4.166 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
174 Svar
Ulve? Ikke for sarte sjæle, så er det sagt! Ulve? Ikke for sarte sjæle, så er det sagt!
Det kan blive sådan i Danmark.
http://www.side2.no/aktuelt/article3724297.ece
0 synes godt om
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.803
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 425 Svar: 10.611
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
herhjemme tror jeg nu faktisk at faren er større for de hunde der bor på (uindhegnede) landejendomme hvor de løber frit omkring -ulven ved jo ikke at de er på egen grund og skal have lov at gå i fred.
Her kommer hundenen ikke ud på egen pote, sådan som de ellers altid har været, når vi besøger de gamle som netop bor på sådan en ejndom med ulv i området.
jan 2007
Men jeg synes stadig det er noget mærkeligt noget at sidde her og smide om sig med "fakta" om ulvens fremtid, uden at ville uddybe andet end "det har jeg fra underverdenen" -og altså ikke engang vil fortælle om det mon er fordi man forventer at nogen nedskyder de ulve der er her eller hvad man nu regner med der vil ske
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
jul 2011
jan 2007
Yderligere er det jo altså både lovligt og helt almindeligt for en del hunde på landet, at deres grund ikke er indhegnet, hvis de har lært t blive hjemme. Og ulven er altså ret ligeglad med om det er min grund eller naboens mark den går på, så vil den krydse henover min grund så gør den da det -til fare for min hund, hvis den fortsat får lov at gå ude.
jan 2007
jul 2011
Men jeg ved at render de over dem, så tager de dem og æder dem. Nu har jeg altså selv snakket med flere svenske jægere, og jeg lukker sgu ikke bare lort ud. Jeg udtaler mig når jeg VED noget om emnet, og dette ved jeg noget om.
At du så vælger at opdigte ting jeg ikke skriver, er dit problem, ikke mit
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.165
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
Næste.. Ja det kan måske ende sådan i DK.. Men jeg tvivler sgu.. Ren logik ville da være at bor man i et område med ulve, så lufter man kun hunden i snor..
Som andre siger, ja det er da trist.. Men det er altså den risiko der er når man bor i et område med ulve..
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.145
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
Når vi er på afstand af naturen,mener de fleste folk at der skal være plads til løver, tigre osv. Når det så kommer et par ulve er det noget frygtelig noget og dem kan vi ikke have. Hvis man tænkte sådan i alle lande,vil vi hurtig få udryddet alle dyr der kan være til fare for mennesket.
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 43 Svar: 753
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.530
jan 2007
Du skriver hunde er ulves yndlingsret... det reagerer jeg på, for dte mener jeg er noget sludder.
At de snupper en hund de render på, er der jo ikke meget mærkeligt i. Det er et rovdyr, hvis de støder på trusler har de to muligheder: flygte eller angribe. Og ved hund vs ulv er et angreb jo ikke så risikofyldt for ulven. Renderde på et fødeemne, jamen så nedlægger de det, det er der da heller intet underligt i.
At truslen eller fødeemnet så tilhører et menneske, jamen det er ulven da jævnt ligeglad med -jeg synes det er noget mærkeligt noget at tillægge ulven motiver den næppe har (jvf hunde som yndlingsmad)... hvis den gik specifik efter hunde, kunne jeg forstå det, men det gør den jo ikke. Den nedlægger det bytte og/eller de trusler den møder, hverken mere eller mindre end ethvert andet rovdyr ville gør
jan 2007
jul 2011
Allan jeg giver dig ret i at de kommer tæt på mennesker, men jeg er uenig i at det er ulve på vandring vi har i Danmark. Men jeg er nu ikke så bange for dem, vi har heldigvis ikke store ulvekobler. Og en enlig ulv vs en stor hund som nu min egen, der er jeg ikke bange for min hunds helbred
feb 2010
jul 2011
Jeg ville også hegne ind hvis det var mig, jeg ville gøre alt for at holde dem væk, og/eller fjerne dem...
jul 2011
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.963
Den går da ikke udelukkende efter et bestemt dyr.
jun 2013
Svar: 478
Lad dem der kommer til at stå med arbejdet, sætte rammerne.
Det har fungeret upåklageligt for forvaltningen af de jagtbare vildtarter, igennem enstemmigt vedtagede forslag i vildtforvaltningsrådet. Kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne fungere hvad angår ulvene også.
jan 2007
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 51
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Vi kan skyde ulve herfra og de næste hundrede år - vi ved aldrig hvornår den næste alligevel kommer forbi og så har vi ulve igen..
Naturen er sådan indrettet at er der plads til den, så er den der. Vi ved nogen Lunde hvad vi har nu.. Vi ved ikke hvad vi laver plads til hvis vi rydder ud i det..
Så må vi og samfundet løse de udfordringer det bringer med sig..
feb 2010
http://www.tvsyd.dk/arkiv/2013/12/04?video_id=61540&autoplay=1
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
dec 2008
Løs hund møder ulv og så er det sket. Ulven er nok ligeglad med om den er i Norge eller Dk. Den vil reagere på samme måde
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.208
jun 2013
Der KAN være det, ihht. lokale forordninger, og naturligvis også i statsskovene, samt private skove med offentlig adgang.
