Ville man kunne afsætte dem... {{forumTopicSubject}}
Okay jeg er lidt nysgerrig så jeg har lige et scenarie her til jer, som jeg er nysgerrig på hvad i selv ville tænke.
Jeg er, som nogen måske ved, den stolte ejer af en Tamaskan Dog.
Til de af jer der ikke ved hvad en Tam er, så giver jeg lige en kort forklaring her:
Tam'en er et nyeligt projekt på at skabe en hunderace der har stor lighed med Ulvens udseende men uden de problemer man ville have ved at have en ulv som "kæledyr".
Derudover er målet med Tam'en at have en forholdsvist nem race der fungerer godt i et almindeligt hjem, sammen med børn og andre hunde, der er nemmere at træne end f.eks. en siberian husky (der f.eks. kan resultere i en større sikkerhed i indkald og at gå uden stor).
I år har Tamaskan Dog 10 års jubilærum, som jeg siger er det et forholdsvist nyt projekt, der blandt andet indeholder eget register (Tamaskan Dog Register - TDR) hvor alle hunde registeres, der har en opdrætter liste med godkendte opdrættere der overholder sundhedskrav osv..
MEN eftersom hundene brugt til at skabe Tam'en er i nogen grad tæt beslægtede i hvad der egenligt kan beskrives som 2 linier, en engelsk linie og en finsk linie, og mange ikke ønsker at lave for tætte parringer hos disse dyr (og derved risikere f.eks. Epilepsy der har vist sig hos nogle få beslægtede dyr i den Engelske linie).
Nogle opdrættere/fremtidige opdrættere/ejere har derfor talt om at bringe noget nyt blod ind, gøre gen-massen lidt bredere og derved i længden forhåbenligt skabe større diversitet i Tam'en, men på samme tid så også arbejde på om muligt at gøre Temperement (der er f.eks. stadig problemer med seperations angst og hos en del pga. hunde med stor individualitet problemer med at motivere hundene korrekt) og Standarden endnu bedre.
Men for at skabe nye linier, er man selvfølgeligt nødt til at prøve sig frem, man kan finde den tilsyneladende mest perfekte dyr at krydse med og så alligevel kan det vise sig at man bliver skuffet af hvad der kommer ud af sådan en parring.
Der vil nok altid være nogle blandinger som kun kan sendes til kæledyrs hjem, ja selv hvis der er et helt kuld med gode hunde i kan man jo ikke give et helt kuld værdige vilkår ved at beholde dem selv.
Så her kommer mit spørgsmål.
Kunne du finde på at anskaffe dig en blanding hvor parringen var lavet ud fra sådan et formål?
Forældrene ville selvfølgeligt være fuldt sundhedstestede..
Ville du synes det var interessant at have sådan en hund i dit hjem, f.eks. hvis den var udstationeret (til at se hvordan hunden udviklede sig om temperementet var værd at avle på osv.).
Eller ville du holde dig til en renracet hund med papire eller måske bare en normal blanding/raceren men uden papirere?
Tror i det ville være muligt at finde gode hjem med interesse i sådan et kuld og i at hundene muligvis kunne bruges senere hen i sådan et avlsprogram?
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
Jeg ville personligt umiddeslbart ikke selv købe uden tavle
Men hvis jeg alligevel gjorde ville jeg da 1000 gange hellere have en sådan hvalp
End en af de mange blandinger efter ikke sundhedstjekkede forældre eller "rene uden tavle" hunde
jan 2006
Følgere: 87 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 367 Svar: 14.844
Folk køber hund efter udseendet snarere end indholdet, så lige dér ser jeg ikke de store problemer med sådan en hund.
Jeg ville ikke købe en hund, der har seperations angst - så det var bare en grund til at jeg personligt ville holde mig langt væk.
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 37 Hunde: 5 Emner: 126 Svar: 1.721
Er FCI indblandet i projektet? Hvad race overvejer man at blande ind i racen? Jeg synes, det lyder interessant. I vores race (som er 51 år gammel) blander man stadig ind imellem keeshond ind i racen, netop for at sikre nyt blod.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.337
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 974 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 244 Svar: 9.462
mar 2010
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 91 Svar: 3.092
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.326
Jeg har det en smule svært ved at racen er lavet udelukkende for at lave endnu en "familiehund", men med ulveudseende. Der er ikke ligefrem mangel på hunde der er gode til familier. Så er jeg alligevel mere til hunde lavet ud fra et brugsmæssigt formål - også selvom det formål evt er flyball eller noget andet mærkeligt.
