{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.201 visninger | Oprettet:

Hund vs. kat - hvordan vil jura være.... {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere

Dette er stadig kun et tænkt tilfælde - endnu da.

Problemstillingen her er:
Jeg bor i et område (boligblokke) hvor der er en kat som render løs. Denne kat høre til en stue lejlighed i blokken på den anden side af min vej. Når jeg kommer gående med min hund i snor på fortovet. Så er det nu sket et par gang at han har opdaget katten og ville hen til katten. Katten har så valgt og fare ud mod min hund, i stedet for at vende rundt og løbe væk. Og han var her til morgen tæt på at få klappet katten, da den åbenbart skulle helt hen til min hund.

Men hvordan vil jeg stå, hvis han for klappet katten? Som sagt min hund er i snor og det sker på fortovet hvor katten har alle muligheder for at smutte væk.

Min fornuft vil sige mig, at da jeg har min hund under kontrol og det er katten som kommer hen til mig, så er det kattens ejer der har problemet. Men dagens lovgivning, gør jeg ikke føler mig sikker på noget som helst.....

/JK


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund vs. kat - hvordan vil jura være....
  • #1   15. aug 2013 Vi oplever også nærgående katte desværre. Det må virkelig være katteejers problem hvis der sker noget, for katten skal jo også holdes hjemme og være under kontrol.

  • #2   15. aug 2013 Ville nok fortælle katteejer om problemet. I den uge, min mor passede Chico, mens jeg var på ferie, havde naboen et par store killinger, som rendte rundt i vores have. Min mor talte med ejerne og sagde, at hun ikke kunne garantere, at hun kunne holde Chico fra kattene, og ejerne holdt dem derefter hos sig selv smiley

  • #3   15. aug 2013 Min hun løber da ikke løs - og vis mig lige en hund som når den bare går alm. tur ikke er intra. i en kat. Og han rejser ikke børst og lig. FØR Katten selv kommet helt op i hovedet på ham. Og det er lige meget om jeg så hiver min hund ind fra den 1½m. line/snor han er i. Katten skal stadig op i hovedet på ham, hvis den har set ham.

  • #4   15. aug 2013 Det må være katteejerens problem.
    Katte skal holdes på ejerens matrikel jf. Mark og Vejfredningsloven. Katten er ikke på ejers matrikel, hvis den løber rundt på fortovet smiley

    Kunne man ikke tage en vandpistol med og give missekatten et lille skvæt, når den nærmer sig?


  • #5   15. aug 2013 Katten skal jo holdes på egen matrikel, ligesom hunde. Så jeg kan ikke på nogen som helst måde forestille mig, at du får "skylden" hvis den render løs rundt, og render hen i hovedet af din hund (den ville heller ikke komme godt fra det, hvis det var mine den opsøgte)

  • #7   15. aug 2013 Katte ejeren står i vinduet og råber og skriger at jeg skal passe på min hun ikke spiser hendes kat - helt blind for at min hund faktisk ikke kommer tættere på end snoren og det er hendes kat der selv opsøger det.... Der er massere af andre katte som bare pænt vender rundt når jeg kommer gående med hunden og der er aldrig noget. Det er kun den 1 kat, som jeg desværre kunne forstille mig, en dag kan give problemer. Og har sagt det til ejeren, men ja, ikke meget kontakt til hende.

  • #8   15. aug 2013 Sig til hende hvordan lovgivningen er.....
    og næste gang tager du en bette vandpistol med og giver den et pift - gør det et par gange og så skal du se smiley


  • #9   15. aug 2013 Syntes jeg har nok med ude når jeg er ude og gå (bolde, med og uden snor på, ekstra kort line, hunde poser, godbider) - og tror faktisk ikke jeg er ejer af en vandpistol min kære vovse ikke har lavet frontal angreb på under brug smiley

  • #10   15. aug 2013 det med vandet lyder som en god idé med at skræmme katten væk, det kan jo bare være en halv liters flaske, hvor der kan komme en god portion vand ud, det vil skræmme størstedelen af katte og det jo ikke noget der gør skade, tværtimod, så kan det være at den tænker hund og menneske sammen betyder at katten bliver våd og har lært af situationen

  • #11   15. aug 2013 Du skal under ingen omstændigheder tage en vandpistol med... tænk lige hvor store problemer du kan få hvis nogen ser den....
    En flaske vand er nok bedre, evt. blandet med frugtfarve..
    Af ren og skær nysgerrighed OG som en helgardering ville jeg nok ringe til politiet og forespørge hvordan man egentligt gebærder sig bedst i omtalte situation... smiley


  • #12   15. aug 2013 Lise - som sagt - jeg har ikke en vandpistol som virker, da Krumme har lavet frontal angreb på dem, da jeg forsøgte og bruge dem i opdragelsen af ham inden for. Så de er smidt ud eller ligger til udsmidning, lettere gennemhullet smiley Så det bliver ikke noget problem.

  • #13   15. aug 2013 Som udgangspunkt er vi ansvarlige for alle skader vores hunde laver. Derfor har vi ansvarsforsikring.
    Men de vil muligvis ikke betale erstatning, hvis de skønner at katteejeren har været uanforsvarlig.
    I forhold til hundeloven vil §6 kunne komme i brug, alt efter om det vurderes at du har gjort alt, hvad der er rimeligt for at forhindre skaden.
    Og alle hunde der af den ene eller anden grund kommer i politiets søgelys, kan efter en konkret vurdering få påbud.


  • #14   15. aug 2013 Kender en der har en kat der bestemmer på vejen, alle hunde er bange for den ALLE, bliver den bidt er det jo dens egen skyld.
    Har selv kat og kan da ikke vide hvad den laver når den er ude, der er 700 meter til naboen, og han ser da en del til den.


Kommentér på:
Hund vs. kat - hvordan vil jura være....

Annonce