Men det er IKKE den altoverskyggende hovedregel at der er snorepåbud.
Desuden gælder et evt. påbud om at føre ens hund i bånd ikke for hunde der udfører et stykke arbejde, f.eks. ifm. jagt, eller eftersøgningsarbejde.
jan 2007
Men efytersom ulvene ikke kun befinder sig i skovene men ose på marker, heder mm så er problemet såmænd ikke afhjulpet af at folk holder hunden i snor i skoven (selvom de self bør gøre det uanset)
Jeg tror helt ærligt ikke ulvene udgør den store trussel for almindelige skovgæster på tur med hunden. Vi larmer sgu så meget så de sikkert er længe væk inden vi og vovse er kommet i nærheden.
Der hvor jeg kan blive bekymret, er som før nævnt, uindhegnede landejendomme hvor hundene render rundt løse udenfor. Det har mine gjort i alle de år jeg har haft dem, når de har været med hos hesten, men det gør de altså ikke længere, uden at være i følgeskab med mig, nu hvor vi ved at en ulv render rundt nærmest lige op af husdøren.
Og så er der problematikken for jægere med hunde der bruges på afstand -for de ER jo løse og nogengage på ganske store afstande af jægeren -og det kunne altså godt give et uheldigt møde i ny og næ.
Nu har vi (endnu da) ikke så voldsomt mange ulve, så jeg tvivler på det ligefrem bliver dagligdag at hunden slås ihjel af ulve, men bor man i områder hvor de er, skal man da overveje nogen forholdsregler
jul 2011
jul 2011
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.518
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.208
Hvis jeg skulle vælge ulven eller den store køter i opgangen overfor der uprovokeret har haft 2 hunde i gabet og jagtet 3 andre her i min boligforening så vælger jeg hellere ulve
Ikke sagt at man skal være hysterisk over hver fremmed hund man ser, men synes bare folks syn på ulve sagen er lidt overdrevet i forhold til virkeligheden.
nov 2009
Følger: 9 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 152
Under et drev gør hundene ikke noget ved dyrene, de hjælper bare med at drive dyret op, så det kan blive skudt af jægeren som forhåbentlig er så kompetent at de kan ramme i første forsøg så dyret får en hurtig og smertefri død.
Jeg kan så lige nævne at der allerede er blevet aflyst en drevprøve i DGK, da der var set ulv i området og derved var der ingen der ville slippe deres hund.
- flere hunde bliver dræbt hvert år på drevjagt i Sverige, og hvis der kommer ulv i DK kommer det også til at ske med danske hunde.
og mht. til at have hunden til at gå frit - så går alle vores hunde frit hele tiden (de kommer selvfølgelig med ind) på et ret stort areal, så vores hunde vil helt sikkert opleve dårligere levevilkår end de er vant til hvis Ulven kommer...
Men bare vent til det første barn er spist, men pyt det sker jo i forvejen rundt i verden, så lad det da også ske i dk.
http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE5291388/ulve-draeber-mennesker/
Indien er for resten et god eksempel - her er ulvene blevet vant til msk og derfor er de ikke så sky længere og så stiger menneskets dødstal.
feb 2007
Typisk danskere - hvis noget er nyt, er det helt sikkert også skide farligt....
Men sjovt, hvis ulven er så farlig som nogle påstår, så kan man ikke andet end at undre sig over, at andre lande lever fint med den - de burde da kigge på danskerne og skynde sig, at udrydde den dræbermaskine!
jul 2011
feb 2010
Calla:
Husk lige Norge og Sverige er meget større end DK, Norge knap 3.000 km lang, der er masser af områder hvor de kan være i fred for mennesker, det er der ikke i DK.
PS! En ulv har engang bestået politihundeprøven i DK, dog kunne den ikke give hals.
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 233
feb 2010
Den bestod vel egentlig ikke prøven, men tog den dog.
jun 2013
Istedet for at se hvad der sker, bl.a. syd for den danske grænse, og finde en løsning til de problemer de har dernede, så "vi" med sindsro kunne sige: Ja. Der kommer givetvis til at opstå et par problemer her og dér, og når det sker, så gør vi sådan, og så må man sådan....
Som det er nu, så må man ikke noget som helst, der er ingen hjælp at hente, ejheller erstatning for vildtskade som der er for vore andre vildtarter og de skader de kan afstedkomme.
De løsningsforslag der ér kommet frem, som bl.a. at man da "bare kan hegne hele pisset ind" er urealistisk, og iøvrigt slet ikke et løsningsforslag der vil gavne naturen.
Dét er typisk dansk!
jul 2011
feb 2010
IKF
feb 2007
Ja Norge og Sverige er større, men Danmark kommer heller aldrig til at rumme lige så mange ulve som dem, der er lavet beregninger på hvor mange ulvekobler der er plads til i DK og hvor i DK, der er nok store arealer til, at de kan være der... - så den del er der faktisk helt styr på.
feb 2010
jul 2011
jun 2013
ALene dét at man tilsyneladende mener der er plads til stort set samme antal ulve i danmark, som man kun med meget besvær har plads til Tyskland, såvel som man åbenbart mener vi har plads til akkurat samme populationsstørrelse som norge og sverige......... øhmm... dingdingding. Er der en klokke der ringer?
feb 2007
Jo det er der.
