{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.391 visninger | Oprettet:

Hvad ville I vælge? {{forumTopicSubject}}

Taiki får i øjeblikket Royal Canin Satiety Support for at tabe sig. Han elsker det foder, så det er en succes.
Vi bor inde i byen, så det er meget vigtigt at han bliver mæt af sit foder, fordi han ellers hænger vandret i selen på jagt efter kebabrester.

Mit problem er, at der i Royal Canin er korn og jeg er vel en af de hundeejere, som er lidt kornforskrækket.
Men Taiki fungerer bare så godt på RC. Både som hvalp, det foder vi fik med fra opdrætter. Og nu på Satiety.

Jeg har prøvet at give ham både Orijen og Acana (to forskellige slags inden for Acana), men hans mave bøvler med det, af en eller anden årsag.

Han blev i anden forbindelse testet for allergi i sommers og han har intet overhovedet. Så det er lidt noget pjat, at jeg er "bange" for korn.

Når han om et par måneder er færdig med at tabe sig, overvejer jeg at skifte til et andet RC mærke, fordi han trives så godt på det. Men en del af mig vil gerne have ham over på noget uden korn. Det virker bare også lidt unfair over for ham, at han skal risikere mere mavebøvl, fordi jeg skal "eksperimentere" med hans foder og ikke bare giver ham det, som virker.

Hvad er jeres tanker?

Min kæreste synes, at Taiki bare skal blive på RC, for han er ligeglad med alt andet end hundens trivsel.
Vi kan ikke barfe eller råfodre, for det har jeg ikke overskud eller plads til.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad ville I vælge?
  • #1   18. dec 2012 Jeg har netop skiftet foder til Taste of The Wild, og min hund elsker det og han fungerer perfekt på det, til trods for at han har levet det sidste år på allergi foder. Kan klart anbefales, uanset smagsvariant smiley

• #2   18. dec 2012 jeg blandingsfodrer råt og tørt N & D, en slags tørkostens svar på råt... men jeg ville aldrig gøre det af princip, det hunden trives bedst på er det der fungerer og det den får...

• #3   18. dec 2012 Altså hvis han fungerer upåklageligt på RC, så ville jeg da lade ham blive der smiley

• #4   18. dec 2012 Er der højt proteinindhold i ToTW? Jeg tror, at Taikis mave slet ikke kunne fungere på Orijen fordi %-delen af kød var alt for høj. Det var det samme med det ene mærke Acana, mens det andet mærke havde mindre % kød i, og det var lidt bedre - men ikke helt godt.

• #5   18. dec 2012 Why fix it if it ain't broken smiley

Ja, man kan have en HELT masse ting man ønsker i et godt foder. Og det er super at sætte sig lidt ind i det, og finde ud af hvad man kan leve med, hvad der SKAL være i orden og hvad man absolut ikke vil acceptere.
    Men i sidste ende er det vigtigste at hunden får dækket sine behov, og trives på det foder den får.
    Så hvis den trives godt på RC, og i ikke har andre grunde til at skifte, jamen så ville jeg da blot forstætte på det.

Jeg har prøvet lidt forskelligt foder til mine, fordi jeg syntes netop de mærker lød gode. Det er bl.a. ToTW som man jo hører en masse godt om. Men herhjemme var det ikke en succes. Og så er det jo lige meget om foderet lyder FANTASTISK på papiret, hvis ikke hunden trives på det.

• #6   18. dec 2012 Protein% og kød% er altså ikke det samme -kød består ikke af 100% protein jo smiley

Så du kan altså godt have en høj andel af kød, uden at have en kæmpe protein%. Men er ellers enig i at Orijens protein% er rigelig høj

• #7   18. dec 2012 Alle hunde er forskellige..... Jeg ville give mine hunde det , de fungerer godt på.... uanset hvilket foder det er .... eller hedder.

