Dyrlægeskræk? Dyrlægeskræk?
Hvordan har jeres hunde det med dyrlægen?
Soko går frivilligt med derhen og finder sig i mishandlingen. Når hun er færdig ryster hun sig og alt er glemt.
Nanna derimod er skrækslagen for dyrlægen. Alt går godt når vi træder ind af døren, hun spiser gerne godbidder fra receptionisten, går selv op på vægten. Men så snart hun skal ind i et undersøgelseslokale går hun i panik og slår bremsen i og kæmper for ikke at komme derind.
Når hun er derinde og døren er lukket er hun tydeligt nervøs og utilpas, hun kan tage imod godbidder, men ikke respondere på signaler.
Når hun så skal op på bordet slå hun helt fra, hun kan ikke spise og synes ikke det er spor sjovt. Hun bider eller knurrer ikke, det ligger ligesom ikke til hende. Hun sætter blikket på uendeligt, hele kroppen ryster og hun forsøger at undgå berøring fra dyrlægen.
Jeg har så trænet med hende, når Soko har været til dyrlægen/kiropraktor eller lign.
Det har resulteret i, at hun tager det lidt mere roligt når vi går ind i undersøgelseslokalet og så længe Soko er på bordet, er Nanna verdensmester, hun gør hvad jeg beder hende om og spiser lystigt godbidder.
Men det har ikke hjulpet nok på hendes problem, hun tager gerne godbidder fra dyrlægen, men så snart han/hun vil røre ved hende, er hun smuttet (hvis hun selv kan bestemme).
Nu ved jeg jo, at det er muligt at få spækhuggere og delfiner til frivilligt at vende en vene til, så man kan tage en blodprøve, så mon ikke også det kan lade sig gøre at lære en gammel omgængelig whippet at finde sig i at få lyttet til hjerte og få en årlig vaccination?
Jeg har ihvertfald tænkt mig at forsøge at lære hende det. Jeg har fået lov at låne et lokale hos dyrlægen et par gange til at træne med og så håber jeg at jeg kan få en veterinærsygeplejerske eller anden fremmed person til at agere dyrlæge og rage på Nanna mens hun står på bordet.
Lang historie, mit spørgsmål er egentlig er der mon mange dyrlægeskrække derude?
Ved i hvorfor hunden er blevet dyrlægeskræk? (jeg ved det ikke med Nanna, har ikke oplevet at hun er blevet behandlet unødigt hårdt, men det kan jo være hun har oplevet det anderledes)
Kunne du være interesseret i et træningsforløb hvor hunden lærer at gå glad til dyrlæge, eller er dyrlægebesøg en så sjælden en begivenhed, at det ikke er noget du gider beskæftige dig med?
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.040
Laika er ked af det, men hun går ikke i panik. Hun er bare ikke glad. Det kom efter at hun skulle igennem en stor operation. Før det var hun rimelig cool.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
Jeg ved ikke hvorfor, hun er ellers meget stabil, har gode nerver og er aldrig nervøst anlagt. Spot elsker dyrlægen på trods af at han er blevet stukket mange mange gange, opereret osv.
Jeg gider ikke bruge energi på at træne Carla må jeg indrømme. Skal hun vaccineres, så gør dyrlægen det i bilen og skal hun noget mere, så bedøver vi hende. Det er heldigvis sjældent hun fejler noget.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.454
Det er lidt svært at forklare, men det virker som om at når en, der ikke er mig giver hende en godbid, så tager hun den og skynder sig væk.
Som om en godbid fra en fremmed er blevet signal til at nu vil jeg rage på dig og det bliver ubehageligt.
Det er også når det er personer hun kender godt, som hendes hundepassere.
Hvis ikke der er godbidder involveret elsker hun at blive nusset af de fleste mennesker, så tror det er godbidder fra "fremmede" der blevet lidt giftige.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.454
Skal dog nok få vovsen overbevist om det modsatte.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 37 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.952
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.185
Jeg ville rigtig gerne træne, og dyrlægen har også tilbudt, at jeg bare kan komme forbi, så hundi kan komme op på bordet, få en godbid og ned igen. Men dyrlægen ligger 20 km væk og jeg har ingen bil.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Den anden hader dyrlægen (der sker også grimme ting rigtig ofte, da han er et skravl) men han tager det SÅ pænt. Er selvfølgelig den mest triste hund at se på, men sidder helt musestille og er bare så dygtig.
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.163
ikke sikkert hunden vil elske dyrlæge besøget men kan den bare slappe lidt mere af, så vil det være en sejr.
mine holder meget af at komme til dyrlægen, Morgan og jeg gik derop et par gange om måneden og lånte deres vægt, og bare lige sagde hej, hilse på de forskellige, få en guf og en kæletur, min egen dyrlæge har fulgt meget med i hans vækst, så hun har pillet rodet og raget på ham næsten hver gang. Og nu skal jeg sørme stå godt fast, når vi er ude og gå i nærheden af klinikken, ellers tonser han afsted for at kommer derhen, han elsker simpelthen at være der. Super rart!
jan 2012
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 228
Han får altid så mange godbidder og al den opmærksomhed han overhovedet kunne ønske sig af de søde damer der er til stede... Han elsker det simpelthen og begynder at pive inden vi kommer ind, fordi han bare vil ind i en fart!
Jeg tror det er fordi, vi tit kører forbi dyrlægen, får en godbid, bliver vejet og nusset og bare kører igen..
Han har fået trukket tænder ud og alt muligt, men det betyder ikke noget - han elsker stadig dyrlægen!
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 4.998
Da hun var hvalp var hun så bange for dyrlægen at hun tissede på gulvet i ren skræk, men lutter søde dyrlæger som har alle taget sig tid til en hund der ikke synes det var vildt fedt at besøge dem har omvendt hende 100%. Det tog faktisk kun en 2-3 besøg.
jul 2010
Følger: 14 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 72 Svar: 274
Ziga derimod hader dyrlægen. Hun ryster så snart vi nærmer os klinikken. Og ikke tale om, at hun kan bestikkes med godbidder, dyrlægens godbidder kan han beholde for sig selv.
feb 2006
Følger: 21 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 106 Svar: 754
jeg har haft en hund er ikke var glad for at komme der og det er ikke sjov med 25kg der bare ikke vil med der ind og knurre og viser tænde
Dyrlægeskræk?