Af hvad jeg kan huske, da vi havde om det, så er det 6-8 ulvekobler + lidt løse strejfer, og størstedelen af dem vil være ude vest på..
jan 2007
I det hele taget er et nemt at være dem der sidder og bestemmer hvad og hvor meget vi har plads til herhjemme, fordi de meget ofte ikke er dem der berøres af det...
Som skrevet mange gange er jeg slet ikke ude på at vi skal gå helt skyde-amok og bare udrydde alle rovdyr just in case, men er du gal jeg ville være ked af at have ulvekobler rendende rundt her... en enlig ulv er hvad det er, men hele kobler ville jeg sgu være ked af...
Hvis så de rent faktisk holdte sig til skov og hede, nå ja, så må man jo leve med det, men det gør de jo ikke. Srlv med de meget meget øde arealer vi har her er der ikke plads nok til at ulvene ikke vil søge andre steder he for at jage = vi kommer til at have dem rendende lige til husdøren...
Og nå ja, kan vi så få erstattet det de tager er det jo fint... eller hvad? For snupper de hesten til 50.000 er der jo ikke meget ved at få den erstattet med slagteprisen.
For slet ikke at snakke om det arbejde og de følelser der osse er lagt i vores dyr...
Nej, en enlig ulv kan man da nok have med at gøre, men begynder de at komme i flok, synes jeg altså ikke det er så sjovt længere
jun 2013
I Tyskland har de reelle problemer med omkring 15 ulvekobler.
Og i Sverige har de omkring 150, og mener at et absolut maksimum de vil have, er 210.
feb 2010
feb 2007
Haha, hvis ikke jeg synes vestjylland er for langt væk fra "alting" havde jeg intet imod at bo derude, heller ikke med ulve, jeg synes det er interessant at de er tilbage i den danske natur, og fascinerende dyr, så jeg vil intet have imod at de befandt sig tæt på min baghave.
Footrot:
Tror du skal have styr på tingene. Som jeg skriver, så er der udregnet hvor mange ulvekobler + strejfere der er plads til i DK, og det er ikke kun i forhold til pladsen men også til fødeemne. Bliver bestandene større end det, må de holdes nede.. Men der er plads til de nogle kobler + strejfere.
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 598 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.910
jan 2007
feb 2007
Jeg vil være mere bange for at postbuddet kommer til at kører mine dyr ned, end at en ulv dræber dem - sandsynligheden for at en ulv snupper mine dyr, er så lille at den ikke bekymre mig.
dec 2008
jan 2007
okt 2004
Følger: 34 Følgere: 598 Hunde: 2 Emner: 420 Svar: 4.910
Jægerne kan for min skyld skyde alle de kommer i nærheden af og begrave dem lige så fint i mosen .
jun 2013
De tal jeg har givet ER fra undersøgelserne, så jeg har skam helt styr på det.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.004
DK er slet slet slet ikke stort nok til ulve og det vil kun skabe problemer. Både for ulvene, men os for menneskene/husdyrene.
feb 2007
Uh ja, de er så farlige, fordi de har gået rundt på jorden. tsk
Footrot:
Sjovt, mine tal er også fra undersøgelser fra universitet, fra en af dem der undersøgte den døde ulv man fandt
apr 2009
Jeg er selv en af dem, der har fulgt med på sidelinjen, når der har været debatteret om ulven. Jeg har syntes det var spændende at følge med i. Det gør jeg til dels stadig, dog er jeg nu meget delt i min egen mening, idet det kommer for tæt på nu, efter den har været ved vores heste.
Jeg tager i hvertilfælde mine forholdsregler når hundene skal luftes om aftenen
apr 2009
jan 2007
Så ja, jeg er bekymret over at have ulven så tæt på vores dyr. Jeg ved ikke hvad du forestiller dig en ulv gør -går udenom muligt bytte fordi de tilfældigvis er ejet af nogen?
Nu har vi store heste som en enlig ulv næppe kan nedlægge på egen hånd (men skade dem kan den jo altså godt) -men ulve der jager i flok, kan jo altså nedlægge en elg så får vi flere af dem, er vores heste da en smal sag.
jan 2007
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
jun 2013
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 602
jul 2011
jan 2007
En husky og en ulv er altså ikke ligefrem identiske, og en jæger skulle dælme gerne kunne se forskel, hvis han da er tæt nok på til at skyde.
Og med et menneske på slæb, er risikoen for at de forveksles da endnu mindre, så det er da en unødig frygt at gå rundt med
jan 2007
Og hvis vi er ude i den slags, så er det jo hamrende ligegyldigt om vi har ulve i landet eller ej, om vi har husky eller skt berhard, for i så fald skal vi jo alle frygte at vores hunde forveksles med rådyr, ræve og hvad har vi -det er trods alt ikke noget der har været et udbredt problem, så hvorfor skulle det blive det nu?
