{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.353 visninger | Oprettet:

"Kamphunde" i boligselskaber {{forumTopicSubject}}

Dette billede er taget udfra et reglement i en boligafdeling i DAB, og vedrører husdyrhold.
Som det kan ses, er der også racer som ikke er på forbudslisten der er forbudte.
Hvad er jeres umiddelbare tanke om racerne der forbydes, fordi de i følge dette reglement "er kendt for at have særlige aggressive egenskaber".....?

Nu har jeg selv haft Staffordshire Bull Terrier med i min overvejelse af valg for kommende hunderace.... Det kan jeg da godt droppe kan jeg se. Jeg havde faktisk ikke overvejet at racer der ikke er på forbudslisten, er forbudte i nogle boligselskaber, før jeg læste det i et emne her i forum.
Nu kender jeg ikke rigtig de andre racer, men i forhold til Staffordshire Bull Terrieren, kan jeg ikke forstå hvorfor den har fået et ry for at "have særlige aggressive egenskaber" eller at være en "kamp- og/eller angrebshund".
Udfra det jeg har læst om racen(hvilket er den eneste viden og kendskab, jeg endnu har opnået mig omkring racen), har jeg fået opfattelsen af at den er en kærlig hund, som elsker sin familie, børn, fremmede.. Ja, så godt nok ikke altid lige glad for andre hunde af samme køn..
Men absolut INGEN steder i racebeskrivelserne får jeg indtryk af at det skulle være en aggressiv og "farlig" race.
Ja, det er en muskuløs hund, så måske er "muskelhund"(har alle racer ikke muskler!?!), i det mindste mere passende end "kamphund".
Men hvorfor har SBT'en fået sådan et ry??? Har SBT'en i % flere bid på samvittigheden, end andre hunde som ikke findes på forbudslisten?
Læser de reglementansvarlige ikke om racen inden de forbyder hunderacer? Laver de reglen udfra hvilke hunde der måske også ser lidt farlige ud?

Eller er SBT'en i virkeligheden en farlig(ere) hund (end så mange andre racer)?


Hov... Og så så jeg lige at reglementet er skrevet i 2008. Altså før hundeloven trådte i kraft.
Der bliver heller ikke henvist til forbudslisten på noget tidspunkt, og der mangler da også racer, som faktisk ER på forbudslisten..
Hmm.. Måske man skulle bede dem opdatere reglementet, og i øvrigt overveje at slette et par af de racer de forbyder...!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Kamphunde" i boligselskaber
  • #1   20. okt 2013 De afgør jo selv hvilke racer de vil have i deres bebyggelser....

    Herude står der også den slags i flere afdelinger og hunde der er på deres liste, må end ikke være på besøg


  • #2   20. okt 2013 I vores boligforening må man heller ikke holde hverken fransk eller engelsk bulldog... grand danoise.. dobbermann.. bullterrier og heller ikke miniaturen...

  • #3   20. okt 2013 teknisk set kan et boligselskab forbyde en hunderace fordi de synes den er grim - sådan er det bare.

    Allerede før forbudslisten trådte i kraft var der boligselskaber der forbød nyindkøb/tilflytning af en hel del racer, hvor mange overhovedet ikke var på hverken forbudsliste eller obs-liste.


  • #4   20. okt 2013 Tænker også en boligforening er frit stillet med at lave de regler der nu engang kan vedtages ....

    Må lige spørge af uvidenhed, er Bull Terrier og miniaturen overhovedet kendt for aggressiv adfærd ?? Ikke at jeg ved de andre er, men min yngste datter er vild med minien, og håber på at få en om nogle år .....

    Jeg synes aldrig jeg har hørt noget aggressivt - -agtigt om racen ....


  • #5   20. okt 2013 Mon ikke det hænger sammen med, at Staffordshire Bull Terrieren, oprindeligt blev tænkt som en del af den kommende liste i 2010, men herefter flyttedes til OB'S-listen, og boligselskabet har taget udgangspunkt i de foreslåede forbudte racer tilbage i 2008?

    Har set lignende lister hos andre boligselskabet og private udlejere, som ikke nødvendigvist tager udgangspunkt i eller lægger sig nøjagtigt op ad forbudslisten fra 2010.

