651 visninger
|
Oprettet:
Kontaktøvelser {{forumTopicSubject}}
Når I træner kontaktøvelser med jeres hund(e), hvordan gør I så? Og bruger I klikker? Jeg kunne godt tænke mig at lave lidt kontaktøvelser med Silje, da jeg tror det er til gavn på mange punkter, og kan være en god hjælp i forskellige situationer. Jeg ved det handler om øjenkontakt og sådan.. Kort sagt: kontakt.
Så: hvordan træner I kontakt øvelser?
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.736
Hvis jeg træner aportering, får Musashi lov til at hente aporten når han ser mig i øjnene. Hvis han skal have mad får han værsågod, når han ser mig i øjnene. Det samme med ben og lign.
Hvis du vil træne kontakt i det offentlige rum, kan du da få min opskrift. Jeg har et eller andet med som hunden er vild med, får ham til at sætte sig hvis der kommer en anden hund. Giver ham godbidder når han ser mig i øjenen, og holder kontakten. Hvis vi mister den, plejer jeg at sige "Hey" og så kigger han igen, og jeg fortsætter med godbidder
Håber det giver mening
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.592
jul 2011
apr 2011
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 115
Når et "Hey" ikke er nok (hvis man som mig har en MEGET fokuseret hund) hvad gør man så? Min unge dreng er usikker på møde med andre hunde og stangstirrer..
jul 2011
Så sig hans navn, hvis det ikke hjælper så rør ved ham. Jeg plejer at give et prik, du ved ligesom man prikker en på skulderen. Ikke hårdt, men så det mærkes
Hvis man ikke kan få kontakt på andre måder, og med det samme du har hans opmærksomhed, så beløn
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 1 Svar: 4.326
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.519
Hvis hun skal ha en godbid får hun den ikke før hun kigger på mig.
Lidt det samme gør jeg når vi leger. Emmi elsker at komme med et stykke legetøj som jeg så skal kaste. Her på det seneste er vi begyndt at kompinere det med kontaktøvelser. Holder legetøjet op ved siden af hovedet, og når hun kigger mig i øjene kaster jeg det.
I starten var det dog nødvendigt at leve lyde for at få hendes opmærksomhed, men hun fangede hurtigt at der var en gevinst og fandt også hurtigt ud af hvad der skulle til for at udløse godbidden eller legetøjet.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Hunden får en belønning hver eneste gang den søger kontakten - og meget meget hurtigt vil den tilbyde adfærden.
Jeg finder det lettest og hurtigst at benytte klikker til træning af øjenkontakt fordi det er min oplevelse at med den kan man være langt mere præcis og dermed går træningen langt hurtigere.
Husk i øvrigt, at øjenkontakt ikke er de samme som kontakt. Øjenkontakt er en øvelse, kontakt er en tilstand.
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
Indlæring består af mig i skrædderstilling på gulvet i stuen; en kikser hunden bliver vist (og gerne vil have) i hver hånd - hunden sidder/ligger/står foran mig..
Mine hænder er åbne og hviler på knæerne (altså hånd til venstre (lavt) mit ansigt i midten (højt) og hånd til højre (lavt)), når hunden så vil tage en kiks fra hånden lukker jeg hånden.
Jeg sidder ubevægelig og uden lyd - mine øjne er konstant rettet mod hundens øjne - ved det mindste blik åbnes hånden hunden er ved at gnave i smadder for at få indholdet =) - i starten er der ingen kommando, ingen voldsomme ros; jeg plejer at bruge det indlærte "ja" (kammerart til nej).
Hurtigt vil hunden indse at det bedre betaler sig at lade hænderne være og bare søge øjenkontakten, og når det sker øger jeg tiden med øjenkontakt inden belønning falder.
Derefter kommer der så kommando på - kig bruger jeg, men man kan jo sige kartoffel eller buskrydder; hunden forstår ikke ordet ; )
Når kontakten er indlært i stuen flytter vi i haven (lidt mere udfordring), når det virker der (starter fra bunden et nyt sted - forventer ikke samme koncentration som i den kedelige stue) - rykker vi ud på gaden, lidt væk fra alt det vildt spændende så der er chance for succes - derefter træner vi med hundens faldgrupper; for Kaoz var det vand, havet og bølgernes brusen.
