{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.235 visninger | Oprettet:

Anbefal en hund. :-) {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig at få en lille hund, men jeg kender ikke så mange "små" hunderacer. Min mor har selv en mini udgave af en dansk svensk gårdhund som muligvis skal have hvalpe, men der er allerede et par stykker der gerne vil reservere en af dem så det er ikke sikkert der er en tilbage som jeg kan købe.

De "små" hunderacer jeg kender er: dansk svensk gårdhund, mops, gravhund, fransk bulldog (mener de er små i hvert fald) og nogle andre som jeg ikke helt kan huske hvad hedder.

Er der en lille hunderace som i vil anbefale til at være god som familie hund? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anbefal en hund. :-)
  • #1   24. aug 2012 Jeg synes du skal låne en bog om verdens hunderacer, og så finde en der passer til de ting, du forestiller dig at lave sammen med den nye hund.

  • #2   24. aug 2012 Du har vel ikke et navn på sådan en bog? smiley
    Man kan vel låne sådan en på et bibliotek. smiley


  • #4   24. aug 2012 Det lyder da meget smart, så vil jeg da smutte ned og se om jeg kan finde noget. smiley

  • #5   24. aug 2012 Cavalieren er en god begynder hund for alle - tilpasser sig de mennesker den bor sammen med. Den er et kig værd smiley

  • #6   24. aug 2012 Der findes ca. 400 racer, som hver har deres særheder, karakteristika og behov.
    Før du åbner bogen og forelsker dig i udseendet af nogle hunde, skal du lave en liste med dine tanker til følgende forhold:
    - Pelspleje
    - Motionsbehov
    - Træningsform
    - Størrelse/vægt
    - Temperament

    Som exempel vil min race specificeres ca sådan her:

    - Pelspleje: Minimal. Redes en gang i ugen, dog dagligt under fældningsperioder, som varer 4 uger to gange årligt)
    - Motionsbehov: to timer dagligt
    - Træningsform: Spor, træk eller rally (som alle foregår i snor. Racen må aldrig nogensinde gå løs uden at området er indhegnet)
    - Størrelse: 55 cm/25 kg
    - Temperament: Årvågen, selvstændig, aktiv, glad og skarp. Kan have tendens til problemer med hunde af samme køn. Kan ikke gå løs, da jagtinstinktet er intakt.

    God fornøjelse.


  • #8   24. aug 2012 Malene: Mange tak, det vil jeg gøre, så jeg er mere sikker på at anskaffe mig en jeg vil matche med. smiley

    Maj-britt og ginger: Mange tak. smiley


  • #9   24. aug 2012 For det første er der ik en miniatur udgave af den dansk svenske, der er en størrelse...

    Hvad kan du tilbyde en hund?

    En god familie hund, så kan du da godt tage en dansk/svensk.


  • #10   24. aug 2012 Ja der findes mange gode bøger og sider på internettet. Jeg vil nok råde dig til at tænke på hvordan dit liv ser ud om 1 , 2., 3 .4 år osv , jeg kan se at du er 18 og der sker meget når man er ung, heldigvis smiley som kan gøre det svært at have hund også, da den vil lægge beslag på en del af din tid og kræver tid hver dag, men det ved du nok da din mor har hunde, jeg ville bare bede dig tænke over det så du ikke risikerer at du skal begynde en uddannelse eller finder en kæreste på den anden side af jorden og så må skaffe dig af med din hund, det er nemlig ikke sjovt hverken for dig eller hunde. Held og lykke med at finde den rette hund.

  • #11   24. aug 2012 Jeg vil virkeligt også anbefale en Dansk/Svensk Gårdhund smiley Min Cody har et superdejligt temperament, han er virkeligt klog, og er simpelthen en dejlig hund smiley Mange siger, at en DSG er en lille hidsig satan, som ikke laver andet end at gø. Jeg kan i hvert fald sige, at jeg aldrig har mødt en der var en lille hidsig satan, og jeg har nu mødt en del DSG smiley

    Men ellers så kig her http://www.hunderacer.info/ - der kan du læse om de fleste racer, hvad de kræver, hvor kloge de er, hvilken str. de er, hvad de er gode til osv. smiley

    Her er f.eks. hvad der står om DSG:

    <b>Hunderacens Egenskaber:</b>
    <b>Størrelse (5 er størst) :</b> 2
    <b>Dominans (5 er meget dominerende) :</b> 3
    <b>Pleje:</b> 1
    <b>Egnet som Familiehund:</b> 5
    <b>Lydighed (5 er bedst) :</b> 4


    En Dansk/svensk Gårdhund er en helt fantastisk lille hund og ven. Den er altid glad og parat til sjov. Den kloge narre den mindre kloge, siger man. Med en gårdhund bliver man jævnlig den mindre kloge, for en gårdhund er snu og med dens fantastiske charme, kan man aldrig blive rigtig gal, når den laver numre.
    En gårdhund er udmærket til familier, der ikke har haft hund før, men vær forbedret på, at det måske så altid vil være Gårdhund eller ligefrem Gårdhunde, for det sker tit, at en bliver til to eller tre. Men selvfølgelig skal Gårdhunde opdrages, som alle andre hunde. Aktiviteter sammen mad andre hunde er vigtigt.