Nogen hunde fungerer bedst på Aldi 's ...eller Netto's billigste.... men kan ikke tåle Dyrlægens det dyreste.......så jeg ville fortsætte med det hunden har det godt med ...:D

• #8   18. dec 2012 Hvis din hun ikke har allergi overfor korn eller lagermider, så er der da absolut ingen grund til at droppe det foder som du oplever at den fungere super godt på.

• #9   18. dec 2012 Michelle: Jeg ved godt, at der er forskel. I Orijen bruger de bl.a. hele æg (sikke en festlig lugt vi fik i huset dengang, hehe). Jeg kan ærligt ikke huske, om det er det høje proteinindhold eller kødindholdet som bøvler ham. Jeg ved bare, at der er 80% af det i Orijen og det duede ikke.

Jeg har skrevet det ned i Taikis "Lille Bog", men det er vist ikke så relevant nu?

• #10   18. dec 2012 Jeg bryder mig ikke særlig meget om Royal Canin, men hvis hunden trives på det, så er det vel egentlig bare det:-)

Hvis du gerne vil prøve noget andet, og gerne uden korn, så kan jeg kun sige, at mine hunde trives rigtig godt på Kingsmoors Pure (den ene med kylling og den anden med fisk), det er dansk og det er kornfrit.
    Har set i flere tråde her på HG, at der er en del andre, der også bruger Kingsmoors Pure til hunde, der tidligere har haft problemer med maven.

• #11   18. dec 2012 Når man spørger om foder her på HG...... så får man lige så mange forskellige svar , som der er brugere og hunde........ så fortsæt du bare med det hunden trives på.... smiley

• #12   18. dec 2012 Tak for tippene. Jeg tror, at jeg vil se nærmere på ToTW og Kingsmorrs Pure. Evt. bestille prøver, hvis det ser interessant ud. Om ikke for andet, så for min samvittigheds skyld så jeg kan sige, at jeg har prøvet.

Lise-Lotte K: Jeg er også lidt skeptisk over for RC, men samtidig kan jeg bare se, hvor meget han trives.
    Førhen lavede han pøller af flere omgange og helt inde i en busk. Det var som om, at det generede ham meget at pølle.
    På RC gør han det bare glad og gerne hvis han skal, uden så mange palaver. Det virker som om, at det er mere behageligt for ham. Hans afføring er også fastere uden at være hård. Og han fiser mindre.

• #13   18. dec 2012 Altså hvis det foder han får nu fungere ser jeg ingen grund til at skifte til et andet produkt/mærke.

Min egen hund (1 år gamme labrador) får 3 slags hundemad blandet sammen. Kan ikke huske navnene men det er sådan at vi køber 2 slags der er dyyyyrt også en billig slags g blander det hele sammen. Selvfølgelig får hun også leverpostej, pølser osv en gang i mellem. Da hun var lille fik hun hvalpefoder som også var af mærket Royal Canin. Men altså, min hund er ret ligeglad med hvilket mad hun får, hun er altædende...

• #14   18. dec 2012 Ville ikke skifte hvis hunden fungerer på det nuværende foder smiley

• #15   18. dec 2012 Jeg ville IKKE skifte foder, når hunden trives på det uden problemer.
    Og så ville jeg ikke være så "kornforskrækket", når det gælder hunde.

• #16   18. dec 2012 Hvis hunden trives, ville jeg ikke gøre det. Specielt ikke hvis I har dårlige erfaringer med andet og kornfrit foder.
    Royal Canin er ikke noget skidt foder - ja, der er korn i, men hvad så?
    Hvis jeg fungerer bedst på at spise lidt chokolade hver dag, og mit energiniveau er passende, mit hår og negle og hud er pæn, jeg har god "foder stand", hvorfor så lade være?

• #19   19. dec 2012 Hvis det fungere, det du bruger nu, hvorfor så begynde at bruge andet ?

