{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Jagt instinkter og fri? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Jeg er tit ude og gå i Bernstorff parken (og andre steder)
Men jeg ser mange hunde med jagt instinkter (altså racen) Som fx. Wippet, Greyhound og Beagles og en masse andre.

Men jeg har nemlig hørt fordi Bernstorffparken er ikke helt indhegnet og jeg har tit set mange hunde med store jagt instinkt men hvorfor og hvordan kan ejerne så have dem løs hvis folk siger at man skal helst have hunde med stort jagt instinkt i snor? Så forstår jeg ikke hvorfor.

Håber i kan svare på det.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jagt instinkter og fri?
  • #1   19. jun 2013 Det handler om opdragelse, min vil dælme oss gerne jage. Men kalder jeg, så kommer han smiley

• #4   19. jun 2013 Der findes 2 slags hundeejere!!

Dem der har trænet deres hunde så godt at de, uanset jagt instinkt, kan regnes som værende indkaldsstabile...

Den anden gruppe er alle de idioter der ikke fatter at en hund med jagt instinkt skal trænes og som glad og fro benytter friløbs områder til at krudte deres kræ af, uagtet at deres hunde IKKE kommer når de kalder..

• #5   19. jun 2013 Altså nu kræver det jo at der er noget der kan 'tænde' for jagtinstinktet før det kommer til udtryk og umiddelbart vil jeg tro at der måske ikke er så meget vildt i Bernstorffparken (jeg kender den dog kun af omtale).
    Jeg har selv to hunde med jagtinstinkt; de er lydige og kommer når jeg kalder hvis ikke der er vildt til stede (fugle regnes ikke for vildt af dem). Dvs i en park, hvor ikke der pludselig kommer et rådyr eller en hare fræsende, ville jeg sagtens kunne slippe dem løs.
    Derudover så er der faktisk mange hunde der kan trænes til at lade være med at drøne efter alt der lige tænder deres jagtinstinkt (impluskontrol -noget jeg arbejder på med min dobertøs) smiley
    Og så er der jo endelig også en masse hundeejere, der desværre er ret ligeglade og slipper vovse fri selvom de ved at indkaldet ikke virker særlig godt i forskellige situationer smiley

• #6   19. jun 2013 Jeg siger tak til turbovovserne for en noget stereotyp udmelding.
    Jeg er hermed klassificeret som ikke hundeejer åbenbart. Gad vide hvad de to firbenede derhjemme så er for nogen..

Der findes jo altså også hunde, som uanset mængden af træning, glad tager sig en jagt, når muligheden byder sig. Det betyder ikke at jeg er umulig træner, opdrager eller ejer, men blot at jeg holder SLÆDEHUNDE - som jager. Og som derfor kun luftes på steder med hegn.

• #7   19. jun 2013 Hov hov Malene, jeg formoder at du godt kunne læse at jeg kom med en meget overordnet OG sort/hvid fremstilling..

Hundeejere som dig, der erkender problematikken ang jagtinstinkter må jo formodes at ha indkaldsstabile hunde, når det altså ikke lige handler om vildt...

Fx, har jeg da en klar formodning om at DU, når du benytter friløbs-områder sagtens kan kalde dine hunde til dig, hvis i fx møder andre hunde, ikke smiley

• #8   19. jun 2013 Vi benytter kun fritløbsområder uden andre dyr i smiley
    For nej, vi kan ikke kalde dem ind. De er alt for nysgerrige.

• #9   19. jun 2013 Nu ved jeg ikke om det er lovligt at have hunden løs på stedet, men hvis det er, så handler det jo om træning og opdragelse.

Nogen racer er nær ved umulige at lære at gå løse uden at jage vildt der måtte komme forbi, andre er ret lette at lære ikke at jage.
    Man må vurderer sin hund og sin træning -hvis man har tilstrækkligt god kontrol over hunden til at den ikke jager vildt, ikke render hen og genrer andre mennesker, hunde osv, så kan den være fri.. uanset dens race.

Generelt siger man gerne om mynder at de ikke kan gå løse, men skulle man alligevel eje en veltrænet mynde som ikke jager vildt osv, er det jo ikke racen der afgør om den må være løs, men derimod dens træning

• #10   19. jun 2013 Nå jamen så er du jo slet ikke med i hvad den her tråd handler om.. Du har formodentlig en fin deal et eller andet privat sted, hvor dine slædebisser får lov til at blæse rundt..

