{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.120 visninger | Oprettet:

Alene hjemme - tid? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Hvad er jeres personlige mening om, hvor længe en hund må være alene om dagen, og hvorfor mener du dette?

I Sverige er det fx forbudt ved lov at lade hunden være alene mere end 5 timer. Hvad mener i om dette forbud?

Jeg vil meget gerne have begrundelse med, til hvorfor du mener netop som du gør smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alene hjemme - tid?
  • #1   13. aug 2012 Hold da op er det virkelig forbudt ?
    - Jeg tror det har meget at gøre med hvilken race det er, min hund er meget selvstændig og kan sagtens være alene i de otte timer vi er væk om dagen, (ikke hver dag dog, da jeg går i skole)


  • #3   13. aug 2012 Jeg mener personligt ikke hunden kan kende forskel på 5 timer om dagen eller 8 timer... Synes bestemt familier med fuldtidsjob skal have lov til at have hund, derfor synes jeg 8-9 timer om dagen er helt fint smiley

  • #5   13. aug 2012 I Sverige er det mærkeligt nok forbudt. Her er "hundebørnehaver" meget udbredt hvor man kan aflevere hunden om morgenen, og hente den om eftermiddagen igen.

  • #6   13. aug 2012 Jeg har det lidt som Maria D.
    Tror heller ikke på at en hund kan kende forskel på 5 og 8 timer.


  • #7   13. aug 2012 Jeg har min grænse på 8 - 9 timer, som også er det hun er alene mandag til torsdag.

  • #8   13. aug 2012 Nu går min også i hundegård når han er alene, så han er ikke tvunget til at holde sig hvis han ikke kan eller vil. Selvom han gør det alligevel?
    Så jeg går ikke i panik hvis jeg en dag af uforudsete årsager ikke er hjemme efter 8-9 timer, min samvittighed har det af h*lveds til, og jeg sørger for at give mig god tid til ham når jeg kommer hjem, men tror ikke hunden kender forskel på det ene eller det andet.


  • #9   13. aug 2012 jeg vil godt nok hellere have min hund er alene i 8 timer, end sende den i en hundebørnehave, hvor jeg ikke ville have skyggen af chance for at vide hvordan den bliver passet.
    Ligesom jeg heller ikke sender mine hunde i pension, når jeg har ferie.

    vores race kan sagtens være alene hjemme i en alm arbejdsdag.
    men jeg begynder nu at kikke på klokken, hvis jeg har været hjemmefra i 6 timer.


  • #10   13. aug 2012 ps: går i skole, så det sker heldigvis sjældent smiley

  • #11   13. aug 2012 Maj-Britt: Jeg ser lige, om jeg ikke kan finde det i loven og så kommer jeg retur smiley

  • #12   13. aug 2012 Er det nu jeg skal skrive at min hund højst har været alene hjemme sammenlagt et par timer i hele hans liv smiley

  • #13   13. aug 2012 Jeg synes 5-7 timer dagligt er det mest optimale. Når jeg har hund skal hun op i det grønne hos mine forældre og passes når jeg er på væk på arbejde 8-10 ad gangen i weekenden, hvis altså ikke kæresten har tid til at underholde smiley Mennesker synes jo heller ikke om ikke at at have nogen at kommunikere med i 8-9 timer ad gangen 5 ud af 7 dage.

    mht til fuldtidsarbejde er mange hunde jo familiehunde, og derfor kommer børnene hjem længe før forældre og kan således holde den firbenede med selskab og aktivere den. Der er jo selvfølgelig forskel når man ser på alder og på racer, og om der er andre hunde at snakke med i et hjemmet eller ej... Det kan samtidig heller ikke nytte noget, at man altid er hjemme, men slet ikke bruger tid på at aktivere hunden smiley

    Jeg klanter ikke nogen for noget med min holdning, så tag det ikke for nært, det vigtigste er at få hverdagen til at fungere og have en glad hund smiley så er det op til ejeren at vurdere hvad der er bedst for hunden.


