Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ulve? Ikke for sarte sjæle, så er det sagt!
  • #1   9. dec 2013 Det bliver ikke sådan. Men folk ved ikke hvad ulves livret er, det er hunde! Og de tager dem hvis de kan få lov, og det tager sekunder for dem at slå en hund ihjel.

• #2   9. dec 2013 Tvivler jeg super meget på, i hvert fald ikke med det samme.

• #3   9. dec 2013 Det er jo den risiko man løber når man slipper sin hund ud på større afstande i et område med store rovdyr -dermed ikke sagt det bliver mindre trist af den grund, men det ER noget man nok bør overveje hvis man har en hund der bruges til jagttyper hvor de skal arbejde på afstand af fører (eller hvis man skulle være e af dem der bare synes det er helt fint at slippe sit kræ og lade den løbe til den kommer retur smiley )

herhjemme tror jeg nu faktisk at faren er større for de hunde der bor på (uindhegnede) landejendomme hvor de løber frit omkring -ulven ved jo ikke at de er på egen grund og skal have lov at gå i fred.
    Her kommer hundenen ikke ud på egen pote, sådan som de ellers altid har været, når vi besøger de gamle som netop bor på sådan en ejndom med ulv i området.

• #4   9. dec 2013 Natascha -sikke da noget sludder. Ulve er rovdyr og nedlægger det vildt de kan få... og kommer en "trussel" forbi, ja så ryger den osse... det handler dælme da ikke om at hunde står øverst på deres ønskeliste smiley

Men jeg synes stadig det er noget mærkeligt noget at sidde her og smide om sig med "fakta" om ulvens fremtid, uden at ville uddybe andet end "det har jeg fra underverdenen" -og altså ikke engang vil fortælle om det mon er fordi man forventer at nogen nedskyder de ulve der er her eller hvad man nu regner med der vil ske

• #5   9. dec 2013 Hold hunden i snor som man skal, så sker der ingenting. Ulve opsøger ikke mennesker.

• #6   9. dec 2013 Michelle at du siger det er sludder, vidner bare om at du ikke ved nok om emnet smiley

• #7   9. dec 2013 Malene -nu SKAl man jo altså ikke holde hunden i snor (hvis den er unde rkontrol). Og det bliver godt nok svært at gå på jagt fremover, hvis man selv skal hoppe med i søen når labben henter ænder, selv skal med ind gennem brombærkrattet når cockeren rejser fugle osv fordi vovse skal være i snor.
    Yderligere er det jo altså både lovligt og helt almindeligt for en del hunde på landet, at deres grund ikke er indhegnet, hvis de har lært t blive hjemme. Og ulven er altså ret ligeglad med om det er min grund eller naboens mark den går på, så vil den krydse henover min grund så gør den da det -til fare for min hund, hvis den fortsat får lov at gå ude.

• #8   9. dec 2013 Nej Natascha det vidner måske om et lidt mere realistisk billede af en ulvs evne til at tænke og planlægge... at den skulle gå rundt og drømme om en lille hundesnack synes jeg godt nok er langt ude... de hunde er dræbes af ulve (når man æser fra Norge og Sverige bl.a. ) er jo typisk hunde på jagt eller i lignende situationer hvor de bevæger sig ind i ulvens område... ja eg kan osse mindes enkelte historier med hunde snuppet fra "haven" -men så snakker vi igen hunde der går ude i et område hvor ulven krydser over/lever ikke om at ulven ligefrem OPSØGER hundene med det formål at æde dem.

• #9   9. dec 2013 Har jeg skrevet nogle steder at ulvene opsøger hundene? Nej det har jeg sgu ikke.

Men jeg ved at render de over dem, så tager de dem og æder dem. Nu har jeg altså selv snakket med flere svenske jægere, og jeg lukker sgu ikke bare lort ud. Jeg udtaler mig når jeg VED noget om emnet, og dette ved jeg noget om.

At du så vælger at opdigte ting jeg ikke skriver, er dit problem, ikke mit smiley

• #10   9. dec 2013 Det er jo set før, at ulve har taget jagthunde i Norge. Selvfølgelig er det tragisk, men en risiko når hunden løber hvor der er ulve.

• #11   9. dec 2013 Jeg tvivler nu på det bliver sådan i DK nogensinde o.O

• #12   9. dec 2013 Først.. Har set langt værre billeder end det i artiklen..

Næste.. Ja det kan måske ende sådan i DK.. Men jeg tvivler sgu.. Ren logik ville da være at bor man i et område med ulve, så lufter man kun hunden i snor..

Som andre siger, ja det er da trist.. Men det er altså den risiko der er når man bor i et område med ulve..

