6.792 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 83 Svar

Shetland Sheepdogs Shetland Sheepdogs

Hejsa smiley

Jeg/vi har truffet den endelige beslutning og det bliver som mit hjerte siger, at vi skal have en sheltie smiley

Jeg har snakket skrevet en del med et par kenneler, dog har jeg primært snakket med Poulsgaard og Zarvo.

Der er dog en forskel, Poulsgaard avler engelske shelties og Zarvo avler amerikanske - Jeg har bare aldrig rigtig forstået om der er mere forskel på dem end udseende?

Er der anden forskel?
- Anbefal en kennel? - Jeg kan rigtig godt lide Poulsgaard og Zarvo, men i må gerne nævne dem i generelt har gode oplevelser med. smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Punkteret cykel dæk 300 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Tilstoppet afløb 720 kr.
  • Vejledning til valg af matrialer og løsning af træterrasse ovenpå eksisterende fliser 1.000 kr.
  • Installing fence gate 950 kr.
  • Hylde mursten 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Shetland Sheepdogs
  • #1   10. mar 2013 Kan det passe at de amerikanske er større og har mere pels, end de engelske?

Beklager hvis det var for meget OT.

• #2   10. mar 2013 'kennel elverlamshuset smiley

Hentede min lille bandit for 3 uger siden, de stimulerer hvalpene til at være nysgerrige og "fremme i skoene" De bruger bl.a. neurologisk stimulering.

Deres hunde er kernesunde, Lotte var i sundhedsudvalget i sheltiklubben i mange år, jeg tror dog hun meldte sig ud fordi der blev slækket på reglerne for øjenlysning.

Jeg har kunne præsentere min hvalp for alt, hun kom fra dejlige omgivelser på Sjællands odde og hun har taget bylivet i stiv pote! Hverken bus, lastbil, skrigene toge you name it går hende på. Hun hilser på alt og alle, og indbyder gerne til leg. Hun er på den facon en meget nem hvalp når man er førstegangs hundeejer.

Mht til amerikansk kontra engelsk så er det primært i ansigtet du kan se en forskel, den engelske type er lidt mere "engle agtigt" og den amerikansek lidt mere robust i det. Det er i alt fald min opfattelse - jeg er ikke ekspert udi amerikansk kontra engelsk shelties.

• #3   10. mar 2013 http://www.elverlam.dk/news.php

• #4   10. mar 2013 Anne Julie F
    - Intet problem. Så vidt jeg har forstået så behøver de amerikanske ikke nødvendigvis være højere men de er mere robuste og "grove" i det.

Buch
    - Tak for dit indput smiley Har kigget på deres kennel også men den ligger på Falster, hvilket er meeget langt væk, når man bor i midtjylland smiley

• #5   10. mar 2013 Nej den bor på sjællands odde smiley

Men ja der er nok lidt langt. Fra min hunds kuld kom 2 til Aalborg, så det kan lade sig gøre smiley - Men det koster selvfølgelig lidt at skulle besøge hvalpen.

• #6   10. mar 2013 Buch, Hmm nå så er det mig der har læst forkert xD
    - dog har de ingen hvalpe planer som passer med min ferie, så det nok derfor jeg ikke rigtig har tænkt over dem smiley

• #7   10. mar 2013 Du kan spørge og høre om deres planlagte parringer smiley det gjorde jeg.

Men ja Poulsgårds kiggede jeg også på i sin tid.

• #8   10. mar 2013 Buch
    - Elverlams kommende parringer står på deres side og de får først hvalpe i Maj/juni, så de jo først klar efter min ferie smiley

• #9   10. mar 2013 Kennel firehøje. Som ligger i vandel. Har en zobel derfra - et lille stueopdræt, og simpelthen kernesunde hunde.

Kennel harmo9 i ejstrupholm. Har næsten lige hentet en lille tricolor derfra. Virkelig skøn familie, skønne tillidsfulde hunde, og sunde.

smiley

• #10   10. mar 2013 Ja så går det nok ikke smiley Håber du finder et genialt sted smiley

Du kan også se nogle af Kennel Harmo9's flotte hunde herinde smiley

• #11   10. mar 2013 Mette H
    - Tak for buddene, kender ikke firehøje, men harmo9 kender jeg og har jeg også stærkt overvejet smiley

• #12   10. mar 2013 Jeg kunne ihvertfald ikke ha været mere tilfreds med begge steder, mine hunde er fra smiley

Held og lykke smiley

• #14   10. mar 2013 Ja kennel Hamo9 er i DRU.
    Men jeg kan så heller ikke helt finde ud af hvad klub du vil være i, så det er måske irrelevant.

