{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
956 visninger | Oprettet:

Fertile hanner og tæve sammen - erfaringer {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Har lidt spørgsmål til erfaringer mv, med at have fertile hanner og tæver sammen.

grunden til jeg spørger er nemlig, at vi har to dejlige drenge, men drømmer om en corgi engang næste år.

Det lyder til, på erfarne corgiejere og opdrættere, at en tæve vil være det optimale, og pga dette, bekymrer vi os lidt omkring de praktiske ting i forbindelser med løbetider

Planen er, at de til hverdag, når de er alene, ikke skal gå sammen alle tre. Mine to nuværende skal formentligt være i køkkenet, og corgien på badeværelset, med et børnegitter mellem disse rum.
Ved løbetid vil jeg så mene, at børnegitteret ikke er nok, for at undgå uønsket parring.

Jeg er ikke interesseret i at kasterere mine to hanner, da de er 4 år, og der ikke er nogen umiddelbar grund til at kasterere dem, og er også bange for, at en kastration af en eller begge, vil ødelægge deres indbyrdes forhold, hvilket ellers er godt.

Hvad gør i, ved løbetider? og hvad er relevant at vide, for især min kæreste er skeptisk overfor en tæve, af netop disse grunde.

Hilsen Karina smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fertile hanner og tæve sammen - erfaringer
  • #1   8. apr 2013 Mine forældre holdte dem bare adskilte under løb smiley

    Ellers er der jo kunstig kastration som jo kun holder et vidst stykke tid smiley Der findes også P-Sprøjte, og sterilisering.. Har læst mange steder at sterilisering faktisk næsten kun fører godt med sig


  • #2   8. apr 2013 Synes din plan lyder fin smiley

  • #3   8. apr 2013 Hvad med at sterilisere tæven? smiley

  • #4   8. apr 2013 Hvis sterilisering bliver aktuelt, mener jeg at have læst at tæven har godt af at have et par løbetider inden. - nogen der ved mere om det?

    Ser ikke kemisk kastration som mulighed, da det jo også kan påvirke deres indbyrdes forhold, og tror heller ikke, det er sundt som en varig løsning.
    Men det kunne evt bruges for at tjekke hvordan de ville reagere som kastrerede.

    har læst at sterilisation kan medføre træls pels osv, og jeg vil gerne udstille, og så vil det næppe være ønskeligt. Men ved så ikke om corgien vil have tendens til dette.

    Hvor "besværligt" er det egentlig emd fertile hunde af begge køn? Især når tæven er højløbsk?


  • #5   8. apr 2013 Line
    Jeg forstår godt du tænker sådan
    og det er også mit skræk-scenarie. Jeg skal ikke have ups-hvalpe, og skulle en uønsket parring ske, ville tæven få en abortsprøjte. Men vil selvfølgelig gerne undgå det

    Jeg er ikke tilhænger af at kastrere uden grund, som jeg måske synes det vil være selvom der kom en tæve i huset. For der er ingen andre årsager til, at de skulle have glæde af kastration. De vil på det tidspunkt også være 5-5½ år


  • #6   8. apr 2013 Ved ikke meget om det, men det var hvad jeg ville have gjort hvis ikke jeg havde mulighed for at sende nogen på ferie :-).
    Jeg ville være ked af at stresse vovserne mere end højst ødvendigt, og de vil jo alle 3 stresse helt vildt...


  • #7   8. apr 2013 Jeg ville sterilisere tæven. Det kunne blive et frygteligt besvær under løbetiderne ellers, især fordi I bor så de altid vil kunne se/lugte hinanden. Det stresser hanner og tæver at være sammen under løbetider.

  • #8   8. apr 2013 Jeg har en af hvert køn, og har siden Fadia gik i løb første gang, klaret mig igennem uden UPS parringer, så med tilrettelæggelser og god sund fornuft kan det godt gå.. Nu hjælper det så også at Wictor er så fornuftig som han er, han stresser ikke op over hende før den dag hun bliver højløbsk..
    Og selv der, kan han sagtens forsætte med at spise, sove i samme rum (i bur) o.s.v

    Jeg gør ganske simpelt det, at de aldrig er alene sammen! Og selv når jeg er hjemme, er de ikke frie sammen.
    Jeg kører skift på dem i bur, og den der er "ude" får så ekstra meget mental stimulering, så de bliver godt trætte til når man skal ind i buret.
    I buret gives der frosne marvben eller lignende, men generelt er begge mine trænet til at bur = ligge og slappe af/sove smiley

    Er jeg ikke i hjemmet, er de adskilt af lås dør, og det virker fint da Wictor netop er så fornuftig at han ikke gider at prøve at bryde den igennem smiley

    For mig synes jeg ikke det er besværligt på nogen måde, men hvis hannerne stresser meget, kunne jeg godt forestille mig at det ville være det smiley


  • #9   8. apr 2013 malene
    ja det er også sådan noget jeg er ude i.
    Er det ikke noget med at de gerne skal have en eller to løbetider?

    det er primært bamse der reagerer på tæver, men vil selvfølgelig ikke udsætte dem for unødvendigt stress.

    henriette
    min tanke var, at når vi er hjemme, er de på skift hos os og i køkkenet, sådan de ikke vil være alene. Mine er dog så små, at jeg ikke ser hvordan de vil få en dør op, men en låst dør er en god ide uanset hvad, for en sikkerheds skyld