• #13   9. dec 2013 Tror ikke at vi får ulve permanent i Danmark. Vores land er simpelthen ikke stort nok til at rumme disse dyr og er der ikke føde nok, vil de dræbe og æde vores produktionsdyr.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.225
    #14   9. dec 2013 Selvfølgelig spiser et rovdyr andre dyr den møder. Sådan er naturen nu engang ubehagelig. Det kan vil ikke komme som en overraskelse.

Når vi er på afstand af naturen,mener de fleste folk at der skal være plads til løver, tigre osv. Når det så kommer et par ulve er det noget frygtelig noget og dem kan vi ikke have. Hvis man tænkte sådan i alle lande,vil vi hurtig få udryddet alle dyr der kan være til fare for mennesket.

• #15   9. dec 2013 Danmark er jo så lille at ulve på vandring kommer relativt tæt på mange menneskers ejendom. Dem vi lige nu hører om kommer fra tyskland/Polen og er helt oppe i NordJylland. De kommer helt sikkert ikke inde i byer som er livlige, men en by som jeg bor i er der ingen butikker eller mennesker på gaderne, andet end når nogen kommer forbi i deres biler.

• #16   9. dec 2013 Jeg synes at det er fedt hvis ulven er 100% tilbage i DK.. Det er et smukt dyr og synes at det er forfærdeligt at de engang blev udryddet her i landet..

• #17   9. dec 2013 Natascha -næh tænk, jeg kender faktisk osse jægere. En del af dem faktis, og herunder osse jægere der tager på jagter i Norge og Sverige.
    Du skriver hunde er ulves yndlingsret... det reagerer jeg på, for dte mener jeg er noget sludder.

At de snupper en hund de render på, er der jo ikke meget mærkeligt i. Det er et rovdyr, hvis de støder på trusler har de to muligheder: flygte eller angribe. Og ved hund vs ulv er et angreb jo ikke så risikofyldt for ulven. Renderde på et fødeemne, jamen så nedlægger de det, det er der da heller intet underligt i.

At truslen eller fødeemnet så tilhører et menneske, jamen det er ulven da jævnt ligeglad med -jeg synes det er noget mærkeligt noget at tillægge ulven motiver den næppe har (jvf hunde som yndlingsmad)... hvis den gik specifik efter hunde, kunne jeg forstå det, men det gør den jo ikke. Den nedlægger det bytte og/eller de trusler den møder, hverken mere eller mindre end ethvert andet rovdyr ville gør

• #18   9. dec 2013 Allan -jeg or så i sydvestjylland, og vi har altså en (indtil for nyligt to). Der er osse set ulve mange andre steder i (det sydlige) jylland, så nej, debefinder sig ikke i nordjylland hele banden smiley

• #19   9. dec 2013 Michelle super duper smiley

Allan jeg giver dig ret i at de kommer tæt på mennesker, men jeg er uenig i at det er ulve på vandring vi har i Danmark. Men jeg er nu ikke så bange for dem, vi har heldigvis ikke store ulvekobler. Og en enlig ulv vs en stor hund som nu min egen, der er jeg ikke bange for min hunds helbred smiley

• #21   9. dec 2013 Næ næ, siger jeg heller ikke, men de vandret til NordJylland, så har de været forbi de fleste jyders ejendomme, 1 km fra nogens og 50 km fra andres bopæl, og 50 km er mindre end en dagsmarch for sådan en.

• #22   9. dec 2013 BATDOG min mening om folk der mener det er fedt med ulve i Danmark, er meget enkel. De ved sgu ikke hvad de taler om!

Jeg ville også hegne ind hvis det var mig, jeg ville gøre alt for at holde dem væk, og/eller fjerne dem...

• #23   9. dec 2013 Allan ja de kan vandre ca 80 km på en dag, men som sagt er jeg nu ikke så bange for dem vi har i Danmark. smiley

• #24   9. dec 2013 Ja og ulven tager da også får, høns og alt andet den kan komme til.
    Den går da ikke udelukkende efter et bestemt dyr.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #25   9. dec 2013 Det jeg finder kritisabelt, ér at en evt. forvaltningsplan (som iøvrigt burde være blevet startet på for længe siden) i dén grad bliver fastsat af folk der aldrig kommer til at blive berørt af den.

Lad dem der kommer til at stå med arbejdet, sætte rammerne.
    Det har fungeret upåklageligt for forvaltningen af de jagtbare vildtarter, igennem enstemmigt vedtagede forslag i vildtforvaltningsrådet. Kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne fungere hvad angår ulvene også.