Og da slet ikke hvis man rent faktisk selv følges med sin hund når man går tur
jul 2011
jun 2013
Selv på en drivjagt med hagl ville det være ganske utænkeligt, fordi man for det første slet ikke skyder lave skud (skud under 45 grader) i retning mod drivere, skyttekæder, veje og lignende.
EFtersom en drivjagt ikke just er en stille jagtform, ville det kræve en noget vil-dum hundelufter at begive sig afsted igennem skovbunden væk fra stier og veje, under en drivjagt, så at denne overhovedet kommer i nærheden af at være på vej ind i en potentiel fare, er ikke vanvittigt sandsynligt.
(selvom jeg da har oplevet dette, med en meget sur hundefører der overhovedet ikke kunne forstå hvorfor vi ikke lagde geværerne fra os når hun nu gik dér.... tja. vi knækkede geværerne når vi af hensyn til ikke-jægeres manglende forståelse for hvordan sådan noget rent faktisk fungerer, ikke kunne skyde. Det må være nok!)
jul 2011
jan 2007
Man hører bare ikke så helvede tit at chi'en blev skudt under kaninjagten, eller spidshunden under rævejagten. Måske fordi man altså skal være noget blind eller dum, for at vade (med hunden løs e.l.) direkte ind i en jagt uden selv at opdage det...
Der er jævnligt jagt på markerne omkring hvor mine forældre bor, og ok, en kat er blevet ramt af et hagl, hvad self er særdeles uheldigt. Men hundene er altså aldrig blevet skudt på eller efter...
er er osse af og til jagt i skoven eller på diverse marker rundt om "min"lille landsby, men her kan man altså se og høre at der er jagt, og så holder man sig self på behørig afstand, (eller som minimum gør man opmærksom på sin tilstedeværelse)
Godt nok findes der dumme jægere, men come on, vi hører altså meget sjældent om at tilfældige forbipasserende og/eller deres hunde er blevet skudt under en jagt, og hvorfor skulle det ændre sig af at vi nu har ulve i landet?
jun 2013
Jeg tror slet ikke at jægere generelt forveksler hunde med ræve osv, som der bliver foreslået, - men Wolf LIGNER altså en ulv til tider,- folk bliver bange for ham, selvom vi har ham i snor (går den anden vej, samler deres hunde op osv osv) Ja, nogen venter endda med at gå ind i hundeskoven indtil vi er gået ud..
Han lusker lidt rundt engang imellem, med hovedet nede, halen afslappet nedad, og så KAN han snildt ligne en ulv på afstand..
Så min (måske irationelle, siger min kæreste) frygt, ligger i at HVIS der skulle findes jægere og mennesker derude, som simpelthen er så trætte af at ulven skal være i DK, og dermed ignorerer loven, og alligevel ville skyde en hvis de så den,- SÅ gør tanken mig bange når vi er ude med ham i skovområder, hvor Ulve faktisk ér blevet spottet (vi bor trodsalt lige midt i midtjylland, hvor der er blevet set nogle stykker)..
jan 2007
Og så synes jeg altså stadig ikke han ligner en ulv mere end enhver anden husky -og sådan en skulle jægeren altså gerne kunne skelne fra en ulv, hvis han er på skudhold af den
jan 2007
Jeg har mødt mere end en der synes Reiki ligner en ræv -men for mig at se på det virkeligt være en ekstrem disney-udgave så, og det er jo det samme der sker med ulvene... og en jæger skulle gerne kunne se forskel.
dec 2008
jun 2013
jan 2007
For de fleste af os vil det næppe nogensinde blive en reel trussel. Men for de af os der nu skal til at dele matrikel med ulve, er sagen da en anden
At hunden bliver skudt er jeg ikke spor bange for -jeg har ikke for vane at rende rundt og lufte hund mens der er jagt på de arealer jeg lufter -og det tror jeg da de fleste af os kan finde ud af at afholde os fra
dec 2008
Er jo ikke kun at de kan forveksle jeg tænker på. Hvor jeg går er der flere stier. Rammer de forbi deres mål,kan man jo være så uheldig at blive ramt. Jeg mener det burde være ved lov at skilte når der er jagt hvor der er mennesker. Har læst at flere undlader det,fordi at de har oplevet at folk imod jagt så kommer og skræmmer dyrene væk.
jan 2007
Jamen jeg har da været fint istand til at holde mig på pæn afstand af jagten -om ikke andet kan jeg jo oftest se hundearbejdet, og går derfor udfra at de enten træner eller er på jagt, og derfor er det nok en god ide at gå udenom
Og typisk vil der jo holde biler og rende folk rundt med sære orange bånd om hatten mm -måske det foregår anderledes andre steder i alndet, men her har det aldrig været et problem
-og så påstår de jægere jeg kender godt nok at de ikke sådan render og skyder ud mod befærdede stier
jun 2013
Jeg har ingen skrupler mod at skyde ud mod en sti/over en sti, hvis jeg kan se om der færdes folk i umiddelbar nærhed (et par hundrede meter eller så), hvis jeg skyder med riffel fra hochsitz (og stadig kan se at der ikke er nogen andre i nærheden), eller hvis der er tale om høje skud på en fuglejagt.