Hvis det skal være i Jylland, så ville jeg helt klart foreslå Kennel Poulsgaard hvis du ønsker en udstillingshund. Jeg drømmer selv om en dag at skal have en hvalp derfra. Har været i kontakt med dem, men jeg skal ikke have før tidligst næste år, og jeg har så måske også lidt mere forventninger til hvad forældrene er for nogen end du måske har... smiley

• #15   10. mar 2013 Har sent PB. Kender til sheltieverdenen og vil gerne hjælpe med at finde den rigtige kennel.

• #16   10. mar 2013 Tak fordi du pointerer det Maj-Britt smiley

Jeg skal helst have en DKK hund, fordi jeg gerne vil "hobby" udstille smiley

Tak Christina.

• #17   10. mar 2013 Anya - Held og lykke med jagten på den rigtige hund, der var jo heldigvis en pæn stak sheltier at kigge på i dag.
    Det var hyggeligt at hilse på dig smiley

• #18   10. mar 2013 Kirsten
    - jo tak skal du have, enormt flot lille pige du havde med smiley

Og ja der var en pæn del af dem som fin meget kritik af dem jeg var med smiley det er til at blive helt forvirret af smiley

• #19   10. mar 2013 Tak smiley

Der er ikke andet end, at tage den med ro og blive ved med at søge oplysninger, så falder brikkerne stille og roligt på plads for dig, det er jeg sikker på smiley

• #21   10. mar 2013 Maj-Britt
    - jo det kan jeg godt se, men det er os vigtigt for mig at den har et godt sind og personlighed smiley

• #23   10. mar 2013 Det vil jeg også gerne helst.

- Det er bare lidt forvirrende når folk er så spredte om hvad der er bedst.

• #25   10. mar 2013 Jeg er medlem af DKK, men jeg kan ikke bruge hundeweb for some reason xD

• #27   10. mar 2013 Hmm ja, men hvor finder man det medlemsnummer?
    - Det står nemlig ikke i mailen?

• #29   10. mar 2013 Nårh, så det derfor, det har jeg ikke modtaget endnu xD

• #31   10. mar 2013 Hehe smiley
    - Nå men så fik jeg os det opklaret.

Men synes bare det svært.
    Zarvo - Min mor er venner med hende på face og det er nogle smukke hunde og de ser ret velfungerende ud, men igen nogle siger de er for robuste og tunge i det til at begå sig på en udstilling.
    Poulsgaard - Vinder enormt meget på udstillinger, men andre siger at de er enormt nervøse og stressede. (Dog synes jeg det var lidt 50/50 med de hunde jeg mødte derfra idag, men igen det os på et skue og det jo anderledes end i hjemmet)
    Baludan - Min mor er venner med hende på FB og hun har ligeledes enormt smukke hunde, og de ser velfungerende ud.
    Jenner - Ligeledes rigtig flotte hunde.
    Shelstream - Også rigtig smukke hunde.

- Det dem jeg har snakket med smiley

• #32   10. mar 2013 Nej de laver som udgangspunkt familiehunde i elverlamshuset, men mange af deres hvalpe fra dem er til tops i hundesport.

• #33   11. mar 2013 Puuha, altså jeg forventer jo ikke en hund der skal være på hver eneste udstilling, det vigtigste for mig er helt klart sindet, men jeg vil jo gerne "hobby" udstille så den må jo gerne være racetypisk, så den får gode resultater smiley

• #35   11. mar 2013 Det er så forskelligt hvad man er til. Jeg ville aldrig købe fra et alt for stort opdræt. Hellere de kenneller der får få kuld, men kredser ekstremt om dem.

Kan se at firehøjes hjemmeside ikke virker. Men igen, hun laver skønne hunde, og også hunde der vil kunne begå sig til udstilling.

Der er jo også forskel på om man gerne vil hygge udstille lidt, og få lidt gode resultater, eller om man vil til tops.

Jeg har Lines nummmer, fra firejøje, hvis du var interesseret. Du kan se min watson, han er derfra.

