lufte hunden eller bare besørge i haven? {{forumTopicSubject}}
Hvad gør I?
Jeg lufter mine hunde 3-5 gange om dagen.
Når jeg er i arb (går deværre ledig nu) bliver de luftet kl 6
Igen når jeg kommer hjem ved 15.45 tiden og så igen ved 22 tiden.
Lidet senere om morgenen nu jeg ikke er i arb.
Er det sommer og fint vejr, får de gerne nogle ekstra ture,gerne ned i åen,hundeskoven og strandture.
Haven bliver kun brugt hvis de lige skal have en sidste tisse tur om aftenen inden vi går i seng,men ser helst ikke de laver andet end at tisse,men der desværre sket upsere
Har en bekendt der kun lufter sine 3 hunde 2 gange om dagen og det er skt bernhard,en samojede og en chihuahua. Går tit sammen med hende.
Hun lufter første gang ved 9 tiden og så igen mellem kl 14-16.... Skal de ud igen bliver det kun haven...
Hun siger selv at haven ikke er så lækker,men det er der jo så en god grund til
dec 2008
Følger: 33 Følgere: 29 Hunde: 2 Emner: 117 Svar: 3.471
Vi går nogmalt 4-5 ture om dagen hvor de får gjort hvad de har brug for. Og selv når jeg er hos mine forældre der har have, så går vi ca det samme antal ture.
Mener at haven er fin til en hurtig tissetur, men at hundene kan få meget mere ud af, at komme ud i samfundet med nye dufte hver dag
maj 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 111 Svar: 3.043
Det er ikke lige altid at hun har tid til at besørge når vi er på gåture, så hun får muligheden for at gøre det i trygge rammer hvor hun ikke skal undersøge noget
sep 2011
Følger: 10 Følgere: 17 Hunde: 9 Emner: 60 Svar: 817
Lortene vil selvfølgelig blive samlet op, så man ikke skal gå og træde i dem
Jeg ser intet forkert i at benytte haven, så længe man husker de stadig skal have deres gå ture, og ikke blot kan nøjes med at gå i haven
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 138 Svar: 533
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.947
Men bare fordi jeg har have, går jeg altså også med mine hunde
jun 2011
Følger: 15 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 3.592
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 938
Værre er det ikke
Min bliver luftet 2-3 gange om dagen og resten nede på græsset bagved lejligheden.
dec 2008
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 366 Svar: 1.816
. vi bruger haven til leg og slikke sol( tico elsker a slikke sol)
så vores S***** ikke i haven de leger . vi går dog osse ca 4 ture om dagen
hvis manden har gæster (til sent ) så lufter jeg dem til aftenture også lufter han dem igen inden han går i seng igen .så mellem 4-5 ture om dagen
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 138 Svar: 533
Min have er ca 100 m2 med terrasse og hundegården... samler et par høm hømmere op om ugen.
De 2 store hunde jeg har,har ders mad stående ude i skuret i haven og får deres mad i hundegården og jeg gider ikke træde i deres efterladenskaber,så tjekker hver dag om der skulle være nogen...
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.822
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.971
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Gaia er ret ligeglad med hvor hun skider, så hende ville det ikke genere at skulle gøre det i haven. Reiki er mere "renlig" og vil faktisk helst ikke gøre det i haven eller lige omkring huset. Han holder sig normalt til vi når et stykke hjemmefra, medmindre han da har dårlig mave e.l. og selv der, venter han til vi når over på et lille stykke med træer og buskads et par hundrede meter henne af vejen.
Ligesom Kathrine, synes jeg ikke så meget det er antallet men mere kvaliteten af gåturene der tæller. Mine får så vidt muligt, en tur hver for sig 1 gang om dagen (og så naturligvis en række fællesture), og den bruges til træning, leg og den slags. Hvis jeg havde have, så gåturene ikke osse var for at komme af med hvad de nu skulle, så ville de fint kunne "nøjes med" den ene tur om dagen -det er den der gør dem trætte og tilpasse, ikke de mange tisseture vi tager på med dem sammen.
mar 2009
mar 2009
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 691
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.177
.. ellers går jeg med ham morgen, eftermiddag, aften og kort tissetur til natten; den sidste kan godt være haveforvist..
- Vi har ikke en rigtig have, men 10m2 græs og en gårdhave med fliser. Stranden ligger 5 min væk på gåben, så det er faktisk mere end uartigt hvis jeg ikke engang kan overkomme det... selvom det regner..
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 257 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.536
- Når det regner, så gider han ikke lange ture. Så foretrækker han en hurtig tur ud i haven, og så ind og få varmen igen.
- Så ja, det afhænger af, hvordan han og jeg har det. Hvis han næsten kravler på væggene, så overser jeg, selvfølgelig, mine egne behov.