• #26   9. dec 2013 Allan -de har jo valgt at slå sig ned flere steder i landet. Jeg lavede en tråd for ikek så længe siden, hvor en postede lydoptagelser af et kuld ulvehvalpe fra her i landet. Den vi har gående herude, har ifølge vildtkonsulenten været her nogen tid, og umiddelbart ser det ud til at den har valgt at slå sig ned her (og altså ikke bare vandre videre)

• #27   9. dec 2013 Ulve spiser det de lærer at spise af deres mor, og de ulve der kommer her til landet fra tyskland af, de spise hjorte i tyskland, så der er ingen grund til at blive bekymret, ulvene vil så vidt det er muligt spise det de er vant til.

• #28   9. dec 2013 Ulven er her fordi der er plads til den i naturen. Det hverken kan eller skal vi lave om på..
    Vi kan skyde ulve herfra og de næste hundrede år - vi ved aldrig hvornår den næste alligevel kommer forbi og så har vi ulve igen..
    Naturen er sådan indrettet at er der plads til den, så er den der. Vi ved nogen Lunde hvad vi har nu.. Vi ved ikke hvad vi laver plads til hvis vi rydder ud i det..

Så må vi og samfundet løse de udfordringer det bringer med sig..

• #29   9. dec 2013 Interessant klip fra TV-Syd

http://www.tvsyd.dk/arkiv/2013/12/04?video_id=61540&autoplay=1

• #30   9. dec 2013 Jo Michelle, i skove SKAL man faktisk have snor på sin hund. Der er snorpåbud i alt andet end hundeskove. Fuld kontrol er ikke nok. Det ses tydeligt på skovens skiltningen.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#31   9. dec 2013 At mene at folk der ikke mener det samme som en selv,ikke er klar over hvad de snakker om er for let. Er sikker på at der er mange som jeg,der både kan se det gode og dårlige i at ulven er i landet. Selvfølgelig kan det også ske her at en hund kommer galt afsted.

Løs hund møder ulv og så er det sket. Ulven er nok ligeglad med om den er i Norge eller Dk. Den vil reagere på samme måde

• #32   9. dec 2013 Hvad Malene sagde smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#33   9. dec 2013 Der er IKKE snorepåbud, alle andre steder end i hundeskovene.

Der KAN være det, ihht. lokale forordninger, og naturligvis også i statsskovene, samt private skove med offentlig adgang.
    Men det er IKKE den altoverskyggende hovedregel at der er snorepåbud.

Desuden gælder et evt. påbud om at føre ens hund i bånd ikke for hunde der udfører et stykke arbejde, f.eks. ifm. jagt, eller eftersøgningsarbejde.

• #34   9. dec 2013 Malene -jeg har aldrig påstået at du må have hunden løs i skoven. DU skrev ikke dit indlæg kun drejede sig om skove.
    Men efytersom ulvene ikke kun befinder sig i skovene men ose på marker, heder mm så er problemet såmænd ikke afhjulpet af at folk holder hunden i snor i skoven (selvom de self bør gøre det uanset)

Jeg tror helt ærligt ikke ulvene udgør den store trussel for almindelige skovgæster på tur med hunden. Vi larmer sgu så meget så de sikkert er længe væk inden vi og vovse er kommet i nærheden.
    Der hvor jeg kan blive bekymret, er som før nævnt, uindhegnede landejendomme hvor hundene render rundt løse udenfor. Det har mine gjort i alle de år jeg har haft dem, når de har været med hos hesten, men det gør de altså ikke længere, uden at være i følgeskab med mig, nu hvor vi ved at en ulv render rundt nærmest lige op af husdøren.

Og så er der problematikken for jægere med hunde der bruges på afstand -for de ER jo løse og nogengage på ganske store afstande af jægeren -og det kunne altså godt give et uheldigt møde i ny og næ.

Nu har vi (endnu da) ikke så voldsomt mange ulve, så jeg tvivler på det ligefrem bliver dagligdag at hunden slås ihjel af ulve, men bor man i områder hvor de er, skal man da overveje nogen forholdsregler

• #38   10. dec 2013 Søren N jeg er villig til at sige jeg tager fejl, hvis jeg gør det. Meeen det mener jeg ikke at jeg gør her smiley

• #39   10. dec 2013 Bettina W fy for satan smiley

• #41   10. dec 2013 Synes Sørens indlæg nr.35 er rigtig godt og jeg er meget enig i det han skriver. Jeg har selv været på mange vandreture med hund i områder i Sverige hvor der er mange ulve. Men har nu altså aldrig mødt en ulv og har da haft mine hunde med hjem til DK igen. Der oppe ved man godt at der er en vis 'erhvervsrisiko' for hunden når man går på jagt med stillende hund. De mister flere hunde til alt muligt andet end ulve -fx falder de sommetider ud over klippeskrænter, bliver sparket eller stanget ihjel af elgen eller bliver slet og ret væk. Det er bare farligt for hundene at gå på jagt på den måde. Det sker at ulve tager hunde, der er på deres egen gårdsplads eller som løber løse på gåturen eller sådan noget. Men det er yderst sjældent og det sker ikke hvis man har hegn om grunden eller holder hunden i snor.

