2.941 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
30 Svar
Sele eller halsbånd til labrador? Sele eller halsbånd til labrador?
Er der nogen som har gode råd ifht. om vi skal købe halsbånd eller sele til vores kommende labrador?
0 synes godt om
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
feb 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 14
okt 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 972
jan 2010
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 349
maj 2008
Følger: 31 Følgere: 41 Hunde: 3 Emner: 67 Svar: 3.358
Sele brugte jeg, da de var små, for så at gå over til halsbånd. Nu bruger jeg aldrig sele på nogen af dem
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 106 Svar: 733
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
det er ikke lovpligtig med navneskilt i halsbånd, bare lovpligtig at hunden bærer navneskilt
jeg bruger både sele og halsbånd til min
sele når vi er ude med andre og gå, da hun ikke kan finde ro og trækker for at komme over og lege og sige hej, og vil ikke have skade på strube og nakke
og halsbånd når vi bare går tur alene
mar 2008
Følger: 24 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 106 Svar: 733
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 346
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
selen sidder fantastisk uden at genere skuldre og andre led og trækket fordeles på brystet.
den kan smides i vaskemaskinen og er meget slidstærk.
så me like!
og jeg vil også til hver en tid foretrække sele frem for halsbånd.
jan 2010
jan 2010
Navneskilt
Hunde skal bære et metalnavneskilt med ejers navn, adresse og telefonnummer. Skulle en bortløbet hund findes, uden et navneskilt, kan det udløse en bøde. Bødens størrelse kan variere fra by til by.
Således siger loven om skiltning :
Bekendtgørelse nr. 496 ap.ll.l969 om skilte til hunde
I medfør af§ 1,stk.2,og§ 12,stk.3, i lov om hunde, jfr. Iovbekendtgørelse nr. 380 af 26. juni 1969, bestemmes: § 1. Ifølge hundeloven skal enhver hund fra den er 4 måneder gammel, bære halsbånd forsynet med et skilt.
§ 2. Skiltet skal være fremstillet af rustfrit metal, eller andet materiale af tilsvarende styrke og holdbarhed. Skiltet skal være solidt fastgjort til halsbåndet.
Stk. 2. Besidderens navn, og fulde adresse skal være angivet med letlæselige bogstaver, der skal være mindst 2 mm høje. Bogstaverne skal være påført skiltet ved prægning, indgravering eller på anden lige så holdbar måde.
§ 3. Overtrædelse af § 2 straffes med bøde.
§ 4. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 1970.
jun 2013
selvfølgelig har hunden da halsbånd med idtegn på.. men man behøver jo ikke sætte snoren i den, derfor selen.
maj 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 141
Hvis man ikke vil gøre noget særligt ud af at hunden ikke at trækker, så en sele så trykket bliver fordelt over en større flade
Natasja
Hvorfor mener du at et kvælerhalsbånd er mere skånsomt end en sele til en trækkende hund?
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 106 Svar: 754
Men til gå tur brug en sele og til træning et halsbånd. De skader et halsbånd laver er langt farliger og mere hyppige end dem en sele laver. Og samtidig er det en god måde at fortælle hund hvad i skal lave hygge tur eller træning
maj 2012
Er sådan set enig i dette. Men jeg forstod det som om det var ment på en hund der trak i snoren/ikke havde lært at gå i snor ordentligt. Altså så det ikke er løst 99% af tiden, men derimod stramt 99% af tiden og er ved at kvæle hunden og lave skade på halsen - og i det tilfælde vil jeg mene at en sele er mere skånsom (selvom den stadig laver/kan lave skade)
Men slædehundene trækker jo ikke i et bånd om halsen der fordeler trykket på et lille sted, men i noget der fordeler trukket over en større flade (en sele, der tilsyneladende også er mere egnet til at trække i) Mit eksempel var bare for at sige at noget må en sele jo gøre bedre end et halsbånd hvis man skal trække, ellers ville det vel være halsbånd de brugte.