Jeg fodrer selv mine hunde med rå kallun, intet andet, måske lidt hokamix og lakseolie, men det er også det. Og de kan klare 4 eftersøgninger på en dag, og er stadig klar på mere. Det eneste problem med de produkter med korn i, er at hundene ikke kan optage det. Så der er i princippet ingen grund til de får det. Det belaster bare deres tarmsystem yderligere.

Et eksempel: Når mine hunde får rå kallun, skider de maks en gang om dagen. Hvis de får noget med kornprodukter i, skider de en 2-3 gange om dagen.

Men som sagt, hvis du synes det er det bedste for din hund, så fortsæt med det du bruger smiley

• #20   19. dec 2012 Frank -det er nu ikke helt korrekt at der ingen grund er til at give korn. Det mætter, og helt undvære fibre kan hunde heller ikke. Men de kan så få fibrene andre steder fra end fra korn, hvis man synes.

Min får Olivers eller sams field (veklser lidt) -ingen af dem er jo det der er "in" lige nu (i dag skal det jo helst være ToTW, wolfsblut osv;)), men de trives på det.
    Da de fik wolfsblut og ToTW var Gaia så sulten at hun kom og ville ud om natten udelukkende for at kaste sig over ALT der evt kunne være spiseligt, f.eks. rødder, bark, græs og diverse planter.
    Man kunne slet ikke vippe med en lilletå før hun stod foran døren indtil hvor hun får foder.

Så det er lidt forskelligt hvordan hundene fungerer, og selvom korn måske ikke har en ernæringsmæssig værdi når det kommer til vitaminer mm, så kan det være en fin kilde til at få hunden mæt fra madskålen smiley

• #22   19. dec 2012 Michelle:
    Nu er det sådan at en hund ikke føler decideret sult. Deres mavesæk sidder på en muskel, som sørger for at mavesækken hele tiden er stram, de kan bare godt lide at æde. Min far er dyrlæge, og han har haft flere hunde inde som var radmagre, men stadig ikke ville spise, selvom de burde være "sultne". Grunden til de går og æder græs og des lige, er fordi der er mikrostoffer og næringsstoffer i de planter de æder, som de skal have, og hvis de ikke får det i deres foder, må de få det andet sted.

• #23   19. dec 2012 Udover det, med de priser der er på orijen, wolfsblut, acana, TOTW osv. er det da meget billigere og bedre at lave sit foder selv. Der ved du da hvad din hun får smiley

• #24   19. dec 2012 Jeg ville heller ikke skifte, når han nu fungere godt på det smiley min hund får også RC og fungere rigtig godt på det. Hendes afføring er perfekt, og hun bøvler aldrig med dårlig mave. Energien er super og pelsen er flot. Jeg har indtryk af at RC er et overordnet godt foder...

• #25   19. dec 2012 Frank -jamen det fortæller du da bare Gaia. For hun VAR rent faktisk kronisk sulten da hun fik ToTW.
    Hun åd jo ikke blot græs (det gør begge mine af og til, intet sært i det) -hun fór op hvis blot der blev vrikket med en lilletå, og stormede hen foran døren til det rum hun plejer at blive fodret i -noget hun aldrig har gjort hverken før eller siden. Hun kunne sidde og klynke der i lang lang tid, hvis ikke der blev givet mad.

Hun kom som sagt og ville ud hver nat, nogengange flere gange i løbet af natten, udelukkende for at kaste sig over ALT spiseligt, igen noget hun hverken har gjort før eller siden. Vi snakker her ikke bare at vovse spiser lidt græs, men at den simpeltgen graver rødder op, spiser bark, graver ind i bladbunker og spiser orm og biller osv.
    En adfærd jeg aldrig har oplevet ved en hund før, og jeg er ikke et sekund i tvivl om at det skyldtes sult.
    Det startede blot 2 dage efter hun begyndte på foderet -så hun har altså ikke nået at udvikle deciderede mangler på den korte tid.

Hun er slank af natur, og får temmeligt meget mad, uanset hvilket foder hun får, så det kan ikke engang tilskrives små portioner.