  • #14   13. aug 2012 Det lyder ret usansynligt, at det ligefrem skulle være forbudt ved lov i Sverige at lade hunden være alene hjemme i mere end 5 timer. Det vil jeg også gerne se på skrift..
    Selvfølgelig kan en hund trives med folk der arbejder og har fuldtidsjob. Det er nok mere vigtigt og essentielt så at tænke på, hvordan tiden så bruges på hunden, når man ER hjemme. At den bliver stimuleret nok og får motion osv. betyder mere end hvor lang tid, den er alene, hvor den alligevel sover.. De gør de fleste i hvert fald.....

    Min egen er sjældent alene, fordi jeg er studerende og arbejder meget hjemmefra ellers.. Og hvis ikke jeg er hjemme er kæresten som regel det. Men hun ville sagtens kunne trives med at være alene hjemme hver dag..


  • #15   13. aug 2012 Der var et interview i Dyrefondet nr 3. med Anders Hallgren, og han siger: "En hund skal højst være alene hjemme i 5-6 timer om dagen. Er man væk hjemmefra i 8 timer, skal man ikke have hund."
    Det synes jeg er forkert sagt smiley Altså kommer an på hunden hvad den kan klare, selvfølgelig. Men min har ingen problemer med det!


  • #16   13. aug 2012 Jeg tror nu også at den lov er ret usandsynlig. På den anden side skriver DB/Dyrenes beskyttelse at hunden bør ikke være alene i mere end 5 timer: http://www.dyrenesbeskyttelse.dk/hvad-g%C3%B8r-vi/familiedyr/hunde/f%C3%B8r-du-f%C3%A5r-hund

    - Det kan være at det er det du har læst Rikke p? smiley


  • #18   13. aug 2012 Isabelle: Vil du? Jeg har ind til videre søgt og søgt på den svenske lov, men finder kun sider på dansk og norsk der henviser til dette, men ikke hvilke paragraf det er gældende under. Er det mig der er helt galt på den, med den lov? For ellers vil jeg godt trække min holdning tilbage.


  • #19   13. aug 2012 Puh har svært ved at sige en decideret grænse.
    Jeg har gode erfaringer med at de har været hjemme i op til de 8-9 timer.
    Inderst inde ville jeg nok sige 6-7 timer, men det ville og så derefter ville jeg have en evt. nabo eller ven til at lufte og lege med den.

    Behøver heldigvis ikke tænke i så mange timer, da min kæreste bliver Bager og vil komme til at arbejde mens jeg er hjemme, og omvendt smiley


  • #21   13. aug 2012 Tjah, jeg foretrækker nu at tjene penge, så jeg har råd til at give hunden kvalitetsfoder, betale dyrlægeregninger, tage på lange ture ud i det blå, træning og den slags. Vi er ikke alle så priviligerede, at vi kan være meget hjemme og stadig have råd til den slags. Jeg er i hvert fald ikke.

    Og skal jeg være helt ærlig, så kan jeg ikke mærke den mindste forskel på, om vi har været væk i en, fem eller otte timer. Tiden bliver alligevel bare brugt til at restituere for hendes vedkommende.


  • #22   13. aug 2012 Hov mente 7-8 timer.
    Det bliver i realiteten dog nok nærmere 6 timer mens vi er studerende, og 2-3 timer mens vi arbejder.


  • #24   13. aug 2012 8 timer er min grænse for, hvornår jeg synes, det er ok og det skal ikke være hver dag. Desværre ligger vores arbejdstider sådan, at det en gang om ugen nærmer sig 8 1/2 - 9 timer og det har jeg det ikke godt med. Fra i morgen går jeg lidt ned i tid, så det vil gøre et par af dagene lidt kortere, men den ene lange, kan der ikke rigtig gøres noget ved.

    Jeg tror ikke, hundene som sådan kan kende forskel på 5 og 8 timer, men jeg kan i DEN grad mærke forskel på dem. Når vi har været væk 8-9 timer hopper og danser de, når vi kommer hjem og jeg kan ofte høre Disen begynde at gø, når jeg smækker bildøren eller går ind i gården. Nær vi har været væk 3-5 timer, når jeg som regel helt ind igennem vindfanget, før de opdager mig og jo, de bliver da glade for at se mig, men dt er mere afdæmpet og de falder lynhurtigt ned igen


  • #25   13. aug 2012 Min hund er også alene 8 timer 4 dage om ugen (man-torsdag) om fredagen er hun alene 5,5 timer. Nogle dage kommer hun med mig på arbejde, alt efter hvad der lige skal ske, og hvor mange vi er på kontoret.
    Jeg har en regel der hedder max 8 timer om dagen, og vi laver ikke planer på en alm hverdagsaften med mindre hunden kan komme med, eller vi er hos os.


