2.363 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 44 Svar

Line S
Line S
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17

Hjælp til renlighedstræning. Hjælp til renlighedstræning.

Hej alle hunde elskere! Min kæreste og jeg har jordens dejligste yorkshire terrier, problemet er bare at hun er 8 måneder nu, og stadig ikke er renlig ( og har aldrig været tidligere) Vi bor i lejlighed, i stue etageb og vi har siden hun var 8 uger, været ude med hende minimum 10 gange om dagen. Vores tålmodighed er snart ved at være brugt op! Vi roser hende hver gang hun tisser ude, og ignorere det når hun gør inde, men lige lidt hjælper det! Jeg har prøvet at holde øje med om der er nogle tidspunkter det er værre end andre, men det synes jeg ikke, det er bare når vi er hjemme hun sniger sig ud i køkkenet, eller på badeværelsesmåtten, som så vel op natten og når hun er alene. Jeg gør rent med rodalon hver eneste gang for at fjerne lugten men lige lidt hjælper det! Jeg tror jeg har fået beskrevet det meste nu, hvis i mangler oplysninger for at kunne hjælpe så spørg endelig! På forhånd tak! - en meget frustreret hundeejer.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af to stk. Ballofix-ventiler 500 kr.
  • Maling oprydning 600 kr.
  • Klippe ligusterhæk og bortkøring af affaldet 1.999 kr.
  • Tømrer søges til rådgivning og delvis hjælp ved renovering 205 kr.
  • Skift af 3/4 tommer brugsvandsrør 1.764 kr.
  • Lugning af bede 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til renlighedstræning.
  • #1   20. aug 2013 Det var da en kedelig en..
    havde det været mig, havde jeg startet forfra, de 3 gyldne råd; ud så snart der er spist, sovet og leget, og så havde jeg afgrænset hendes mulighed for at snige sig væk for at gøre det "i smug" ved at lukke dørene hvis muligt, eller sætte noget for så hun bliver i det rum i nu er i. Det vil give jer langt bedre mulighed for at aflæse hende og tage hende ud så snart hun virker lusket og søger væk. Hellere rende ud 10 gange for meget end en gang for lidt.
    ellers lyder det jo til at i gør det rette..

• #2   20. aug 2013 øv for den da ...
    jeg havde også gjort som MLA foreslår ...
    afgræns områderne , opsyn konstant , så du har mulighed for at gribe ind og tage den ud og så selvf. de tre gyldne råd ( efter den har sovet , spist og leget )

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#3   20. aug 2013 Ja det synes jeg også vi prøver på, altså at tager hende ud der efter. Men det er en god ide det med at lukke dørene så hun ikke render ud ( sniger sig væk). Har du/ er der nogen som har erfaring med at lade hunde sove i et bur? Har det nogen effekt, lige nu sover hun i køkkenet, og ved ikke om det er for stort for hende i forhold til at føle sig tryg osv.

• #4   20. aug 2013 Line:)
    Nu tror jeg at små hunde (har selv to) kan være længere om at blive renlige end store hunde, men 8 måneder er godt nok længe.
    Det er en god ide at slå en streg i sandet, og begynde helt forfra med de tre gyldne råd, som MLA skriver. Jeg har en papillon/pomeranian-hvalp på ca. 3½ måned, han er så næsten renlig. Når han begynder at snuse inde, kommer han straks ud i gården, og han elsker at gå ude sammen med vores anden hund. Når han så laver noget ud, roses han højlydt. Men han vil have, at vi er derude sammen med ham, ellers smutter han ind. (Så vi har fået masser af frisk luft i sommer:) )Men i den sidste ende betaler det sig.

• #5   20. aug 2013 Hejsa. Jeg havde samme problem som dig. Min tæve var endnu ikke renlig som 9 måneders.
    Vi købte et bur til hende, som hum sov i om natten og var I når vi ikke var hjemme. Der gik ikke ret lang tid før hun havde lært at hold sig.

• #6   20. aug 2013 Jeps , det har en stor effekt at give hunden meget mindre plads...

jeg havde engang en dsg som ikke ville blive renlig når hun var alene hjemme og så fik jeg det råd , at lade hende være i et mindre rum ,,,,,
    køkkenet var perfekt i størrelse og allerede fra første dag hun blev lukket ind i det , når vi gik på arbejde , ja så var hun renlig ....
    så hvorfor ikke også prøve med et stort bur til natten ...

