{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.477 visninger | Oprettet:

Hvor blev jeg dog gal da jeg læste den her artikkel! {{forumTopicSubject}}

Der var lige en anden som linkede til den her artikkel og hvor blev jeg da endelig sur da jeg læste lidt af den: http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-20674853:video-racehunde-lider-for-sk%C3%B8nheden.html

Jeg har set BBC's udsendelse og det handler jo udelukkende om de britiske race hunde og har da også læst at det går bedre med deres sundhed.

Men det er da løgn at sige at skrive "Problemet er ikke kun et britisk fænomen. Over hele verden, også i Danmark, er det først og fremmest udseendet, der afgør, om en hund kan godkendes til avl", jeg synes da at der generelt er meget fokus på sundheden!! Nu har jeg hund i DKK eller han er så udstationeret hos os og jeg har udstillet ham nogle gange. Og i DKK har man sgu da bestemt fokus på avls hundenes sundhed og det er da ikke for ingengting at dommerene kigger tænder og mærker på hunden og det er da bestemt nej ikke for ingenting at avlsdyrene bliver undersøgt for racerelaterede problemer!

Bare min mening og skulle lige ud med det før jeg smuttede i seng smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor blev jeg dog gal da jeg læste den her artikkel!
  • #1   16. dec 2012 Jeg synes heller ikke artiklen eller udsendelsen giver et oprigtigt billede af den gængse racehundeavl.
    Men der med ikke sagt det ikke findes - for det gør det, og også i dk.
    Der er opdrættere der er flendrende ligeglade med at de avler 100'vis af hamrende syge hundehvalpe, hvis de bare får den ene champion.

    Men fordi nogle ikke kan finde ud af etikken i deres hundeopdræt, betyder ikke hele bagtanken bag ikke er i orden. Og at alle dem der har etikken og moralen med sig, skal straffes med et dårligt ry, der ikke nødvendigvis passer.


  • #2   16. dec 2012 Selvfølgelig er der også problemer andre steder og skod avlere men synes godt nok de generalisere i den artikkel og får det til at virke meget værre end det i virkeligheden er.

    Fuldstændig enig Ginne - Bolohnese smiley

    **Alfisten Natasja* *
    Jeg kender næsten intet til schæferen henbred, men kigger jeg på en kan jeg godt se at de er lave bagtil hvis de er af udstilings linjer, men har aldrig set en schæfer der havde de problemer som de viser på videoen. Men igen jeg kender ikke så meget til schæferen og om hvor stort problem det er.


  • #3   16. dec 2012 Jeg synes heller ikke at vi her i danmark kan fralægge os ansvaret 100%, jeg nægter at tro på vi er det eneste land i hele verdenen som ikke avler for udseendets skyld.. uanset om det er med eller uden tavle... der er selvfølgelig mange gode opdrætter som gør meget ud af sundhed og at opnå den rigtig racestandard, og der også mange køber for hvem udseendet på deres hund ikke er afgørende - men der finde også rigtig mange opdrætter og dertil købere for hvem udseendet betyder meget... hunde avl eller "hobby" opdrættere (om man vil) er jo en forretning, og i sidste ende avler vi jo ikke for hundenes skyld - men for vores egen... Så vi er også en del af skylden, uanset om vi kan lide det eller ej.


    Jeg er ikke selv et opvandrende leksikon på hunderacer og race standarder, så jeg kan ikke se med mit blotte øje hvornår en race hund ikke lige har de rigtige mål smiley Men med min egen Cavalier har jeg da fået kommentar fra folk som tydeligvis ved bedre end mig, at min hund har en lidt for lang snude... Tja det har hun vel nok, jeg har ikke målt den og jeg kan ikke huske hvad der står i min bog om cavalier som samler støv inde på bog reolen smiley
    Da jeg var barn havde vi også en cavalier (Trille), jeg kan tydelig huske hende snude var mindre og lidt mere trykket op i hovedet, og hun snorkede som en fuld-voksen-mand..hehe


  • #5   16. dec 2012 Vil nu også mene vi ikke helt kan tørre den af os. Det foregår alle steder. Også i DKK

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #6   16. dec 2012 Jeg bliver nu mere gal over alle de sygdomme mange hunde har efter at mennesker har avlet efter deres egne, til tider syglige ønsker.Og det også herhjemme.

  • #7   16. dec 2012 Agnete&Chico

    Hvordan i alverden kan du finde på at påstå at det ikke foregår i danmark.
    Prøv at åbne øjnene og se på de danske hunde. Prøv at gå på en hundeudstilling.
    Stil dig hen til Schæferne og kig.......den med de mest vinklede (forkrøblede) bagben vinder. Derefter går du så hen til Buldoggerne og de andre fladsnudede hunde.
    Det er med garanti den mest flade som vinder, dette selv om den raller så meget for at få luft at man kan høre det på lang afstand.

    Der er fra DKK's side lavet nye regler for dommerne hvad de skal se efter sundhedsmæsig, mener at de blev lavet for 3-4 år siden.
    Desværre så er det jo sådan at det ikke kun er danske dommere som dømmer, de fleste er internationale. Men desværre holder DKK's egne dommere sig hellere ikke til de retningslinjer som DKK har lagt.

    Men tag lige og besøg en stor dansk udstilling, så kan vi debattere videre efter det.


  • #8   16. dec 2012 Åh men det er jo bestemt ikke alle racer hvor det sker.. Tag nu fx. lapphunden..
    Den her hund er født i 90.. International Champion og meget brugt han i avl.. B hofter, 0 albuer og ingen arvelige øjensygdomme..
    (Billedet tilhører ikke mig, men de retmæssige ejere)


    profilbillede
  • #9   16. dec 2012 Og her ses en Lapphund født i 2010..
    A hofter, og ingen arvelig sygdomme.. International Champion!

    For mig at se, er der ikke den helt store forskel? ;o)
    (Billedet tilhører ikke mig, men de retmæssige ejere)


    profilbillede
  • #10   16. dec 2012 Jeg siger slet heller ikke at der ikke er problemer andre steder og i Danmark men synes at de for det til at lyde meget værre end det er og som om at der ikke er nogle der kigger på hundenes sundhed og at vi KUN kigger på hundenes ydre, det er det eneste jeg sider og skriver ikke at der er sket en kæmpe forandring for nogle racer men dermed sagt slet ikke alle og jeg synes der findes flere rigtig sunde og fornuftige racer end der findes skam avlede racer og dem der har mange sygdomme osv som vist i linket jamen dem synes jeg da også efterhånden at der er kommet meget fokus på og jeg synes der er mange fornuftige opdrættere inde for de racer som har sundhenden som første prioritet smiley

  • #11   16. dec 2012 DKK har altså ikke det primære ansvar for race standarder og avlsrestriktioner. Det ansvar ligger hos specialklubberne.
    Det jeg tror der kan være en forbedring ville være at der blev et bedre internationalt samarbejde mellem specialklubberne.


  • #13   16. dec 2012 For at lave en restriktion skal man have noget man kan teste eller måle sig til.
    Og det er op til specialklubberne at indstille om dem.
    Det er i specialklubberne der er viden om racerne. Ikke i DKK.


Kommentér på:
Hvor blev jeg dog gal da jeg læste den her artikkel!

Annonce