  • #11   8. apr 2013 Karina..
    Ja nu havde jeg ikke lige set hvad du havde i forvejen *G*
    Men nej de lukker den nok næppe op, og ej heller bryder igennem som nogle hunde er kendt for at gøre *G*


  • #12   8. apr 2013 Henriette
    nej netop smiley
    Men man kan ikke være for forsigtig


    Må lige læse op på, hvornår det er mest optimalt at sterilisere. og så regner jeg med at det kunne blive sådan planen bliver smiley

    det ser ud til, at mellem 1. og 2. løbetid skulle være godt. så skal man kun igennem hele "problemet" en gang smiley



  • #13   8. apr 2013 Karina..
    Ja den del er jeg ikke inde i, så der kan jeg ikke svare dig smiley
    Men mener da at have hørt at mange ster. efter første løbetid? smiley


  • #14   8. apr 2013 De behøver ikke have haft en løbetid, men jeg ville nu gøre det, for så er tæven færdigudvoket før indgrebet.

  • #15   8. apr 2013 malene

    det var også min tanke. Men kan se, at mellem 1. og 2. skulle være rimelig fornuftigt. smiley

    med sådan en plan, er det ikke så afskrækkende hvis valget bliver en lille tæve smiley


  • #17   8. apr 2013 Ulla
    super smiley
    *Min kæreste vil gerne have en lille han, men vi er blevet fortalt, at en tæve vil passe bedre mht kønsfordelingen, og løbetiderne bekymrer min kæreste ret meget. Og også mig for den sags skyld


  • #19   8. apr 2013 Ulla
    Mine to, kan sagtens med en ekstra han, uanset om det er en gæst eller ej, men det lød til, at en corgihan ville have lidt svært ved det. Og vil ikke risikere en masse unødig ballade mellem hundene. For en lille nu skal jo helst være en fornøjelse


  • #21   8. apr 2013 Ulla

    netop. Også derfor jeg allerede nu, ville høre erfaringer mv, så vi kan sætte os ind i det. For jeg har jko kun haft mine to hanner. Så en tæve vil være helt nyt, og så sammen. Så er der jo nogle ting, man gerne lige vil vide mere om


  • #22   8. apr 2013 Jeg har haft en hanhund og en tæve sammen uden nogen af dem blev neutraliseret. `Hanhunden var ældst og da jeg købte tæven var jeg så naiv og tænkte: "jeg holder dem da bare adskilt under løbetiden"... Første gang hun kom i løb som omkring 1-årig endte hanhunden med at totalsmadre et bur og ødelægge en dør for at komme indtil vores tæve... Det endte med en abortsprøjte. Derudover ville hanhunden ikke spise og stressede meget i perioden.. Det var rigtig synd for begge parter.

    Jeg endte med fremover at få passet hanhunden i de tre uger, hun var i løbetid hos min søster og det var vellykket..

    Havde jeg ikke haft den mulighed havde jeg nok steriliseret tæven, og det ville jeg umiddelbart også råde dig til. Den skal dog helst have overstået i hvert fald én løbetid inden, da de kan få lidt besvær med "at holde på vandet".
    Især også med tanke for at du har to hanner. Jeg tænker, at på trods af at de fungerer fint sammen nu, godt kunne komme op og toppes, hvis der er en tæve i løb i nærheden smiley


  • #23   8. apr 2013 Maria

    ja, jeg vil jo lige præcis have det til at fungere uden konflikter. Og selvom det kun er den ene der sådan har vist interesser for tæver, så er det jo en lidt træls chance at tage.

    Men tror det bliver en sterilisering af tæven på et egnet tidspunkt smiley


  • #24   8. apr 2013 Jeg har 3 intakte hanhunde og 1 tæve. Hun har dog ikke været i løb endnu.
    Vi har aldrig haft problemer med 3 intakte hanhunde, men turde ikke føje en 4. til flokken. Derudover har jeg en drøm om at opdrætte, hvis tæven viser sig at have noget at byde på avlsmæssigt.

    Vores ældste hanhunde 5 og 3 år skal kastreres i denne måned. Især den ene er meget påvirket af løbske tæver og går fra maden i 3 uger ad gangen. Den yngste han har dårligt hjerte og skal ikke i narkose - og så udstiller vi ham, så kasteration er ikke en mulighed. Vi har flere venner på hånden, som gerne vil have ham på ferie mens tæven er højløbsk, altså i en uges tid. Dagene inden og efter vil vi skiftes til at arbejde hjemme, og holde ham og tæven adskilt


  • #25   8. apr 2013 Jeg ville sterilisere smiley

  • #26   8. apr 2013 Talte en gang med en dyrlæge, han steriliserede sine egne tæver inden løb overhovedet ..

    Jeg synes så også der skal have været mindst en .... udover du slipper for løbetids problematikken, så er der en del sundhedsmæssige fordele ved at sterilisere ... og der er fingerreglen at jo hurtigere det gøres jo større er effekten .... så jeg ville også sterilisere hende ...


  • #27   8. apr 2013 Dejligt med alle jeres input smiley

    kan fornemme, at det mest optimale vil være at sterilisere tæven, og gerne lemmem 1. og 2. løbetid smiley Så det er nok sådan det bliver smiley


Kommentér på:
Fertile hanner og tæve sammen - erfaringer

Annonce