvalpen smiley

Jeg ville personligt ikke se rødt fordi folk gør et forsøg. Ville heller understrege hvorfor mine hvalpe ikke er til forhandling..

Men det er bare mig.. Jeg har også en mani med at se posetivt på tingene..

• #54   9. jun 2012 Jeg synes, at det er en helt fin prisnedsættelse, du har lavet på hende, og hvis hun ikke ellers fejler noget, så ville jeg aldrig bede om at få prisen yderligere ned.

Hvis jeg ikke ville betale prisen, ville jeg slet ikke daffe ud og se hvalpen smiley

• #56   9. jun 2012 Platugler
    Nu lige i din situation, der ville jeg bestemt ikke prutte, men det er osse fordi jeg har kendskab til hvad arbejde, du ligger i hundene osv.
    Så nej, der ville jeg ikke prutte, MEN hvis jeg stod med valget mellem din hund og en tavleløs hund, der var " lige så god", og prisen var den samme, så ville jeg bestemt prutte overfor den tavleløse og pointere, at den jo er uden tavle, så den er sværere at checke op på fremfor en, hvor anerne kan ses tilbage til ruder konge ( overdrivelse fremmer forståelsen).

Ja, folk vil have alt billigt i dag. Det kan jeg osse se på Bilgalleri.dk, hvor folk byder sindsygt lidt på biler, der er mere værd. På den anden side, så er mange sælgere osse af den overbevisning, at de sidder med guld mellem hænderne, når de ejer en Golf 3, der har kørt 3/4 rundt om jorden og har lidt anlæg og fælge. Sådan en bil koster hurtigt 30-40.000 derinde. Og jeg tænker lidt: Hmmm, aldrig om jeg ville give penge for den.

Nå, lille sidespring.
    Kort sagt, det ville komme an på situationen mht at prutte, vil jeg mene, men lige din situation. NIX!

• #57   9. jun 2012 Jeg synes ikke man prutter om prisen på en hund medmindre køber selv lægger op til det (ved fx at skrive prisen kan forhandles til rette hjem)

Og så må jeg da lige tilføje at hun på trods af sin "fejlfarve" er en af de smukkeste hvalpe jeg længe har set

• #58   9. jun 2012 Vi har i alt den tid jeg har haft min race normalt taget samme pris for de hvalpe vi gætter på vil kunne blive champion og dem der "kun" ville kunne opnå avlsgodkendelse.... kun hanhvalpe der på sagstidspunktet mangler at få en sten ned har været nedsat.
    En hvalp der ser perfekt ud, men aldrig kommer til træning eller familien ikke har lyst til at udstille kan ende med en dårligere kritik end en hvalp der ikke er perfekt i udseende, men har gnisten og viser sig og har det rette samspil med ejeren.... og vore "karriere hunde" er jo alm. famliehunde de fleste dage om året.... så hvad skal man med en hund der er perfekt på en udstilling men ikke passer til den familie den bor i resten af årets dage smiley
    Jeg har hørt at i usa der sætter de individuel pris på hver hvalp.... således at har de en hvalp der bedømmes /købes til udstilling så koster den tit dobbelt så meget som en de kalder familiehundekvalitet.... og tit er det de sætter prisen ud fra farvetegningen.... hvilket der intet står om i standarten og jeg sjældent har oplevet at en dommer har kommenteret...fx om hunden har hvid krave, hvide eller brune poter etc.

Hvis man som opdrætter har nedsat prisen på en hvalp og man i salgskontrakten kan argumentere for hvorfor man har gjort det, så er det ikke noget hvalpekøberen bør diskutere.

• #59   9. jun 2012 Kan ikke lade være lige at komme med en komentar smiley fordi man er"fru Jensen" med et køkkenopdræt,og man har lavet et bla.kuld,kan man jo godt sørge for at tjekke forældre hundene for arvelige sygdomme ! det er ikke alle der bare parer på kryds og tværs,men faktisk lægger et pænt stk arb.i at finde de rigtige forældre til de kommende små vapser smiley
    Men helt enig i at det er forkasteligt når folk bare byder ind,mange gange langt under den fastsatte pris smiley det er trods alt et levende væsen,og hvis ikke man har skrevet bud modtages syntes jeg ikke man gør det !!