Selvfølgelig vil den bedste løsning være at lære sin hund at gå ordentligt, men man ser bare så mange hunde der bestemt ikke har lært dette... Og i disse tilfælde vil jeg foretrække at smide en sele på dyret frem for et halsbånd, da de dog er mere "egnede" til træk... En hund der trækker i halsbånd vil jo også belaste led på en uhensigtsmæssigt måde, og derudover vil det lave skader på halsen og forhindre hunden i at få luft
Ikke at jeg siger at TS ikke vil lære sin hund at gå i snor
maj 2012
Undskyld det dårlige sprog, jeg er ved at falde i søvn
maj 2012
feb 2006
Der er mange skader med halsbånd. Den mest kendte er nok skade på nakkehvirvlerne
Men måske du så kan forklare hvorfor alle de dyrlæge, kiropraktor og massører jeg har været ved alle anbefaler sele.
Man skal bare bruge det rigtigt og købe en god sele der passer til hund.
Og når vi snakker hvalp er en H-sele det absolut bedste for hundens led, hvirvler og knogler.
maj 2012
Og det med at hunden ikke kvæler sig selv skal du vist fortælle de hunde jeg har set med kvæl på og ejere det ikke ved hvordan dette bruges. Deres vejrtrækning er hvert tilfælde yderst besværet, og de gisper godt når der bliver holdt pause
maj 2012
Men ved de hunde der trækker jeg har set, så er deres gang og brug af kroppen altså heller ikke rigtig/nogenlunde det samme som dem der trækker i selen...
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
Jeg har en hund, der har lidt løse albueled og min dyrlæge siger, at hun aldrig har set så mange hunde med løse albuer og skulderled, som de seneste 5-6 år, hvor selen for alvor har vundet indpas, det samme har jeg hørt et par udstillingsdommere sige.
Den ene er dyrlæge og i gang med en undersøgelse af fænomenet i sit hjemland.
Hos min tæve er de løse albuer så arveligt betinget, men at tro en sele ikke kan lave alvorlige skader, mener jeg er naivt.
maj 2012
Med det kendskab jeg har til fysik og biologi (muligvis ikke så stort, endnu) så mener jeg altså at det må være værre med rykkene i et bånd om halsen(lille område, meget tryk/træk) end mange (bredere) bånd på brystet/kroppen (større område, mindre træk/tryk pr område - med det samme træk som i halsbåndet)
maj 2012
maj 2012
maj 2012
Men vi bliver jo nok ikke enige, og da der tilsyneladende er meget forskellige resultater på undersøgelser af emnet - så må vi vel blive enige om at være uenige
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.993
Som navnet antyder trækker en hest med bringen ved brug af bringesele, og er man ikke obs på selens placering kan den trykke på luftrøret.
Med en kumte eller stavsele ligger det største træk over skuldrene, det er her hesten er stærkest.
jun 2013
maj 2012
Mht sikkerhed så er hunden da lettere at holde i et halsbånd end i en sele, og endnu lettere i kvæl (hvis dan har lært at vige for evt. Pres) da disse jo netop er skarpere end selen er. Og derfor vil hunden der trækker derud af selvfølgelig være farligere i sele end i noget stærkere, men med min opfattelse af selen, mener jeg at hvis man ikke har lært dyret at gå i snor uden at være til fare for sig selv og andre - så kan man i det mindste lægge en sele på den for hundens skyld.
feb 2006
Når det nu er til en hvalp så skal du købe halsbånd og sele og ezydog er godt både halsbånd og sele bruger det selv til min til dagligt brug.
så længe din hund er hvalp så bruger du selen når i skal ud på tur og de første gange til hvalpe træning. når hund har lært at den ikke skal trække kan du jo gå over til halsbånd hvis du vil det. men hvalpen skal også lære at have halsbånd på fra starten.
en sele skal være lavet sådan at trækket fordeles godt. ezydog kan også bruges i bilen som sikkerhedssele. men man skal være obs på en ikke sidder så den gnaver vi forbenen.
et halsbånd skal være så bredt at den dækker over 2 nakkehvirvler
I Sverige har de lavet en undersøgelse hvor 400 hunde er undersøgt for rygproblemer 63% af hunde havde problemer med ryggen. 72,3% lumbalt. 67,19% Thorakalt. og 26,87% Cervikalt (nakken)
de 26,87% som hade fejl men nakken var 91% af dem træk og ryk i linen skyld i det.
Sele eller halsbånd til labrador?