  • #26   13. aug 2012 Isabelle m

    Så fordi du kan mærke forskel, betyder det at forskellen er der for alle hunde? Jeg kan eksempelvis ikke mærke den mindste forskel?

    Kan det ikke være lige meget om hunden sover alene de sidste tre timer, eller om den sover mens jeg er hjemme?

    Jeg synes nu det er rart at komme hjem til en veludhvilet hund, som er klar til at bruge tid sammen med mig, og som allerede har brugt tid på hvile.

    Som sagt, så er jeg ikke så priviligeret, at jeg kan give min hund det bedste uden også at arbejde fuld tid ved siden af.


  • #28   13. aug 2012 Jeg siger det nu ikke fordi jeg har dårlig samvittighed.
    Jeg ville have væsentligt dårligere samvittighed, hvis jeg ikke havde råd til at holde hund tilfredsstillende, fordi jeg ikke tjente nok penge.

    Lulu er aldrig alene mere end otte timer - langt de fleste dage er hun slet ikke alene, fordi min kæreste pt. er arbejdsløs, så jeg udtaler mig ikke fordi, jeg har dårlig samvittighed og skal forsvare mit valg. Jeg udtaler mig udelukkende fordi, at det er utopisk at hunde kun skulle være for folk der af den ene eller anden grund går hjemme.

    Synes det er en trist tendens, at man skal stemples fordi man har et helt almindeligt fuldtidsjob.



  • #29   13. aug 2012 Jeg fandt lidt om forskning om hunden og det at være alene (dog på norsk)

    Her udtaler Christina Lindgren der veterinærinspektør hos den svenske fødevarestyrelse, at det almene råd hedder 6 timer, men at man kan få en bøde for at lade den være alene mer end 6 timer.

    http://www.forskning.no/artikler/2011/november/303935


  • #30   13. aug 2012 http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/skotsel/ensam-hemma/

    Her står der at den bør, ikke være alene mere end 6 timer.


  • #31   13. aug 2012 Danielle
    Hvem stempler nogen? Vi fortæller om vores oplevelser og holdninger som der bliver spurgt til i oplægget


  • #32   13. aug 2012 Kan godt mærke når der går ½-2 timer og 8 timer, så er der forskel... Men når det drejer sig om 5-8 timer tror jeg vitterligt ikke på at hunde tager det så tungt, mine har i hvert fald ikke ændret adfærd i den sidste tidsperiode smiley

  • #33   13. aug 2012 Synes også det kommer an på hvilken hund man har.

    Vores gravhund har altid været vant til at være alene hjemme i omkring 8 timer - mindre hvis jeg var tidligt hjemme fra skole el.lign. Han har hele huset at gå i, og ligger for det meste bare og snorker inde i min seng.

    Vores schæfer derimod, som er en race der kræver en del mere, har adgang til min fars skur hvor han har vand, tæpper, legetøj og mad inde, og så er der åbent til en stor hundegård med så højt hegn at han umuligt kan hoppe over, og ej heller grave sig under. Det er ikke muligt at komme ind i haven på andre vis end gennem lågen, og den er låst fuldstændig af. Så Kato har en have + et skur for sig selv når vi ikke er hjemme smiley


  • #34   13. aug 2012 Hos os hedder hverdagsalenetiden seks timer. Det er rigeligt.
    Smertegrænsen hedder otte timer, og det sker ikke hvert år. Vores hunde kan klokken.


  • #35   13. aug 2012 Natasja: Der er vist en regel på 2 timer i bur, ellers lyder bøden på 2000, mener jeg smiley

  • #36   13. aug 2012 Jeg ville heller ikke have overskud til vores hunde hvis jeg arbejdede fuldtid. En husky kan ikke nøjes med en halv times tur hver dag. Den skal bruges.