Blot for at nævne 3 muligheder hvor det er helt ukompliceret og uden fare for noget eller nogen.
Helt ubegrundet frygt. Det ændrer dog stadig ikke på at begge parter vil have mere glæde ved at skilte og informere om at der er jagt i skoven. Det må man bare ikke, som jeg skrev ovenfor, og så er den egentlig ikke meget længere.
dec 2008
Den skov jeg går i er det lovligt at gå uden for sti og vej.
jun 2013
Og rammer jeg ikk emed haglbøssen, så er det samme scenarie. Haglene går i jorden umiddelbart bag dyret, eller ved fuglejagt så falder haglene ganske harmløst ned fra himlen.
Men jeg erkender at det tilsyneladende kan være ganske svært at forstå for ikke-jægere.
Dermed ikke sagt at jeg mener det er smart at ignorere at der er jagt i skoven. ALmindeligt hensyn at tage er enten at holde sig væk, gå i en anden del af skoven og holde sig til stier og veje når man så gør dét (fordi det jo kunne være at også denne del af skoven skal gåes igennem, blot lidt senere) osv....
Som jægere forsøger vi at vise hensyn, selvom nogle folk unægteligt gør det en anelse svært for os, men skilte ifm. jagt i en offentlig skov, må vi ikke.
Kun offentlige (statsejede) skove, er det tilladt at færdes uden for vej og sti. Ikke at det nødvendigvis er smart at holde på sin ret til at gøre, uanset om der er jagt eller ej, men det er en helt anden debat.
jeg går så selvfølgelig ud fra at det er en offentlig skov du går i.
dec 2008
Efter en søgning på google kan jeg se flere tilfælde hvor folk er blevet ramt under jagt. Jeg vil også i fremtiden gøre mit for at holde mig væk.
jun 2013
Der ér sket uheld, men i mine 15 år med jagttegn, har jeg kun en håndfuld vådeskudsuheld jeg kan huske, aldrig nogensinde har jeg selv deltaget på en jagt hvor der er sket et uheld, ejheller har jeg nogensinde oplevet det "være tæt på"....
Den håndfuld vådeskudsuheld jeg husker, har ikke været fordi der er blevet skudt til dyr af nogen art, men derimod pga. tekniske fejl på et våben, et helt almindeligt uheld som én der snubler under skudafgivelse, og lignende.
jan 2007
Der sker jo altså osse ufatteligt få uheld med gyngeheste, mens ridning anses for at være en farlig sport
På en skydebane er alle forhold kontrolleret, det er de ikke (og kan de aldrig blive) 110% ude i den virkelige verden.
Indrømmet jeg fælger da godt nok ikke alt jagtnyt, men hvor tit hører vi egentlig om vådeskud? Ikke ret tit, altså går jeg stærkt udfra at det trods alt ikke er noget man behøver at gå og være bange for, hvis man da ellers har hovedet med på gåturen, hvis man befinder sig i et område hvor der er jægere.
dec 2008
jan 2007
I sverige er det da ikke lugfrem helt usædvanligt at en hund suppes af en ulv i de områder hvor ulvene kommer tæt på bebyggelse, så har man ulv i "baghaven" synes jeg da det er en reel frygt
Ang sat hunden kan blive skudt: self gør du da hvad du kan for at undgå det, det gør vi forhåbentligt allesammen
Min pointe er bare at vi trods alt ikke hører om jægere der har skudt tilfældige forbipasserende, så det er nok ikke noget man behøver at gå rundt og være bange for... men self skal man da tæke sig om, hvis der er jagt der hvor man går tur
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
Apropos vilde dyr vs hunde - Måtte jeg lige ligge den her ind, synes det er så sød sS
okt 2013
Følger: 1 Emner: 16 Svar: 192
Derudover er det den også præget af uvidenhed hvor svenske jagt historie bliver omskrevet til fakta. De eneste der har "problemer" med ulve i sverige er jægerene da den konkurrere med dem om elg. Der er masser af plads til ulve. En ulveflok behøves ikke et territorium på størrelse med fyn som der er nævnt. Det er endnu en skrøne om ulve at de behøves kæmpe skovområder. I tyskland er det største ulverevir på 20 x 70 km, og det mindste er på 20x20. Der er fint plads ulve i Danmark og naturen har rigtig godt af at der er stor rovdyr. Rovdyr er en vigtig del af naturen. Derudover har de været her længere end fra 2012
okt 2013
jan 2007
Den slags er til at kontrollere på en skydebane hvor der er faste rammer og nærmest intet uforudset kan ske.