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#7   20. aug 2013 Tak igen for råd, men som sagt synes jeg virkelig vi prøver at overholde de gyldne regler ( mere end rigeligt) og ja jeg ved godt i siger vi skal starte forfra, men føler aldrig rigtig vi har været stoppet med det! Hver dag i 6 måneder har vi været ude med hende efter hvert måltid! Hver aktivering/leg og efter hun har sovet! Pyyh altså..

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#8   20. aug 2013 Okay, rigtig fedt med buret! Det vil jeg få anskaffet i dag, har det bare lidt skidt med det når hun ikke har været vant til det fra hun var lille, men det kan hun vel vænne sig til! smiley

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#9   20. aug 2013 Men hvad med vand? Skal hun ikke altid kunne komme til det? Og hendes mad spiser hun først om aftenen når vi er gået i seng?

• #10   20. aug 2013 Min lille hund Vimse sover i bur og er i bur når han er alene fordi han skider på gulvet lige så snart vi er ude af døren. Det er et stort bur og han er rigtig glad for det.
    Fra ham var ca 1-4 år var buret lukket, nu er det bare åben så går han selv ud og trækker lågen til når vi går smiley hvis vi fjerner buret så starter han forfra men at skide på gulvet, så jeg tror simpel hen det er utryghed.
    Så måske kan et bur hjælpe om natten og når hun er alene

• #11   20. aug 2013 Bur og bur ......

hvis du syntes dette r for meget at starte ud med et rigtig bur nu , når hun ikke har været vant til det fra starten af , kunne du måske starte op med en hvalpeløbegård ....
    den er noget større og vil ikke give hunden så meget fornemmelse af indespærring...
    og så kan du altid på sigt anskaffe et rigtig hundebur .....
    dvs , arbejd med et problem / opgave af gangen , det giver den største succesrate...

• #12   20. aug 2013 i hvalpeløbegården er der rigeligt plads til foder og vand skåle

• #13   20. aug 2013 Jeg ville fjerne mad min 2 timer før i går i seng for eller skal hun jo ud i løbet af natten

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#14   20. aug 2013 Ja det snakkede vi også om, der er ikke nogen dør mellem køkken og gang med måske vi kunne sætte et "hegn" eller gitter eller hvad sådan er hedder,op.

• #15   20. aug 2013 Jeg vil på det kraftigste fraråde at sætte hunden i bur hvis ikke du er ved siden af den! Det vil sige stil buret ved siden af din seng så du kan gå ud med hunden hvis den bliver urolig, så vil den lære at sige til når den skal ud! Bare at stoppe hunden i bur og lade den vælte rundt i afføring m.m giver med garanti ikkenogen renlig hund! Hunde bliver renlige ved at de lærer at inde bor vi og ude er toilettet, det lærer de jo ikke hvis ikke de har mulighed for at komme ud når de skal, dvs bur er fint til nat ved siden af sengen om dagen sørger du for at hunden er i det rum du er i og kommer ud med den hver gang den bliver urolig, skal den være alene så må det være i et stort rum hvor den kan søge væk fra sovestedet hvis ikke den kan holde sig, en kasse med en græstørv kan fx stilles op så hunden lærer at græs er et godt sted at tisse;) men at lukke hunden i bur så den ingen muligheder har for at søge væk fra uheld gør den absolut ikke renlig, snarere tvært i mod!

• #16   20. aug 2013 Et bur som fungerer som soveplads i det daglige, kan godt være en mulighed, nogle hunde elsker denne form for tryg hule, det skal bare være positivt at være der, og ikke en straf.
    har haft et par hunde, hvor burløsningen var super god, men det var nu ikke urenlighed der var årsagen, men angst og stress (omplaceringshunde med store problemer) det var et overskue ligt tilflugts sted, og buret stod fremme resten af deres tid, med et tæppe over.

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#17   20. aug 2013 Okay, ih det er altså lidt svært med alle de forskellige råd der kommer, jeg tror vi tager ud og kigger på gitter/ bur som kan stå i soveværelset i dag, og så må vi få en snak med nogle af de eksperter som er derude.

• #18   20. aug 2013 Pablo sover for det meste i bur om natten og når han er alene smiley han elsker sin hule.
    har en drikkedunk på hans bur, ligesom dem gnavere har bare i en meget større udgave. har købt den i Petworld (det er bare selve hovedet de sælger og så passer den på alm vandflasker osv).
    Jeg startede også forfra med de 3 regler og købte så buret også og så gik der ikke længe før han var renlig.
    Bare husk at buret ikke må bruges som en skammekrog smiley
    Pablo bruger hans som sin kurv og når han lige har brug for og slappe af og vil være lidt selv uden og blive forstyrret smiley

• #19   20. aug 2013 Vores hvalp sover i et stofbur med taget åbent, og det står ved siden af min seng. og han har været renlig om natten hele tiden, kun en gang peb han, og da jeg tog ham med ud i gården, tissede han, og natten kunne fortsætte. Samme metode brugte vi også til vores anden hund da han var hvalp, og de virkede lige så godt.

