{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.197 visninger | Oprettet:

Mummi
Mummi
Tilmeldt:
22. nov 2008
Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 214 Svar: 1.207

Stue- avl på frygtsom og vagtsom hunde {{forumTopicSubject}}

Jeg forstår det simpelthen ikke, ser et foto med hvalpe til salg, de ser jo søde ud og er almindelig stue-avl som jeg fortrækker, af nysgerrighed går jeg ind på profilerne hvor jeg straks hæfter mig ved de fotos af moderen fordi hale og kropssprog minder meget om min egen hunds som lider af angst, læser teksten under hunden og der står da også kærlig dog vagtsom, nå læser så teksten under faderen, der står så kærlig dog frygtsom..
Hvorfor er det man synes det er en god ide at lave et kuld hvalpe på 2 hunde hvor den ene har tendens til frygt og den anden er vagtsom, ja de er sikkert søde og kærlige når de lige ligger i ens arme og snuer, men altså hverdagen med en angst hund er ski ikke sjov og kræver mega meget arbejde.
Håber sådan jer der laver et kuld eller to for hyggens skyld vil tænke over om jeres guldklumper nu også egner sig til at avle videre på, - frygt og vagtsomhed avles videre, men graden af det er jo uvis, hvalpene kan lige så godt ende ud med at lide af de problemer i større grad end forældrene som i mindre -´´ Kimen´´ for angst er jo allerede lagt ind i dem via generne fra forældre hundene.
Undskyld mit sure morgen opstød nu vil gå en tur med min angste hund, som er sød og kærlig men også årsag til mange kvaler der kunne have været undgået hvis frygt ikke var avlet ind i ham og vi havde været klogere inden vi købte ham. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stue- avl på frygtsom og vagtsom hunde
  • #1   12. nov 2013 Fordi folk ikke anser frygtsom som arveligt smiley

  • #3   12. nov 2013 Jeg tror simpelthen det handler om at nogle mennesker stædigt holder på deres guds givende ret, til at være nogle klaphatte.

  • #5   12. nov 2013 Spaniels avl ( rene uden tavle) er helt ´´ knald i kysen´´ efterhånden, for 1 år siden overtog vi den dejligste hvalp på ½ år, 3 måneder efter måtte vi aflive pga. HD i svær grad, dem vi fik ham af er de sødeste mennesker og siden har deres bopæl ændret sig så de fik en ny cocker hvalp for 3 måneder siden, den er så lige blevet aflivet i sidste uge pga. HD i svær grad, og de to nævnte HD hunde havde ingen gener/familie relationer til hinanden - ak alle de tårer vi bruger på syge hunde i krop eller sind.

  • #6   12. nov 2013 Har vi ikke for længst lært herinde, at en hund er, hvad man gør den til ? Det gælder selvfølgelig også disse hvalpe, så naturligvis arver de hverken vagtsomheden eller frygtsomheden. smiley
    Stort suk.


  • #8   12. nov 2013 Nej, nu må i lige tage en pille pågældende hvalpe er jo langt sundere end alle de indavlede hunde med stamtavler, der lider af alle mulige sygdomme, som vi allesammen har...

    ... eller nowet...

    GRRRR bliver så gal over at der er mennesker der laver den slags hunde uden tanke på de besværligheder som hvalpenes købere UVÆRGELIGT kommer til at stå med. Temperament er sg* lige så arveligt som eksteriør !


  • #10   12. nov 2013 Det burde være lovpligtigt med nogle kurser forud for al avl. Også bare et enkelt kuld.
    Frygtsomt sind er ca 50% arveligt.


  • #11   12. nov 2013 Det virker meget som uvidenhed, siden oplysningerne om forældrenes temperament er tilgængelige

  • #12   12. nov 2013 Tror også det er uvidenhed, hvis man parrer en hund med tendens til frygt med en vagtsom, - uanset om de er ellers er søde og dejlige, må det næsten være = problemer for hvalpe og nye ejere om nogle måneder.
    Det var nu heller ikke for at være tvær på lige netop dette kuld hvalpe, det satte nogle tanker i gang, men ellers er det mere generelt jeg håber folk bliver mere opmærksom på at ikke kun de gode sider af hundenes sind avles videre.
    Vores blev kastreret som 8 måneders, bare tanken om han en dag løb igennem hegnet og finder en hun hund.....- han har de rette bevægelser, udseende, osv. - har jeg da hørt fra avlere der har set ham, - men frygten den gør de gener aldrig skal videre føres her fra heller ikke ved en ups´er


  • #13   12. nov 2013 er den blanding ikke den hurtigste måde at bygge en angstbider på?