• #36   11. mar 2013 Lones nummer. UPS smiley

• #38   11. mar 2013 Mette - du må da gerne sende det i en pb smiley

Uh har også fået mit medlemsnummer til DKK, dog synes jeg vinderen er avanceret for en nybegynder som mig :b

• #40   11. mar 2013 Maj-Britt
    - det har jeg allerede gjort smiley du kan se længere oppe hvilke kenneler jeg foretræk der smiley og udfra hvad de ellers har skreven smiley

• #41   11. mar 2013 Har ikke så meget forstand på sheltier, men har set Salsa en gang om ugen fra september til december 2010 til hundetræning. Hun er fra Shellove og er rigtig skøn!

• #42   11. mar 2013 Jeg har kendt nogle rigtig gode hunde der kom fra kennel Shellove: Robuste i sindet, gode at træne med og fik pæne præmieringer på udstillinger.

• #44   11. mar 2013 Jeg vil tage et kig på dem smiley

• #45   11. mar 2013 Mht det der udstillingssnak så mener jeg, der blev talt om, at de engelske linier generelt gjorde sig bedre på udstilling end de amerikanske. Lidt ligesom med collien vel egentlig? Men de amerikanske kan sagtens få gode resultater på en udstilling, så når det bare er hygge, tror jeg ikke det er så vigtigt, hvilke linier du vælger. smiley

Det der med amerikanerne skulle være mere "robuste" og "grove", det ved jeg ikke om er sådan generelt, det kommer nok an på linierne. Ved ikke hvordan Zarvos hunde er i forhold til Shelloves, men de opdrætter begge amerikanere.

Jeg synes, Salsa er vildt køn og charmerende og synes ikke, hun ser grov eller robust ud. Fin lille elegant pige. Men lægger da lige et link, så I selv kan kigge.

Hvis hun er tung af bygning for en sheltie, jamen then I stand corrected hehe.

(link fjernet)

• #46   11. mar 2013 Jeg tænker os det ikke er så mega vigtigt når jeg kun vil hygge udstille.

Flotte hunde Shelllove har, dog bliver de klar for tidligt og vil helst have en hvalp fra 8 ugers smiley

Salsa er flot smiley okay vidste ikke at Shell også var amr linjer? smiley

• #47   11. mar 2013 Shellove er ikke "amerikanske" som zarvos. Vi er nogle som kan lide mix, ikke de grove amerikanere og ikke de spinkle engelske. Der er mange opdrættere som er gået over til mix og det er jeg også. Bryder mig ikke om de spinkle engelske for degør sig heller ikke godt til udstilling. Anbefalet danbrets, bakkelandet og shellove. De laver dejlige sheltier.

• #48   11. mar 2013 Christina
    - Ok, jeg har skreven til Danbrets for at høre om deres sheltie planer. ligeledes med bakkelandet.

Shelllove - Elsker det kuld de har kommende, nu her, da faren er utroligt smuk, men de bliver klar for hurtigt og jeg vil gerne have hvalpen som 8 ugers.

• #49   11. mar 2013 Hvis opdrættet er stimulerende og kærligt og hvis der er andre hvalpe fra andre kuld samtidig så kan det vel gå an hvis hvalpen er 9 uger? smiley

• #50   11. mar 2013 Det er rigtigt, men Næstved er også bare langt væk når der så mange kompetente opdrættere her i Jylland xD

Men vigtigst for mig er klart sindet, så må nok bare ud og møde nogle vapser så jeg kan beslutte mig smiley Jeg skal jo heller ikke bare vælge kennel udfra andres erfaringer.

• #51   11. mar 2013 Har lige sendt dig en pb...

• #52   11. mar 2013 Jeps, mange tak smiley

• #53   11. mar 2013 Nej det er rigtigt smiley

Pøj pøj med søgningen

• #54   11. mar 2013 Shellove er ikke "amerikanske" som zarvos. Vi er nogle som kan lide mix, ikke de grove amerikanere og ikke de spinkle engelske. Der er mange opdrættere som er gået over til mix og det er jeg også. Bryder mig ikke om de spinkle engelske for degør sig heller ikke godt til udstilling. Anbefalet danbrets, bakkelandet og shellove. De laver dejlige sheltier.

• #55   11. mar 2013 Buch - Mange tak smiley

Christina - Hvorfor skriver du det samme igen? :s

• #56   12. mar 2013 Sendt fra mobil, kunne se teksten stående i feltet så troede ikke det var sendt.

• #57   12. mar 2013 Okay smiley

• #58   15. mar 2013 Jeg kom til at tænke på noget ift shelties.
    - Er HD et problem her eller noget man burde tjekke?

• #59   15. mar 2013 HD er ikke problem, men mange opdrættere får deres hunde undersøgt alligevel.