Jeg har derfor ikke bestemte ture HVER dag. Nogen dage have og måske en tur, nogen dage mange ture.
sep 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 100
jan 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 341
Har selv to små hunde.. Den ene gider ikke gå langt slet ikke nu hvor det er køligt ude, ham foretrækker udelukkende korte ture, min anden hund kan derimod bedre lide ture, men hun bliver ikke helt x-et hvis i har en dag uden tur..
Nu bor vi et sted hvor der (hvor vi er på korte tosseture) kommer mange andre hunde og hvor de kan få markeret, tisset af, og møder andre og ofte er det nok for dem.
Så ikke mange gå-ture.
Forstår ikke hvordan man har tid til 4-5 ture dagligt? Altså med mindre man er arbejdsløs? Mine hunde ha det super godt og motiverer dem bestemt både fysisk og psykisk med SÅ mange gåture af hvor lang varighed?
jan 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 341
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 574
Min. tre gange, og så de gange vi render ud for at træne.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.007
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
men vi går to ture - om formiddagen og om eftermiddagen
egentlig ikke så meget for at lave nr 1 og 2 som for at læse avis
jeg går den første tur og min mand den anden og det er som regel forskellige ture
vi er meget omhyggelige med at samle op i haven, for vi gider ikke selv hoppe rundt mellem hundelorte, men ellers er haven lige så meget deres som vores, så der bliver gravet og smagt, tisset og undersøgt i haven, som også er der hvor der bliver gemt den ene portion foder
jeg går hjemme så der er stort set ubegrænset adgang til haven, fra marts til oktober lever vi nærmest i haven
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
Derudover går vi tur 2 gange om dagen. Morgen/formiddag og så ved spisetid, når jeg kommer hjem fra arbejde.
Det er forskelligt hvor de laver hvad de skal, men jeg tager en tur rundt i haven, bevæbnet med en rulle hundeposer, et par gange om ugen.
Derudover tager vi i skoven (oftest i weekenderne) og til agility og i svømmehallen onsdag og søndag.
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Annoncer: 2 Emner: 53 Svar: 1.883
Det varierer helt vildt hvad mine får af motion. De gider ikke ud om morgenen inden jeg tager afsted på job, så de sover bare videre. Kan ikke engang lokke dem ud.
Når jeg kommer hjem til spise tid er det heller ikke sikkert de gider ud. Jeg har stor have og de har fri adgang til den når jeg er hjemme.
Jeg sover gerne en times tid når jeg kommer hjem og pigerne sover igen sammen med mig.
Meeen,,når den times tid så er gået, så sørger Ayla for at jeg er klar over at hun eksisterer og trækker vejret anstrengt, stirrer mig ind i hovedet, piver og gør ved :o) SÅ er de klar :o)
Vi hopper i tøjet og går land og rige rundt. enten kører vi et sted hen eller også går vi i nabolaget (jeg bor ved skov og strand). Det bliver gerne til en tur på en time eller 2.
Når vi så kommer hjem igen, så er der ro på indtil vi går i seng. Der kommer de gerne ud at tisse i haven.
Når jeg har fri så har jeg dem næsten altid med rundt. De ELSKER at køre bil og jeg kan se på dem at de faktisk oplever rigtig meget af det de ser ud af ruderne når vi kører. De synes også det er spændende at komme med ind hvor vi nu lander :o)
Jeg er ikke i tvivl om at de trives, ellers ville jeg kunne mærke det på dem. Men jeg får dælme godt nok dårlig samvittighed når jeg kan læse alle de ture jeres hunde kommer på ?
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.395
jan 2007
Mine er med i stalden hos hestene næsten dagligt. Det tæller stort set for en gåtur, og de giver den fuld skrald uden snor. Har de ikke været i stalden, lægges en gåtur mere ind, men ellers får mine ca 3 gåture om dagen.
Kun den ene af disse er en lang tur, og (så vidt muligt) en af turene er så hver for sig -ikke så længe men med træning osv lagt ind... den trætter mere end den lange tur
Når vejret er godt og jeg har tid og lyst, sker det at jeg pakker en rygsæk med lidt guf til bde mig selv og hundene, og tager afsted det meste af dagen, men med det vejr vi har haft de sidste par mdr, er det ikke noget vi har gjort ret meget i år.
Det meste oplevelse/motion får mine fordi de er med mig rundt når jeg skal noget og ikke ved lange lange gåture. Jeg er sikker på mine begge to ville synes det var fedt at gå 6 timer dagligt, men de trives fint med meget mindre, og jeg synes det er meget mere væsentligt HVAD de oplever og ikke hvor meget.
Så jeg synes bestemt ikke du behøver dårlig samvittighed, så længe dine hunde kommer ud og at du foretager dig noget med dem så de er trætte og tilpasse når du når til aften.