• #60   9. jun 2012 Susanne
    Det kan man helt sikkert godt
    Det ses bare meget sjældent
    Hvis man fx herinde spørger ind til et kuld bla eller tavleløse er forældrene sjældent andet end sundhedstjekkede og prøv at se hvor ofte folk annoncere efter en hanhund for nu er deres tæve i løbetid, eneste krav til hanhunden, den skal være sød og venlig

• #61   9. jun 2012 Ja ved selvfølgelig godt at der måske er mange der ikke tjekker smiley hvad man burde gøre da hunden jo uanset om den er ægte og med stamtavle eller "bare"en bla. stadig er en hund der helst skulle være sammen med sin nye familie i mange år smiley
    Jeg har lavet de små bla. et par gange,da mange er meget interesserede i dem,men mine hunde og han hunden jeg vælger er testede for evt.arvelige sygdomme og selvfølgelig passet på alle måder præsis som de jeg har med stamtavle,og hvalpene er selvfølgelig også passet på samme måde som hvis det var et ægte kuld smiley

• #62   9. jun 2012 Nej, jeg mener heller ikke at man skal prutte om prisen på en hvalp, og hvis man ligefrem vil nedgøre hvapen/opdrætter/opdrætters arbejde, så synes jeg, at det er for langt ude.
    Jeg har på et tidspunkt selv haft en hanhund, som jeg ikke havde fået solgt, da han var 1 år, og han var lidt stor i det efter standarden. Jeg valgte at lade ham stå til normalprisen, og da den rigtige køber så kom, så fortalte jeg dem (da de skulle betale), at prisen selvfølgelig ikke var den der stod i annoncen, men væsentligt lavere. Køber blev selvfølgelig meget glad og overrasket, og jeg var ret sikker på, at det var den rigtige køber:-)

• #63   9. jun 2012 Udbud og efterspørgsel
    Der er ikke noget galt i at prøve at få prisen ned, det kan bare gøres mere eller mindre usmageligt, vi er i en tid hvor folk bliver tudet ørene fulde om ikke at betale hvad varen koster, aviserne har regelmæssigt artikler om hvor meget rabat du kan få på ny bil, hus , opvaskemaskine osv, det har givet en kultur hvor folk prøver st få prisen ned på alt undtagen mælken i netto
    der ligges et stort arbejde i at få hvalpe og prisen skal afspejle dette, men popularitet og udbud spiller også ind, hos nogen racer kan du få en hvalp med DKK stamtavle og alt for 8000, andre koster 15000 men arbejdet og omkostningerne er stort set de samme, (foder afhængig af vægt)
    Ud af et kuld er der måske en eller to der har potentiale til det helt store, resten har potentiale til at blive en dejlig familliehund, hvorfor skal man betale det samme ?
    En hund købt hos en opdrætter en en handelsvare og prisen er som udgangspunkt til forhandling, hvis opdrætter ikke vil ændre sin pris må man betale eller gå, men der er ikke noget at blive fornærmet over fordi man prøver,
    at den aktuelle hund er prissat efter sine mangler er fair nok, men rabat får altid folk til at lugte blod.
    Man kan også blive for stædig, kender en der brændte inde med 3 OES hvalpe fordi hun ikke ville handle, nu har hun 5 voksne hunde...
    Men der er ingen grund til at nedgøre produktet, det er dårlig forhandlingstaktik, problemet ligger nok også i at man føler anderledes over for sine hvalpe end man gør overfor en brugt bil, og man derfor bliver stødt på deres vegne når nogen taler grimt om dem, jeg ville til en hver tid forsøge at handle pris, på alt fra bil til hund, men hvis jeg vil have bilen/hunden og sælger står fast er det jo bare at betale

• #64   9. jun 2012 Platugler

Forstå godt du føler dig ramt, for du har j allerede sat tævens pris ned, i forhold til resten af kuldet, og i realiteten er hendes stamtavle da lige så meget værd som alle andres tavler, så det argument holder ikke en meter!!

