Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sele eller halsbånd til labrador?
  • #2   28. jun 2013 Halsbånd

• #3   28. jun 2013 Er der nogen af jer som kender mærket: ezydog? og evt. kan anbefale eller fraråde mærket?

• #4   28. jun 2013 Jeg vil til enhver til bruge sele..

• #5   28. jun 2013 Begge dele smiley Halsbånd slipper i jo ikke for, fordi det er lovpligtigt med navneskilt i halsbåndet smiley Vi har både sele og halsbånd til vores men vi bruger aldrig selen for vores hund er meget madglad og hapser alt hvad den kan komme til på gåture og det er ikke til at styre med selen der er det meget nemmere med halsbåndet smiley

• #6   28. jun 2013 Jeg har brugt både halsbånd og sele til begge mine Labrador.
    Sele brugte jeg, da de var små, for så at gå over til halsbånd. Nu bruger jeg aldrig sele på nogen af dem smiley

• #7   28. jun 2013 Jeg kan bedst lide seler til hvalpe, og små hunde, og halsbånd til store smiley

• #8   28. jun 2013 Christine, nu kan man jo sætte navneskiltet i selen

det er ikke lovpligtig med navneskilt i halsbånd, bare lovpligtig at hunden bærer navneskilt

jeg bruger både sele og halsbånd til min

sele når vi er ude med andre og gå, da hun ikke kan finde ro og trækker for at komme over og lege og sige hej, og vil ikke have skade på strube og nakke
    og halsbånd når vi bare går tur alene

• #9   28. jun 2013 Nå ja. Hvis hunden ikke kan gå pænt i snoren, så foretrækker jeg helt klart sele. For hundens skyld!

• #10   28. jun 2013 Jeg ville købe begge og se hvilket du bedst kan lide at bruge smiley

• #11   28. jun 2013 Easydog kan varmt anbefales. jeg har brugt dem i adskillige år, til både boxer, Cairn terrier og den Irske ulvehund (så længe han kunne passe deres strørrelser)
    selen sidder fantastisk uden at genere skuldre og andre led og trækket fordeles på brystet.
    den kan smides i vaskemaskinen og er meget slidstærk.
    så me like!
    og jeg vil også til hver en tid foretrække sele frem for halsbånd.

• #12   28. jun 2013 Det er da synd at hunden skal gå med sele hele tiden så den har navneskiltet på. Det skal den jo have på hele tiden i tilfælde af den løber væk ellers vanker der bøder, tro mig jeg har efterhånden fanget en del hunde uden og afleveret dem til politiet der har ejeren fået bøder smiley

• #13   28. jun 2013
    Navneskilt

Hunde skal bære et metalnavneskilt med ejers navn, adresse og telefonnummer. Skulle en bortløbet hund findes, uden et navneskilt, kan det udløse en bøde. Bødens størrelse kan variere fra by til by.
    Således siger loven om skiltning :

Bekendtgørelse nr. 496 ap.ll.l969 om skilte til hunde
    I medfør af§ 1,stk.2,og§ 12,stk.3, i lov om hunde, jfr. Iovbekendtgørelse nr. 380 af 26. juni 1969, bestemmes: § 1. Ifølge hundeloven skal enhver hund fra den er 4 måneder gammel, bære halsbånd forsynet med et skilt.

§ 2. Skiltet skal være fremstillet af rustfrit metal, eller andet materiale af tilsvarende styrke og holdbarhed. Skiltet skal være solidt fastgjort til halsbåndet.

Stk. 2. Besidderens navn, og fulde adresse skal være angivet med letlæselige bogstaver, der skal være mindst 2 mm høje. Bogstaverne skal være påført skiltet ved prægning, indgravering eller på anden lige så holdbar måde.

§ 3. Overtrædelse af § 2 straffes med bøde.

§ 4. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 1970.

• #14   28. jun 2013 Ej der er vel ingen der har sele på hunden hele tiden, er der? jeg gik da ud fra at det var når hunden skulle ud i snor..
    selvfølgelig har hunden da halsbånd med idtegn på.. men man behøver jo ikke sætte snoren i den, derfor selen.

• #20   29. jun 2013 Hvis hunden ikke kommer til at trække eller blive trukket i - så synes jeg at et halsbånd er nemmest at få af og på.
    Hvis man ikke vil gøre noget særligt ud af at hunden ikke at trækker, så en sele så trykket bliver fordelt over en større flade smiley

Natasja
    Hvorfor mener du at et kvælerhalsbånd er mere skånsomt end en sele til en trækkende hund? smiley Vil du så fx mene at slædehundene burde trække i kvælerhalsbånd/halsbånd og ikke seler? smiley

• #21   29. jun 2013 Ikke alle seler tro mig jeg har en hvor min hund ikke kan komme ud.