    Og off-topic:
    Hvad er en "American Staffordshire Bull Terrier"? Sjovt med et forbud på en race, der slet ikke findes smiley


  • #7   20. okt 2013 Man må tilsyneladende gerne bo der med en Amerikansk Staffordshire Terrier smiley

  • #8   20. okt 2013 Jaaa.. Det kan de selvfølgelig selv bestemme.
    Meeeen... De vil ikke have racer der er kendt med særlige aggressive egenskaber..
    Og så tænker jeg igen, er SBT'en særligt aggressiv? Sammenlignet med andre racer?
    En ting er at de har ret til at forbyde nogle racer, men grundlaget for at gøre det, skal da så også være i orden..
    Jeg kan umiddelbart have taget fejl omkring SBT'en.. Måske er den aggressiv, og i så fald er det så alligevel heller ikke en race for mig, men det er bare slet ikke det jeg har fået opfattelse af, i forhold til racebeskrivelsen.

    Jeg tænker bare at hvis man ikke ønsker SBT'en i sin boligafdeling, og den IKKE har "særlige aggressive egenskaber", så skal man forbyde den på et andet grundlag.. ??


  • #10   20. okt 2013 Haha Betina smiley

  • #11   20. okt 2013 Camilla
    Selvfølgelig er det det de mener, det er der da slet ingen tvivl om. Synes sgu bare det er lidt pinligt, at man meget gerne vil forbyde noget, men ikke engang kan finde ud af, hvad det hedder.


  • #13   20. okt 2013 Jeg tror umiddelbart det må være noget med udseendet, at nogle føler sig usikre ved hunde med et vist udseende?
    Det kan også være det Betina siger med OBS-listen.. men på den anden side har jeg set foreninger hvor nærmest alle terriere over 10kg var forbudt.. generelt alle større hunde faktisk..

    En staff bør aldrig være aggressiv overfor mennesker smiley Når det er sagt er der jo individer der falder kraftigt udenfor racebeskrivelsen hvor der står at den skal være hengiven, kærlig og pålidelig. Derudover er der jo en del der er egetkønsaggressive, som en del andre racer også er det. Så længe ejer er sit ansvar bevidst, bør hunden dog aldrig være til større fare for folk/hunde end alle mulige andre hunde..


  • #14   20. okt 2013 det kan osse udemærket have noget at gøre med hvilken type klager der før er faldet i den pågældende boligforening.

    Hvis vi nu tager nogen af hundene fra allergisk's indlæg, så nævnes der schæfer, collie og goldens.
    Jeg kan snildt forestille mig at det er fordi at der har været for mange af de 3 hunderacer som der er blevet klaget over... om det så er fordi ejeren ikke har samlet op, om de har gøet dagen lang, om de har hapset ud efter nogen eller hvad det nu kunne være.


  • #15   20. okt 2013 altså at når man har talt klagerne op, og der så har ligget rætti mange på schæfer og ikke en på en ruhåret hønsehund, så kunne det godt tænkes at man bare har sagt at så gider man altså ikke flere schæfere i bebyggelsen.

  • #18   20. okt 2013 Den guddommeligt - Ja, det kan selvfølgelig være.
    Det irriterer mig bare(og måske er jeg bare lidt af en ordkløver) at man så skriver at den er forbudt, fordi den har særlige aggressive egenskaber.
    Som Calule skriver så bør den netop ikke være aggressiv overfor mennesker. Så det ligger jo ikke til en SBT, at være aggressiv..
    Ja, der er jo så nogle hunde der er aggressive... Men det er der jo med ALLE racer.

    Jeg synes rigtig mange små hunde(dem jeg kender) er meget mere aggressive end så mange større hunde jeg kender.. Men en lille chihuahua gør selvfølgelig ikke så meget skade med sit lille bid og sin lille krop, som en stor muskuløs pit bull gør... ;-/


  • #19   20. okt 2013 De fleste racer, kan med forkert opdragelse udvikle aggressive tendenser. De fleste boligforeninger med forbud har vel næppe gjort større umage i forbuddet, end regeringen der lavede hundeloven - sagt i en stille stund. smiley Men min tidligere boligforening havde også forbud, heldigvis har de omtalte racer dog aldrig tiltalt mig mest. smiley

  • #20   20. okt 2013 Grineren (eller sørgeligt) at de skriver at hybrid og blanding er det samme, når hybrider er blanding af ARTER og ikke racer.

  • #21   20. okt 2013 Haha.. Helt enig Simone!