Hvis man søger en tæve der kan bruges i avl, osv... så må man gå udenom den tæve der er tale om her - er man blot interesseret i en dejlig familie hund hvor linierne er helt i top og iorden, så er det da et super tilbud med din der allerede er nedsat med 4000kr...

Men du kan også gøre det, at du sætter hende OP i samme pris som resten, og så kan du jo for at undgå at denne tæve bruges i avl, tilføje i kontrakten at DU betaler for at tæven bliver neutraliseret!!!

Det tilbud du har givet med denne tæve, er jo en fantastisk dejlig hund, hvor alt baggrunds arbejde er HELT i TOP... og kan folk ikke se dette, så må de videre og finde deres hvalp andet sted!!!

• #65   9. jun 2012 Jeg synes at det er OK at spørge, men ligefrem at nedgøre dit arbejde og værdien på tavlen synes jeg ikke er i orden.

• #66   9. jun 2012 LOL, nå ja.. Du kan da sælge den dyrere hvis du kalder farven "sjælden" og nedgør DKK for ikke at være med på moden med godkendelse af denne særlige variant. smiley

• #67   9. jun 2012 Søster...

KANON IDE!!!!

Folk er jo helt vilde med de sjældne farver... og betaler gerne BOKSEN for at få fingrene i sådan en helt UNIK en af slagsen...

• #68   9. jun 2012 DKK jurister advare mod at lade de ny hvalpe køber få lov til at betale hvalpen ad flerre gange,,da man kan risikeret at ikke få alle sine penge ,og man ikke kan komme efter de ny ejer,for det.

• #69   9. jun 2012 min veinde har faktisk snakket om den omtalte hvalp, hun er stor boxer fan, men desværre skal de først have hund når de flytter.

hun omtalte den som super sød at se på og uanset hvad skal deres boxer tæve stereliseres, og hun har ret godt kendskab til opdrætters (trådstarter) gode hunde og vist gode ry?

for dem ville det jo klart ære en fordel at prisen var nedsat og årsagen er ikke betydende, MEN de vill eunder alle omstændigheder have købt hvalp fra anset opdræt og tjekkede foraældre til fuld pris på trods af de ingen planer har om udstilling eller avl - og på trods af at de tilmed vil sterelisere

så egentlig synes jeg det er flot med prisnedsættelse, men egentlig måske unødvendig...

dog kunne jeg forstå på hende at det er den eneste der ikke er afsat i kuldet? og så kunne det selvfølgelig gøre at fx min veninde ville overveje boxer lidt tidligere end ellers - det er jo et "godt tilbud" men kræver at opdrætter er mere kritisk..

• #70   9. jun 2012 Jeg har så fået min Podengo overdraget med fuld ejerskab tavle og det hele, leveret på adressen kvit og frit, fordi hun har været igennem en meget svær start.. da hun var udstationeret!!

Tilgengæld er det med kontrakt på at hvis hun findes egnet til avl senere, så har opdrætter råderet på hende!
    hvilket jeg bestemt ikke ser som noget problem, da det er en fantastisk skøn og meget dygtig opdrætter der er tale om her!!!

• #71   9. jun 2012 Syndes det er ok at spørge.
    Derimod er jeg lidt i vildrede med det der med at sætte prisen ned på hvalpen fordi den er "fejlfarvet"
    På den ene side syndes jeg egentligt ikke man skal gøre det når nu hvalpen på alle andre punkter er lige så god som de andre. Så vidt jer er orienteret ryger prisen jo op hvis man vil garanteres en udstillings/opdræt egnet tæve.
    På den anden side skal min næste hvalp være en sådan "fejlfarve" som alligevel skal steriliseres. At jeg så oven i købet ved jeg vil få den billiger af denne grund passer mig egentligt meget godt.

Derfor. Jeg forstår ikke pris nedsættelsen men sig det ikke til min kommened hvalps opdrætter hehe

• #72   9. jun 2012 egnet tæve ELLER han mente jeg.

• #73   9. jun 2012 Nej, det er ikke i orden... Der er en pris, hvis man ikke vil betale den må man købe hund et andet sted, punktum

• #74   9. jun 2012 Mm prutter ikke om prisen på levende væsener. Det er sgu da en hund her er med at gøre, ikke en cykel.