Nick -hvem snakker udrydde? For mit vedkommende handler det ikke om at udrydde men om at oplyse... og om at give folk chancen for at tage de forholdsregler der vurderes nødvendige... Og når jeg læser tråden, så er det faktisk meget få der snakker om at man ligefrem skal udrydde dem.
jan 2007
Jeg betvivler ikke et sekund at der rent fysisk er plads til ulve i Danmark -de skal nok finde ud af at tage sig den plads de har behov for... men de skal jo altså dele pladsen med nogen, hvis de skal være der. Og det kan give gnidninger som man da langt hellere skulle overveje nu og finde en løsning på, fremfor at vente til problemerne opstår og folk selv finder på løsninger (eller problemerne ER jo opstået, omend endnu primært for et lille antal fåreavlere)
okt 2013
okt 2013
okt 2013
jan 2007
Og det er da fint at ulve der er aggressive overfor mennesker må nedskydes... men der skal jo altså stadig træffes lidt sikkerhedsforanstaltinger for vores husdyr.
eg er ikke så bange for at blive spist af en ulv når jeg lufter hund i skoven -men jeg bekymrer mig da på mine dyrs vejne, og jeg så gerne at der blev oplyst meget mere.
F.eks. om ting som hvor ulvene er, efterhånden som de spottes, om der er tale om en enlig strejfer eller en flok 8sidstnævnte har vi jo så ikke haft så pokkers mange af endnu ;)) og simple ting som hvordan der hegnes "ulvesikkert" osv
okt 2013
okt 2013
jun 2013
Men jeg er stadig bange for at en skydegal jæger kunne finde på at skyde min husky.. Men det har jo intet med ulven at gøre..
jul 2011
okt 2013
okt 2013
Her kommer Stephan Märtensson på jagt, hvor han med sine hunde assisterer lokale jægere i et lag på cirka 2.800 hektar.
Den øgede bestand af de store rovdyr i området har på blot ét år – fra 2011 til 2012 – betydet, at kvoten af elg er sat ned med 40 procent. I 2011 fik dette lag tildelt en elgkvote på tre voksne dyr og to kalve. I denne sæson må de kun nedlægge to voksne og én kalv."
Fra en dansk jagthjemmeside. Her viser de tydeligt hvordan jægere er modstandere af rovdyr i naturen da det kan besværlig gøre deres jagt i nogle områder. Dette bliver nu næppe et problem i Danmark pga vores alt for store bestand af vildt, rådyr osv.
dec 2008
okt 2013
Om nedgangen i ulvedræbte får i Schweiz i takt med at oplysning omkring emnet er mere tilgænglig http://www.fr.ch/ww/de/pub/functions/alle_news_print.cfm?fuseaction_pre=Detail&NewsID=45448.
Hvis der er andet vil jeg gerne finde det til dig. Hvis du kan finde nogle fakts der modsiger det jeg har skrevet bygget på biologiske undersøgelser og ikke "blodige" artikler fra jagt/landbrugs hjemmesider eller sladderblade artikler osv så vil jeg meget gerne læse det. Vi skal have en debat herhjemme som bygger på fakta og ikke skrøner og historier fra hverken fanatiske modstandere af ulve eller urealistiske fortalere. Naturstyrelsen har læst og gennemgået de biologiske undersøgelser der er lavet for at undersøge om ulve kan leve i Danmark. De har været i udlandet for at undersøge forhold der. Jeg kan godt forstå nogle mennesker er forviret og nervøse når man tænker på de vilde påstande og udmeldinger nogle kommer med. Men kan så undre sig over hvad folk for ud af at sprede unødvendig frygt. For 95 % af befolkningen så kommer det ikke til at betyde noget om der er ulve i Danmark. For fx fårarvlere betyder det selvfølgelig at der er nye ting at forholde sig til. Jeg kan kun opfordre jer der ønsker mere viden til at ringe til den så kaldte ulve hotline for at få svar på jeres spørgsmål 72 54 21 40 http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/Artsleksikon/Dyr/Pattedyr/Rovdyr/Ulv/. Der er der lavet dette hæfte med information om ulv i Danmark (link fjernet) I tyskland består 0,4 pct af ulvens føde af husdyr og kun en hund er blevet dræbt på 15 år af ulve. Vi kan sagtens leve med ulve i Danmark hvis vi bare tage det stille og rolig og ikke pisker en stemning op. Undersøg lidt om emnet og så tage de forholds regler der er nødvendige så går det nok
okt 2013
jul 2011
dec 2008
jul 2011
jan 2007
Det er da meget muligt at det er EN af grundene i hvert fald for NOGLE af jægerne, men det er IKKE bevis for at jægerne generelt kun er ude på at jagten ikke bliver forstyrret
jan 2007
Det er der da ikke meget nyt i... og der findes altså så rigeligt beviser for at ulve HAR nedlagt elge, og kan de det, så kan de da naturligvis osse nedlægge de husdyr vi har herhjemme, som trods alt sjældent når op på DEN størrelse
jul 2011
jan 2007
Men et er vel egentligt lidt ligegyldigt for vi har jo ikke elge herhjemme (og at ulve ligefrem "lever af elg" synes jeg er lige så malplaceret som "hunde er deres livret"
En ulv lever vel for dælen af det den kan få fat i i det område den holder til -og her i landet er det nu engang ikke elge, men diverse vildt vi nu har herhjemme + de husdyr der evt måtte være uheldige at blive et nemt bytte
-og for husdyrenes vedkommende, kan selv større husdyr jo godt være nemt bytte, fordi de jo er indhegnede og derfor ikke sådan lige kan flygte
dec 2008
okt 2013
jul 2011
okt 2013
http://www.askovmalt-jagt.dk/bladet/2012/vildsvin_hunde.html
jul 2011
jun 2013
Der dør også flere hunde i trafikken, når de render rundt på vejene, end der gør når man går tur med dem i skovene.... sjovt nok....
