{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
891 visninger | Oprettet:

Kastration - jeres meninger {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne høre jeres erfaringer og meninger, om kastration af hanhunde.
Jeg har en skøn, lille Border Collie på 15 uger, og har planer om, at han en dag skal blive en agility-stjerne ;O)

(Jeg ved godt, der er laang tid til, at beslutningen skal tages, men jeg er bare så meget i tvivl om, hvad det bedste vil være.)

Jeg har fået fortalt, at det absolut ville være en fordel, at kastrere ham, så han ikke bliver forstyrret af løbske tæver til træning og konkurrencer.
Men jeg har også hørt, at de kan miste sit "drive", få en kedelig pels og blive sløve..

Så kære hundefolk, hvad vil I sige? Er I for eller imod kastration?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kastration - jeres meninger
  • #2   29. jul 2013 Prøv nu lige at se OM det bliver et problem for jer, før du får ham kastreret....

  • #3   29. jul 2013 Jeg ville kun kasterere, hvis han var meget påvirket af tæver.

    Collier er som regel ikke de vanskeligste mht. løbske tæver. Vores står kun og savler, når han lugter en daaaajlig tæve smiley


  • #4   29. jul 2013 En bordercollie er så førerfikseret at det ikke burde være et problem til træning overhovedet.
    Og skal han være agility-stjerne, så skal du også - og for at I bliver det, skal I være i stand til at opnå en kontakt, der får hunden til at fravælge alt andet end dig.

    løbske tæver burde ikke være et problem for den gode hundefører på en træningsbane med en førefikseret og signalfølsom hund.

    Jeg ville ikke kastrere før jeg vidste at hunden ikke kunne fungere uden. Og med fungere mener jeg ikke på en træningsplads men i det daglige.


  • #5   29. jul 2013 Fantastiske svar I er kommet med. Tak for det.
    Jeg føler mig allerede overbevist. Vil IKKE kastrere ham!


  • *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 884
    #6   29. jul 2013 Ikke så overbevisende. Du KAN jo komme til at skulle ændre mening, fordi der bliver problemer.

    Så skal der ikke stå "Vil IKKE kastrere ham NU! ?


  • #7   29. jul 2013 Selvom du allerede har besluttet dig, så vil jeg alligevel tilkendegive min mening smiley

    For godt 3 måneder siden lod jeg min 5 år gamle Labrador kastrere. Han var umulig omkring tæver, uanset om de var i løbetid eller ej. Jeg har brugt utallige træningstimer med en hund, der ikke har kunnet andet end sidde på sin dertil indrettede og hyle i vilden sky, fordi der også var tæver med på træningsholdet - igen ganske ligegyldigt om de var i løb eller ej.

    At lade ham kastrere var en tung beslutning, fordi jeg sammen med den beslutning også vidste, at jeg med stor sandsynlighed aldrig ville komme på en markprøve med ham. Men det var et valg, jeg måtte træffe.

    Cody er blevet en sofakartoffel. Han er uendeligt langsom på gåturene. Trisser bare stille afsted bagved det meste af tiden. Han er blevet en ren Ferdinand, da alt botanisk skal sniffes til i uendelig lang tid.
    Hans pels er fin, men han er jo heller ikke en langhårs med silkepels, så her har kastrationen ingen negativ effekt haft på pelsen.

    Drive? Ja, han har mistet noget af sit drive på mange områder.
    MEN han kan stadig hente en dummy i fuld firspring - lige på det punkt er hans drive intakt. Så med lidt god vilje ville jeg nok godt stadig kunne stille ham til en markprøve (hvis jeg må stille en kastreret hanhund - det har jeg faktisk ikke undersøgt endnu).
    Jeg har fået en hund, der kan sine ting. Der ikke længere lader sig distrahere af tæver og/eller andre hunde. Ja, han ved sq stadig godt, hvad en løbsk tæve er, og hvad sådan én skal bruges til smiley Men det er på ingen måde noget problem.

    Når alt det her så er sagt - så vil jeg stadig sige: Vent med at kastrere, til du oplever, at det er et problem med tæver på træningspladsen. Og kastrer kun, hvis det er et uoverstigeligt problem, der ikke kan trænes væk.

    Det skal nok siges, at Codys tekstikler var meget store, så dyrlægen kunne godt forstå, at han var så "sex-fikseret" og tæve-fikseret. Han producerede simpelt hen alt for meget testosteron til hans lille krop smiley


  • #8   29. jul 2013 Kiss a frog

    Mener præcis det, jeg har skrevet.
    Er nemlig hamrende enig med Ulla.
    Skulle der opstå problemer, må det være mit job at træne det ud af ham.

    Selvfølgelig er snakken en anden, hvis der skulle opstå helbredsmæssige problemer, hvor en kastration ville hjælpe smiley



  • #9   29. jul 2013 Jeg har desværre måtte kastrere min jack russell terrier. Træning er prøvet, men uden resultat. han kunne sidde ved døren og hyle, fordi der bor et par tæver i opgangen. Og ingen af dem var i løbetid. Han var ganske enkelt umulig at distrahere, og til træning gik det helt galt, ingen kontakt til hunden, overhovedet. Jeg har ellers god erfaring med hanhunde der ikke er kastreret, det har ikke før været et problem. Jeg har gået med andre jacks og en korthåret hønsehund, alle hanner, og kunne træne sammen med løbske tæver.
    Men ham jeg har nu, har det været et stort problem, så an kastration var eneste løsning for ham. Men han er ikke blevet hverken sløv eller mistet sit drive, tværtimod. Nu har jeg en hund der i den grad hører efter, og er blevet en helt vidunderlig hund.
    Men det var efter lange overvejelser, for egentlig er jeg imod kastration af hanhunde


  • #10   29. jul 2013 Min mands søster har også en Jack Russel, som måtte kastereres i en forholdsvis høj alder, fordi han begyndte at markere sig indendørs på deres tøj og ting.

  • #13   2. aug 2013 Min Border han på 3 har absolut ingen interessse for løbske tæver, ´han anser dem overhovede ikke, når der er agility eller der bliver trænet, ok i det hele taget er han meget lige glad med løbske tæver smiley så vent og se når den tid kommer.

Kommentér på:
Kastration - jeres meninger

Annonce