1.255 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

Rosiner Rosiner

Vores gamle labrador på nu 11 år har altid været vild med rosiner. Derfor har jeg brugt rosiner som belønning og puttet det i dens legetøj.
En veninde fortalte mig så, at rosiner faktisk kan dræbe en hund, den kan få nyresvigt af dem.
Hvad jeg kan læse mig frem til på netdyredoktor, så er det kun nogen hunde det sker for, men man kan ikke teste det på forhånd. Der skal så lidt som 2,8 g rosiner pr. kg kropsvægt til at forårsage nyresvigt!

Da den ikke har taget skade indtil nu, sker det nok heller ikke for den.

Ville høre om nogen har oplevet eller hørt om det?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Hængsler på køleskab klikker/låser 700 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Fjernelse af buske incl rødder 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rosiner
  • #2   11. okt 2012 Hvordan kan du vide den ikke har taget skade?

Men nej du må ikke give rosiner.

• #3   11. okt 2012 Den har ikke taget skade, for den har ikke haft nogen symptomer. Dyrlægen har gået den igennem og den er sund og rask. Det er heller ikke alle hunde, der er modtagelige jo.

• #4   11. okt 2012 Nej i princippet kan du jo ikke se dens nyre..

Men håber ik den har taget skade.

• #5   11. okt 2012 Tak for Artiklen smiley Vidste bare ikke lige den med rosiner.. Men som sagt, gælder det heldigvis ikke for alle hunde.. ellers var jeg blevet meget ked af det..

• #6   11. okt 2012 Den er testet.

• #7   11. okt 2012 det kan nu stadig nå at ske - jeg havde droppet det - vil ikke gamble med min hund fordi "indtil nu er det gået fint" smiley

• #8   11. okt 2012 Nu giver du den vel ikke flere rosiner? smiley

• #9   11. okt 2012 Har den fået testet nyerne? Det er jo ikke sådan en hverdagsting.

• #10   11. okt 2012 og jo ældre den bliver nesto større bliver chancen også for at det går galt - hans krop svækkes naturligt med alderen..

• #11   11. okt 2012 Jeg har lige læst artiklen og undre mig over at tomater er på listen, da jeg mener at have læst flere gange her inde at mange bruger tomater mod forhudsbetændelse... og har forstået det sådan at hunden spiser dem, eller vasker man bare sjoveren i en mast tomat ???

• #12   11. okt 2012 Jamen der står "Tomater og tomatplanter kan forgifte hunden. Symptomerne vil være savlen, besværet vejrtrækning, kolik, opkastning, diarre eller forstoppelse."
    Syntes efterhånden der er så meget en hund ikk må få at man KUN skal give den det korrekte tørfoder, ingen godbider eller noget...
    I "gamle" dag fik hunde da ikke andet end rester af kartofler, kød og sovs... og i de (over 30 år) mine forældre har haft hund har de aldrig været syge, altid haft flot pels og været glade og meget aktive.

• #13   11. okt 2012 Vidste godt rosiner var giftige. Og derfor giver jeg dem ikke.

• #14   11. okt 2012 Uhh jeg krummer tæer når folk bruger sætningen "Der er jo ikke sket noget endnu"
    Nej måske ikke, men hunden er jo ikke død endnu, så det kan godt nå at ske. En dag har kroppen måske fået for mange giftstoffer og siger fra. Jeg kunne ikke drømme om at fodre min hund med noget jeg VED kan skade den.

Med tomater er det som Alfisten siger grønne tomater og planten. De er ikke de røde modne tomater.
    Det er det samme med kartofler. Det er egentlig kun de grønne og planten som er giftige, dog bør man ikke give sin hund rå kartofler da vi ikke altid kan se om den er HELT moden.

• #15   11. okt 2012 tomatplanten og kartoffelplanten er jo egentlig også giftig for mennesker ;o)

vindruer/rosiner, løg, rå broccoli og avokado får mine hunde aldrig da jeg havde læst artiklen, men jowina fik det inden da, jeg tør bare ikke gamble med helbredet. ja heller ikke chokolade, alkohol og andre mere ualmindelige ting at give hunden, men det giver mere sig selv.

jo mere jeg forsker i det, jo mindre må de få smiley

men de overstående ting er helt forbudt også nødder, resten er sådan lidt med måde

• #16   11. okt 2012 Okay, så er jeg helt rolig igen... Mester ELSKER nemlig tomater, men kun når de er meget modene, har nu heller aldrig givet ham en grøn, så ved ikk om han ville have dem hvis det var... men så kan jeg jo med god samvittighed give ham en tomat i ny og næ...

• #17   12. okt 2012 Royal canin og en anden prducent smider tørrede druer (aka rosiner) i flere af deres fodertyper. Jeg har snakket med flere dyrlæger om PRÆCIST rosiner - og halvdelen mener ikke det er farligt, den sidste del gør....