  • #14   12. nov 2013 Den guddommelige: Der er i hvert fald en god sansynlighed for det.

  • #15   12. nov 2013 den guddommelige

    laaangt indlæg,undskylder
    Det her drejer sig også om et "hyggehold"



    jow,DET er,nemlig rigtigt. jo ældere hunden bliver,jo mere angstbider bliver den.

    Nu taler jeg om en hanhund,der blev kasteret,Fordi,den var usikker,frygtsom,og allerede som et halvt år gammel,udviklede sig til angstbider.

    Den blev kasteret,uagtet,alle sagde:lad den blive medicinsk kasteret,og hvis DET ikke hjælper,så hjælper en rigtig kastation ikke,men vil blot på sigt,forværre hundens usikkerhed,og angsbideri.

    OG,det passer desværre som "fod i hose".

    Hunden kan ALDRIG gå løs,og hives flexlinien ikke ind,når cyklister,kondiløbere,og andre "hurtige" mennesker kommer,OG også børn,ja,så angstbider den.

    Faktisk er det en frygtelig historie for både hund og ejer.-OG,også for mig og Verner.

    Den har ALDRIG gjort Verner noget,dertil har den for stor respekt for Mopsen,uagtet Verner er jordens blideste hund,men med et "toutch" af værdighed,og ro,ja undskyld jeg praler.

    Den hund og ejer er noget meget nært

    ,MEN kan være en belastning,når vi mødes tilfældig på en "offentlig" gå tur,og hunden gør udfald mod næsten alt og alle.Verner bliver lidt

    :Øh,hvad sker der her"hvorfor skal jeg skældes ud,jeg har ikke gjort noget",og jeg står og "pipper" lidt bagved,og siger"det var altså ikke min hund der gjorde et udfald".

    DET er så trættende,når de episoder sker.

    Men jeg bliver så arrig på både ejer og hund,og samtidig har både ejer og hund,det lidt trist,for der er jo ingen social hundekontakt,med andre hunde/ejere,og så få jeg forfærdetligt ondt af begge to.

    MEN det er nogen trættende episoder.OG,som jeg har fortalt ejer:Din hund lever et farligt liv ,den skambider".

    OG,det er IKKE en forbudt race.

    Jeg ved at ejer,har betalt for tøj som er skadet,men formodentligt ikke endnu,meldt til politiet.

    "Hø",det har faktisk altid været nogen regulærer personer hunden har overfaldet,
    MED flexline på,så de har nok ikke meldt overfaldet til politiet.

    Nu,slutter jeg med at sige,at Verner og hunden,næsten er vokset op sammen,men bor i hver sin lejlighed.

    Jeg har en gang imellem passet hunden,den kan overhovedet ikke være alene

    .Det er gået helt fint,bortset fra, at som det første,så æder den al verners mad,og derefter,ind i soveværelset,hvor den sluprer al min ansigtolie til sig,som er i kop,på mit sengebord.

    Nå,men jeg har ondt af kræet,ondt af ejeren.Som virkelig elsker hunden,og ville lægge sig på togskinnerne,hvis hunden befalede det.

    Ejeren er svag,og hunden,er svag,og mangler en eller anden form for leder.

    Verden er barsk,,og div."hundehadere",kan rigtigt få "melet" deres sag,ved at henvise,til en angstbider,der også kan gøre udfald mod børn.Gudskelov,er det ikke kommet så vidt,at et barn er bleven bidt.Og,sker det,ja,så undsiger jeg både ejer og hund,hårdt og kontant.


    Undskyld mit lange indlæg,måske er det ikke relevant,i dette indslag.Har vist skrevet,om div.episoder før.

    Er bare så uendelige træt af dem,og rigtig vred over det.

    Selvfølgelig,går hundens ejer og Verner og mig ikke sammen mere,men vi mødes jo,og hunden har felxline på og jeg,tænker"nå,nu har den linie på",så sker der vel ikke noget.

    Jow,der gør,for flexlinen,er altid lang.

    vibeke der ikke er ude på at bagtale nogen,MEN må have luft


Kommentér på:
Stue- avl på frygtsom og vagtsom hunde

Annonce