• #42   10. dec 2013 Jeg tænker bare: der er flere episoder af uheldige hundeejere der får deres hund skambidt og dræbt af dårligt indhegnede, løse, aggressive hunde her i dk og rundt i Europa, end der er ulve der nakker hunde... Det er nogle eksempler af den "domesticeredes ulv" jeg vil være væsentlig mere bange for i mit nabolag end en enkelt vild ulv...

Hvis jeg skulle vælge ulven eller den store køter i opgangen overfor der uprovokeret har haft 2 hunde i gabet og jagtet 3 andre her i min boligforening så vælger jeg hellere ulve smiley

Ikke sagt at man skal være hysterisk over hver fremmed hund man ser, men synes bare folks syn på ulve sagen er lidt overdrevet i forhold til virkeligheden.

• #43   10. dec 2013 Jagt hundene skal jo gå frit på drev ellers er der ikke så meget ved at have dem med !
    Under et drev gør hundene ikke noget ved dyrene, de hjælper bare med at drive dyret op, så det kan blive skudt af jægeren som forhåbentlig er så kompetent at de kan ramme i første forsøg så dyret får en hurtig og smertefri død.

Jeg kan så lige nævne at der allerede er blevet aflyst en drevprøve i DGK, da der var set ulv i området og derved var der ingen der ville slippe deres hund.

- flere hunde bliver dræbt hvert år på drevjagt i Sverige, og hvis der kommer ulv i DK kommer det også til at ske med danske hunde.

og mht. til at have hunden til at gå frit - så går alle vores hunde frit hele tiden (de kommer selvfølgelig med ind) på et ret stort areal, så vores hunde vil helt sikkert opleve dårligere levevilkår end de er vant til hvis Ulven kommer...

Men bare vent til det første barn er spist, men pyt det sker jo i forvejen rundt i verden, så lad det da også ske i dk.

http://jyllands-posten.dk/opinion/breve/ECE5291388/ulve-draeber-mennesker/

Indien er for resten et god eksempel - her er ulvene blevet vant til msk og derfor er de ikke så sky længere og så stiger menneskets dødstal.

• #45   10. dec 2013 Lad os endelig ødelægge biodiversiteten i DK, for det skulle da nødig gå ud over vores så kæledække hunde, som skal have lov til, at gå over det hele, og ikke være hegnet forsvarligt inde smiley

Typisk danskere - hvis noget er nyt, er det helt sikkert også skide farligt....

Men sjovt, hvis ulven er så farlig som nogle påstår, så kan man ikke andet end at undre sig over, at andre lande lever fint med den - de burde da kigge på danskerne og skynde sig, at udrydde den dræbermaskine!

• #46   10. dec 2013 Allergisk åh ja Mikkels livret er katte, min far har set dem direkte jagte katte. Virkelig kun gå efter dem. nam nam siger Mikkel smiley

• #47   10. dec 2013 Jeg er nok bare en bekymret forælder,som fordi vi bor på landet, 750 meter fra nærmeste nabo og mark og skov samt alle de dyr der nu er der, tror at ulven vil gøre min dreng fortræd. Jeg ved godt at chancen for at det sker er i promiller, men jeg ved også at ulven bider hårdere end en Rottweiler, bare i et snap, det er killing machine number one, fakta.
    Calla:
    Husk lige Norge og Sverige er meget større end DK, Norge knap 3.000 km lang, der er masser af områder hvor de kan være i fred for mennesker, det er der ikke i DK.

PS! En ulv har engang bestået politihundeprøven i DK, dog kunne den ikke give hals.

• #48   10. dec 2013 Ja, vi har så en i "baghaven" nu. Mine hunde bliver nu KUN luftet med line. Jeg har det ikke godt med det pga hestene men specielt mine hunde, der nu ikke kan være fri mere som normalt på ejendommen.