  • #37   13. aug 2012 jeg går hjemme nu, men dengang vi fik vores første hund, havde min mand fuldtids og jeg halvtidsjob...ofte lappede vi over hinanden, men alene hjemmetiden kunne da godt blive 7-8 timer.
    hvis jeg var alene, Christina, nej så tror jeg ikke jeg havde overskud til både at have fuldtidsarbejde og hund, heller ikke dengang


  • #38   13. aug 2012 min er en nem race også mht at være alene hjemme.


  • #39   13. aug 2012 Jeg synes også, der er stor forskel på, om man har en voksen hund eller en hvalp. Den race jeg ejer kræver arbejde for at kunne tilvende sig at være alene 8 timer. Det første år, var min kæreste hjemme at lufte hende hver dag til frokost (han arbejder 3 min fra vores hjem) undtagen den periode jeg var sygmeldt efter en operation. Nu er jeg heldig at min bror ofte tager forbi vores hund, når han har fri fra job kl 14.
    Jeg er også så priviligeret, at jeg har mulighed for at arbejde hjemme engang imellem.

    Nicolai & Malene: Nu er det ikke alle der har fultidsjob der kun bruger 30 min på tur om dagen smiley Vi bruger alle vores vågne timer med hunden, når vi ikke er på arbejde. Hun kommer til hundetræning 2 gange om ugen, så træner vi hjemme hver dag og laver nogle mere tidskrævende ting i weekenden som fornøjer vores hund smiley
    Jeg vil dog give dig ret i, jeg ikke ville kunne forstå hvordan man han have huskyer hvis man arbejder fuldtid eller ikke har muligheden for forskellige arbejdstider, da det er en krævende race, og begge parter skal stort lægge lige så meget arbejde i hundene når man er hjemme.


  • #40   13. aug 2012 Kathrine N: Må jeg prøve at spørge hvordan en alm hverdag ser ud for jer/dig? smiley

  • #41   13. aug 2012 Jeg var alene med hundene og fuldtidsjob i 8 måneder, hvilket jeg syntes hang rigtig dårligt sammen. Jeg havde min mor til at komme hver uge på min længste dag, så den dag faktisk endte med at blive kortere end de fleste andre, men jeg syntes, det var svært at haver samvittighed til særlig meget andet end at være sammen med hundene, når jeg havde fri.

    Jeg har aldrig haft det godt med at gå fra dem igen, når først jeg var kommet hjem, så på hverdags aftener, var det udelukket at lave noget uden dem, med mindre, jeg havde sørget for pasning


  • #42   13. aug 2012 Natasja: Jeg har det på samme måde som dig. Jeg er ikke god til at sidde stille, og jeg vil have en hund man kan træne og som kan holde til noget. Jeg er slet ikke til en sofakartoffel af en hund - selvfølgelig må min hund slappe af når hun er velstimuleret smiley Elsker at have en race der kræver noget fra mig, som er arbejdsvilig, hvalpet og elsker at gøre noget for at tilfridsstille mig.
    Jeg har dog valgt en stor hund fra, og valgt en mellemrace, da jeg bor i lejlighed på 1. Sal.


  • #43   13. aug 2012 Jeg synes nu ikke jeg har ytret mig om folk der går hjemme på anden vis end som utroligt privilegerede. Havde jeg råd, ville jeg da selv elske det.
    Er det blevet opfattet anderledes har det såmænd ikke været hensigten.
    Det eneste jeg har sagt er, at jég ikke har råd til det, men at det ikke nødvendigvis gør en dårlig hundeejer.



  • #44   13. aug 2012 Drømmescenariet er da 5-6 timer, det er bare ikke realistisk for mig, når jeg skal have økonomien til at hænge sammen. Men jeg har nu hund alligevel.. På nær de sidste godt 1½ år har jeg arbejdet (går pt arbejdsløs) - og har boet alene gennem 11 år. På en eller anden magisk vis har jeg alligevel fået det til hænge sammen. Og har såmænd også haft 2 hjemmeboende børn. Jeg mener bestemt ikke, jeg har forsømt nogle af dem smiley

  • #45   13. aug 2012 Synes bestemt at der er forskel på, om hun har været alene i 3 timer eller 5 timer.