Så jo, hunde kan skam være sultne -enig, de fleste nogenlunde madglade hunde kan ALTID spise lidt mere, uanset om de er sultne eller ej.
    men det er altså ikke normalt at hunden på den måde kaster sig over ALT nogenlunde spiseligt -den slags ser man normalt hos dyr der sulter, ikke hos dyr der har rigeligt med andre fødekilder.

• #27   20. dec 2012 Allergisk overfor snobber og storhedsvanvid:
    Vi er enige om at jo mere den skider, jo mere slidt bliver dens tarmsystem, ikk ?

Skriver da også han bare skal fortsætte, hvis det er det der fungerer for ham. Ville dog bare give ham nogle alternativer. I princippet ved vi jo overhovedet ikke hvad der er i det fodre vi køber, hvorfor så ikke lave det selv; det bliver bedre og billigere smiley

Michelle: Hunde er jo forskellige, men deres anatomi er nu mere eller mindre ens, så nej de føler ikke sult (ikke mig der siger det, men dyrlægen). Hvorfor din hund har opført sig sådan lyder meget mærkeligt, men kan selvfølgelig være fodret men også så meget andet.
    Men hvorfor vil du egentlig skifte, hvis det fungerer med det du bruger nu ?

• #28   20. dec 2012 Jeg ville lade ham blive på Royal Canin, når nu han trives på det.

Jeg har efterhånden prøvet flere forskellige mærker til Buddy. Men har vist ikke fundet det helt rigtige endnu.

Mine erfaringer er indtil videre:
    1. Han skal gide spise det (hvis han ikke gider det en lille smule fra starten, er det lost cause)
    2.Der skal være en del kalorier i for at han holder vægten
    3. Han kan ikke holde vægten på rent kornfrit
    4. På kornfrit har han ikke haft forhudsbetændelse

Så med de erfaringer in mente har jeg bestilt en sæk af Olivers Maxx Energy og håber på det bliver godt smiley

• #31   20. dec 2012 Frank -jeg skifter skam heller ikke igen. Jeg skiftede dengang fordi jeg netop syntes det jeg skiftede til, lød bedre smiley

Og nej, det skyldes ikke andet -det stoppede omgående da hun fik det sædvanlige foder igen.
    Og self kan en hund være sulten. Jeg har haft plejehund der havde sultet gennem længere tid (dalmatinerblanding der i dag har en vægt på ca 25 kg, men som dengang vejede kun 13 kg), og jeg kan garantere dig at han var sulten. Han havde gået med sine kuldsøskende, og de var begyndt at æde af hinanden.
    Jeg kan slet ikke forstå at en dyrlæge kan udtale en en hund ikke kan føle sult.

Men det er jo osse lige meget, jeg har ikke planer om at skifte igen:)

Min pointe var sådan set bare at selvom et foder ser perfekt ud på papiret, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at det ER perfekt til lige netop den hund man står med. Om omvendt, selvom et foder måske indeholder noget man ikke er helt vildt begejstret for, så betyder det jo ikke så meget hvis hunden stortrives på det.

• #32   20. dec 2012 Selvfølgelig kan en hund blive udsultet. Men de får ikke den samme følelse af sult som vi gør. Nogle Østrigske dyrelæger lavede engang et forsøg, hvor de havde 20 hunde til at gå, og de blev hele tiden fodret på forskellige tidspunkter, for at de ikke har en følelse af hvornår de blev fodre. Så stoppede man med at fodre dem for en periode, og der gik 5 dage før den første hund gjorde nogle tegn til at ville have noget foder.

• #33   20. dec 2012 Frank -og hvis ikke de er ved at slå knuder på sig selv for at få mad i maven, så er det simpelthen fordi de ikke føler sult?

Mine får ikke mad på samme tid hver dag -og det sker osse at de blot får et ben men ingen "rigtig" mad.
    Men Gaia bliver simpelthen ulidelig hvis ikke hun får mad dagligt. Senest når vi når til sengetid og hun stadig ikke har fået mad (skete for nyligt grundet mave-infektion hvor hun derfor skulle fastes), begynder hun at vandre, klynke, maven rumler højlydt mm.