• #49   10. dec 2013 PSPS!
    Den bestod vel egentlig ikke prøven, men tog den dog.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#50   10. dec 2013 nah... Typisk dansk er det, at gå så ukritisk til tingene som det gøres angående ulve. Typisk dansk er det, ikke at lytte til dem der kommer til at stå med arbejdet og problemerne der opstår. Typisk dansk er det først at tage sig af problemer og finde løsninger til dem, når skaden ér sket.

Istedet for at se hvad der sker, bl.a. syd for den danske grænse, og finde en løsning til de problemer de har dernede, så "vi" med sindsro kunne sige: Ja. Der kommer givetvis til at opstå et par problemer her og dér, og når det sker, så gør vi sådan, og så må man sådan....

Som det er nu, så må man ikke noget som helst, der er ingen hjælp at hente, ejheller erstatning for vildtskade som der er for vore andre vildtarter og de skader de kan afstedkomme.
    De løsningsforslag der ér kommet frem, som bl.a. at man da "bare kan hegne hele pisset ind" er urealistisk, og iøvrigt slet ikke et løsningsforslag der vil gavne naturen.

Dét er typisk dansk!

• #52   10. dec 2013 Søren N nok til at jeg kan lære andre lidt om det smiley

• #53   10. dec 2013 Jeg synes bare alle under 40 skal klappe kaje, de kan qua deres alder ingenting vide!
    IKF

• #54   10. dec 2013 Allan:
    Ja Norge og Sverige er større, men Danmark kommer heller aldrig til at rumme lige så mange ulve som dem, der er lavet beregninger på hvor mange ulvekobler der er plads til i DK og hvor i DK, der er nok store arealer til, at de kan være der... - så den del er der faktisk helt styr på.

• #55   10. dec 2013 Så nogen ulve i Kristiandssand i en dyrepark til en julefrokost, det var imponerende da hun kaldte på dem og man kunne se deres øjne langt væk, i mørke, men de var godt nok ikke ret store de ulve, så var jeg noget mere begejstret for jærven, sjovt men farligt dyr.

• #56   10. dec 2013 Jamen så holder jeg da bare kæft Allan smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#57   10. dec 2013 Den del er der ikke et hak styr på @Calla

ALene dét at man tilsyneladende mener der er plads til stort set samme antal ulve i danmark, som man kun med meget besvær har plads til Tyskland, såvel som man åbenbart mener vi har plads til akkurat samme populationsstørrelse som norge og sverige......... øhmm... dingdingding. Er der en klokke der ringer? smiley

• #58   10. dec 2013 footrot:

Jo det er der.
    Af hvad jeg kan huske, da vi havde om det, så er det 6-8 ulvekobler + lidt løse strejfer, og størstedelen af dem vil være ude vest på..

• #59   10. dec 2013 Calla -og så er det jo super at være dig der sidder østpå og kan sige at vi herude vestpå har fin plads til dem smiley

I det hele taget er et nemt at være dem der sidder og bestemmer hvad og hvor meget vi har plads til herhjemme, fordi de meget ofte ikke er dem der berøres af det...

Som skrevet mange gange er jeg slet ikke ude på at vi skal gå helt skyde-amok og bare udrydde alle rovdyr just in case, men er du gal jeg ville være ked af at have ulvekobler rendende rundt her... en enlig ulv er hvad det er, men hele kobler ville jeg sgu være ked af...
    Hvis så de rent faktisk holdte sig til skov og hede, nå ja, så må man jo leve med det, men det gør de jo ikke. Srlv med de meget meget øde arealer vi har her er der ikke plads nok til at ulvene ikke vil søge andre steder he for at jage = vi kommer til at have dem rendende lige til husdøren...

Og nå ja, kan vi så få erstattet det de tager er det jo fint... eller hvad? For snupper de hesten til 50.000 er der jo ikke meget ved at få den erstattet med slagteprisen.

For slet ikke at snakke om det arbejde og de følelser der osse er lagt i vores dyr...

Nej, en enlig ulv kan man da nok have med at gøre, men begynder de at komme i flok, synes jeg altså ikke det er så sjovt længere

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#60   10. dec 2013 prøv med 10+ ulvekobler, @calla... + strejfere. = op til 100 ulve.

I Tyskland har de reelle problemer med omkring 15 ulvekobler.
    Og i Sverige har de omkring 150, og mener at et absolut maksimum de vil have, er 210.

• #61   10. dec 2013 Hvad med Norge?

• #62   10. dec 2013 Michelle:
    Haha, hvis ikke jeg synes vestjylland er for langt væk fra "alting" havde jeg intet imod at bo derude, heller ikke med ulve, jeg synes det er interessant at de er tilbage i den danske natur, og fascinerende dyr, så jeg vil intet have imod at de befandt sig tæt på min baghave.