    Mei-Li er så heldig, at den ene af os arbejder dagvagt og den anden aftenvagt; så hun er kun kortvarigt alene.

    Jeg er glad for at det er sådan; synes, at hun er priviligeret


  • #46   13. aug 2012 Min svenske kæreste har lige bekræftet at de virkelig er forbudt for hunde at være alene i mere end 5 timer.

  • #47   13. aug 2012 Det var da vildt, Oliver. Er der så regler for, hvor længe de skal have selskab før de må være alene igen?

    Det er sådan noget, jeg aldrig har skænket en tanke. Har ofte overvejet at flytte til Sverige, men der kunne man da nemt komme i klemme, hvis man ikke var opmærksom på det


  • #48   13. aug 2012 Har forhørt mig hos kæresten igen Marianne K, man skal bare være hos hunden længe nok til at give den en gå tur så¨den kan klare et toilet besøg skulle den have lyst.

    Derefter har man 5 fulde timer igen.


  • #49   13. aug 2012 Marianne K,

    Hvis du overvejder at tage din hund med til Sverige er der også nogle strenge Rabies vaksenations krav samt orme kure.

    Ville nok være rart at have det på plads i god tid også, da der er noget med en lang sikkerheds periode efter vaksenationen.


  • #50   13. aug 2012 Hmm, så giver det da ikke meget mening. Mine hunde ville have det meget værre ved, at der kom nogen hjem efter fem timer, som gik med det samme igen end at være alene i f.eks otte timer.

    Reglerne for hunde i Sverige er fra i år lavet om så de er det samme som resten af Europa. Der er ikke længere noget med ormekur og rabiesvaccinen skal bare være tre uger forinden, mener jeg


  • #51   13. aug 2012 Og så skal de have pas smiley

  • #52   13. aug 2012 Ahh det er da dejligt, var et forfærdeligt projekt at få min kærestes Jack Russel med over grænsen før i tiden.

    Og ja enig, deres 5 timers regl er ikke 100% gennemtænkt, nok bare endnu en politiker som skulle finde et eller andet at bestemme og gjorde det til sin mærkesag.

    For vores kære politiker har jo selvfølgelig råd til at få hunden passet, men ikke sikkert at Hr. Svenson på mindsteløn som arbejder 60 timer om ugen for at få det hele til at løbe rundt har det.

    Ja undskyld skulle bare lige ha lidt had luftet før jeg eksploderede.


  • #53   13. aug 2012 Jo vi ville naturligvis vælge andre racer, hvis ikke vi havde tiden til denne smiley
    Vi skal heller ikke have en husky næste gang. Vi elsker dem, men sålænge vi har små børn, er tiden bare ikke den samme.
    Vores piger får helt sikkert mere end de fleste andre slædehunde i landet, men alligevel er det ikke helt nok - ifølge egne meninger og samvittigheden. De fortjener jo det bedste.


  • #54   13. aug 2012 Kathrine N

    Jeg er ikke den rigtige at prikke til med lige den slags, da jeg har meget nær familie, som er førtidspensionister, så jeg ved udmærket godt, at det ikke altid er lykken.

    Det jeg kommenterer på, når jeg nævner privilegiet i at have penge nok, er dem der har mulighed for at arbejde eksempelvis deltid og stadig få det til at løbe rundt, for dét synes jeg i sandhed er en lækker tanke - men jeg kan godt se, at det jeg har skrevet kan misforståes, når man ikke lige kender mine tanker.


  • #55   13. aug 2012 Jeg har ikke råd til at være på deltid, men det er nødvendigt for at have personligt overskud til mit barn og mine hunde. Det vægter jeg højere end at have råd til dyrt tøj, dyr mad mv.

  • #57   13. aug 2012 Jeg køber hverken dyrt tøj eller dyr mad, så det har ikke noget at gøre med sagen for mit vedkommende. Jeg har faktisk ikke noget valg angående timer, da jeg er under uddannelse. Det er fuld tid eller intet.

    Og så skal det nævnes, at jeg lever for en meget lille elevløn.