Men til gå tur brug en sele og til træning et halsbånd. De skader et halsbånd laver er langt farliger og mere hyppige end dem en sele laver. Og samtidig er det en god måde at fortælle hund hvad i skal lave hygge tur eller træning

• #22   29. jun 2013 "Det er løst 99% af tiden, strammer langsomt med tryk fordelt over de store muskelgrupper på halsen og der er ikke tryk direkte på struben, som ved normalt halsbånd."
    Er sådan set enig i dette. Men jeg forstod det som om det var ment på en hund der trak i snoren/ikke havde lært at gå i snor ordentligt. Altså så det ikke er løst 99% af tiden, men derimod stramt 99% af tiden og er ved at kvæle hunden og lave skade på halsen - og i det tilfælde vil jeg mene at en sele er mere skånsom (selvom den stadig laver/kan lave skade)

Men slædehundene trækker jo ikke i et bånd om halsen der fordeler trykket på et lille sted, men i noget der fordeler trukket over en større flade (en sele, der tilsyneladende også er mere egnet til at trække i) Mit eksempel var bare for at sige at noget må en sele jo gøre bedre end et halsbånd hvis man skal trække, ellers ville det vel være halsbånd de brugte.

Selvfølgelig vil den bedste løsning være at lære sin hund at gå ordentligt, men man ser bare så mange hunde der bestemt ikke har lært dette... Og i disse tilfælde vil jeg foretrække at smide en sele på dyret frem for et halsbånd, da de dog er mere "egnede" til træk... En hund der trækker i halsbånd vil jo også belaste led på en uhensigtsmæssigt måde, og derudover vil det lave skader på halsen og forhindre hunden i at få luft smiley
    Ikke at jeg siger at TS ikke vil lære sin hund at gå i snor smiley

• #23   29. jun 2013 Hvordan kan det virke bedst at hunden går og er ved at kvæle sig selv i en smal snor/kæde (jeg vil tro at det også må lave skade på vævet eller i hvert tilfælde mere end selen gør? - mere tryk på et mindre sted...) - her snakker jeg om en hund der ikke har lært at hvad presset betyder, frem for en sele det er har langt bredere remme og ligger over et større område?... smiley

Undskyld det dårlige sprog, jeg er ved at falde i søvn smiley

• #24   29. jun 2013 Og hvis det ikke skader med konstant pres, så taler det da for en sele hvis hunden trækker?

• #25   29. jun 2013 Har du da prøvet alle seler i verden???? Ellers kan du hvis ikke komme med sådan en udtalelse.

Der er mange skader med halsbånd. Den mest kendte er nok skade på nakkehvirvlerne

Men måske du så kan forklare hvorfor alle de dyrlæge, kiropraktor og massører jeg har været ved alle anbefaler sele.

Man skal bare bruge det rigtigt og købe en god sele der passer til hund.

Og når vi snakker hvalp er en H-sele det absolut bedste for hundens led, hvirvler og knogler.

• #26   29. jun 2013 Kan godt se det med at hunden måske vil kunne trække mere og det med de muskel grupper og hvor nogle seler sidder - men der er da heller ikke noget særligt muskel på halsen, og halshvirvelerne synes jeg virker meget udsatte? Kunne være spændende at se nogle resultater fra en trykmåler...

Og det med at hunden ikke kvæler sig selv skal du vist fortælle de hunde jeg har set med kvæl på og ejere det ikke ved hvordan dette bruges. Deres vejrtrækning er hvert tilfælde yderst besværet, og de gisper godt når der bliver holdt pause smiley

• #27   29. jun 2013 Det bliver nok lidt svært at se på Beah. Hun har lært at hun må lægge lidt vægt i selen (bruges på spor), men at det er no go i halsbånd og retrieverline smiley Man rykker vel ikke i hverken et halsbånd eller en sele medmindre hunden ligefrem stikker af med én...

Men ved de hunde der trækker jeg har set, så er deres gang og brug af kroppen altså heller ikke rigtig/nogenlunde det samme som dem der trækker i selen...

• #28   29. jun 2013 Jeg foretrækker halsbånd og så selvfølgelig at lære hunden ikke og trække.

Jeg har en hund, der har lidt løse albueled og min dyrlæge siger, at hun aldrig har set så mange hunde med løse albuer og skulderled, som de seneste 5-6 år, hvor selen for alvor har vundet indpas, det samme har jeg hørt et par udstillingsdommere sige.

