Ændret adfærd efter 3. løbetid Ændret adfærd efter 3. løbetid
Nogle om har oplevet at deres ungtæver ændrer sig markant efter 3. løbetid ? Min, hun er virkelig blevet en GIMPE, hun snerrer af næsten alle, selv hvalpe bliver mere end sat på plads, selv hunde hun har kunnet med før, er ikke velkomne, og hun burde have været ude af løbetiden et par uger nu, men hvor lang tid går der før hormonerne ændrer sig, eller skal jeg bare forvente og acceptere at det er en vedvarende humørændring (ved jeg selvfølgelig godt I kan bedømme ligeså lidt som jeg) men savner lidt erfaringer fra jer med tæver, er vant til hanhunde, og ellers tæver der ikke bliver hysteriske
Hun er 2, og blanding af halv collie 1/4 lab og 1/4 border
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.777
Min erfaring er at tæverne kan være ustabile i humøret under løbetiden og i to mdr derefter, hvorefter de finder en ro igen.
Fra hvalpen er otte uger og til den fylder to år, skal der lægges en alvorlig mængde arbejde i hunden. Det er her den skabes og formes. Især omkring sidste psykiske modning ved ca halvandet år skal man fastholde træningen. For os er det afgørende for hvordan hunden bliver som voksen.
okt 2009
Følger: 13 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 78 Svar: 1.395
Humørændringen kan godt være lidt ekstrem i det første stykke tid, så synes jeg det stabiliserer sig lidt efterhånden når hun "finder sig selv" igen, men der er en permanent ændring efter 3. løbetid. Du kender ikke virkelig din tæve og kan se resultatet af dit "arbejde" med hende før hun har haft 3. løbetid.
Det er min erfaring. Kan sagtens være at andre har andre erfaringer.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Min den ældste er heller ikke interesseret i andre hunde, hvorimod den yngste på lidt over 2 godt vil snakke og lege med andre, men altid foretrækker dem fra egen flok hvis hun har mulighed for det...
Hvis du synes det er en meget voldsom ændring "over night" - så kunne det være du skulle få hende tjekket hos en kirpraktor, bare for at udelukke at hun har smerter...
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Svar: 3
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 882
Tror det er meget normalt at der sker noget for alvor efter 3. løbetid, det er ihvertfald hvad jeg altid har hørt..
aug 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 433
nov 2004
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 356
Jeg regnede også med min ikke var den eneste, men rart lige at få bekræftet det, når man føler man står med den mest gimpede hund, både i vennegruppe og til træning
Men vidste ikke der kan gå op til to mdr efter løbetid før hormonerne har lagt sig, det var lige ny viden
Og rart at få bekræftet det oftest er efter 3. løbetid, så har jeg bare en helt normal tæve kan jeg høre
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.845
Den yngste, nu 2 år har de sidste 2 gange, særligt den sidste været nøjagtig som din ... fra nærmest dag 1 med blødning, huggede og hakkede hun ud efter alle hunde, også dem hun til da havde leget virkelig meget og godt med .... hun gad ikke lege med vores anden hund, noget hun ellers elsker ...
hun kom i løb ca 10. maj, stort set på dato 3 måneder efter blev hun fra dag til anden sig selv igen, glad udadvendt, legesyg og socia .... hun bliver steriliseret snarest nok engang i september, gider simpelthen ikke ødelægge 2x3 måneder hvert år ...
nov 2004
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 356
Ja kunne være jeg skulle overveje sterilisation på et tidspunkt ... Hvis hun fortsætter med de humørsvingninger ...
Ændret adfærd efter 3. løbetid