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.651
Ellers bliver han luftet om morgen/formiddag og igen om aftenen. Det fungere fint for ham, og vi har ikke en stor have - men den bliver brugt til at lave spor eller træne i, og så når han skal tisse eller hvis han bare vil ligge derude og kigge. Han laver aldrig i haven
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.819
Om morgenen går jeg med dem ved 8.30 tiden. Det er bare en kort tur på 15 min. Om eftermiddagen/tidlig aften går jeg en lidt længere tur på minimum en halv time, men ofte 45 min. Det varierer meget alt efter hvor meget jeg skal nå, hvordan min lille hunds ryg har det den dag mv.
Om aftenen går jeg med dem hver for sig. Det er omkring 23, nogle gange strækker jeg den til lidt over midnat. Der går jeg 15-20 minutter med dem hver. Den lille går jeg noget kortere med, da hun er langsom og gangbesværet.
Derudover træner jeg hver eller hveranden dag med min store, så der går vi også til det sted hvor vi træner, og så er han ude og rende fri 1-1½ time et par gange om ugen.
Nogle dage er det nærmest kun korte ture, andre dage er det meget længere ture. Det varierer meget, men har jeg ferie vandrer jeg rundt med dem som en vanvittig, jeg elsker det
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.819
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Annoncer: 2 Emner: 53 Svar: 1.883
For jeg synes jo også så længe de er tilfredse og velstimulerede, så er alt jo som det skal være.
Jeg arbejder i et Legeland som har åben i weekenden ( der har jeg dem selvfølgelig ikke med) Men i hverdagene hvor jeg laver kontorarbejde derude og alle mine kollegaer ordner alt muligt andet, så er de med , og de elsker at snakke med alle dem der kommer der
Jeg sørger for at de næsten altid er med mig når de kan være det og det tager folk heldigvis pænt, selvom det ikke lige netop er et par chihuahuastørrelser
okt 2012
Følgere: 1 Hunde: 3 Svar: 224
Vi er selvfølgelig også på ture hver dag. Men for os er ture minimum 1 – 2 timer af gangen. De fleste dage til mine svigerforældres skov/mose, hvor hundene må løbe frit og vi også har selskab af deres 2 hunde. Vi er altid på ture i naturen og vi gider ikke fortovsture uden formål.
jan 2007
Jeg havde en lille have hvor jeg boede før, og af og til savner jeg muligheden for om sommeren bare at kunne åbne døren og lade hunden gå ud og ind som den vil. Men Hverken Reiki eller Gaia lader til at mangle det, selvom begge tidligere har boet i hus med have, så det er nok bare mig der synes det kunne være dejligt for dem
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 940 Hunde: 8 Emner: 354 Svar: 8.061
sep 2011
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 413
aug 2008
jun 2007
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 27 Svar: 185
Nogle dage tager vi først til kalundborg, hvor vi enten kigger butikker eller går til strand/hundeskoven og så derfra direkte til skolen.
Jeg har ikke overskud til at smide alt hvad jeg har i hænderne fordi Trunte skal ud og gå tissetur, så jeg tager nogle ture hver dag, kun for hendes skyld, hvor hun kommer ud og opleve verden.
Men haven bliver i den grad brugt til at besørge i. Jeg har lært Trunte kun at bruge den ene halvdel af haven, så børnene kan rende ud og lege uden at skulle tænke på at træde i noget. Men jeg samler op efter Trunte et par gange om ugen. Om sommeren samler jeg op mindst 1 gang om dagen.
Jeg mener at hunden har mere brug for 1-2 gode ture hvor hun får brugt hjernen (snuse/lege/møde andre hunde/mennesker) end 5 korte tisseture rundt om blokken
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.062
Jeg har en super smart opsamlings skovl, den nupper lige alle hundelorte uden jeg skal bukke mig ned;-) smart. Heldigvis laver de næsten altid bagerst i haven.
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 433
Jeg forstår det virkelig heller ikke... Tænkte på det så sent som igår! Er alle herinde pensionister eller arbejdsløse?!!
Jeg har fandmer ikke tid til 4-5 gå ture om dagen, er virkelig glad for jeg har en have lige ud fra stuen... Vi går ca 1 time og 15-20 min om dagen, TO TURE OM DAGEN .. Mere kan jeg ikke nå!
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.164
sep 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 100
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Vi har ingen regler for det, ingen systematik som skal overholdes. Det er heller ikke hver dag hunden nødvendigvis kommer på ture....
Vi har ikke ikke de store problemer med lorte i haven. Den er stor, der er områder med skov og der går hunden oftest ind..
aug 2008
aug 2008
maj 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 26 Svar: 574
Vil give de andre ret, sådan en nat med stjerner er bare fedt, eller starte dagen med at køre i skoven og træne inden man skal på arbejde, den fedeste måde at starte dagen på
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
De skal veje omtrent 700 gram nu, for at de kan overleve vinteren.
Når du ser dem så ofte, så er det sandsynligvis fordi de er for små til at gå i hi og vejer de under de 700 g. så skal du kontakte en plejestation.
lufte hunden eller bare besørge i haven?