albino ? albino ?
Hej alle hundeglade mennesker !!
Jeg har for 14 dages tid siden fåey mig en hvid schæfer på 6 mdr. Og han er som forventet utrolig lærenem og har et rigtig dejligt sind. Ham og vores tæve kunne ikke rigtig fungere sammen den første aften dog er de som ærtehalm nu.
Flere i familien har set "homie" og her er det mine tanker bliver store da min svigerfar fortæller mig at han er albino.
I mine øjne er han først albino når han har røde øjne lyserød snude osv.
Men jeg får gang på gang af vide af ham at han altså er albino hvor jeg mener at racen bare er sådan (hvid pels, mørke øjne, kul sort snude, sorte negle og trædepuder) jeg vil ikke mene den hvide schæfer er fejlfarvet heller? Er jeg helt gal på den?
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 81 Hunde: 8 Emner: 521 Svar: 12.548
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Racen hedder også belgisk hyrdehund, så det kan du jo så formidle videre til de uvidende mennesker, der prøver at bilde dig alt muligt ind-
maj 2010
Følger: 9 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 17
Min svigerfar siger han har det fra en der avler hvide schæfere og der er det eneste jeg tænker lidt at så må der mangle lidt viden hvis man avler hundene og kalder dem albino. Jeg har nemlig alle dage lært at albino ingen farve har.
Samtidig har jeg også hørt at de skulle være ustabile psykisk og også sky, passer det?
maj 2010
I hans papire står der schæfer under race og hvid under farve. Dhsk betegner det også som hvid schæfer.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Og nej, ikke albino. Din hund har jo fint med pigment.
Racen har, som tervueren og groenendael (to af de fire belgierne) problemer med temperamentet indenfor visse linier, så det er noget man skal være opmærksom på når man køber hund, man der findes heldigvis mange hunde med et godt og stabilt temperament. IPO på højt plan egner de sig dog som regel ikke til, selvom der naturligvis er enkelte undtagelser, men er det en sport du går op i, så skal du hellere kigge på schæfer og malinois af brugslinier.
Angående temperament, så skal de så vidt jeg ved, ligesom belgierne, være reserverede overfor fremmede (det er der dog ingen af mine belgiere der lige har fået fat i), det er ikke en fejl eller et brist i temperamentet. Altså, reserverede, men ikke sky eller angste.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.199
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.616
Var han albino kunne han ikke have mørke øjne, mørk næse etc.
Han er blot hvid.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 85 Svar: 7.536
Man kender ikke til albino hos hunde og den 'hvide schæfer' er faktisk slet ikke hvid men en rescessiv rød med meget lille intensitet i den røde farve. Det samme gælder rigtig mange andre 'hvide' racer.
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 490
Men nej din hund er IKKE albino, som de andre skriver er albino når der er et bestemt enzym der ikke fungerer som det skal i generne ved dannelse af pigment, altså det er altså så at sige en sygdom...
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 241 Svar: 9.474
og nej ikke albino. Og indtil man har boet sammen med schæferudgaven så kan man ikke udtale sig.
Men vil give ret i at DKKs udgave ikke minder om en schæferhund.
Men en hvid schæfer fra DDH f.eks kan sagtens sidestilles med en højgøjser tempramentsmæssigt og brugsevnemæssigt.
Hilsen en der har haft racen siden 2004.
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
Din hund er faktisk bare en meget lys rød/gul, ligesom samojede mm.
Albino kan have mangel på sort farve, mangel på farver, eller begge.
Så fænotype brun hund med brun/lever snude, eller blå hunde med blå snude er teknisk set albinoer albinoer som ikke kan danne sort pigment. Derfor at disse farver ofte er recessive. Hvide hunde(fænotype) med lyserød snude har mangel på både sort og farvet pigment.
feb 2013
En brun hund er brund fordi den har bb på B-locus. Dette påvirker eumelanin (sort pigment) og gør det brunt istedet (alt sort bliver brun incl næse, øjenrande osv).
Albinisme er en arveligt betinget forstyrrelse i tyrosinase stofskiftet, der umuliggør dannelse af pigment (melanin). Den kan være partiel og kan omfatte øjnene eller den kan omfatte både hud, hår og øjne.
Men ja, de fleste hvide hunde er rent gentisk overhovedet ikke hvide, men meget lyse røde hunde. Der er ikke kendskab til mutationer i gener på det locus der har med albinisme at gøre hos hunde.
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
Men har lige fundet mig en god artikel på pubmed jeg lige må læse når jeg er hjemme fra fisketur, for som du skriver, så har du ret
ups.
feb 2013
Men nej, albinisme er ikke en del af dilutegenet. Albinisme er forbundet med et andet gen. I albinisme producere man slet ikke melanin (pigment). Fortyndingsgenet gør at der bliver færre eumelanin'er (sort pigment) i det enkelte hårstrå og de to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Der er dog et par andre sygdomme der er koblet til fortyndingsgenet i nogle racer, hvilket gør at det kan være en problematisk farve i nogle racer.
Fortynder man sort bliver det til blå, brun kan fortyndes til lilac/isabella. Dilutiongenet virker IKKE på pheumelanin (rødt pigment) men denne farve påvirkes så istedet af et gen der styre intensiteten i den røde farve.
Og ja, farvegenetik er ret spændende
maj 2010
Er den eneste forskel på den hvide schæfer og schweiziske at den ene er i dkk og den anden ikke?
Har ikke oplevet noget brist i hans temperament, han er ikke super reserveret men lidt forsigtig når han møder nyd mennesker, han vil dog gerne hilse på alt og alle. Da vi fik ham hjem var han mere reserveret og krøb lidt når der kom nye, men efter han har fået vores tæve og nyder hende så er han blevet "rigtig hvalp" fuld fart på masser af leg og utrolig menneskeglad, kan han være med alle steder så er han det.
Han var ikke så god da vi hentede ham og blev skræmt af vores tæve når hun sagde fra hvis han blev for meget. Nu muler de og bokser rundt
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 241 Svar: 9.474
men dkks er generelt mindre og imo mere nervøse.
de andre klubber avler hunde der kan bruges til sport og har hovedet skruet ordentlig på men er ikke så "pæne" efter dkk optik. (imo er det omvendt).
Men udstillings avl er ikke altid godt for en race og her har racen IMO tabt.
De bliver mere og mere skødehunde og det er skide synd.
En rigtig hvid schæfer minder i sind og størrelse om en "rigtig" schæfer. udstillingsudgaven minder kun om den selv.
maj 2010
Homie er stor af sin alder men hans sind er fuldstændig som schæferens og så han sindssyg lærenem og virkelig intelligent:)
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 248
Men det er altså schæfere alligevel, selv om de ikke godkendes i DK.
Og En albino er et menneske/ dyr uden pigment, hvid hud/ pels/ hår, røde øjne..
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 248
albino ?