Selvfølgelig er det fint at gå frem efter hvad der står på netdyredoktor, men undersøger man tingene lidt mere, bliver man forundret...

Lige i forhold til tomater, kartofler og gulerødder forholder det sig sådan at selve planten - toppen eller stænglen er giftig for både mennesker og hunde - og grønne kartofler ligeledes. - og der findes ikke noget der hedder en moden kartoffel - den kan spises på alle stadier.

Æbler er ikke giftige for hverken mennesker eller hunde, men kernerne er, hvis de knases, da de indeholder blåsyre

Alle typer af bønner - bortset fra hestebønner, er giftige for både hunde og mennesker, hvis de ikke koges...

Løg kan jeg ikke gennemskue giftstofferne i, og fodrer derfor ikke med det, men ellers tager jeg altså ikke alle de der lister så seriøst, men bruger min sunde fornuft.

• #18   18. okt 2012 Jeg har snakket med dyrlægen, som siger, at der ikke sker noget ved at den får rosiner. Det betyder jo ikke at du skal give dem en hel pakken. Min hvalp får ikke rosiner. Den gamle får kun lidt i sit legetøj, og hun deler ikke med nogen, så frygter ikke noget der.
    Mine forældre bor på en gård, så deres hunde har altid levet af rester. De har selv gravet gulerødder og kartofler op og spist dem. De har også altid været sunde og raske, og de er blevet rigtig gamle.
    Ang. Det med rosiner, så hvis man nærlæser, står der jo også at det ikke er alle hunde det gælder. Dyrlægen sagde, at de tilfælde man havde var hunde, der var allergiske overfor rosiner. Og det er jo ligesom vi mennesker er allergiske overfor noget, enten er man eller ej.

• #19   18. okt 2012 der er stor forskel på rosiner og gulerødder.....

• #20   18. okt 2012 jeg ville ønske der fandtes sådan en list hvor man kunne se hvor giftig de forskellige ting var for hunden og hvordan det kommer til udtryk.

der er jo forskel på om hunden får en omgangssyge eller i værste fald dør, der er forskel på om det er stoffer, der ophober sig i kroppen og efterhånden bliver dødeligt eller om det er stoffer hvor man kan se forgiftningen efter få minutter.

alt sådan nogle ting både hvad angår ting i naturen, mad og kemikalier

ja der er da kæmpe forskel på om hunden graver gulerødder op eller spiser en klase vindruer....
    mine hunde får også rester, grøntsager og andet - men altså ikke de ting som kan være farligt, jeg vil ikke tage risikoen for at jeg tilføre mine hunde noget de ikke kan tåle.
    fx løg det giver blodmangel, men det er jo ikke noget du kan se umiddelbart på din hund

• #21   18. okt 2012 Emilia: Sådan er det jo med alt hvad der er giftigt for hundene. Nogle reagerer efter en smule, andre kan tåle større mængder. Men det er jo ikke til at vide om ens hund er en der kan tåle meget eller lidt.

Jeg synes det er for dumt at tage chancen med de ting som står på en liste. Også selvom hunden har fået det mange gange.
    Men det er jo heldigvis ikke min sag at bestemme hvad andre skal udsætte deres hunde for.

• #22   18. okt 2012 Min far fodrede sine hunde med Chokolade for alt det vrøvl med at de ikke kunne tåle det kunne han ikke bruge til noget. Hunden levede jo endnu.
    Det var for øvrigt stadig hans begrundelse for at blive ved da han var på 4 eller 5 hund. Sjovt nok var alle de andre blevet aflivet grundet nyresvigt. Den ældste blev 12 år. Den var heldig.

• #23   18. okt 2012 Kathrine; I samme forbindelse må det vel også være tankevækkende, at RC bruger vindruer i flere af deres fodertyper.

• #25   18. okt 2012 (Har ikke læst alle kommentarene)
    Men jeg har læst en sted, kan ikke huske hvor, man at Tomater skulle hjælpe lidt mod det der snask hans hunde nogne gange har ved deres kønsdel..

men de kan åbenbart ikke tåle tomat O.O

• #26   18. okt 2012 Kan ikke huske det... Men der var minimum 2 typer af foder - checkede faktisk hundefoder for 2 uger siden, men lige hvilke typer, husker jeg ikke - men RC har brugt det i nogle år, for kan huske jeg har set det, dengang jeg valgte foder til Trøffel, da hun var hvalp - og det er snart 6 1/2 år siden...

• #27   18. okt 2012 Hvorfor give den giftige ting???

• #28   18. okt 2012 Simone læs tråden. det med tomater er grundigt forklaret

• #29   19. okt 2012 okay tak smiley

Kommentér på:
Rosiner

Annonce