  • #58   13. aug 2012 Danielle
    Ofte er det jo et stykke henad vejen også et spørgsmål om prioriteringer. Jeg tror nu ikke, hundene tager direkte skade, jeg havde det bare ikke selv godt med det, da jeg stod i den situation og mine tanker gik bl.a på at flytte til noget billigere og så undvære haven, men den er hundene jo også glade for.


  • #59   13. aug 2012 Ja ok som elev eller studerende er der lidt mindre at prioritere med smiley

  • #60   13. aug 2012 Mine er som regel alene 8 timer dagligt. Men de har da været alene længere end det. De har hinanden og jeg prøver så vidt muligt ikke at lade dem være alene for meget - men som alene og med et arbejde og et alm velfungerende liv der også skal passes (indkøb, familiebesøg, lægebesøg m.m.) så er det sådan det er. Hundene lider ingen last og jeg er der 100% for dem når jeg er hjemme smiley

  • #61   13. aug 2012 Her er forresten link til den svenske hunde og katte lov, som jeg forstår det. Synes ikke at jeg kan finde noget om timeantal - men mit svenske er også ret rustent.

    https://lagen.nu/2007:1150


  • #63   13. aug 2012 Vores vovser aldrig alene hjemme og har ikke været det i ca. 1 år nu, da min kæreste er begyndt at arbejde hjemmefra (hvilket vi regner med han bliver ved med).
    De er selvfølgelig alene hvis vi lige skal noget - Ud at spise, handle ind, besøge venner, arrangementer mv., og ellers er de med os.

    MEN før i tiden arbejdede min kæreste mere end fuldtid og han mødte ofte før mig og havde fri efter mig - Og jeg arbejdede 8 timer 4xhverdage pr. uge og 5 timer hver søndag (søndag var min kæreste dog hjemme ved hundene).
    Så de var ialt alene 4 dage om ugen i 8-9 timer, uden problemer.
    Nu er det heller ikke nogle enormt krævende racer jeg har - Men blev jeg pludselig alene/single skulle de igen være alene 8-9 time dagligt. Og det er min grænse tidsmæssigt, og så skal de være luftet ordentligt af inden jeg tager på job+have aktiveringslegetøj+det skal MAX være 4-5 gange om ugen.
    Ville aldrig afgive hundene fordi jeg blev alene/single og de dermed fik 8-9 alene-timer dagligt, for det ved jeg at de sagtens kan klare smiley

    Men nu er det altså ganske få alene-timer til hundene om ugen, så det nyder de da naturligvis - Selvom de dog sover dagen væk, ligesom når de er alene hjemme.. smiley

    Loven om de 5 timer lyder lidt svær (ikke mindst at bevise?) og så var der dælme mange almindelig mennesker der ikke kunne have hund - selvom de mennesker giver hunden et dejligt liv.
    Men dét med hunde-legestuer synes jeg lyder som en dejlig idé uanset hvad - Det måtte da gerne blive mere udbredt i DK. smiley


  • #64   13. aug 2012 Jeg har fuldtidsjob, men kontor i hjemmet, da jeg arbejder som præst. Vores hunde kan være alene maks otte timer, det sker vel en gang om måneden. Ellers er de kun alene en time eller to, hvis jeg er til samtale eller gudstjeneate, og manden ikke er hjemme.

    Ville ikke have tre hunde, hvis ikke jeg arbejdede hjemmefra, så ville jeg ikke have tid til dem.


  • #65   13. aug 2012 ...Av min arm, dét blev langt! smiley
    Sorry!


  • #66   13. aug 2012 Min Svenske kæreste har bekræftet loven smiley

  • #67   13. aug 2012 Natasja: jeg kan også kun finde på danske og norske hjemmesider, men har intet fundet på svensk selvom jeg har forsøgt. Det nager mig, jeg ikke kan finde noget om den. Jeg har også hørt dette fra en kammerat der er bosat i sverige, der havde sin hund i hundebørnehavn når han var på job.

  • #69   13. aug 2012 Herhjemme kører vi mandag til torsdag hjemmefra kl. 6.40 og kommer hjem ca. kl. 16.10 , det gir vel en 9.5 timer selv hjemme.. Nogle gange 10 timer..
    Om fredagen kører vi igen kl. 6.40 og er hjemme allerede kl. 12.45 ...