NEJ jeg ville aldrig prutte om prisen på en hund, og jeg får fnidder hver gang jeg ser annoncer, hvor folk så har skrevet "er prisen fast?" - hvad tror du selv Karl smart? Hvorfor skrive en bestemt pris på, hvis det ikke er den, man ønsker?

• #75   9. jun 2012 Det ser jeg ikke det store problem i.

Jeg købte min ene hund i Tjekkiet - han kostede 500 euro, som jeg betalte og det var så ligesom dét.

Senere har stort set alle spurgt hvorfor jeg ikke pruttede om prisen, for jeg kunne sagtens have fået ham endnu billigere dernede.

Tja, det er der så ikke tradition for i "min familie", jeg er selv herredårlig til det, og kunne ikke gøre det, om det så var en sofacykel eller kajak jeg stod for at skulle købe. Men at andre kan - og gør det - ser jeg intet galt i.

Det er for mig ikke værre at prutte om prisen på en hvalp - et andet dyr - end at prutte om prisen på en hvilken som helst anden vare.

• #76   9. jun 2012 Havde selv en hvalp med et lille knæk på halen. Annoncerede ham ikke til mindre, men gjorde opmærksom på det da hvalpekøberne skulle vælge. Satte ham så også kun 1000,- kr ned pga fejlen, da det var noget som var fuldstændig ligegyldigt for hans funktion som familiehund, hvilket jo også gælder for din tæve.
    Går ud fra at du også kun sælger "familiehunde" - måske du skulle overveje at sætte hende op igen i pris? Tænker at nogen måske tror at der er noget galt med hende pga den kraftige prisnedsættelse, og derfor synes det er ok at prutte? Det kunne måske også sortere de useriøse fra og endda få hende solgt hurtigere?
    Principielt ville du jo være i din gode ret til at tage fuld pris for hende, eftersom en "farvefejl" er helt uden betydning for en familiehund. Synes faktisk en nedsættelse på 1000,- kr ville være mere passende, men det afgør du selvfølgelig selv smiley

• #77   9. jun 2012 Det er nu meget almindeligt i hesteverdenen at man forhandler pris. De bliver jo ofte solgt på deres potentiale, men det er ikke altid at sælgerne er realistisk omkring hvad dyrene rent faktisk kan.

På hunde betaler man mere for det arbejde der ligger bagved - så for mig gør det ikke noget at en opdrætter ikke er forhandlingsvillig, men jeg kan ikke se problemet i at spørge. Så længe man kan acceptere et nej!

• #78   9. jun 2012 Nå ja, og farvefejl har ingen betydning for brugsegenskaberne hellere. hunden kan stadig i teorien blive verdensmester.. bare ikke i udstilling. smiley

• #79   9. jun 2012 Hvis jeg synes hunden var for dyrt sat, ville jeg godt kunne finde på at spørge om prisen var fast. Men jeg ville også acceptere svaret uden yderligere diskussion. Jeg synes også Kiks var alt for dyr, men prisen var fast og vi ville jo gerne have ham ;o) (Og hey - Hvis nogen vil betale prisen, er den vel egentlig ikke for dyr :b )

Generelt betyder penge ikke det store for mig, når jeg skal vælge hund. Det er et engangsbeløb. Selvf. er det æv at betale mere end man føler hunden ligger på i handelsværdi, men hvis det er den hund man gerne vil have =) Og jeg synes ikke helt at en hund, der skal være ens kammerat i så mange år, kan gøres op i penge =)

Okok, selvf. skal man have råd. Men nu er det jo heller ikke så tit hunde kommer op i svimlende høje priser, som hvis det var en hest =)

En hund der ligger på 4000,- under alm. pris, pga. en farve'fejl' ville jeg bare være lykkelig for at få så billigt ;o)
    Og jeg ville ikke have det fjerneste imod at betale fuld pris for en hund med sådan en skønhedsfejl... Hvis generne er fine, den har haft en god opvækst og den kan bruges til det jeg skal bruge den til =) (som så ikke ville være udstilling og avl).