Footrot:
    Tror du skal have styr på tingene. Som jeg skriver, så er der udregnet hvor mange ulvekobler + strejfere der er plads til i DK, og det er ikke kun i forhold til pladsen men også til fødeemne. Bliver bestandene større end det, må de holdes nede.. Men der er plads til de nogle kobler + strejfere.

• #63   10. dec 2013 Mon ikke nok at gårdejere og jægere snart skal få udryddet dem smiley

• #64   10. dec 2013 Calla -super, så lægger du vel gerne dyr til en lille snack engang imellem... Eller måske dus kifter mening hvis det er dine dyr der er blevet jaget med af sådan en fætter.

• #65   10. dec 2013 Michelle:
    Jeg vil være mere bange for at postbuddet kommer til at kører mine dyr ned, end at en ulv dræber dem - sandsynligheden for at en ulv snupper mine dyr, er så lille at den ikke bekymre mig.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#66   10. dec 2013 L.P. Det skal nok hjælpe på det i forvejen dårlige ry jægerne har,at gå og skyde fredede dyr fordi at de er bange for at der bliver et par rådyr og fasaner mindre. Jeg ser hellere en naturlig regulering,i forhold til folk der går og skyder dyr de har fedet op i bestemte områder. Det er det som mange i dag kalder jagt.

• #67   10. dec 2013 Calla -og det havde jeg sikkert osse sagt, indtil ulven indfandt sig på nabomarken og sågar har været forbi hestefolden, og faktisk går helt op til gården, er gået forbi kun ganske få meter fra en jæger mm... så det er altså ikke fordi den holder sig på behørig afstand e.l.

• #68   11. dec 2013 Nu det jo ikke kun pga de mister et par fasaner hist og her ..
    Jægerne kan for min skyld skyde alle de kommer i nærheden af og begrave dem lige så fint i mosen .

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#69   11. dec 2013 @Calle

De tal jeg har givet ER fra undersøgelserne, så jeg har skam helt styr på det.

• #71   11. dec 2013 Jeg er IKKE fan af ulve i DK og håber aldrig de kommer hertil sådan for real. En enlig ulv i ny og næ, ja det er fint med mig, men ellers ikke.
    DK er slet slet slet ikke stort nok til ulve og det vil kun skabe problemer. Både for ulvene, men os for menneskene/husdyrene.

• #72   11. dec 2013 Michelle:
    Uh ja, de er så farlige, fordi de har gået rundt på jorden. tsk

Footrot:

Sjovt, mine tal er også fra undersøgelser fra universitet, fra en af dem der undersøgte den døde ulv man fandt smiley

• #73   11. dec 2013 Calla - det er jo godt for dig du ikke har et problem med ulven.
    Jeg er selv en af dem, der har fulgt med på sidelinjen, når der har været debatteret om ulven. Jeg har syntes det var spændende at følge med i. Det gør jeg til dels stadig, dog er jeg nu meget delt i min egen mening, idet det kommer for tæt på nu, efter den har været ved vores heste.
    Jeg tager i hvertilfælde mine forholdsregler når hundene skal luftes om aftenen

• #75   11. dec 2013 Det er det samme der kommer til at ske her. Dog kan vi her ikke hegne alt ind for hundene, men sørge for at hestene ikke kommer galt afsted, og så må der snor på hundene

• #76   11. dec 2013 Calla -2 af vores heste er kommet ind med huller i næsen. I samme periode ville de ikke d, var paniske når de var ude. Ifølge vildtkonsulenten ligner hestenes skader det man ser når heste forsvarer sig imod/jager rovdyr væk.
    Så ja, jeg er bekymret over at have ulven så tæt på vores dyr. Jeg ved ikke hvad du forestiller dig en ulv gør -går udenom muligt bytte fordi de tilfældigvis er ejet af nogen?

Nu har vi store heste som en enlig ulv næppe kan nedlægge på egen hånd (men skade dem kan den jo altså godt) -men ulve der jager i flok, kan jo altså nedlægge en elg så får vi flere af dem, er vores heste da en smal sag.

• #77   11. dec 2013 BATDOG -undersøg mulighederne i tilfælde af sådan en indhegning bliver nødvendigt. Der er vedtaget en ordning med tilskud til indhegning mod ulve. Om den er trådt i kraft endnu ved jeg ikke, men det er bestemt værd at se nærmere på, hvis det bliver nødvendigt, for sådan en gang hegn er jo ikke helt billig

• #79   11. dec 2013 Jeg synes ulven er et smukt dyr, og synes egentlig den har ret til at være her, dog synes jeg ikke den er livsnødvendig at have her, jeg er godt tilfreds med rævene smiley Som også er et smukt dyr i mine øjne smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#80   11. dec 2013 ellers er der altid de 3 s'er....