Jeg ved ikke hvordan det føles for en hund at være sulten -men sult er i min verden en så basal ting for at overleve, at jeg slet ikke kan forstå hvordan man kan mene en hund ikke skulle kunne føle sult.

• #34   20. dec 2012 Mine 4 hunde faster en dag i ugen, og det siger de ikke noget til. De er lidt oppe og kører når klokken er ved at være spisetid, men derefter er der nu ro igen .

• #35   20. dec 2012 Frank -min hanhund har heller ingen problemer med at springe en dag over overhovedet.
    Men det er jo ikke ensbetydende med at hunde ikke kan føle sult.

• #36   20. dec 2012 Vil stadig mene at de ikke føler sult på samme måde som vi gør. Men hey, det er jo et frit land så vi har jo lov til at have hver vores mening smiley

• #37   20. dec 2012 jamen hov -jeg har ikke påstået at vide hvordan hunde føler sult (og dermed heller ikke om de føler sult på samme måde som os). Men blot fordi de ikke bliver sultne og skal have mad 3 gange dagligt e.l. så betyder det altså ikke at de ikke bliver sultne.

Og blot fordi DIN hund (ligesom min hanhund jo) uden problemer springer et måltid over, betyder det jo ikke at hunde som art, ikke kan blive sultne.

Nu har jeg beskrevet Gaia for dig -kan du finde på nogen som helst nogenlunde sandsynlig grund for hendes opførsel, hvis ikke det var sult? Jeg kan ikke, uanset hvor meget jeg bryder mit hoved med det. Og fakta er, at det er lige så sikkert hun får bestemte typer foder (eller intet foder) hun opfører sig sådan, og det kan stoppes lige så omgående, ved blot at give hende en god portion mad (af en anden slags)

Så madrelateret er det jo -og hvis ikke sult, hvad så?

• #38   20. dec 2012 Hvorfor skifte foder hvis hunden fungere på det?

Jeg fodre mine med RC og de fungere bare bedst på det, selv min allergi hund der ikke tåler lagermider fungere bedst på RC og det er ikke det allergivenlige. Så jeg er bedøvende med om der er korn i, så længe mine hunde trives på det og har sund og blank pels og er i fin foderstand så fortsætter jeg bestemt med RC smiley

• #39   20. dec 2012 Altså udmiddelbart vil jeg sige der er noget galt med dens blodsukker, hvis det er den virker så sulten uden at have fastet flere dage. De fleste hunderacer (mener slædehundene er undtaget) har et konstant blodsukker, der gør de kan gå i op til en uge uden af føle sult eller have et behov for mad.

• #40   20. dec 2012 Ville blive på det. Er heller ikke vild med RC, men hvis hunden trives bedst på det. Så er det det vigtigste.

• #41   21. dec 2012 **Alfisten Natasja* *:
    Er i tungnemme eller hva ? Jeg siger ikke den aldrig vil kunne føle sult. Men rent fysiologisk er deres mave-tarm system opbygget sådan de kan gå i op til 14 dage uden trangen til mad. Og jo en hunds blodsukker er konstant, har kigget i den gamles bøger fra dyrlæge studiet og det står nu i dem alle.

• #42   21. dec 2012 (link fjernet)

Nederst på siden; Hos altædende arter, som vi tilhører, optræder gluconeogenese primært i sultsituationer. Men hos rovdyr er gluconeogenesen konstant aktiv uanset deres ernæringstilstand. Det betyder, at rovdyrs blodsukker er jævnt eller konstant. Og det forklarer hvorfor hunde ikke “går sukkerkolde” (= lavt blodsukker), når de faster. Hunde (og ulve) har via gluconeogenese evnen til at dække alle deres kaloriebehov alene fra fedt og protein. Hunde har ikke behov for kulhydrater i kosten.