    Vi er henholdsvis Murer og Bygningsmaler, så vi har de lange dage mandag til torsdag, men Uffe har været vant til det allerede fra starten næsten.. Havde en uges arbejde da han var 9 uger, hvor min mor tjekkede ham de dage hun kunne.. Men ellers fra ca. 11 ugers alderen har han været selv hjemme ca. 10 timer om dagen og de dage min mor ku lufte ham gjorde hun det...


  • #70   13. aug 2012 Isabelle: Det står i kap 2 paragraf 12 (s. 8)
    Dog bemærker jeg ordet bør. Men Christina Lindgren der er veterinærepektør hos den svenske fødevarestyrelse, har udtalt at det straffes med bøde, så det må vel være lov smiley


  • #72   13. aug 2012 Der står at hunde bør komme ud og tisse hver 6. time. Der er forskel på bør og skal.

  • #75   13. aug 2012 Min drøm om at bo i Sverige er hermed væk. Ingen skal bestemme om jeg skal have fuldtidsarbejde eller ej - heller ikke loven smiley

  • #77   13. aug 2012 Hvordan skulle man passe et fuldtidsarbejde - hvis hundene ikke må være alene mere end 6 timer? smiley Nu er vi jo ikke alle så heldige at have mand og børn.

  • #78   13. aug 2012 Ginger: Ellers skulle de hundebørnehaver være ret gode smiley Den min kammerat brugte, kunne man følge hundene online, og jeg hørte kun gode ting om måden at håndtere tingene på smiley

  • #79   13. aug 2012 Efter hvad jeg har lært kan man lige så godt sætte ligheds tegn mellem "bør" og "skal" når det kommer til lovtekster.
    I hvert fald inden for byggelovgivning og bygningsreglementet. smiley


  • #80   13. aug 2012 Det kommer aldrig til at ske smiley Hverken hundebørnehave eller at nogen kommer og lufter dem.
    Men så er det jo godt at jeg stadig bor i Danmark smiley

    Hvad med folk der sover længe? En normal nats søvn er 7-8 timer - er det også ulovligt så? smiley


  • #82   13. aug 2012 Så det er bedre at hive sine hunde ud af deres normale hverdag, for at smide dem ind i en fremmed flok (som en hundebørnehave er) - for gud forbyde at de skulle sove 2 timer mere end loven byder.

    Mine hunde er hinandens flok - de har hinanden til at holde sig med selskab. De behøver ikke have mig til rådighed 24/7 for at have et velfungerende liv, når de har hinanden. Kunne til nød forstå det hvis det handler om en hund der er helt alene.

    Mine hunde elsker at have deres alene tid hver dag - specielt Lilly, som bliver stresset og halvtræt af mig når jeg holder ferie. Hun kan bedst sove når jeg er væk, så hun ikke skal holde øje med hvad jeg går og laver. Silas ville self gerne at jeg var der, men han har Lilly - og når jeg kommer hjem fra arbejde kan der gå op til 10 min før han gider vågne og bevæge sig ned af trapperne for at sige hej og velkommen hjem.


  • #85   13. aug 2012 Det der med at sige at en hund ikke kan kende forskel på 5 eller 8 timer siger jeg nu heller ikke pga. dårlig samvittighed. Jeg siger det fordi jeg faktisk mener det.
    Der er INGEN tvivl at hvis min en dag er alene i mere end 8 timer har jeg det også mega skidt og hvis jeg ved at jeg en dag netop ikke kan holde den på max 8 timer finder jeg ud af at han bliver passet eller at nogen kommer og lufter ham, selvom han står i hundegård.
    Og min reagerer fuldstændig ens om han har været alene i 2,3,4,5,6,7 eller 8 timer. I dag da jeg var ude ved hesten og ude og ride var han med, som for det meste, og han rendte og legede i haven med en anden hund. Og han var der vel i lidt under 2 timer, og da jeg kom og "hentede" ham reagerede han som om at jeg bare havde været væk i flere dage! smiley
    Men jeg må indrømme at en af grundene til at jeg valgte den nemme vej og købe en blanding, er netop fordi jeg ikke kan garanterer hvor mange timer hunden dagligt kommer til at være alene og jeg har ikke nogen som med garanti kan komme forbi hver dag, så skulle jeg havde en lille skødehund, og det er ikke lige mig smiley Men hvis jeg kunne, ja for f*nden jeg ville have min hund med overalt smiley Det er bare ikke alle som er så heldige.