• #60   15. mar 2013 Okay tak Louise.
    - Tænkte bare jeg skulle være sikker da jeg synes der er stor fokus på denne lidelse lige pt herinde smiley

• #61   15. mar 2013 Shellove A Winter's Tale hun er smuk syndes jeg. hvis ellers sindet er godt villejeg have hval ra hende. altså hvis jeg skulle have ny Sheltie smiley

Øh næh det ville jeg nok ikke. kan se hun er født i 2005 så det er nok ikke mange hvalpe hun får mere.

• #62   15. mar 2013 Calle's Moar - Haha tak for rådet ellers smiley

Har mest kig på Poulsgaard, Zarvo og Jenner lige pt smiley
    - Skal op til førstnævnte i min påskeferie og derefter besøger jeg Zarvo, for at se hvilke linjer der tiltaler mig og kæresten mest.

• #63   15. mar 2013 kæft en masse bogstaver og mellemrum der faldt ud af det indlæg. måske jeg skal have nyt tastatur eller ny fingre.

• #64   15. mar 2013 HD er et problem, der er flere som har det, og det burde være et krav at de blev HD fotograferet. ! Min den ene har E !!!

• #65   15. mar 2013 Nåh ok, det vil jeg da huske at forhøre mig om pt smiley

• #66   15. mar 2013 Jeg køber kun ny sheltie fra en kennel hvis forældre og bedsteforældre er HD fotograferet. Skal ikke stå i samme situation smiley

Jeg har mødt mange med dårlige hofter, for det kommer først til øre når man selv har oplevet det. Så vælg kun en opdrætter der HD tjekker. De går mest op i sundhed!

• #67   15. mar 2013 Husk at tjekke op på om testerne er up to date... Altså laves der kuld med "Fido" og "Freja" i 2013, så skal de være testet for Diverse arvelige sygdomme indenfor de sidste 12 måneder.

• #68   15. mar 2013 Tak for påpejelsen smiley
    - Det vil jeg skrive på min liste :b

• #69   15. mar 2013 smiley

• #70   15. mar 2013 Se det er derfor HG er et skønt sted smiley

• Nita
    Nita Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 21
    #71   15. mar 2013 Det er altså vigtigt at prioritere sundheden - og som det er skrevet findes der også HD hos sheltierne. Tjek for både HD, AD, MDR1 og selvfølgelig øjnene.
    Et tilfældigt tjek på hundeweb på en kommende parring vist på en sheltie-hjemmeside viste CEA påvist hos både han og tæve og intet andet var undersøgt....der ville jeg holde mig væk fra.

• #72   15. mar 2013 MDR1 (multi drugs resistance) er også vigtig at høre om forældrene er testet for, men det er vist desværre ikke sådan at klubberne påkræver den type tests. Men tror ikke kennelerne egentlig er dumme nok til at avle på hunde med - / - Ellers kan man selv sende en gentest af sted af sin hund, det koster vist 300-400 kr.

Man skal i alt fald lige gøre sin dyrelæge obs på det hver gang de vil fylde noget medicin i dyret, det er ikke alle dyrelæger der er obs på det (!)

(link fjernet)

• #73   15. mar 2013 Anita - CEA og PRA er jeg helt klar over, HD har jeg lige været inde på, men MDR1 aner jeg faktisk ikke hvad er, og det kommer lidt bag på mig at der skulle være så mange problemer ved sheltien må jeg nok sige smiley Nu sidder jeg jo næsten og bliver helt i tvivl om jeg tør.

Ved ikke hvad det er for en parring du tænker på, men der er jo os mange at vælge imellem xD

• #74   15. mar 2013 Det er ikke "problemer" som sådan, men vi kan lige så godt starte et sted. MDR1 -/- +/+ eller +/-, er om de kan tåle alt medicin, så hvis din sheltie får hårsækmider som min sonja, så er det kun "noget" den kan tåle, hvis det nu ikke hjalp, kunne jeg teste hende for MDR og se om hun kunne tåle en "anden gruppe" medicin. CEA og PRA bliver de jo øjenlyst for. Men PRA kan udvikles videre hen i hunden liv, så hvis der ikke er noget når hunden er 2år, skal man ikke tro at hunden er "fri", da det kan komme når den feks er 8år. MEN der er ikke fundet PRA i de år der nu er gået med at øjenlyse ved hver parring for både han og tæve.
    Ikke alle opdrættere tjekker HD og jeg vil gå udenom dem som ikke gør! Tro mig. Vi har ikke engang set toppen af isbjerget smiley