• #20   20. aug 2013 Jeg vil nu mene, at hvis der ikke er noget fysisk i vejen med en ung hund på 8 MDR. Så burde den kunne holde sig i mindst 6 timer, med mindre den drikker afsindigt meget. Det er ikke en bedte hvalp..
    Så det burde ikke være et problem at afgrænse hunden i det daglige, så den kan overvåges intens, og evt bruge et bur som soveplads, tage det med i sove værelset, og lade hende sove der, når hun har tisset af så sent som muligt. Men hun skal være tryg ved buret, alt andet er synd.

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#21   20. aug 2013 Tak for alle jeres råd! Vi får anskaffet et bur i dag, og prøver at se om det ikke er en løsning.

• #23   20. aug 2013 Et bur er ikke løsningen på renligheds træning ... og en hund skal altid have adgang til frisk vand ....

I har selvfølgelig fået hunden undersøgt for en urinvejsinfektion, eller ??

min yngste havde det 3 gange som hvalp, og så er renlighed en by i Rusland ....

• #24   20. aug 2013 Er alt vasket i rodalon så lugten er væk?
    Jeg forstår ikke at det kan være så svært at lære nogle hunde at være renlige.
    Avler man måske på de forkerte forældredyr?
    Hunde er af natur renlige. Man skal ikke gøre sig ren, der hvor man sover og opholder sig. Det ligger i generne - det er et instinkt... i hvert fald lige indtil man har avlet instinktet væk. Prøv at tænke over det før I vælger avlsdyr.

• #25   20. aug 2013 Nu siger du den spiser når i er gået i seng har den adgang til mad HELE tiden?

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#27   20. aug 2013 Ok Ulla, hvad er så dit forslag? Nej Hanne det har vi ikke, det har vi bestilt en tid til. Ja Malene vi gør rent i Rodalon hele tiden, efter hver gang hun har tisset. Og ja hun har adgang til mad hele tiden min spiser kun om aftenen.

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#28   20. aug 2013 Og det var nu ikke lige en burtræningsekspert jeg søgte, men jeg går ud fra at folk der arbejder med dyr har oplevet den slags problemer før, og evt har nogle gode råd!

• #31   20. aug 2013 Der er heller ingen der skriver, at ts skal bure hunden inde.. Men at lade hunden sove i buret når den er tryg ved det.

• #32   20. aug 2013 Jeg kender flere chihuahuaer der var over et år før de var renlige. Den ene fordi den fik skæld ud når den tissede inde?
    Har i nogensinde gjort det??
    Ved ikke om det er det samme med yorkien..

• #33   20. aug 2013 Jeg har haft min hvalp (og nye hunde) i sengen hos mig.
    Når jeg så har registreret, de er blevet urolige, er jeg hurtigt gået ud med dem og BLEVET ved dem, til de har tisset, uanset om det har regnet eller ej.

I det øjeblik, de tisser, siger jeg f.eks. "Mandy tisse, tisse - dygtig", og så går vi straks ind igen. Hun kunne til sidst faktisk tisse på komando.

Jeg ville ALDRIG have min hund i bur - og slet ikke, når den var alene.

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#34   20. aug 2013 Nej jeg har aldrig skældt hende ud, men trordet er godt vi får tjekket hendes blære, i dag havde hun indtil kl 10 ( vi stod op kl 7.15) tisset ude 4 gange. Måske det er blærebetændelse, så hun simpelthen ikke kan holde sig.

• #36   20. aug 2013 Yorkshire terrier har en tendens til at tage meget lang tid om at blive renlig. Min Yorkshire terrier pige, var to år da vi fik hende. Og der var hun heller ikke renlig.

Det er blevet meget bedre, men 100 % renlig, bliver hun aldrig.

Så tålmodighed, og start forfra:)

• #37   20. aug 2013 Jeg vil også anbefale faste spise tider så har du styr på hvornår hun har spist og så kommer der mere styr på hvornår hun har afførring...

Lad det stå til hende et stykke tid og tag det så fra hende også selv om hun ikke har spist af det hun skal jo lige lære at maden ikke er der hele tiden..

• #39   20. aug 2013 Hvornår har I tid ved dyrlæge ?? hvis det er blærebetændelse så udover at hunden jo ikke kan holde sig, så har den også smerter, også selvom det ikke virker sådan, så håber det er snarest ....

