{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.592 visninger | Oprettet:

For stort hjerte???? {{forumTopicSubject}}

Vi var til dyrlægen i dag med Thyra (boxer/labrador på 4½) da hun har været meget forpustet for det sidste, når hun har været ude og lege.. lægen lyttede til hendes hjerte som lød fint, bortset fra at "lyden" var meget dyb og rungende.. Han forslog derfor at tjekke hende for "for stort hjerte".. udover at hun er forpustet, hoster hun ikke eller har andre symptomer..

Jeg vil gerne høre om der er nogle af jer som kunne tænke sig at dele deres erfaringer..

Håber selvfølgelig på at hun ikke fejler noget og at det bare er varmen, som dyrlægen også ga' udtryk for.. Vi har valgt at tage testen for at være på den sikre side..

Mvh Zanitha og Thyra


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For stort hjerte????
  • #1   29. maj 2013 ja det kan jeg. Jeg havde en flatcoated som da han blev omkring 5 år begyndte at blive mere træt end han plejede. Desuden drak han meget vand og var bare ikke sig selv mere. Han lever og nyretal begyndte at svinde og dyrlægen trode han hade dårlig nyre. Fra den ene dag til den anden fik han det pludseligt MEGET dårligt. Han kunne næsten ikke gå. Vi tog ham straks til dyrlægen og fik da konstateret at hans hjerte var MEGET stort. Det gav ham vand i lungere og resulterede i at han næsten ikke kunne trække vejeret. Allerede samme eftermiddag kom dyrlægen og måtte aflive ham. Han havde haft det længe men symptomerne var bare meget meget små og svære at se. Det var kun i den sidste uge han virkede træt og mere forpustet end normalt (han var ellers en meget aktiv hund). Så i dette tilfælde gik det desværre meget meget hurtigt...



  • #2   29. maj 2013 Hvis det opdages hurtigt kan det behandles bl.a. med vanddrivende osv. og ved at tage visse hensyn til hunden er der mange hunde som kan have et godt liv med et stort hjerte.
    Hvad jeg fortrød mest var at jeg ikke forlangte at min hund fik vanddrivende medicin (også selv om det kun var 6 timer fra han fik konstateret det til han blev aflivet - for de sidste timer var bestemt ikke lette for ham)
    Jeg krydser fingre for der ikke er noget og at jeres vaps er helt ok. Desværre er mine erfaring med hunde med for stort hjerte ikke videre opløftende. men som sagt har også gået til træning med en hund med stort hjerte (en boxer) og den levede fint og havde det godt med den medicin smiley


  • #3   29. maj 2013 Min barndomsvenindes mor/min reservemor gennem mange år, havde en blanding mellem rotte og amr. bulldog og den havde også for stort hjerte, han levede sit liv på medicin og blev til sidst aflivet, da det ødelagde resten af ham hen af vejen smiley

  • #4   29. maj 2013 Min moster havde en jack russel terrier som den ene dag til den anden drettede forpustet om om hvad kalder man det besvimet, da han kom til dyrelægen fik han konstateret for stort hjerte og også dødsdommen, da der ikke var noget at gøre, han blev senere samme dag aflivet, ellers var han selv drettet om smiley håber ikke det er det din vaps har, god bedring smiley

  • #5   29. maj 2013 Vores underbo havde en labradorhvalp, der næsten fra den ene dag til den næste blev voldsomt forpustet, drak virkelig meget vand og blev meget sløv. Jeg tror faktisk den nåede at dø inden den kom til dyrlægen. Men i hvert fald viste obduktionen at dens hjerte var voldsomt forstørret.

  • #6   29. maj 2013 Min gamle dober fik DCM (dilateret cardio myopati) hendes venstre forkammer var 5-6 gange større end normalt da hun røg på hospitalet første gang.. Jeg mistænkte hende for at have hjerte-lungeorm til at starte med, pga vægttab, hosten, hun var ret dårlig og blev let forpustet.
    Hun fik det konstateret d. 26-12-11 og blev aflivet (pga MEGET væske i lungerne) d. 09-05-2012, hun ville være fyldt 2 år d. 14-05-2012...


  • #7   29. maj 2013 Nu er det godt nok en hest, men ville også lige komme med en positiv historie smiley

    Har en god bekendt som har en hest på en 7 år som har forstørret hjerte og lever med uden hverken medicin eller anden behandling. Det eneste der er, er at hun skal tage hensyn til det; den må ikke blive udmattet, den må ikke rides hårdt og den skal varmes rigtig rigtig godt op længe og skridtes rigtig godt af bagefter.
    Når den behandles rigtigt, er der ikke nogen ydre tegn på at der er noget i vejen med den.


  • #8   29. maj 2013 Boxere er desværre en af de racer, der slås med aorta stenose = forsnævret kranspulsåre. Dette medfører ofte forstørret hjerte, da hjertet skal pumpe hårdere for at pumpe blodet gennem forsnævringen. Da hjertet jo er en muskel, vokser det som andre muskler ved belastning (træning). Aortastenose i milde tilfælde kan ikke altid lyttes, men hvis bilyden er lytbar, er det en susende venstresidig mislyd.

    Når derved sagt så ved jeg fra en dyrlæge, at mange hundeejere har henvendt sig pga ændret vejrtrækning i den sidste tid - og at det har skyldtes vejret.

    Taget i betragtning at din hund er boxerblanding, synes jeg en hjertescanning af en dyrlæge tilknyttet EKKO-gruppen ville være fornuftigt.

    Min unge broholmer på 22 mdr har aortastenose i værste grad. Det blev konstatering da dyrlægen lyttede på han inden narkose for hd FOTO. Han havde en meget tydelig susende bilyd, der ikke var lytbar få måneder inden. Ingen narkose men direkte i hjertescanneren. Dette var i januar. Skanningen talte for sig selv, men heldigvis var hverken puls eller vejrtrækning påvirket, ligesom hjertet ikke var forstørret.

    Humle er tip top frisk. Ingen symptomer overhovedet. MEN vi ved vi kun har ham på lånt tid. Han vil højst sansynligt blot falde død om af et hjertestop. Om det er i morgen, om 6 måneder eller 2 år ved vi ikke. Lidt skræmmende. Som at leve med en tikkende bombe. Ved det mindste nys eller suk er vi over ham. Jeg frygter at en af ungerne skal komme hjem og finde en død hund...

    Er det en scanning din hund skal have lavet? Det vil i hvert fald kunne give en sikker diagnose og slå fast om der virkelig er en mislyd eller det slet ikke var noget

    Håber det bedste!


Kommentér på:
For stort hjerte????

Annonce