Tror pointen fra TS handlede om OFFENTLIGE friløbs-områder smiley

Hvad folk laver på privat grund, må de helt selv om smiley
    Så længe at jeg bare ikke bliver pløjet ned i den lokale hundeskov ( som jeg ikke benytter pga gruppe 2 af hundeejere )..

• #11   19. jun 2013 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen :
    Der står ingen regler for at hunde skal være i snor og over halvdelen har deres hunde fri der så det er nok lovligt smiley Men tusind tak for svarende lige dem jeg skulle bruge smiley

• #12   19. jun 2013 Jeg har fuldblods jagthunde, og jeg kan garantere, at jeg kan færdes med dem frit, hvor som helst! De har nemlig lært, at de ikke går på jagt for sig selv, men for mig og derfor kun på kommando.
    Mynder og Beagler er skabt til langt mere selvstændige jagtformer, mynder på synet og Beagler bør drive på fært, så jeg gætter på, at vildtbestanden i "Berneren" er meget beskeden

• #13   19. jun 2013 Asta - normalt ville det være oplyst hvis det var LOVLIGT at slippe hunden fri... Ellers er der ifølge loven påbud om snor alle steder.. Undtagelsesvis er de hunde som er under FULD kontrol. smiley

• #14   19. jun 2013 Det er lovligt at lade sine hunde rende løs i Bernstoff parken smiley

• #16   19. jun 2013 Cikeline: Ja, hvis man har dem under fuld kontrol. Lige som alle andre steder ude i samfundet.

• #17   19. jun 2013 hmm.. jeg kan have mine løs de fleste steder, så længe de er under skarp opsyn og der bliver reageret med et nej, så snart de begynder med overdreven snusen i jorden/luften, eller har fået øje på noget enormt fristende.
    eneste nitte er harerne i det tidlige forår, når de flokkes hormonforstyrrede på marken og i vores have og hverken ser bu eller bæ, det kan være for fristende for vovserne.. men de har aldrig fået chancen for succes.
    jeg har to Cairner der af natur er jægere, en boxer der tror han er jagthund, og en Irsk ulvehund der jo er mynde, og dermed jæger.
    Er man i tvivl om man kan kontrollere sin hund, så hold den i snor på steder hvor der er risiko for vildt.

• #18   19. jun 2013 Cirkeline: Altså nu er loven jo faktisk sådan (også i hundeskovene) at hunden kun må være fri, hvis man har kontrol over den... smiley

• #19   19. jun 2013 Christina -du har faktisk galt fat i det. hunde må være løse overalt hvor der ikke er skiltet med at hunde skal føres i snor, undtaget er dog strand i sommerhalvåret og skoven.

Der er ingen lov der siger at hunde skal føres i snor hvor intet andet er anført;)

-hunden må self kun slippes hvis der er kontrol over den, men så må man tilgengæld osse slippe den midt i gågaden eller hvor man nu har lyst, så længe der ikke er skiltet med andet...

• #20   19. jun 2013 Ja selvfølgelig skal man have fuld kontrol over sin hund, opfangede det bare som et spørgsmål om hunde overhovedet måtte rende frit i Bernstoff's parken, og det må de - selvfølgelig såfremt man har fuld kontrol over sin hund....

• #21   19. jun 2013 Kan slet ikke forstå hvorfor det bliver opfanget anderledes...

• #22   20. jun 2013 Ok det er bare fordi vi skal snart have hund i vores familie og den skal jo lære at gå løs også når vi er i vores sommerhus hvor der ikke kører mange biler så den kan godt gå løs ude på vejen. Men der er bare mange harer, men er det et problem for jer med at holde dem fra harene.???

• #24   20. jun 2013 Jeg må lige brillere både ved harer og rådyr der har krydset vores vej. Har ind til videre kunnet stoppe min mynde ved et kontant nej og et farvel, hvorefter jeg er vendt om og gået modsat vej.. 5 sek. Så er han tilbage. Det er nok et spørgsmål om hvor stor drift der er i hunden, men bestemt også hvordan man håndterer situationen.
    men vrimler det med harer på en mark, så vil jeg ikke slippe nogen af hundene. Det vil være at presse citronen. så vurder situationen og området før hunden slippes og hold øjnene åbne så der kan kaldes ind i ro, inden evt jagt går ind.

• #26   20. jun 2013 Nemlig, det afhænger i høj grad af driften i den enkelte hund.

• #27   20. jun 2013 Michelle - jeg henviser lige til paragraf 3 smiley
    https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=145381

Kommentér på:
Jagt instinkter og fri?

Annonce