  • #25   20. okt 2013 i min boligforening, er det afdelingerne selv der bestemmer, om der må være hund og hvilke (men man må selvfølgelig ikke have ulovlige hunde uanset, men jeg tror godt man må hvis den er født inden forbudet, nogle steder i hvert fald)

    Nu er vi medlem af en side hvor der er en del boligselskaber der er gået sammen her i århus, så nogle af dem jeg lige kan huske ved jeg altså ikke om er min eller en anden forening.

    Men der er afdelinger hvor hunden f.eks. skal være under 30 cm.

    Et sted må man kun have "taskehunde" men jeg har en meget stor taske smiley

    Her må vi have alt tror jeg, så længe hunden selvfølgelig er lovlig, men jeg tvivler på der er så mange lige i vores hus (ikke resten af afdelingen) som gider slæbe 50 kg op og ned af trappen. smiley

    Jeg har planer om at næste hund skal være en staffordshire bull terrier, for det er simpelthen en af de sødeste og mest kærlige og hengivne hunde der findes<3
    Men i min boligforening er det eneste problem vidst at finde et sted hvor det er tilladt at have 2 hunde.

    men generelt synes jeg vores boligforening er ret large, vi har f.eks. lige nu afstemning om, om folk i vores afdeling må have 3 høns i deres have, vi bor altså inde i århus smiley men jeg skyndte mig da bare at sige ja smiley


  • #26   20. okt 2013 Stine H: af ren nysgerrighed, er staffen så overhovedet på top 10 over de stærkeste bid fra "normale" hunderacer?
    Jeg tænker hvis det KUN var bidstyrke og antal overfald/egetkønsaggressivitet, hvorfor er schæferen så ikke forbudt i den forening som TS nævner?
    Det må da være noget mere end det..


  • #29   20. okt 2013 birgitta, jeg tror grunden til at schæferen er fredet, er fordi den bliver brugt af både politi og militær.

    Og så skal man huske at det ikke kun er antallet af skambid men også hvor mange procent af de hunde af racen der er i danmark. hvis der er 100 schæfere og 10 bider er det jo i statestik ikke værre end hvis der er 10 amstaffs og 3 bider.


  • #31   20. okt 2013 Lille fisens mor: Det kan skam sagtens lade sig gøre at finde steder med 2 hunde tilladt i boligforeningen, der er bare oftest lidt længere ventetid ( vi stod på ventelisten i 3 år, før vi fik vores rækkehus) . Går udfra det er Århus bolig du snakker om?



  • #32   20. okt 2013 Jeg ser mange schæfere og meget få af de "forbudte" hunde, jeg kan jo ikke vide hvilken race de er, men alle virker fredelige, både schæfere og de andre, så her kan vi heller ikke komme med statestik smiley

    har hørt fra andre hundejere at i mit område er det værst med gravhunde og labrador. Så jaaaa..


  • #33   20. okt 2013 Herude er der også en liste over hvilke hunde man ikke må have, da vi flyttede ind påpegede jeg faktisk at jeg syntes den var underlig, fordi der var alle mulige racer på som ikke er forbudt ved lov, men der til gengæld manglede en del af dem fra forbudslisten. Altså mener at hvis der endelig skal være nogle racer forbudt, så er det da mest logisk at tage dem fra forbudslisten.

    Viceværten fortalte han havde kæmpet med boligforeningen og bestyrelsen angående den liste, han syntes den var helt hul i hovedet, og så vist helst der slet ikke var en liste. Men nu er den så ændret, og nu er det de forbudte racer, vi ikke må have herude, alle de andre er blevet frigivet.

    Der bor dog en enkelt amstaff herude, men den boede her før den liste kom, så den må gerne bo her.


  • #34   20. okt 2013 Ja rikke det er det smiley det var heller ikke fordi jeg ikke troede man kunne finde det, det tager bare tid og man skal være heldig lige at få dem smiley

    Glæder mig altså til at møde dig smiley Og ja er stadig helt overgearet -.-'


  • #36   20. okt 2013 Birgitta: Det er jo der man som ejer af en aggressiv hund, uanset om det ligger til racen eller ej, skal være sit ansvar bevidst og holde sin hund væk fra andres. Ved ikke helt med den med afstand til naboerne.. Nu har jeg jo staff, og ikke amstaff, men hun elsker at hun kan sidde ude på altanen og følge med i hvad der sker i gården. Og elsker at der altid er børn og andre hunde i gården, klar til at lege.
    Tror det er noget med politiet bruger schæferen, men jeg forstår det ærlig talt heller ikke med det sind en del schæfere har + antallet af overfald.. hmm..