jul 2011
jun 2013
jul 2011
jun 2013
Og det er der intet nyt i. Det samme må man i Norge, Tyskland osv osv. Kun i Danmark at jagt om natten åbenbart er så farligt at det er forbudt.
jul 2011
jun 2013
jun 2013
Det er tilladt at jage andet småvildt døgnet rundt.
Det er vigtigt at bemærke at jagttiderne veskler i de forskellige len.
for info, gå på http://jagareforbundet.se/
I Tyskland er alt frit, døgnet rundt, og ganske uden problemer. Ligesom natjagt i Sverige heller ikke giver anledning til problemer.
jul 2011
nov 2009
Følger: 9 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 152
Kalve kan de sagtens ta' og elge der er syge, er også nemme ofre..
og alt under elg størrelse kan de dræbe uden de behøver fejle noget...
Tja, jeg håber og tror ikke på at ulven bliver til noget større i DK...
Jeg skal i hvert fald nok gøre mit til at forhindre det..
okt 2013
jul 2011
okt 2013
jul 2011
okt 2013
Du er også ret komisk
jul 2011
okt 2013
jul 2011
okt 2013
Her er et eksempel på et møde mellem en løs jagthund og en ulv i forbindelse med elgjagt hvor hunde løber løs inde i skoven langt fra ejeren. I denne video er det hunden der opsøger ulven. Nogen gange er det hunden der jager ulven afsted, andre gange er det ulven der jager hunden på flugt som her og nogen gange blive hunden dræbt. Meget normalt når hunde møder vilde dyr. I de sidste tre år i Sverige er jæger skyld i at 27, 41 og 21 hunde er blevet angrebet af ulve. Dette er dog ingen ting i forhold til hvor mange der bliver angrebet/dræbt af vildsvin og hvor mange jægerene selv skyder ved uheld. Her er et link fra et svensk forsikringsselskab omhandlende jagthunde : http://www.agria.se/agria/artikel/vad-sager-statistiken-om-skador-vid-jakt
I Tyskland kender man kun til et ulveangreb på en jagthund som selv opsøgte hunden.
okt 2013
dec 2008
nov 2013
Følger: 9 Hunde: 3 Emner: 3 Svar: 74
Ulvene er selv gået til danmark. de har boet her før, NOGET drev dem væk. Jeg byder dem velkommen tilbage, her 100 år efter (år 1813) den sidste blev myrdet..
feb 2007
feb 2010
Ved du hvad myrdet betyder?
okt 2013
nov 2013
okt 2013
Dette er helt sikkert skrøner. Disse ulve vil blive skudt i Norge. Ligesom de vil blive i Danmark. I den forvaltningsplan fremgår det at hvis der er ulve der mister skyhed for mennesker vil de blive reguleret.
feb 2010
Men alligevel bruger du ordet helt forkert?
feb 2010
Jeg skal spørge om en uge når jeg er i Norge igen.
nov 2013
feb 2010
Rovmord............ jeg må simpelthen ryste på hovedet af din ekstreme uvidenhed.
feb 2010
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=myrdet&search=S%C3%B8g
feb 2010
nov 2013
Jeg bryder mig ikke på måden der efterhånden bliver jaget på. med klapjagt og at man dræber -bare for at dræbe. At skyde eet dyr til eget behov, er noget helt andet..
jun 2013
Man har alle dage gået på klapjagter, og haretramp osv osv. Det forholder sig lige omvendt: Efterhånden gør man det IKKE mere.
nov 2013
jun 2013
Kan gerne være den ene jagt du har deltaget på, var en træls oplevelse. Dertil kan jeg kun sige at hvis du kun har den ene jagt at basere det på, så er det lidt et tyndt grundlag, men ikke desto mindre ærgeligt at det er dén oplevelse du sidder tilbage med.
Jeg har også deltaget i drivjagter rundt omkring, som jeg ikke ønsker at deltage i én gang mere. Men det betyder dælme ikke at alle drivjagter er ligesådan.
En ordentlig orkestreret drivjagt, er i dén grad en fornøjelse. Og et skønt syn af hundearbejde, drev-arbejde, skydning, og høflighed og respekt i alle afskygninger.
Og så giver det kød på bordet, og/eller ved vildthandleren hvis der er overskud.
Jeg skal gerne erkende at jeg foretrækker en gammeldags "bondejagt". 2-3 naboer der går en tur, og måske skyder noget.
Jeg foretrækker også en pürsch med riflen.
