At blive første gangs hundeejer At blive første gangs hundeejer
Hej allesammen i hundegalleriet! Dette er mit første indlæg og er ny på siden, så håber i vil tilgive mig hvis spørgsmålene er stillet før..
Først og fremmest: Hvis der er en topic om emnet, så må i meget gerne linke det, så behøver vi ikke fylde forummet med de samme spørgsmål tusind gange
Jeg er en mand som overvejer at anskaffe sig en hund, da jeg er alene, arbejdsløs og ville elske at have selskab med en loyal kompagnon som jeg kan dele mit liv med de næste mange år.
Jeg har aldrig haft hund før, heller ikke i min familie, så det er et stort skridt for mig.
Hvad kan jeg give hunden?
Jeg bor i en relativ lille lejlighed, dog i stueetagen med fælleshave og med en stor skov blot 3 minutter fra hvor jeg bor.
Jeg ville kunne gå ture med den 3-4 gange dagligt i en times tid, og lege med den så meget som den orker.
Der hvor jeg bor, er der en agility bane 2 gange om måneden, og ville elske at kunne benytte mig af den med min hund.
Mulighed for hundetræning i den by jeg bor i.
Hvilken slags hund?
Har forelsket mig lidt i racen Schipperke, men ved ikke om det er en god race at have som dugfrisk hundeejer.
Den skal være en lille, helst på Schipperke størrelse, hund som kan være i en lille lejlighed (ikke en chihuahua!).
En der er loyal, klog og helst ikke med for meget pels at skulle arbejde med - men heller ikke med for kort!
Andet!:
Foder? Hvilken slags foder er godt og hvad er skidt (har læst mig frem til at supermarkeds forder ikke er så godt, og helst uden korn)
Hvordan skal man træne en hvalp man lige har fået? Skal man kun lege med den og vente til den bliver større før man begynder at lære den hvor og hvornår den må gøre det den nu skal f.eks.?
Hvor lang tid må man være væk fra hunden?
Hvor tit skal den vacciners og hvor dyrt er dette?
Gode tips for hvad man skal se efter når man anskaffer sig en hund, og andre gode sager som kunne hjælpe mig med mine overvejelser om at få mig en hund er meget velkommene!
aug 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 11 Svar: 37
I forhold til foder kan du finde meget godt til en fornuftig pris, evt, snak med opdrætteren af racen om hvad de evt bruger eller kan anbefale. Men ja, supermarked foder er noget være gift, (efter min mening).
Du må altid begynde at træne din hund så tidligt du vil, men ofte hvis du vil gå til træning så skal din hund være 12 uger og have fuld vaccine og forsikring. Men begynd gerne hjemme med små øvelser som sit, dæk, ned( alt efter om den på hoppe op som den vil eller hvad man nu ønsker), værsågod (dette kan jo bruges når du giver hunden noget så den lærer at når du siger værsågod så må dem få det og ellers ikke) .
Ang. Offenlig transport, så gå ind på dit trafik center, altså syd, midt eller hvor du nu Bor i landet. Der stor ofte hvordan deres politik omkring dyr i bussen/toget.
Men ellers søg, læs, og forbered dig. Du kan finde utrolig meget på nettet bare ved at søge på det, både her inde og bare på Google, (;
Håber du finder frem til en race, og herefter for en hvalp som bare passer til dig.
Held og lykke (;
mar 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 140
http://www.hundelivet.dk/artikler/hvalp_i_huset.html
Har ikke såmeget tid til at skrive nu og kender ikke den race du nævner så det kræver lidt at sætte sig ind i om den er god som første gangs ejer.. Men måske disse link kan hjælpe lidt på nogen af spørgsmålene..
En hun skal vaccineres en gang årligt og prisen afhænger af dyrlæge og hvor du bor.. Typisk 300-500 kr har jeg indtryk af er det normale
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.201
Det er vigtigt at du starter træning fra når du får hvalpen hjem. Uanset hvilken race du vælger, vil jeg anbefale "positiv-træning", evt. klikker. Alene hjemme træning er meget vigtigt at huske. Du kommer jo sikkert i arbejde lige pludselig, og det er ikke altid man kan have hunden med.
Af små racer er der jo mange, eks : dansk/svensk gårdhund - puddel - cain terrier osv.
Foder er en verden for sig, fra start får man som regel mad med fra opdrætteren, som man så langsomt blander med det foder man selv vælger (blander for at undgå at slå maven istykker ved skift) Jeg fodrer mine katte og min hund med råt kød. Vælger du tørfoder , så kig efter kødindholdet - da hunden er kødspiser. Undgå at der er korn og andre fyldstoffer i.
God fornøjelse
feb 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
En Jack Russel Terrier ser spændende ud! Jeg har søgt mange steder på nettet, og indtil videre er jeg stadig meget go på en Schipperke
Cawani:
Tak for de meget brugbare hjemmesider
Hanne:
Jeg ville finde en opdrætter af Schipperke og se hvordan hundene er og hvad de har at fortælle mig! Godt råd
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.548
Jeg har ikke så meget tid og energi nu. Kigger ind i tråden i morgen og ser om jeg har noget at tilføje til de svar du har fået. Vil dog lige tilføje til det Hanne skriver om foder så må der gerne være bær, frugter, grøntsager og sådan i foderet. Det skal IKKE være udelukkende kød, da det er kattefoder, men som Hanne skriver er det med foder en hel verden for sig selv. Der er meget delte meninger om hvad der er godt.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
og husk at lære den alene hjemme træning,selvom du ikke skal afsted,det er nemmest mens den er lille.
held og lykke med valg af hund :O)
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1230 Hunde: 7 Emner: 91 Svar: 2.808
http://www.dkk.dk/Kursus-2
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 988
Vi kunne godt lide boxeren, og ville have sådan en - men til sidst efter megen læsning og besøg hos opdrættere, blev det altså til en collie :-).