    Stine H: Det vil jeg så nærmest synes var en bedrift smiley Jeg har næsten kun mødt schæfere som generelt var arrige, var egetkønsaggressive eller havde ejere der overhovedet ikke var deres ansvar bevidst.. Men synes også det er imponerende at du KUN har mødt egetkønsaggressive staffer. Synes umiddelbart ikke at problemet er så generelt så man kan sige at det er ALLE individer der er det.. Hvor møder du hundene? På nørrebro?


  • #37   20. okt 2013 Lille fisens: I skal da bare flytte herud smiley Ej lige pt er det for dyrt til jer, udfra hvad du skrev den anden dag, men her er dælme skønt. Men ja det tager lidt længere tid når man har/gerne vil have 2 hunde, vi søgte som sagt i ca. 3 år.

  • #38   20. okt 2013 Jeg har læst gennem fairdog at en boligforening ikke kan bestemme hvilke hunde folk har på besøg da de ikke kan bestemme hvad man laver privat (så længe man ikke ødelægger egendommem selvf)

    Skal prøve at se om jeg kan finde det.. smiley


  • #39   20. okt 2013 Herude kan man forresten ikke sige en race/type hund er værst. Jeg har egentlig ikke mødt så mange problemhunde, der var mange flere derinde hvor vi boede før, og herude er der mange flere hunde. Så tænker at miljø måske også har en hel del at sige.

    Herude er det en blanding ( tror der er noget rotte i) , som er fuldstændig vanvittig, en fransk bulldog og en chow chow. Så er der den ene amstaff der lyder som om den vil æde en, når man kommer gående med hunde forbi hvor den bor, men har været inde ved den, og der var den ved at dræbe mig med ynk, fordi jeg stoppede med at nusse den smiley


  • #40   20. okt 2013 Birgitta, man kan ikke lave en generalisering pga en tæve. Og det er altså normalt i rigtig mange racer at hanner bare ikke er gode sammen. Det er jo ikke noget med at være egetkønsagressiv (som sådan) for det er jo naturligt at de slås om tøserne.


  • #41   20. okt 2013 Dragen: Det er jo boligforeningens ejendom, så jeg tror nu godt de kan bestemme det. De kan jo også bestemme hvad man må gøre i boligen, haven osv, fordi det netop er deres ejendom.

  • #42   20. okt 2013 Lille fisen: Der er mange racer, hvor egetkøns aggression er normalt, og det er der jo intet galt i , så længe man bare tager sine forholdsregler, og ved hvad man har mellem hænderne smiley

  • #43   20. okt 2013 Rikke jeg har heller ikke oplevet nogen dumme hunde her, og det er selvom vi har en "hundeskov" alle er så søde og rare. Har mødt 1 sur cain terrier, men ejeren sagde det bare var fordi hun var lidt en bestemt dame og ikke gjorde noget. Men holdte bare lucky i kort snor og så var det jo det. smiley

    Jeg vil gerne tro der er dejligt derude rikke, men der kommer også til at gå lang tid inden hund nr 2, for vi skal lige have en lejlighed hvor vi må og penge til det først smiley og en staff er jo ikke ligefrem billig.


  • #44   20. okt 2013 ja det er jo det, staffen er også eget køns agressiv, og derfor skal vi have en tæve, så det ikke går galt med Lucky.

  • #45   20. okt 2013 Rikke- jeg skal prøve at finde det men er ret sikker på det var det der stod fordi det faktisk går imod nogle love eller sådan noget omkring private...


    Prøver at finde det efter job:)


  • #47   20. okt 2013 Uanset hvordan loven er, kan jeg altså ikke forstå hvad problemet er i at boligforeningen bestemmer hvilke hunde der må komme ind i deres boliger. Man kan jo bare lade være med at bo der hvis man har et problem med det.

    Jeg ved der er et sted man slet ikke må have besøg af hunde overhovedet, det synes jeg da er fair, når det er regler der gælder for hele afdelingen.


  • #49   20. okt 2013 Jeg synes også loven skal laves om, men det skal jo blive til noget ordentligt istedet, og så længe den er der må man jo acceptere at sådan er det, og så kæmpe for at få dem til at fatte at den er åndssvage.

    Så vidt jeg husker så er der også nogle de siger som ikke har bidt, men hvor der faktisk har været noget alligevel, så hvor de får deres statestikker fra ved jeg ikke, men det er i hvert fald ikke altid 100% rigtigt.
    Derudover har de vel mange af racerne fra hvad de oprindeligt er avlet til.


