3.073 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Syg hund - mistanke om addison. Har I nogle erfaringer? Syg hund - mistanke om addison. Har I nogle erfaringer?

Hej Alle,

Jeg har en dejlig blandingstæve (lab/schæfer/rott) på knap 3 år, som nu har været syg med symptomer i 2 uger.
Hun mistede appetitten, blev sløv, ingen energi, nedstemt, små feber, drikker meget = tisser meget. slet slet ikke sig selv.
Der er blevet taget blodprøver som viser tegn på flåt infektion med derudover også manglende produktion af binyrebakhormon. Og udfra foreløbige prøver og symptomer har man mistanke om Addison.

Der skal tages nye prøver på mandag - men jeg kunne godt tænke mig at høre, om I har nogle tanker om symptomerne, de foreløbige vurderinger, evt. erfaringer o.lign.

Mvh. Lea

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Syg hund - mistanke om addison. Har I nogle erfaringer?
  • #1   21. jun 2013 De symptomer passer også på fx nedsat skjoldbruskkirtelfunktion

• #2   21. jun 2013 prøv at spørge isabelle med eurasier, hun har lavet en hvalp med addison.. men jeg er ellers enig med malene, og det er også en kendt sygdom hos schæferen, med nedsat skjoldbruskkirtelfunktion

• #3   21. jun 2013 Ups, kom vist til at slette mit svar.
    Min erfaring med addison , er ikke god.
    Min sidste G.D Holger begyndte at tabe sig kraftigt og pludselig. Vi tog til dyrlæge som tog blodprøver og sendte dem til landbohøjskolen. Det ville tage 7 dage at få svar. 8 dage efter vi bemærkede han begyndte at tabe sig, havde han tabt sig 14 kg. den dag vi var på klinikken og få svaret på prøven - addison . Alle indre organer var angrebet, så behandling var omsonst. Vi aftalte aflivning 2 dage senere.til aflivning havde vi vores anden hund med og en af misserne, som Holger var særligt knytter til. Og Holger sov stille ind med hovedet i mit skød og sine venner der puttede ved ham.. Han havde på 10 dage tabt sig 18 kg. De eneste tegn der var på sygdommen , var meget mørk/sort afføring og vægttab og til sidst træthed. Dyrlægen fortalte, at man sjældent opdager sygdommen i tide, men hvis man opdager det i tide ( før sort afføring og kraftigt vægttab) - så kan det behandles.
    Ønsker for jer det bedste.

• #4   21. jun 2013 Tusind tak for jeres svar.

Jeg skal som sagt til dyrlæge med hende igen på mandag, hvor der skal tages yderligere prøver. Der vil jeg helt sikkert nævne det i siger der med nedsat skjoldbruskkirtel funktion.

Hun har godt nok tabt sig, fordi hun jo ikke har haft appetit og dermed ikke spist, men det er nok ikke mere end 3-4 kg over 14 dage - blot et skøn ved at kigge og mærke på hende. Nu er hun kommet på ronaxan, og hendes appetit er blevet bedre. Dog skal der stadig lokkes med 'menneskemad', for tørkost bliver der ikke spist noget af (det får hun ellers normalt og har fint spist tidligere).

Endnu engang tusind tak for jeres svar. Jeg har haft hund i 14 år, men aldrig oplevet denne her slags symptomer før. Og når de så kan betyde flere ting, så føler man sig godt nok lidt 'lost'.

Jeg håber selvfølgelig stadig på at det ikke er addison, men om det så er det i snakket om, er jo så lige spørgsmålet. Ved i hvordan man får opklaret det? Det kan yderligere blodprøver vel give svaret på...eller?

• #6   21. jun 2013 Pyha, sikke en oplevelse i har haft med det. Det er jeg godt nok ked af at høre. jeg håber godt nok også til det sidste, at de IKKE er addison. Men det er virkelig rart at I vil dele jeres erfaringer, for addison er ikke så kendt herhjemme. Hvor slemt var det med jeres hund i starten - blev den meget syg eller var det moderat til at starte med?

Jeg er spændt på hvad prøverne på mandag kommer til at vise, og så må jeg jo tage den derfra. Men jeg er godt nok bekymret....

• #8   22. jun 2013 Holger var glad - legede og spiste som han plejede. Første sygdomstegn var vægttabet, som gik meget hurtigt. Trætheden kom først de sidste 4-5 dage. Han legede stadig og var glad, men kun kort tid af gangen. Vores dyrlæge fortalte , at Addison kun kunne bekræftes gennem en blodprøve, og oftes hvis man ved et tilfælde opdagede det - før symtomerne kom , hunne hunden behandles. Men den medicin (bla. prednisolon ) som hunden skal have resten af livet , giver mange bivirkninger.
    Har i mistanke - vil jeg anbefale blodprøve hurtigst mulig. Vent ikke.

• #9   22. jun 2013 Shiva virker mere frisk nu, men det passer jo desværre stadig på nogle af de ting i beskriver. Og hun er stadig ik helt tip top, det kan jeg mærke på hende. Dyrlægen skulle lige have det stof som skal sprøjtes ind mellem de to blodprøver, så det bliver gjort mandag morgen. Jeg har heller ikke ventet med at gå til dyrlægen, for jeg var slet ikke i tvivl om, at der skulle gøres noget. Men det er virkelig godt at høre om jeres erfaringer og gode råd. Det er guld værd smiley

Kommentér på:
Syg hund - mistanke om addison. Har I nogle erfaringer?

Annonce