Så jeg kan kun anbefale: Læs læs læs, og ud og møde hundene :-)!!
Held og lykke, håber du finder en skøøøøøn race!
mar 2009
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 114 Svar: 1.754
mar 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 140
Men hvis du er villig til at gå til træning og få hjælp til den del, så tror jeg ikke racen gør så frygtelig meget.. Så kan "alt" lade sig gøre
Så som det er nævnt.. Go for it med den race du har forelsket dig i..
maj 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 6 Emner: 22 Svar: 288
Og det man sparer i foderet (hvis man vælger fyldprodukter og masser af korn) det kommer ofte og kræver sig selv ind med renters rente i dyrlæge regninger når hunden bliver ældre
Synes det lyder som en fornuftig hund du har valgt dig - håber du finder en god opdrætter uden for lang venteliste
Gør dig selv en tjeneste og køb en med Tavle hvor du har mulighed for at se sundheden langt tilbage i linjerne.
Hunden kan sagtens være alene hjemme i et godt stykke tid når de er gamle nok og trænet op til det og man sørger for at de motiveres og motioneres ordenligt
Mange hunde er hjemme 8-10 timer dagligt.
Eller er der ikke så meget at sige, da det allerede er sagt, andet end held og lykke med din hunde jagt og glæder mig til at byde den velkommen herinde
feb 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
KD:
Så at der blev snakket om noget foder fra www.essentialfoods.dk , og det lød ret godt i mine øre? Meget bevidste på at det skal være kornfrit, og skal følge hvad hunden naturligt burde få
Joan:
Tak
Love:
Tusind tak for linket! Har tilmeldt mig allerede
Marie B:
Jeg har fundet nogle hjemmesider som har vist de forskellige racer, er bare stadig svært at vælge.. Siderne er f.eks:
www.køb-hund.dk/hunderacer.asp
og http://animal.discovery.com/breed-selector/dog-breeds/all-breeds-a-z.html
Mia A:
Nu har jeg læst endnu mere om Schipperke, og nogle anbefaler helt klart IKKE den hund som nybegynder hund, mens andre siger den er trofast, loyal, legesyg, nysgerrig men meget fysisk aktiv. Så ved ikke helt hvad jeg skal forholde mig til
Cawani:
Det ville jeg tage til overvejelse
Karin:
Har selv kigget på Essential, det lyder "lækkert"
Isabelle:
Man ved jo aldrig hvordan sin fremtid former sig, men jeg har da taget det med at jeg nok ikke har alt den tid som jeg har nu forevigt
NewBorn:
Hvornår kan en hund være 8-10 timer alene dagligt? Når den er 1år+ eller sådan? Tak for rådet om zooplus, den ville jeg kigge igennem!
apr 2010
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 988
Ellers har animal planet også sådan en test med spørgsmål; du kan jo prøve, og så læse om racerne bagefter. Mener den kommer hvis man søger: animal planet breed selector på Google ;-)..
Ved personligt intet om schipperke, men hvis det er den race du er forelsket i, så er det da bare med at finde ud af om den er racen for dig :-).. Hvis ikke; så finder du en anden som passer til dig ;-). Men der er så mange derude - man må bare møde hundene og høre fra andre med erfaringer med racen.
feb 2007
er spændt på at se din hund,når du finder den
feb 2007
vi går på arbejde, men står op kl 4.45 og starter dagen med at gå en lang tur med hundene,de går fri det meste af turen,ud over marker og eng, og lidt på stier....det første vi gør når vi kommer hjem er at tage hundene ud og går lige omkring 1 time,i skov eller mark, gerne over 1 time, og til natten går vi ud på marken og lader dem løbe ca 20 min.der imellem er de i haven og leder efter kyllingestykker eller lign. vi sover med begge hunde,så de kun er alene når vi er på arbejde.jeg tror ikke mine hunde har et trælst liv
mar 2009
Følger: 41 Følgere: 41 Hunde: 1 Emner: 114 Svar: 1.754
Jeg har selv stået i samme situation med at folk var meget modstandere af at vi valgte en Rottweiler som førstegangshundeejer. Men så blev jeg stædig, og så skulle folk se at jeg sagtens kunne opdrage en stædig køter
Og syntes da selv jeg har en sød, rar og venlig hund idag..
Man kan hvad man vil
maj 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 6 Emner: 22 Svar: 288
Jeg bruger så bur (eller faktisk et stort ombygget klædeskab, med lys og hele moletjavsen) til mine hunde. Det begyndte jeg på efter et rigtig godt råd da Merle var utryg ved at være alene og hun elsker sit bur, det er hendes fristed og kommer jeg tidligere hjem end jeg plejer kommer hun simpelthen bare ikke ud af sin hule før hun har sovet som hun plejer til klokken 14 eller 15
Men der er rigtig mange måder at træne alene hjemme på og du skal nok finde den der passer lige dig og din hund.
At blive første gangs hundeejer