    <b>Oprindelse</b>
    Racens oprindelse kendes ikke med sikkerhed. Men racen er meget gammel. Faktisk tyder det på, at den har været med vikingerne rundt. Den findes i alt fald i hele det ”gamle” Danmark, altså indbefattet Skåne og Slesvig-Holsten.
    Frem til 60`erne var gårdhunden overalt på landet, hvor den og kattene holdt mus og rotter væk. Men den var også en sjov legekammerat for børnene.
    Grise handler Larsens hund burde have været en Dansk/svensk Gårdhund, for det var dem, der var på gårdene dengang. Men det var en Fox Terrier, der spillede Gårdhund.
    Med industrialiseringen af landbruget, forsvandt Gårdhunden, eller det troede man, for da man midt i 80`erne besluttede at forsøge at samle racen med henblik på stambogsføring, viste det sig heldigvis, at den havde overlevet, og i 1987 blev indmønstret 130 racetypiske hunde.

    <b>Temperament</b>
    Der er gang i en Gårdhund, og den er fræk på en sjov måde. Den er glad og normalt meget venlig overfor mennesker, grænsende til det påtrængende. Den må ikke være bidsk eller aggressiv, men den har sit instinkt for jagt på småvildt, som mus, rotter og fugle.
    Den giver hals, når der kommer gæster, men holder op når dens mennesker har hilst på gæsterne. Den har brug for opmærksomhed, opmærksomhed og opmærksomhed. Hvis den ikke får det, så skal den nok finde en måde at gøre opmærksom på sig selv på. Men igen på en sjov måde. Ikke ved at rive dørkarmen ned.

    <b>Racens Egenskaber</b>
    En Dansk/svensk Gårdhund er intelligent, eller måske er snu et bedre udtryk. Den kan alt, når den bare kan se sin egen fordel i det.
    Den er rigtig god til agility, men også lydighed klare den i fin stil. Den er lærenem og vil gerne samarbejde. Men man skal være opmærksom på, at det at den hurtig opfatter, hvad den skal også betyder, at den kan komme til at kede sig, så træningen skal varieres.
    Det er heller ikke altid let at dække dem af. Med deres bare mave og deres naturlige kuldskærhed, kan et tæppe, som hunden kan ligge på, være en hjælp.
    Udseende og størrelse
    En Dansk/svensk Gårdhund er en lille kompakt og glathåret hund. Den er mellem 30 cm (lille tæve) og 39 cm (stor han) i skulderhøjde og vejer mellem 7 og 11 kg. Den er hvid med pletter i forskellige farver og størrelser. Der er meget vide grænser for farverne, så længe hvid dominere.
    Gårdhunde kan fødes stumphalet. En stumphale kan ses i alle længder lige fra ”ingen hale” til en længde, hvor man ikke kan se, den er stump.

    <b>Sundhed</b>
    Gårdhunde er generelt sunde. Der er ikke problemer med arvelige sygdomme. Det betyder selvfølgelig ikke, at gårdhunde ikke bliver syge. De kan få alle de sygdomme, som hunde (og mennesker) kan få. Men rigtig mange af dem får et langt liv. Et liv på 14 måske 16 år.
    Pleje af Gårdhunde
    Det er ikke tid til pleje, der skal afholde en fra at anskaffe en gårdhund. Naturligvis skal man tjekke tænder og øre, klippe klør osv., men det er så det. Selvfølgelig er det en god ide at børste gårdhunden, men det er mest for hyggens skyld, bortset fra perioden hvor hunden fælder, hvor det er rart ikke at få for mange hundehår i hele huset. Men det er forskelligt, hvor ofte de fælder. Vask er ikke det store, en del af dem nærmest selvrensende, fordi den er så kort og glat.


  • #12   24. aug 2012 Jeg vidste ikke hvad jeg ellers lige skulle kalde dens størrelse. Den er mindre end en "normal" dansk svensk gårdhund. Jeg skal hverken til udlandet at bo eller starte uddannelse i udlandet, det er jeg ikke interesseret i. Jeg kender i forvejen til den race da jeg har boet hjemme ved min mor dengang vi fik min mors hund for 3 år siden, nu er jeg flyttet over til min moster på Sjælland for at blive mere selvstændig.

    Herhjemme er der i forvejen en hund, kan ikke præcis huske selve racen, og jeg skaffer mig ikke lige sådan af med mine dyr. Skal jeg flytte fra min moster, så skal hunden 100% med mig. Der er en have den kan løbe frit i, jeg vil selvfølgelig lege med den og også gå ture, for jeg ved at min hund derhjemme er meget aktiv og skal af med en masse energi. Den skal får en kurv ind på mit værelse så den kan sove inde ved mig, hvis den selvfølgelig har lyst ellers skal den da i hvert fald have lov til at sove i stuen hvis den hellere vil det. Da der også er en anden hund i huset er hun ikke så alene når jeg er i skole, ellers går min moster hjemme pt.


  • #13   24. aug 2012 Ved ikke om det muligvis kan komme til at lyde lidt forkert: men jeg vil behandler min mors hund som jeg selv vil behandles, hvis jeg var en hund. Sådan bliver det også med den hund jeg skal have, når det er.

  • #14   24. aug 2012 Rikke, det er dejligt at du har tænkt over at der kan komme forandringer i dit liv men at vuffen følger med smiley

  • #15   24. aug 2012 Selvfølgelig skal den med mig, når jeg engang skal flytte, det er mig der har ansvaret for den jo. smiley

  • #17   24. aug 2012 Mange tak for rådet Morten R, det vil jeg prøve smiley

Kommentér på:
Anbefal en hund. :-)

Annonce