Min hund er for tyk Min hund er for tyk
Hej.
Jeg har min skønne, elsket Golden Retriever, men hun er utrolig madglad og man kan virkelig mærke på hende hvis hun har fået mindre mad end hun plejer. Hun får en skål light foder om aftnen og den er væk på under 2 min og spørgsmålet er så skal jeg tvinge mig selv till at give hende mindre mad?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 955 Svar: 17.870
Jeg tror ikke på de der light produkter, det er bevist at spiser mennesker dem, så bliver de ofte mere sultne og spiser bare mere ...
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 4
sep 2012
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 100
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 519
dec 2008
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 34 Svar: 651
jun 2013
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Men mindre mad og/eller mere motion er altså vejen frem når vovse skal tabe sig. Der er ikke nogen nemme løsninger (helt som ved mennesker;))
Så ja, du skal være hård og skære ned i fodermængden. Du kan så evt supllere lidt med et par gulerødder eller andet grønt, hvis hun virker voldsomt sulten.
Og så skal du se på hvor meget og hvor hårdt hun motioneres. Måske hun skal have lært at løbe (i begyndelsen små og korte) ture ved siden af cyklen, måske har i en god sø i nærheden hvor hun kan svømme (det plejer at være et hit for en retriever) eller måske skal i ganske enkelt gå nogle flere eller længere ture. -jeg ved jo ikke hvordan jeres hverdag ser ud, så det er ting du selv må overveje
Hanne -du kan ikke sammenligne menneske-light produkter og light-hundefoder. Light-menneskemad er jo typisk mad hvor man har skiftet sukker ud med andre sødestoffer og dokumentationen (i hvert fald det jeg har læst) går jo på at de kunstige sødestoffer er skyld i at man kan gå hen og blive mere sulten.
Hundefoder i lightudgave er ganske enkelt fedtreduceret -mindre fedt, men ikke ekstra fyld i form af diverse usunde sødestoffer og den slags.
Så lightfoder kan skam give god mening -men der er forskel på lightprodukter. Jeg har set dem med fedtindhold helt ned på 6%, mens andre har ligget på 12-14 (og altså næsten lgeså meget som i de fleste fodermærkers almindelige foder).
Lykke -nu er man jo nødt til at se på hunden og ikke på vægten. At din golden vejer 31, siger ikke noget om hvad TS's hunds idealvægt er, for hunde er bygget forskelligt, ligesom os mennesker.
Man kan heller ikke bruge hvad der står på fodersækken til ret meget, for hvis hunden er for tyk, så er det altså ligemeget at fodersækken siger 150g -så er det alligevel for meget.
Det der står på fodersækken er blot en lille vejledning, jeg kender kun meget få hunde der i virkeligheden skal have nøjagtigt det der står på sækken
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
En god ide kan være at hælde hundens dagsration i en skål om morgenen, og alt hvad der gives af guffer i løbet af dagen, skal komme fra den skål. Hvad der er tilbage om aftenen, kan hunden så få i sin foderskål. INGEN andre snacks gives i løbet af dagen.
Bruger man at give hunden bendage e.l. må det tages ud af dagens foder, så benet enten helt eller delvist erstatter dagens foder-ration
jun 2013
Hun får 1 lille tur om morgenen og lang tur om eftermiddagen over på volden med cykler, så det kan hun sagtens og så en mellem tur om aftnen. Jeg synes det med den der skål der står hele dagen er en glimrende idé, så det vil jeg prøve
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.081
mar 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 861
Har du evt. mulighed for, at fodre flere gange om dagen??
Min hund er for tyk