• #43   21. dec 2012 Min far, dyrlægen siger nu det samme, du er velkommen til at komme forbi og kigge i hans bøger smiley

• #46   21. dec 2012 (link fjernet)

En hund er i modsætning til os primært carnivor (kødæder), hvilket indebære en kost rig på fedt og proteiner, men fattig på kulhydrat; forbrændingen hos en hund er derfor noget anderledes end vores.
    Hunden henter primært sin energi fra fedtet, dvs. at den danner glukose udfra fedt. Hunden er med andre ord afhængig af at glukoneogenesen køre konstant. At den ikke skulle være afhængig af indholdet af insulin i blodet, er dog ikke helt korrekt; hunden er ligeså afhængig af insulin til regulering af blodsukkeret som vi er. Det kan faktisk observeres at glukose indholdet og deraf insulin produktionen stiger umiddelbart efter et måltid hos normale hunde. Men hunde kan også udvikle sukkersyge ligesom vi mennesker og i USA estimeres det faktisk at op til 50% af hundene udvikler diabetes pga. overvægt. Hvordan disse hunde er blevet fodret nævnes dog ikke, men det kunne være interessant at se om der var en sammenhæng mellem diabetes og fodringsmetoder.

• #47   21. dec 2012 Hehe, han er nu ikke en dårlig dyrlæge, hvis han var det, tvivler jeg på politiet bruger ham.

Altså kan sagtens blive ved med at finde eksempler, og du er velkommen til at komme at kigge i hans bøger. At du ikke kan indse du tager fejl, er ikke mit problem smiley

• #48   21. dec 2012 Hunden er med andre ord afhængig af at glukoneogenesen køre konstant = Konstant blodsukker.

• #49   21. dec 2012 Alfisten

Hedder han ikke Bille? smiley

• #50   21. dec 2012 Nej, men han arbejder sammen med HP smiley

• #51   21. dec 2012 Magter ikke det her mere. Du får ret. Jeg får fred smiley

• #52   21. dec 2012 Synes jeg nu da også, jeg har gjort.

Men har lige snakket med den gamle, og ser ud til jeg har misforstået noget smiley Han siger det er nogenlund konstant, som du selv siger ligger deres blodsukker inden for nogle grænseværdier, hvis deres blodsukker er faldende kan de uden brug af foder, ved at forbrænde fedt, opretholde et nogenlunde konstant blodsukker. Læg mærke til jeg skriver nogenlunde smiley

• #54   21. dec 2012 Jeg er sikker på at en hund kan føle sult, men jeg er også sikker på at manglende spiselyst ikke altid hænger sammen med madlede/kvalme.

For et vildt rovdyr er det ikke hensigtsmæssigt at føle sult konstant og jeg oplever hos nogle whipper (sikkert også andre driftstærke hunde/hunde med stort jagtinstinkt), at spiselyst/sult hænger nøje sammen med deres instinkter.

De kan gå i dagevis uden at spise uanset, hvad man smider i skålen og gøre deres ejere gråhårede over at intet ryger ned, men tricker man deres jagtinstinkt/byttedrift gennem leg, så spiser de.

Jeg kaster frisbee og rusker skind med min ene whippet i 10-15 min. før hun fodres og så spiser hun som en hest, undlades det kigger hun bare på maden og går.

• #56   22. dec 2012 Har aldrig haft en hund der har spist hverken bark, rødder eller bær.

• #57   23. dec 2012 hvis hunden fungere på det vil jeg ikke skifte pga korn.

vi gik fra barf til taste of the wild fordi vi ikke kunne styre vores han hunds vægt..det hjalp ikke..så kom han på royal canin obesity som egentlig er det samme som satity. og han eeelsker det mad og hold da op hvor kan man bare se store fremskridt på hans vægt..det går ikke for stærkt og ikke for hurtigt..hvis han bliver ved at trives på det så forbliver han på det:)

Kommentér på:
Hvad ville I vælge?

Annonce