Den ene er dyrlæge og i gang med en undersøgelse af fænomenet i sit hjemland.

Hos min tæve er de løse albuer så arveligt betinget, men at tro en sele ikke kan lave alvorlige skader, mener jeg er naivt.

• #29   29. jun 2013 "ejeren ved ikke hvordan det skal bruges. En femmer på at det vender forkert og så netop ikke løsnes som det skal." Jeg snakker om hunde hvor det er "lige meget" om den vender rigtigt eller forkert - hunden hænger alligevel nonstop, fordi ejeren ikke ved hvordan det skal bruges. Kan ikke se hvor jeg sømmer mit hoved? smiley

Med det kendskab jeg har til fysik og biologi (muligvis ikke så stort, endnu) så mener jeg altså at det må være værre med rykkene i et bånd om halsen(lille område, meget tryk/træk) end mange (bredere) bånd på brystet/kroppen (større område, mindre træk/tryk pr område - med det samme træk som i halsbåndet)

• #30   29. jun 2013 Men altså hvis man lærer sin hund at gå i snor, så har udstyret jo ikke den store funktion/påvirkning af hunden, da det jo ikke bliver brugt smiley

• #31   29. jun 2013 Nå, jeg vil gå til køjs. Sov godt allesammen smiley

• #32   29. jun 2013 Man kan da ikke sammenligne halsen og vores lår - de er jo sat fuldstændigt forskelligt sammn. Det samme med lænd og bryst. Så er en sammenligning med hestens bringe lg hals da tættere på. Man stoppede med at lade dem trække vogne med en ring om halsen da det ødelage deres halse, nu sidder det om bringen på dem da det er meget bedre for dem. - hvis nu man skal sammenligne på den måde smiley

Men vi bliver jo nok ikke enige, og da der tilsyneladende er meget forskellige resultater på undersøgelser af emnet - så må vi vel blive enige om at være uenige smiley

• #33   29. jun 2013 En bringesele hos heste er kun egnet til lette vogne, skal en hest trække tunge læs er en kumte eller stavsele at foretrække.

Som navnet antyder trækker en hest med bringen ved brug af bringesele, og er man ikke obs på selens placering kan den trykke på luftrøret.
    Med en kumte eller stavsele ligger det største træk over skuldrene, det er her hesten er stærkest.

• #34   29. jun 2013 Der er så også uendeligt mange der ikke kan regulere en sele så den sidder som den skal på hunden. Eller vælger en der ikke er optimal i facon, der er stor forskel. Og hundens facon spiller også ind.

• #35   29. jun 2013 Vil nu stadig mene at den sammenligning er lidt tættere på end en hunde hals og vores lår smiley Hehe, og hunden trækker i så fald også ejeren dag ud og dag ind, men jo ved godt det ikke rigtigt kan sammenlignes...

Mht sikkerhed så er hunden da lettere at holde i et halsbånd end i en sele, og endnu lettere i kvæl (hvis dan har lært at vige for evt. Pres) da disse jo netop er skarpere end selen er. Og derfor vil hunden der trækker derud af selvfølgelig være farligere i sele end i noget stærkere, men med min opfattelse af selen, mener jeg at hvis man ikke har lært dyret at gå i snor uden at være til fare for sig selv og andre - så kan man i det mindste lægge en sele på den for hundens skyld.

• #36   29. jun 2013 Til TS

Når det nu er til en hvalp så skal du købe halsbånd og sele og ezydog er godt både halsbånd og sele bruger det selv til min til dagligt brug.

så længe din hund er hvalp så bruger du selen når i skal ud på tur og de første gange til hvalpe træning. når hund har lært at den ikke skal trække kan du jo gå over til halsbånd hvis du vil det. men hvalpen skal også lære at have halsbånd på fra starten.

en sele skal være lavet sådan at trækket fordeles godt. ezydog kan også bruges i bilen som sikkerhedssele. men man skal være obs på en ikke sidder så den gnaver vi forbenen.

et halsbånd skal være så bredt at den dækker over 2 nakkehvirvler

I Sverige har de lavet en undersøgelse hvor 400 hunde er undersøgt for rygproblemer 63% af hunde havde problemer med ryggen. 72,3% lumbalt. 67,19% Thorakalt. og 26,87% Cervikalt (nakken)

de 26,87% som hade fejl men nakken var 91% af dem træk og ryk i linen skyld i det.

Kommentér på:
Sele eller halsbånd til labrador?

Annonce