• #40   20. aug 2013 Og hvis det svier, når hun tisser, holder hun op, når det værste tryk er lettet, og den urin, der står tilbage i blæren, er grobund for bakterierne.

• #41   20. aug 2013 Vi har sådan en her: http://www.zooplus.dk/shop/smaadyr/bure_loebegaarde/loebegaarde/nylon/247851

til vores hvalp, den er lille nok til at hun ikke vil tisse der (det er hendes seng) og den er stor nok til, at hun kan tumle og lege. I starten stod den fremme hele tiden, så hun selv kunne rende ind og ud, men nu har vi den kun fremme om natten smiley Den er meget dejligere end et bur, da den kan foldes helt sammen i en taske der følger med, og generelt er den mere.. "venlig" end et bur.

• #42   20. aug 2013 jeg vil også fraråde bur da det kan have en stik modsatte virkning end at hund bliver renlig. Da jeg overtog Noah havde han boet over en måned i en transportkasse til katten. Han havde besørger præcist samme sted som han sov og det gjorde det meget meget svært at lære ham renlighed da han netop allerede havde lært at være ligeglad med hvor han gjorde det.
    Jeg vil fortsætte som i gør. Meget gerne med nogle helt faste tidspunkter hunden kommer ud på. Sæt fx et ur til at ringe med en times mellemrum og så gå ud der og ja ellers efter der er spist, leget, sovet osv.
    Men jo små hunde er tit meget svære at gøre renlige præcist hvorfor det er sådan ved jeg ikke, men sådan kan de godt være. Cleo var 8 måneder om det (og er hun ved fremmede som har tæpper på skal jeg stadig være over hende de første 10 minutter vi er der og nu er hun altså 8 år) Asta og Carla var også også nogle måneder. TIl forskel har herfra var mine andre hunde fra 1 til 3 uger om at blive renlige.

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#43   27. aug 2013 Hej igen alle sammen! Tusind tak for jeres gode svar!
    Vi har i dag været til dyrelæge med hende fordi der også var kommet noget betændelses lignende ved hendes skede. Jeg har aldrig haft så dårlig en oplevelse ved en dyrelæge før, det var som om hun ikke rigtig kunne sige om hun havde blærebetændelse eller om det var fordi hun var kommet i løbetid! Vi fik noget medicin til hende ( noroclav) og hun fik en indsprøjtning derude (noromox). Ej jeg er helt forvirret nu, hvordan kan en dyrelæge ikke være sikker?! Vil da ikke give hende de piller hvis hun ikke har det? Har i nogen erfaringer?

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#45   27. aug 2013 Det tog hun også, men hun sagde at hun ikle kunne se om det var fordi hun var i løbetid eller fordi hun havde blærebetændelse :/?

• #46   27. aug 2013 Sådan kan det godt være. Det man kigger efter er blandt andet hvide blodlegemer og blod og begge dele kan findes som "forurening" hvis hunden er ved at komme i løbetid.

• #47   27. aug 2013 synes du skal give hende de piller .... de bekæmper infektion hvis den er der, og er der det så har hunden ondt , så hellere give hende pillerne og være sikker på du får bekæmpet en evt infektion end risikere at hunden har den og det ikke bliver behandlet

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#48   27. aug 2013 Okay tak! Det vil jeg gøre, så beroligerer i mig da lidt smiley

• Louise D
    Louise D Tilmeldt:
    nov 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #49   28. nov 2014 Hej..
    Jeg ved godt det er længe siden dette indlæg er skrevet.. Men jeg står i samme situation som du beskriver... Vil du evt skrive hvad der videre skete, er jeres Yorkie renlig nu??? Takker..

• Line S
    Line S Tilmeldt:
    mar 2013

#50   28. nov 2014 Hej Louise smiley nu er hun 2 år, og nej hun er stadigvæk ikke helt renlig, vi har lært at leve med det og det er blevet mere og mere sjældent der sker uheld, men hun er stadigvæk ikke helt renlig, desværre. Men du skal have held og lykke med projekett

• Louise D
    Louise D Tilmeldt:
    nov 2014

Følger: 1 Svar: 2
    #51   28. nov 2014 Ok... Øv øv.. Ja vi knokler løs, som om det var en lille hvalp vi har.. Han er nu 11 måneder, fik blærebetændelse oveni alt andet tisseri.. Er lige blevet kastreret, så vi håber det vil hjælpe osse. Jeg kan bare genkende meget af din frustration i dit indlæg, derfor jeg skrev.. Held og lykke til jer osse

Kommentér på:
Hjælp til renlighedstræning.

Annonce