• #80   9. jun 2012 Har solgt flere heste med stamtavle, og folk har skam budt et par gange. Første gang blev jeg noget pige sur, men må ærligt indrømme at derefter rørte det mig ikke. Jeg sagde nej og derefter var der ikke mere at diskutere.
    Men det skal lige siges at hverken hestene eller mig er blevet nedgjort. Så ville jeg nok have reageret som dig. Men det ligger folk fri for at spørge, og mig fri for at takke nej..
    Vil lige sige at jeg aldrig selv kunne komme i tanke om det, slet ikke nu hvalpen er sat ned i forvejen.

• #81   9. jun 2012 Kathrine

Godt og gennemtænkt indlæg. Tommel op.

• #82   9. jun 2012 Kathrine helt enig smiley

Vi har selv en omplaceringshund og vi bad heller ikke om yderligere nedsættelse selv om jeg skulle kører fra nordjylland til grænsen efter den, og skal lige sige har aldrig haft så dejlig en hund før.

Men i andre tilfælde kunne jeg godt have fundet på at hører om prisen måske ikke var lidt højt sat alt efter hvad der nu måtte være af mangler smiley

• #83   9. jun 2012 Hvorfor skulle man ikke have råd til sygeforsikring eller dyrlægeregninger fordi man prøver at presse 1500 kroner af prisen på en hundehvalp ?

• #84   9. jun 2012 Jeg ser ikke umiddelbart at grunden til at folk prutter er fordi, de ikke har penge nok. Det er jo det samme som at sige, at kun fattige mennesker prutter - og det jo på ingen måde tilfældet.

Så hvis en køber forsøger at cutte af i købspris på en hvalp er det ikke noget som får mig til at stille mig tvivlende overfor om vedkommende har økonomi til at anskaffe sig hvalpen i det hele taget.

Man kan jo iøvrigt gøre det herre-nemt for sig selv som opdrætter - bare sige "nej" .. hvor svært kan det egentlig være ?

• #85   9. jun 2012 Jeg undrer mig sådan over, at penge er sådan et issue, når det kommer til hunde. Synes ikke penge gør nogen forskel i i forhold til om hverken opdrætter/sælger eller køber/ejer er kvalificeret til at holde hund.

• #86   9. jun 2012 Det er dog gunstigt for opdrættere, at det er noget tabu at prutte om prisen på hunde smiley

• #87   9. jun 2012 Kathrine -

Ja, enige bliver vi ikke. Jeg kan ikke se det odiøse i at forsøge at spare et par tusind kroner .. og som sagt, sig dog nej, hvis man ikke vil sælge billigere.

At tage det personligt og som om at folk ikke anderkender ens opdræt .. forstår jeg ikke, men det er nok heller ikke meningen smiley

• #88   9. jun 2012 Keld R: vi er ikke enig om, at nogen skal give mere for de hvalpe som evt har større sandsyndlighed for at bliver til noget i udstillingsringen... hvorfor skulle de det? selv om jeg sælger til folk der vil udstille, folk der vil bruge hunden i deres opdræt i deres kennelnavn osv, så forventer jeg at det først og fremmest er en familiehund de køber hos mig, for ellers så må de finde et andet sted. Så det skulle de alle gerne kunne opfylde og for mig drejer det sig alt sammen om at sætte rette hvalpe, sammen med rette køber. Hvorfor skal den køber der ønsker at bruge oceaner af penge på at udstille hunden og vise mit navn frem, da også belemmers med en højer indkøbspris? nix, hos mig er det familiehunde og derfor betaler folk det samme og NEJ prisen er bestemt ikke som udgangspunkt til forhandling. Jeg er ikke en af dem, som bliver muggen over er folk spørger om prisen, for det skal de dælme da vide, men jeg vil ikke at de prutter om prisen, for så er der lukket. Jeg har endnu til gode at brænde ind med en hvalp, tvært imod... denne hvalp jeg taler om, er 9 uger og den eneste der er tilbage - 2 er flyttet til Norge og en til Sverige og to er blevet i DK. Tror ikke på at hendes anderledes udseende gør at jeg ikke kan finde det perfekte hjem til hende... jeg skal bare "sparke" mig igennem tumperne, som tror de kan få hende smidt i nakken.