Men en god drivjagt, med ordentlige folk, ér der altså noget særligt over, og jeg finder det ærgeligt at man på dén måde giver et forkert billede af hvad det generelle billede er, fordi man har været afsted én gang, hvis du forstår.
feb 2010
Ja, jeg er ikke jæger, har 1 skudræd hund, og en kone der synes det er synd for dyrene der bliver skudt.
Vildt kød smager godt.
jun 2013
okt 2013
Hun mener vel bare hun ikke kan se noget spændende i jagt der handler om at dræbe mere end det handler om at anskaffe sig noget godt kød.
okt 2013
Ulven er ikke en pusse nusse dyr men et vildt dyr der skal behandles med respekt. Men drop nu de hysteriske indlæg og kom med noget som er dokumenteret gennem undersøgelser.
okt 2013
Hvis du undersøger lidt om eksperten Valerius Geist så vil du vide at han aldrig her været ulve ekspert, derimod har han arbejdet med hjorte på den amerikanske slette. Selv siger at han ikke blev citeret korrekt i linket. INGEN andre biologer er enig med ham.
http://nyheder.dk.msn.com/skoledreng-bidt-ihjel-af-ulve
Dette viste sig at være vilde hunde. http://naturguide.dk/10-arigt-barn-draebt-af-vilde-hunde-i-sibirien/
Dine svenske jagt links .... ja hvad skall man sige. Jagt hunde bliver nogen gange dræbt i Sverige. I de sidste tre år er der angrebet henholdvis 27, 41 og 21 hunde.
(link fjernet)
Løs lille hund møder ulv ..... Ja det kan gå galt.
Men det er jo ikke dokumenteret sager der er undersøgt det her. Du linker til artikler fra sladerblade og jagthjemmesider. Jeg gider ikke høre flere jagt skrøner kom nogle fakts istedet. Har du læst den forvaltningsplan der er? Den er skam ganske fornuftig.
"Og mest af alt så synes jeg bare, at arbejdet med at forvalte ulven i Danmark bør varetages af de folk som ved noget om den slags og med et halvt øre til hvad der indberettes rundt omkring af de folk som skal lære at leve med den, fremfor dem som ulven er et nærmest mytisk, heroisk uskyldigt dyr." Den er lavet af folk der ved noget om den slags. Hvad får dig til at tro andet?
okt 2013
Helt enig.
nov 2013
dec 2008
Det jeg fandt var ganske få tilfælde af ulve angreb i Europa de sidste 100 år. Et enkelt tilfælde i Spanien hvor en blev overfaldet i bjergene og en som blev overfaldet af sin egen halv tamme ulv.Meget mere er der ikke at finde. Der er ganske rigtig tilfælde i lande som vi ikke kan sammenligne os med,men hvis de her tilfælde får os til at frygte ulve,skal vi frygte alt.
okt 2013
Jeg kan komme dig i forløbet. Du tænker sikkert på "the fear of wolves a review of wolf attacks on humans" Det er en god undersøgelse som den norske stat satte i gang.
okt 2013
Ulves dårlige ry kommer af 3 ting:
1- Rabbis. De angreb der har været på mennesker er hovedsagligt ulve smittet med Rabbis. "I gamle dage" kunne en ulv der var rabis smittet løbe ind i en landsby og bide 5 - 10 som så senere døde af sygedommen. Ligeså som ræve og hunde gjorde.
2 - Førhen havde man nedlagt mange skovområder til landbrug i europa og brugte børn som hyrder. Så det eneste der stod mellem ulve og bytte var de børn der skulle beskytte dem.
3- Interessekonflikter med mennesker, fx jægere og Fårarvlere. Der er stadig jægere der kæmper med næb og klør for at rovdyr ikke skal blive en fast del af naturen. Det samme med fx fårarvlere og andre der lever af at arvle dyr. I Danmark vil dette problem dog forsvinde med tiden. Får arvlere for støtte til indhegning og erstatning for dræbte dyr. Dette tal vil være meget lavt.
Som skrevet ovenover så er ulven ikke et lille pussenusse dyr men det er ikke nogen grund til denne hysteriske debat vi har fået i Danmark og som nogen bevidst ønsker. For 99% af befolkningen vil ulve i Danmark ikke have nogen betydning.
okt 2013
Det var dig selv der startet med det. Jeg går ind for en åben debat hvor facts og ikke historie og skrøner styre.
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 266
Jeg tror, der skal en del større bestand af ulve (og et større DK) til, før vi hører om sådan nogle sager. Kan godt være vi får et par strejfere hist og pist, men en egentlig grund til ulveangreb har DK slet ikke ressourcer til. Der er nok ikke så meget plads til afkom og fast territorie, at ulvene ligefrem skulle gå hen og blive "aggressive" over for dyr og mennesker.
Lad dem nu bare gå rundt og finde ud af at DK ikke er et land for dem og hold Tulle og Bertha i sikkerhed, hvis det er dem, du er bekymret for
Tak for hjælpen med Aveo'en iøvrigt
feb 2010
Kender ikke lige de navne du hentyder til.
Go weekend..
Ulve? Ikke for sarte sjæle, så er det sagt!