• #82   11. dec 2013 Det jeg er mest bange for ved at have ulve i DK er, at der er en skydegal jæger der skyder min hund..

• #83   11. dec 2013 Pssst Lucila der er noget der hedder en hundesnor, og at holde hunden ved sig. Hviskes der stille...

• #84   11. dec 2013 øøøh skyde din hund? hvorfor skulle de dg det?

En husky og en ulv er altså ikke ligefrem identiske, og en jæger skulle dælme gerne kunne se forskel, hvis han da er tæt nok på til at skyde.
    Og med et menneske på slæb, er risikoen for at de forveksles da endnu mindre, så det er da en unødig frygt at gå rundt med

• #86   11. dec 2013 Kathrine -nu kan uheld jo altså godt ske, uden at det skyldes at man forveksler dyrearter smiley

Og hvis vi er ude i den slags, så er det jo hamrende ligegyldigt om vi har ulve i landet eller ej, om vi har husky eller skt berhard, for i så fald skal vi jo alle frygte at vores hunde forveksles med rådyr, ræve og hvad har vi -det er trods alt ikke noget der har været et udbredt problem, så hvorfor skulle det blive det nu?
    Og da slet ikke hvis man rent faktisk selv følges med sin hund når man går tur

• #88   11. dec 2013 Katrine det hedder at et dyr bliver anskudt smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#91   11. dec 2013 Dén opstilling vil betyde at der vil være tale om riffeljagt, og ikke drivjagt med hagl, hvor tingene går en anelse hurtigere. Og i så fald, så ér det ganske utænkeligt.

Selv på en drivjagt med hagl ville det være ganske utænkeligt, fordi man for det første slet ikke skyder lave skud (skud under 45 grader) i retning mod drivere, skyttekæder, veje og lignende.
    EFtersom en drivjagt ikke just er en stille jagtform, ville det kræve en noget vil-dum hundelufter at begive sig afsted igennem skovbunden væk fra stier og veje, under en drivjagt, så at denne overhovedet kommer i nærheden af at være på vej ind i en potentiel fare, er ikke vanvittigt sandsynligt.
    (selvom jeg da har oplevet dette, med en meget sur hundefører der overhovedet ikke kunne forstå hvorfor vi ikke lagde geværerne fra os når hun nu gik dér.... tja. vi knækkede geværerne når vi af hensyn til ikke-jægeres manglende forståelse for hvordan sådan noget rent faktisk fungerer, ikke kunne skyde. Det må være nok!)

• #92   11. dec 2013 Ja nogle gange er ordet bare væk smiley

• #93   11. dec 2013 Kathrine -men efter den logik, skulle min hund jo osse kunne skydes for den "ligner en ræv"... ikke at han rent faktisk ligner så frygtelig meget, men sådan cirka lige så meget som en husky ligner en ulv smiley

Man hører bare ikke så helvede tit at chi'en blev skudt under kaninjagten, eller spidshunden under rævejagten. Måske fordi man altså skal være noget blind eller dum, for at vade (med hunden løs e.l.) direkte ind i en jagt uden selv at opdage det...

Der er jævnligt jagt på markerne omkring hvor mine forældre bor, og ok, en kat er blevet ramt af et hagl, hvad self er særdeles uheldigt. Men hundene er altså aldrig blevet skudt på eller efter...
    er er osse af og til jagt i skoven eller på diverse marker rundt om "min"lille landsby, men her kan man altså se og høre at der er jagt, og så holder man sig self på behørig afstand, (eller som minimum gør man opmærksom på sin tilstedeværelse)

Godt nok findes der dumme jægere, men come on, vi hører altså meget sjældent om at tilfældige forbipasserende og/eller deres hunde er blevet skudt under en jagt, og hvorfor skulle det ændre sig af at vi nu har ulve i landet?

• #94   12. dec 2013 nu tænkte jeg mest på det ifht at der kunne opstå en heksejagt på ulvene, fordi folk ikke vil have dem i nærheden af deres hjem smiley

Jeg tror slet ikke at jægere generelt forveksler hunde med ræve osv, som der bliver foreslået, - men Wolf LIGNER altså en ulv til tider,- folk bliver bange for ham, selvom vi har ham i snor (går den anden vej, samler deres hunde op osv osv) Ja, nogen venter endda med at gå ind i hundeskoven indtil vi er gået ud..
    Han lusker lidt rundt engang imellem, med hovedet nede, halen afslappet nedad, og så KAN han snildt ligne en ulv på afstand..