• #89   9. jun 2012 Louise: det var også derfor vi valgte at sætte prisen laver og vi synes da at 4000 kr er en hel del. Vi tænke at så kunne der jo være en skøn familie derude, som ønskede en boxer for det den er, men ingen planer har om avl eller udstilling og som syntes at det var letter at finde pengene til hunden, nu den kostede det mindre...

• #90   9. jun 2012 Calles moar:, vi var også meget i tvivl, men endte med at gøre det. Hos os stiger prisen ikke, selv om man får den mest udstillingsegnet i kuldet - vi sænker kun prisen, hvis der feks mangler en sten.

• #91   9. jun 2012 Søster: tror jeg skulle prøve det med den sjældne farve smiley

• #92   9. jun 2012 Det jeg reelt ikke fatter, er at vi jo allerede har sat hunden hele 4000 kr ned - hvorfor forstår folk ikke at det er hvad vi mener hun skulle koste mindre, pga fejlen... folk opføre sig som om prisen er den oprindelige og vi først skal til at diskutere hvad det skal give i afslag. Det svare til at en gammel bil bliver sat til salg, og til en lav pris pga alderen og så kommer der en køber og beder om afslag fordi den er gammel... jammen hallooo, der er jo derfor prisen allerede er lav...

• #93   9. jun 2012 Når man som ansvarlig avler sætter prisen ned fordi hvalpen har en "fejl", så har man jo netop taget stilling til, hvad netop den hvalp er værd. Ergo synes jeg, at det er frækt at begynde at prutte prisen yderligere ned.
    Som du også selv skriver, avlsarbejdet/forarbejdet/kvaliteten/sundheden af hvalpen er jo den samme, når bortses fra den lille fejl med aftegningerne.
    Da vi solgte stambogsførte bernere gjorde vi det samme som du, vi havde to hvalpe, en med for store hvide aftegninger og en med et blåt øje. De to blev solgt kr. 2.000 under prisen på de øvrige, og der var ingen bemærkninger fra køberne omkring prisen, så det er heldigvis ikke altid det giver de forkerte henvendelse. Faktisk havde vi meget få "dumme" henvendelser på hvalpene - havde ellers frygtet det værste, da det var længe siden, vi sidst havde prøvet at lave hvalpe, og havde hørt grufulde historier......

• #94   9. jun 2012 Jeg har heller ikke normalt "dumme" henvendelser og folk er også helt ok med min noget skrappe kontrakt osv... kan godt være vi bare har sat hende for langt ned i pris?? og at det har tiltrukket de forkerte køber... hvem ved?

• #95   10. jun 2012 Katrine: tak for det smiley Jeg er også sikker på at det rigtige hjem nok skal dukke op.
    Nej vi har hende ikke på Gipote - ved ikke om det er et godt sted ? tror aldrig jeg har brugt det, men måske det skal overvejes

• #96   10. jun 2012 Altså Gipote har ikke noget imod, man nævner HG, så mon ikke omvendt også kan gå!
    Og ja, der er faktisk en hel del seriøse DKK opdrættere, der annoncerer derinde.

• #97   10. jun 2012 Platugler
    Hvis du sælger familliehunde hvorfor så sætte prisen ned på en sund og rask hund på grund af en farve afvigelse, som familliehund må den vel have samme værdi som de andre.
    Når du har gjort det er det første skridt i retning af min mening om et kuld burde vurderes og de mest attraktive sættes højere, så vi er faktisk ikke så uenige, du mangler bare det næste logiske skridt hvor prisen på den enkelte hund sættes individuelt efter kvalitet, potentiale, sind, køn og først og fremmest efterspørgsel, den samlede pris for kuldet kan sagtens blive den samme i sidste ende, så det er ikke din pris som sådan jeg anfægter, men mere princippet om at alle hunde i et kuld skal koste det samme selvom de ikke er ens.