Derudover kommer det også an på hvad der skal blandes med, for jeg tror ikke at jeg er en lige god ejer til alle typer hund.
Men det er altså bare mig - jeg er enig med de andre i at det stensikkert ikke bliver noget problem at finde købere til hunde der ligner ulve - og måske bliver det også en gave til de ulvelignende racer der netop ikke egner sig som "bare" familiehunde.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 498
synes helt klart det er et spændende projekt med de tam`ere
det skal nok lykkes, med et ordentligt avls arbejde og seriøse hunde mennesker
personligt ville jeg ikke melde mig under fanerne, da det er en alt for aktiv hund for mig
mar 2009
Følger: 37 Følgere: 28 Hunde: 3 Emner: 39 Svar: 1.454
Lige et par noter som måske kan opklare lidt for jer.
En del opdrætteres og ejeres ønske er at der bliver tilføjet/arbejdet mod mere arbejdsvillige hunde, der er allerede adskillige der bruges inden for Agility, som Terapi hunde, en enkel Amerikansk Maskot, Slædehunde, Skijoring, Canicross samt nogle som bruges inden for spor og som redningshund(e).
Personligt er det også et ønske at jeg kan bruge mine hunde til hundesport, selv hvis der "kun" er tale om canicross, Agility eller lign.
Men det er også vigtigt for mig at min hund fungerer godt hjemme i min familie, med børn og med andre hunde.
Mange af de nuværende racer der har lighed med ulve i udseenet er IKKE hvermands eje, og desværre så går det ofte ud over de hunde som kommer i en familie som "bare køber for udseenet" og så får en hund hjem som de overhovedet ikke kan finde ud af at håndtere rigtigt, det samme gør sig gældende for Ulvehunde som folk anskaffer sig fordi de er "seje", det er simpelthen ikke okay for de dyr det går udover, og forhåbenligt med et projekt som det her, kan det redde nogle dyr i fremtiden.
Nogle mennesker vil have sig "bare" en familiehund, andre vil gerne have en de kan være mere aktive med, og det er min erfaring med min egen tæve at hvis jeg ikke orker lave noget en dag, så er hun fuldt ud tilfreds med at ligge i haven og kigge på verden og en enkel gå tur, mens hvis jeg ønsker at være aktiv en hel dag så har hun helt sikkert også både viljen og staminaen til det (bare det ikke er for tidligt om morgenen, hun er en B-hund - men det er nok min egen skyld som B-menneske hehe).
Mit eget håb er med tiden at blive hundefører i f.eks. Hjemmeværnet og at jeg kan bruge enten Sølve eller en efterkommer (eller anden Tamaskan) til det, for dét synes jeg kunne være sjovt/spændende at arbejde med, derfor er det også en mere arbejds villig hund jeg vil gå efter i fremtiden.
Mht. til kvilken race man krydsede med, så er det selvfølgeligt ikke noget der er bestemt pt. det ville helt sikkert blive en der kunne bringe nogle gode kvaliteter ind i racen, men man kan ikke være sikker på at første generation ligner andet end et mix mellem Tamaskan'en og den race som man ville krydse med selvfølgeligt, så alt efter hvilken race ville den måske se mere eller mindre ulvet ud end Tamaskan'en gør nu.
Og til avlskravene, så har jeg selv tænkt at man f.eks. kunne gøre i retningen af hvordan DKKs kontrakter om udstationeringer. Det er langt fra aktuelt som det ser ud lige nu egenligt - jeg regner under alle omstændigheder ikke med at hvis det var mig der lavede sådan en parring at det ville blive før om tidligst et år (hvis min tæve tjekker ud sundhedsmæssigt, regner med at tjekke hende når jeg kommer hjem fra min udlandsrejse) nok nærmere 2-3 år..
Mit spg. er egenligt mere bare teoretisk..
Lige en side note; så er der en del spidshunde racer (især de der er meget flok orienteree) der lider af seperations angst, hos nogle dyr er det meget, hos andre er det slet ikke eksisterende (ofte er de også hjulpet af at have en hundekammerat) og hos nogen er det minimalt (som hos min tæve der "bare" af og til har et uheld, og ellers ikke er hverken destruktiv, hyler/gøer eller på anden måde er til gene).
Endnu engang mange tak for jeres tanker, det har været vældigt interessant..
@elin b - jeg ville personligt under alle omstændigheder kigge efter familier der gerne ville træne og lave en form for arbejde/sport med hunden (og helst være erfaren) da det ville give det bedste indtryk af kvaliteten på hundene efter sådan en parring.
nov 2016
Følger: 1 Svar: 1
Ville man kunne afsætte dem...