  • #50   20. okt 2013 Stine stafferne er af natur egetkønsagressive, det lægger i hvertfald til mange af dem. Men det hjælper jo så ikke hvis ejerne ikke acceptere det og så holder dem væk fra hunde af samme køn.

  • #51   20. okt 2013 Præcis, problemerne opstår jo netop, når folk nægter at erkende hvad de har mellem hænderne, om det så er en lille hund på 5 kg, eller en stor hund på 40 kg. Kan ens hund ikke med andre hunde af samme køn, så holder man dem simpelthen fra andre hunde af samme køn, forstår ikke det kan være så svært.

    Da Mailo blev overfaldet af en samojede, var ejerens kommentar bagefter " ja altså han er jo ikke så glad for andre han hunde". Så hold da for helvede din køter i snor. Mailo kiggede ikke engang på den samojede, og var slet ikke i nærheden af den ( han var desuden også i snor), men pludselig kom den bare flyvende og tog ham i munden, og brugte ham som ruskeklud og bideskind.


  • #52   20. okt 2013 Jeg mødte en dag en mand med en gravhund (i snor) som spurgte om lucky var en han, så sagde jeg selvfølgelig ja og så svarede han: Okay så nøjes vi lige med at hilse.

    NEJ, hold din hund langt væk fra min hvis den ikke kan med hanhunde IDIOT! -.-' Der skete heldigvis ingenting, men hvorfor SKAL hunde hilse?


  • #53   20. okt 2013 burde de ikke forbud labradoren?? det er jo den hund der bider mest i DK.. er en Dogue de bourdeaux agressive?? jeg synes at de virker meget søde.. har mødt er par stykker som er rigtig søde.

  • #54   20. okt 2013
    Iflg Gøg og Gokke, der er ejendomsmestre i min DAB-afdeling, så burde der være flere der havde fungerende Jacks smiley

    Vi har lige været på Tour de Rotte i skure og fællesområderne og TurboVovserne var effektive smiley De er hurtigere i udrykning end skadedyrsbekæmperen smiley

    Så nu har de fortjent deres løn- 2 giga knogler med kød på smiley


  • #55   20. okt 2013 Jeg er ejer af en skøn Staff på 1 år. Han har aldrig vist nogen tendenser til at være ejetkønsagressiv, men jeg har heller aldrig sat ham i en situation, hvor han har haft mulighed for det.. Jeg ved at racen har en tendens til det og derfor leger han kun med hunde han/jeg kender og gerne tæver.. Jeg kan ikke forstå, at det er så svært t acceptere at ens hund ikke kan med alle... Hvorfor skal de altid hilse? og hvis man siger nej er det fordi han er aggressiv.. NEJ det er ikke fordi han er aggressiv - jeg kan bare ikke se nogen grund til det.. Cooper gider ikke hunde han ikke kender ( han ignorere dem) og derfor ser jeg ingen grund til at tvinge ham til at være social for at andre ikke skal tro at han er farlig.."!!

    Er blevet spurgt et utal af gange om jeg ikke vil med i hundeskoven, men nej tak.. smiley


    Jeg har haft grå schæfer som blev brugt i PH før jeg fik staff og hun "pelsede" alt der ikke var meget ældre end hende.. Det startede da hun var omkring 5 mdr og hun har altid været meget fremme i skoende.. Hun løb kun fri når hun arbejdede... For mig har det aldrig været et problem, da jeg accepterede min hunds temperament og tog mine forholdsregler...


  • #56   20. okt 2013 Stine H: Har aldrig set en staff jeg personligt synes passede på racestandarden derinde. De "staffer" man møder i kbh, særligt nv, valby og amager har meget ofte liiidt lange ben, og en liiidt lang snude, og de vejer som oftest langt over de normale 10-17kg.
    Du meldte vel den hund der overfaldt din hvalp? Han lyder ikke just som en der burde have nogen hund.. overhovedet.
    Måske også lidt dumt (ja sorry) at gå ind til en fremmed hund i en lukket hundegård, særligt hvis man ved at racen generelt ikke kan med hunde af samme køn, hvis den er alene og ikke i snor..


  • #57   20. okt 2013 Christina M: Jeg ville heller ALDRIG gå i hundeskov. Ikke fordi min hund er egetkønsaggressiv eller bidsk - men fordi man aldrig kan regne med at de andre hunde ikke er det smiley

Kommentér på:
"Kamphunde" i boligselskaber

Annonce