810 visninger
|
Oprettet:
Jagt instinkter og fri? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg er tit ude og gå i Bernstorff parken (og andre steder)
Men jeg ser mange hunde med jagt instinkter (altså racen) Som fx. Wippet, Greyhound og Beagles og en masse andre.
Men jeg har nemlig hørt fordi Bernstorffparken er ikke helt indhegnet og jeg har tit set mange hunde med store jagt instinkt men hvorfor og hvordan kan ejerne så have dem løs hvis folk siger at man skal helst have hunde med stort jagt instinkt i snor? Så forstår jeg ikke hvorfor.
Håber i kan svare på det.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.736
okt 2012
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 23 Svar: 1.190
Dem der har trænet deres hunde så godt at de, uanset jagt instinkt, kan regnes som værende indkaldsstabile...
Den anden gruppe er alle de idioter der ikke fatter at en hund med jagt instinkt skal trænes og som glad og fro benytter friløbs områder til at krudte deres kræ af, uagtet at deres hunde IKKE kommer når de kalder..
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Jeg har selv to hunde med jagtinstinkt; de er lydige og kommer når jeg kalder hvis ikke der er vildt til stede (fugle regnes ikke for vildt af dem). Dvs i en park, hvor ikke der pludselig kommer et rådyr eller en hare fræsende, ville jeg sagtens kunne slippe dem løs.
Derudover så er der faktisk mange hunde der kan trænes til at lade være med at drøne efter alt der lige tænder deres jagtinstinkt (impluskontrol -noget jeg arbejder på med min dobertøs)
Og så er der jo endelig også en masse hundeejere, der desværre er ret ligeglade og slipper vovse fri selvom de ved at indkaldet ikke virker særlig godt i forskellige situationer
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
Jeg er hermed klassificeret som ikke hundeejer åbenbart. Gad vide hvad de to firbenede derhjemme så er for nogen..
Der findes jo altså også hunde, som uanset mængden af træning, glad tager sig en jagt, når muligheden byder sig. Det betyder ikke at jeg er umulig træner, opdrager eller ejer, men blot at jeg holder SLÆDEHUNDE - som jager. Og som derfor kun luftes på steder med hegn.
okt 2012
Hundeejere som dig, der erkender problematikken ang jagtinstinkter må jo formodes at ha indkaldsstabile hunde, når det altså ikke lige handler om vildt...
Fx, har jeg da en klar formodning om at DU, når du benytter friløbs-områder sagtens kan kalde dine hunde til dig, hvis i fx møder andre hunde, ikke
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
For nej, vi kan ikke kalde dem ind. De er alt for nysgerrige.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Nogen racer er nær ved umulige at lære at gå løse uden at jage vildt der måtte komme forbi, andre er ret lette at lære ikke at jage.
Man må vurderer sin hund og sin træning -hvis man har tilstrækkligt god kontrol over hunden til at den ikke jager vildt, ikke render hen og genrer andre mennesker, hunde osv, så kan den være fri.. uanset dens race.
Generelt siger man gerne om mynder at de ikke kan gå løse, men skulle man alligevel eje en veltrænet mynde som ikke jager vildt osv, er det jo ikke racen der afgør om den må være løs, men derimod dens træning
okt 2012
Tror pointen fra TS handlede om OFFENTLIGE friløbs-områder
Hvad folk laver på privat grund, må de helt selv om
Så længe at jeg bare ikke bliver pløjet ned i den lokale hundeskov ( som jeg ikke benytter pga gruppe 2 af hundeejere )..
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 346
Der står ingen regler for at hunde skal være i snor og over halvdelen har deres hunde fri der så det er nok lovligt
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.824
Mynder og Beagler er skabt til langt mere selvstændige jagtformer, mynder på synet og Beagler bør drive på fært, så jeg gætter på, at vildtbestanden i "Berneren" er meget beskeden
jun 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 19 Svar: 389
jun 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 94
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
eneste nitte er harerne i det tidlige forår, når de flokkes hormonforstyrrede på marken og i vores have og hverken ser bu eller bæ, det kan være for fristende for vovserne.. men de har aldrig fået chancen for succes.
jeg har to Cairner der af natur er jægere, en boxer der tror han er jagthund, og en Irsk ulvehund der jo er mynde, og dermed jæger.
Er man i tvivl om man kan kontrollere sin hund, så hold den i snor på steder hvor der er risiko for vildt.
jun 2011
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Der er ingen lov der siger at hunde skal føres i snor hvor intet andet er anført;)
-hunden må self kun slippes hvis der er kontrol over den, men så må man tilgengæld osse slippe den midt i gågaden eller hvor man nu har lyst, så længe der ikke er skiltet med andet...
jun 2011
jun 2011
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 346
jun 2013
men vrimler det med harer på en mark, så vil jeg ikke slippe nogen af hundene. Det vil være at presse citronen. så vurder situationen og området før hunden slippes og hold øjnene åbne så der kan kaldes ind i ro, inden evt jagt går ind.
jun 2013
jun 2011
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=145381
Jagt instinkter og fri?