Kontaktøvelser {{forumTopicSubject}}
Hej HG :o)
Nu er jeg så heldig at jeg fik hund nr. 2 i går.. han har kun været her i lidt over et døgn og er selvfølgelig ikke faldet helt til ro endnu. Men han elsker nu at sove på mit skød
Jeg savner lidt en måde at aktivere ham på (ud over gåture), altså mental stimulering (som IKKE koster kassen, altså ikke diverse fine legetøjsting). Jeg søgte lidt rundt i forummet her på HG og så at der var mange der foreslog kontaktøvelser - hvad er det? :o) I må meget gerne skære det ud i pap, altså konkret hvad man skal gøre.
Tak på forhånd :o)
Skal lige siges at han er 1½ år, og en dansk/svensk gårdhund, labrador formel 1 og springer spaniel blanding.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Øvelser, der giver kontakt mellem dig og hunden er i princippet mange forskellige ting..
Men udgangspunktet er øjenkontakt. Og det starter man ganske simpelt op ved at vente på at hunden kigger på en, og belønne for det. Det gør man en hel masse, og når hunden viser, at den har fanget at det udløser en belønning at kigge i øjnene, så begynder man at udvide tiden inden belønningen falder.
Til at starte med er det rigeligt at hunden lige strejfer ens øjne - og det bygger man så hurtigt op, så hunden kan holde i længere tid.
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 2.111
lær den små sjove tricks og husk altid at belønne MENS den gør det du ønsker ikke før og ikke efter. Godbidderne skal være meget små og lækre fx pølse eller andet kød klippet i stykker
aug 2006
jan 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 17
Super, det skulle jeg nok kunne klare..
Lige et sidespring; hvordan har I lært jeres, at rulle rundt? Ham den nye her (Joey) har jeg forsøgt at lære det, på samme måde som min lab - dække ham og så simpelthen rulle ham rundt selv, indtil han lærte det :o) Min lab er super lærenem og opfattede det meget hurtigt og har siden kunne bygge videre på tricket..
men når jeg forsøger at "gøre det med magt", altså skubbe Joey ned, springer han op. Nogle forslag?
aug 2006
Uden selv at røre hunden, men blot ved at der er næsten-kontakt mellem hundens næse og godbidden mellem dine fingre :o)
Det ender også med at blive et håndtegn for hunden - så kan godbidden sorteres fra, så hunden ikke bliver afhængig af den. (altså afhængig af synlig belønning, belønnes skal den naturligvis).
Og så kan du sideløbende sætte verbal kommando på - en dag kan den det uden håndtegn.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.479
Ved ikke om det giver mening?
aug 2006
jan 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 17
Kontaktøvelser