  • #86   13. aug 2012 Isabella: Det gør også meget at de har hinanden. Havde da sindssygt dårlig samvittighed før jeg fik Silas - men i dag har jeg ingen problemer med at være væk en hel arbejdsdag smiley

  • #88   13. aug 2012 Isabelle m
    Hov, der misforstod du mig vidst smiley
    Jeg mener heller ikke at blandings hunde har det bedre med at være alene hjemme, men det er nemmere at få lov til at købe en hvalp. Da det både er min første egen hund, jeg er studerende og "kun" lige fyldt 22 år..


  • #89   13. aug 2012 også fordi jeg er så død ærlig. smiley hvis en avler som fx siger at hun/han ikke vil sælge hvis hunden ender med at have alene hver dag i 8 timer, så ville jeg være så ærlig at sige at jeg ikke ved om jeg kan love det ikke kommer til at ske i løbet af hundens liv, og derved bliver man dumpet. smiley

  • #90   13. aug 2012 Mine er alene i hverdagene en normal arbejdsdag, ca. 8 timer.

    Min absolute grænse fra de bliver luftet, til jeg er hjemme igen og kan lukke dem ud er 10 timer og IKKE så meget som 1 min længere.

    Det sker måske 1 gang om måneden og er kun i forbindelse med en lang dag på mit job.

    Har man fuldtidsarbejde og bor alene kan det ikke være anderledes og mine hunde klare det uden problemer.


  • #91   14. aug 2012 Det er ikke forbudt i Sverige, det er anbefalinger.

  • #92   14. aug 2012 Kaj: tyder på det du linker til er norsk

  • #93   14. aug 2012 Men hvis man læser det link igen er det første der står: "Statens Jordbrugsværks foreskrifter og almene råd til hunde og kattehold."

    Vil stadig mene der er forskel på lov og råd/anbefalinger


  • #94   14. aug 2012 Igen.. læser man lovtekster kan man lige så godt sætte lighedstegn mellem "skal" og "bør/anbefales"

  • #95   14. aug 2012 Haha... Jeg kæmpe torsk.... Det havde jeg slet ikke set... smiley

    Jeg synes bare det virker for langt ude... Men måske der er noget om det så!!! Kan være jeg skal have fat i familien så, tror ikke de overholder det til fulde :-0


  • #96   14. aug 2012 Men jeg er også lidt i tvivl om det snarere er et råd...
    For det er faktisk ikke nævnt som en paragraf, så hvor vidt man kan straffes hvis ens hund er mere alene, det ved jeg ikke...

    Kunne være spændene at vide om der rent faktisk er nogen der er blevet straffet for det, for jeg er ikke et sekund i tvivl om at der er hunde der er længere alene i Sverige!


  • #97   14. aug 2012 Tjah Kaj, det tror jeg du har ret i, det ville være utroligt svært opdage i første omgang, og ikke mindst bevise for retten senere. Og tror ikke lige frem de sætter en patrulje vogn af til at holde øje med hunden i en hel dag.

    Det er nok kun hvis en træls paragrafrytter nabo absolut skal blande sig fordi de er på pension og derfor altid er hjemme ved deres hund, beslutter sig for at spille hellig og ringe til politiet smiley


  • #98   15. aug 2012 Det er anbefalinger!!! Har selv haft kontakt til diverse instanser for at få de. Afklaret, da jeg bor i Sverige

  • #99   14. aug 2016 god tråd , da jeg tænker 8 timer er vildt lang tid at være alene i .
    og lige har en debat kørende på fb smiley
    men lader til de fleste her i tråden også har deres hunde alene hjemme 8 timer om dagen .


Kommentér på:
Alene hjemme - tid?

Annonce