• #98   10. jun 2012 Keld: vi er slet ikke enig... jeg vælger udelukkende at give afslag på noget som ikke er ok i følge standarten, men jeg vil ikke sætte prisen op på dem som har et bedre ydre... så nej, det hænger ikke sammen. Dem som køber en hvalp af knap så god udstillingskvalitet, har jo stadig muligheden for at dukke op på en udstilling og få den fornøjelse. Det ønsker jeg ikke dem, der får denne hvalp gør. Jeg har set en boxer med samme aftegninger, deltage på en udstilling - tror opdrætteren har glemt at informere køber - og desværre var det hos en dommer, som er kendt for at være meget lidt diplomatisk og stakkels ejer, som bestemt ikke fik en god oplevelse og røg ud med et 0 - vi andre stod bare og havde så ondt at denne "palle alene i verden" ejer.
    Det jeg vil frem til, er at hvalpene netop er ens... de er ens, for de skal opfylde lige netop deres families ønsker og det har de tilfælles... .hvad der er en super hund for den ene familie, er det nødvendigvis ikke for den anden.... hvis man skulle anfægte noget, så var det at vi slet ikke skulle have sat prisen ned på denne hvalp. Men pga mangel på udstillingsmulighed og fordi vi helst ikke ser at den kommer i avl, så har vi valgt at kompensere for dette via prisen.

• #99   10. jun 2012 nej man skal ikke prutte om prisen på en hvalp, det er mig som opdrætter der bestemmer prisen, og vil folk ikke gi' det, må de gå et andet sted hen.

• #100   10. jun 2012 Altså...... vi ligger pt i "forhandlinger" om hund nr 3.... (dermed forstås at race osv stadig er til diskussion) M kunne godt tænke sig en boxer... og var vi nu nået så langt, at vi var enige om, at det skulle det være, havde jeg klart KASTET mig over din lille tæve..... smiley
    Jeg har set flere gode eksempler på dit opdræt smiley og skal det være boxer, skal det klart være en af dine!
    Jeg kunne aldrig drømme om at prutte om prisen på hende....
    Jeg havde bare fattet knoglen, og havde spurgt hvornår vi kunne komme på visit ;o)

Der var flere grunde til at vi pruttede om Nala.... Vi har aldrig travlt med at få hund... når vi ligger i "forhandlinger" som nu, og en interessant hund byder sig, tager vi ud og kigger... For os er økonomien ikke så væsentlig lige på det punkt.... Vi kunne have fået en hvalp af god kvalitet for de penge vi ofrede på Nala indenfor den første måned og det var vi klar over.... Men jeg lagde også ud med, at skrive til sælger, at jeg var interesseret i hunden, og hvad jeg kunne tilbyde hende.. MEN at jeg ikke ville betale så meget for en genbrugshund....
    så kunne de jo sige til eller fra.... vi blev enige om, at mødes og under mødet røg prisen yderligere ned, da det viste sig, at der skulle yderligere en operation til, før hun "passede til vores behov"....
    vi havde efterfølgende kontakt med sælger, og jeg håber da at de endte med at være tilfreds med handlen (at Nala fik et godt hjem, og blir passet i hoved og mås med alt)

• #101   10. jun 2012 Jeg forstår det slet ikke. Hvis folk forsøger at slå prisen ned, så kan man jo bare sige nej?

• #102   10. jun 2012 Du er ikke den eneste, CH smiley

• #103   10. jun 2012 jeg prutter om prisen på alt jeg køber, også mine hunde, det er ikke sikkeret jeg får dem til nedsat pris, og det er også i orden. fx mine slanger har jeg fået stor rabat på. ser intet galt i at være prisbevist om sine køb.
    ved bilkøb og forsikring køber jeg jo heller ikke den dyreste jeg kan finde, hvis en billigere kan/dækker det samme

• #104   10. jun 2012 T: tak for de pæne ord smiley

CH: jeg siger sørme også bare nej og ønsker dem alt mulig held og lykke med at finde netop deres nye hvalp. Det som genere mig, er deres argumenter for at hun skal sættes yderligt ned - særligt den med at stamtavlen ikke er noget værd.

Kommentér på:
Pris på en hvalp - er det ok at prutte om prisen??

Annonce