{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.741 visninger | Oprettet:

for stort hjerte? {{forumTopicSubject}}

jeg har idag været ved dyrlægen med Fenris og Alvin...

Fenris har i en længere periode døjet med at få luft.. men tidligere mente dyrlæge at det var pga hans overvægt.
men det er blevet værre og værre på det sidste, og nogen gange holder han helt op med at trække vejret...

idag lød meldingen så, at han muligvis har et for stort hjerte.. og så vidt jeg forstod, gør det, at hjertet ikke kan pumpe blodet ordentlig rundt, og giver ham derfor besvær, især når han dyrker motion, eller leger med de andre..

derfor skal han nu tabe 3½ kg. mindst! og dyrlægen siger det vil tage omkring et år..

der er bestilt tid til røngten fotigrafering af lunger og hjerte i Marts..



er der nogen der har erfaring med for stort hjerte, hos hunde?

vil han stadig kunne leve et værdigt hundeliv, selvom det bliver på hjerte medicin og diæt kost?

hvordan motionere jeg ham bedst muligt, uden at overanstrenge hans krop for meget?

og vil det være for stressende for ham, at jeg tager ham hjem til mig og bo, istedet for at han skal bo ved min mor?
- jeg tror nemlig han får mest motion ud af at være her ved mig..

knus og kram fra os smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  for stort hjerte?
  • #1   19. feb 2013 Hvor gammel er han?

    Trine her - hun er 15 og hun har også for stort hjerte (alder og overvægt)
    Hun får piller - 1 morgen og aften og nu trives hun fint igen.
    Pillerne er dyre - men sådan noget skal der være råd til.

    Klø du bare på med han får tabt sig - så skal du se han får det bedre.


  • #2   19. feb 2013 han er 2½ og indavlet..

  • #3   19. feb 2013 Hvad race er hunden?
    Forstørret hjerte er som regel et symptom på anden hjertesygdom. Hjertet bliver forstørret når det gennem lang tid er udsat for belastning; fx i forbindelse med aortastenose, som min hund har.

    Nu ved jeg ikke, om det er hunden på dit profilbillede, men aortastenose er desværre meget udbredt hos GD. Jeg ved ikke om overvægt kan give forstørret hjerte, og jeg ved heller ikke, om man kan lytte sig til det med stetoskop. Mente dyrlægen det var forstørret pga en mislyd?

    Det lyder fornuftigt med en scanning.


  • #4   19. feb 2013 det er ikke min GD der er udsat. men min Puddel/jackrussel blanding, Fenris.
    hans bror er også hans far.. men da tæven var "ældre" mente dyrlægen at det var bedre for hende, at få hvalpene, end at få dem fjernet.

    Fenris har altid døjet med hans vægt. han var den største i kuldet, og har altid været "buttet".. men da han blev kastreret, eskalerede det bare. han tog nærmest et kilo på om ugen. vi kunne tydeligt se hvordan han bare voksede og voksede..

    han vejer nu 13,4 kg.. det er næsten 3 gange så meget som hans mor. og dobbelt så meget som hans far/bror..

    vi har prøvet længe med motion.. men han nægter gåture og træning. han sætter sig ned, og hverken godbider eller andet kan lokke ham.. vi har endda købt et løbebånd for at se om det ville hjælpe..

    hans vejrtrækningsproblemer kommer ofte når han har lagt stille for længe.. så stopper han helt med at trække vejret. og ellers er det bare når han leger med de andre..


  • #5   19. feb 2013 Så har jeg ingen bud. Ved ikke om de racer er disponeret for hjerteproblemer. Indavl i sig selv er kun farligt hvis der findes et sygt gen i linjen, som afkommet så arver fra begge forældre. Så hvis der ikke er hjerteproblemer i linjen tror jeg ikke det har betydning.

    Overvægt er selvfølgelig ikke godt for hverken hjerte eller kredsløb, og belaster begge dele unødigt. Men om det giver forstørret hjerte, ved jeg ikke.

    Mine forældre havde en puddel der fik dårligt hjerte da den kom op i årerne. Det viste sig netop ved hoste og stakåndethed efter søvn. Ikke for at forskrække dig.

    Når hunden er meget overvægtig er det da oplagt at der kan være en sammenhæng. Min ene er desværre også overvægtig, og sidst blev dyrlægen lidt forbløffet over, at hans hjerte er tip top. Min broholmer er ikke overvægtig - og er desværre meget hhertesyg.

    Godt du får ham scannet så du kan få ro i sjælen. Håber det bedste!


  • #6   19. feb 2013 håber jeg bestemt også.! tak for de gode svar..
    vil sætte mig til at søge lidt, for at se om puddel eller JRT har problemer med hjertet.. og så se hvilken fremtid min hund, muligvis går i møde smiley


  • #7   19. feb 2013 som sagt, hans far er også hans bror.

  • #8   19. feb 2013 ja det ville jeg også mene.. men den dyrlæge vi havde på det tidspunkt, mente kun der ville komme problemer med tempramentet på hvalpene...

    jeg understreger lige, at vi har skiftet dyrlæge!


  • #9   19. feb 2013 Det var også den første dom ved min shiba Mika - det endte dog meget tragisk, og du kan læse hendes beretning i mit galleri.

    Jeg håber det bedste for jer, og kom gerne med en opdatering når I har været til røngten smiley


  • #10   19. feb 2013 jeg ville nok vælge at få lavet en hjertescanning oven i for at finde ud af hvordan hjertet pumper og om der er tilbageløb af blodet til forkammeret osv, det kan også hjælpe med at finde den rette medicinering.

  • #11   19. feb 2013 åh nej dog N-M... sikke en tudetur man får af den tekst!

    Nadja. tak! det vil jeg undersøge lidt nærmere smiley


  • #12   19. feb 2013 mor-søn parring behøver ikke at være et problem...men for stort hjerte er da en problem...har moren også det,eller faren/broren ? eller er det bare et "hændelig uheld"

  • #13   20. feb 2013 Der er ingen af dem der fejler noget..

Kommentér på:
for stort hjerte?

Annonce