Så øver vi kontakt mens vi bevæger os - altid på kommando; det er ikke indlært til at være lineføringskontakten som man ser på lydighedsbaner; det forventer jeg ikke at min hund skal udføre på de daglige lufte- og oplevelsesture =)
Når indlæringen har rundet så mange aspekter at du kan forvente en kontaktlydig hund - SÅ bruger jeg kommandoen når jeg ønsker kontakt; feks når vi passerer hunde, mennesker og hvad har vi.. Inden da bruger jeg ikke kommandoen hvis jeg ved det er svært og ikke er sikker på det vil lykkedes =)
maj 2008
Følger: 130 Følgere: 128 Hunde: 1 Emner: 1.425 Svar: 17.865
Vi går ca to timer i skoven om dagen, og bruger alt forbipasserende som påskud til at træne kontakt.
Jeg har altid en masse bittesmå godbidder med (feks en welldone bøfstang, som er klippet ud i 50 stykker).
Hver gang der kommer en gående, cyklist, rytter og hest, så beder jeg Dina gå på plads, kig på mor, og sit eller gå ved mit venstre knæ.
Når cyklist, rytter etc er passeret, så får hun en godbid.
Vi får mange tilkendegivelser om, hvor lydig og dygtig hun er, fra helt fremmede mennesker. Det er dejligt, og jeg bliver stolt af hende.
Jeg bruger både tale og håndtegn, som hun lystrer lige godt.
Jeg har haft en hund, som blev døv og som jeg skulle til at lære håndtegn, da den var 12 år.
Derfor tænkte jeg, at jeg lige så godt, kunne lære Dina håndtegn fra starten.
En knyttet hånd med tommelfingeren strittende op mod mit ansigt, betyder "kig på mig"
feb 2012
Håber da meget vi når lige så langt som du beskriver.
jun 2005
... med allerede trænede hunde er det en helt anden sag, de søger deres fører for vejledning; altså jeg forvirrer hunden.. og den kigger så på sin fører (som jo ved gud ikke er mig, men far/mor der står ved siden af haha)
jun 2005
Han bruger det meget i sin kommunikation, men til start var det indlært - han har bare lært sig selv at bruge det meget mere end indlært =)
feb 2012
Men vi øver så det skal skam nok komme
Må dog stadig ty til godbidder eller hendes trænings legetøj ind i mellem.
jun 2005
Jeg træner meget med at sætte hunden op til succes, og der er ikke meget der lokker til øjenkontakt når der er spændende hunde der gør ting lige ved siden af - men hvis jeg bevæger mig hurtigt rundt (ved de virkelig træge hunde siger jeg også en lyd, gerne en irriterende en) indtil hunden glor tåbeligt "hvad fanden laver du?! jeg stod lige og gloede på noget fedt!"
Jeg forventer heller ikke at en hund spændt til bristepunktet skal kunne forholde sig i ro, afventende og med øjnene klistret til mine når der foregår vanvittigt spændende ting lige foran, så i de situationer forsøger jeg mig ikke med kontakt, men træner "rolig"-øvelse i stedet..
- Altså indlærer at man kan stå og glo sammen i evigheder på hvad der er spændende, men vi står med løs line (aaaaltid løs line) og må gerne være spændt og ivrig, men skal lære lidt impulskontrol og må ikke kamme over i stress og voldsomme fremspring..
Igen, min træning handler mere om succes, end skemalagt øvelsestræning =)
jun 2011
jun 2005
jun 2011
Indlæringen er vel klik = godbid, i starten? Indtil hunden er med på at klikket er positivt og lig med noget godt.
jun 2005
Han er jo trænet til at samarbejde med mig, kigge på mit tropssprog og være opmærksom på mig.. Så da jeg finder klikker og kiks frem, slikker han sig om munden for at vise at han VIRKELIG godt kan lide de kiks jeg har der..
Jeg klikker jo løs og fodrer en hund med kiksere for at gøre ingenting klik = godbid indlærte jeg.... troede jeg ; )
Faktisk indlærte jeg bare at SYNET af klikkeren udløser at Kaoz slikker sig om munden haha ; )
Han reagerer slet ikke på klikket, kan han ikke SE klikkeren ignorerer han bare lyden haha =D
jun 2011
Kontaktøvelser