• Nita
    Nita Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 21
    #75   15. mar 2013 Nej, nej - jeg siger ikke at der er mange problemer, jeg prøver på ingen måde at skræmme dig væk fra at få en sheltie! Det er udelukkende fordi jeg selv er godt i gang med at kigge:-)) og der er bare rigtig mange kenneler, der kun tjekker øjne og ikke noget andet.
    MDR1 er en (tror jeg) gendefekt, som flere collieracer kan have. Det betyder at der er forskellige "drugs" de ikke tåler - det er sandsynligvis grunden til at min ene sheltie blev meget dårlig af at få Bayvantic....
    Og jeg ved med sikkerhed at en af de ovennævnte kennelejere ikke finder det nødvendigt at tjekke for dette.....

• #76   15. mar 2013 En af de ovenståened kenneler, ville jeg holde mig LANGT fra smiley

• #77   15. mar 2013 Anita - Det ved jeg godt du ikke er ude på smiley Tror jeg skam heller ikke om dig, er bare så bange for at ende med en syg hund xD

Christina - Det er muligt, men det er de kenneler jeg har bedst indtryk af, især efter jeg har snakket med dem hver især.

• #78   15. mar 2013 Det er også helt fint, men vi er nogle erfarne som kender dem fra andre sider. Bare du har en god mavefornemmelse når du går fra opdrætteren smiley

• #79   15. mar 2013 Christina - Der vil ALTID være nogle der har dårlige oplevelser. Det kan ikke undgåes og baseret på at de kenneler jeg har i tankerne har produceret relativt mange hvalpe så må der være mange der har gode oplevelser også smiley

• #80   15. mar 2013 smiley Jeg smiler bare smiley

• #81   15. mar 2013 Elverlamshuset tjekker for alt så de er ikke blandt de "uheldige ovennævnte" smiley

• #82   15. mar 2013 Buch - Heh nej, men det så heller ikke en af de kenneler jeg kigger på, da de ikke har en parring der passer til mig og min ferie, desværre.

• #83   15. mar 2013 Elverlamshuset tjekker for alt, og meget mere end hvad DKK påkræver, men det er nu også lidt slapt hvad DKK kræver siden de lavede reglerne om.

• #84   15. mar 2013 Buch - Helt enig der, synes også det er en meget forkert drejning DKK har taget.

• #85   15. mar 2013 Hi, kom vist til at gentage mig selv lidt x) min pc stivnede så troede ikke den adlød mig først.

Anyhow, synd du ikke bor i kbh, så kunne vi lave lidt lege aftaler smiley

• #86   15. mar 2013 Buch - Vi kan da sagtens finde ud af noget en gang i mellem, mine forældre bor lidt udenfor Roskilde og dem besøger jeg da ind i mellem så smiley

Skal os til udstilling i Roskilde i Maj :*

• #87   16. mar 2013 Nå super, det er vi friske på. smiley Hvad er det for en udstilling i Roskilde?

• #88   16. mar 2013 DKK udstilling smiley
    Den er vist international os, var vildt hyggeligt sidste år smiley

• #89   16. mar 2013 Jamen dog smiley måske jeg og trolden skulle kigge lidt på den udstilling.

• #90   16. mar 2013 Buch - Det synes jeg da bestemt i skulle smiley

• #91   17. mar 2013 Der er jo gratis Rally træning også smiley Kunne være morsomt at snuse til.

Tror dog ikke jeg gider ræs med udstille trolden.

• #92   17. mar 2013 Hehe det er jo heldigvis op til en selv :b
    - Jeg kommer udelukkende for at se en masse smukke vapser, har jo ikke selv fået hund der endnu :b

• #93   17. mar 2013 Jeg gør hvad der er i Jessie's interesse bilder jeg mig ind. Vi har skue i maj som er mere hygge og med en god erfaren ven som følge og hjælp. Vil ikke stå alene om gildet midt i en international udstilling uden at vide hvad man gør og stresse og stå uden telt etc x) så hellere hilse lidt på hunde og rally så længe hun gider.

Måske vi ses derude smiley

• #94   17. mar 2013 Haha det er os forståeligt nok :b
    - Jeg glæder mig bare til de næste 7-10-14 dage går så jeg kan få set alle de små hvalpser smiley

Forhåbentlig der er en lille pige til mig smiley

Kommentér på:
Shetland Sheepdogs

Annonce