Så min (måske irationelle, siger min kæreste) frygt, ligger i at HVIS der skulle findes jægere og mennesker derude, som simpelthen er så trætte af at ulven skal være i DK, og dermed ignorerer loven, og alligevel ville skyde en hvis de så den,- SÅ gør tanken mig bange når vi er ude med ham i skovområder, hvor Ulve faktisk ér blevet spottet (vi bor trodsalt lige midt i midtjylland, hvor der er blevet set nogle stykker)..

profilbillede
  • #95   12. dec 2013 Lucila -men han går jo ikke alene (eller det går jeg da i hvert fald ikke udfra smiley ) så ifølgeskab med dig, bliver han jo altså næppe skudt, selv HVIS en jæger ved første øjekast skulle tro det var en ulv.

Og så synes jeg altså stadig ikke han ligner en ulv mere end enhver anden husky -og sådan en skulle jægeren altså gerne kunne skelne fra en ulv, hvis han er på skudhold af den

• #96   12. dec 2013 At folk generelt går og tror huskyer er ulve (det har vi jo set flere eksempler på, hvor folk har meldt at de har set en ulv, og så var det en husky på springtur), tror jeg faktisk mest skyldes at mange danskere har lidt et disney.billede af hvordan en ulv ser ud. Hvis man har set en rigtig ulv, tror jeg altså ikke man tager fejl smiley

Jeg har mødt mere end en der synes Reiki ligner en ræv -men for mig at se på det virkeligt være en ekstrem disney-udgave så, og det er jo det samme der sker med ulvene... og en jæger skulle gerne kunne se forskel.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#97   12. dec 2013 En jæger skulle gerne holde sig til loven og jeg går ikke i skoven hvis der er jagt. Jeg syntes det burde være skiltet så man er klar over det. Muligheden for at få skudt sin hund er nok større en at få den spist af ulve. Så hvis man er bange for at få spist sin hund af en ulv,.burde man også være betænkelig ved at gå hvor der er jagt.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#98   12. dec 2013 Det er ikke lovligt at skilte med at der afholdes jagt, i de offentlige skove. smiley SÅ selvom vi gerne ville, må vi ikke, og dem af os der gør det alligevel, bryder faktisk loven.

• #99   12. dec 2013 Max -om der er grund til at frygte at hnden bliver spist, afhænger vel af hvor man bor/om der faktisk ER ulve i området der kunne udgøre en trussel... vel at mærke ulve der går et sted hvor hunden går løs og bevæger sig rundt uden en ejer i hælene. Hvis ulven benytter sig af samme område som ens hunde, så ER det da en reelt trussel, hvis ens hunde skulle støde på en en dag.
    For de fleste af os vil det næppe nogensinde blive en reel trussel. Men for de af os der nu skal til at dele matrikel med ulve, er sagen da en anden

At hunden bliver skudt er jeg ikke spor bange for -jeg har ikke for vane at rende rundt og lufte hund mens der er jagt på de arealer jeg lufter -og det tror jeg da de fleste af os kan finde ud af at afholde os fra smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#100   12. dec 2013 Ikke mig. Den skov jeg går i er der til tider jagt. Er det en stor jagt er det let nok at holde sig der fra. Er det en enkelt eller to der går rundt kan man jo ikke være klar over det,når der ikke bliver skiltet.

Er jo ikke kun at de kan forveksle jeg tænker på. Hvor jeg går er der flere stier. Rammer de forbi deres mål,kan man jo være så uheldig at blive ramt. Jeg mener det burde være ved lov at skilte når der er jagt hvor der er mennesker. Har læst at flere undlader det,fordi at de har oplevet at folk imod jagt så kommer og skræmmer dyrene væk.

• #101   12. dec 2013 Max -de undlader det fordi de ikke MÅ skilte (i statsskovene i hvert fald, ved faktisk ikke hvordan det forholder sig med private skove) smiley

Jamen jeg har da været fint istand til at holde mig på pæn afstand af jagten -om ikke andet kan jeg jo oftest se hundearbejdet, og går derfor udfra at de enten træner eller er på jagt, og derfor er det nok en god ide at gå udenom smiley
    Og typisk vil der jo holde biler og rende folk rundt med sære orange bånd om hatten mm -måske det foregår anderledes andre steder i alndet, men her har det aldrig været et problem

-og så påstår de jægere jeg kender godt nok at de ikke sådan render og skyder ud mod befærdede stier smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#102   12. dec 2013 om der skydes mod stier og lignende, afhænger af jagtform, området, og meget andet.

Jeg har ingen skrupler mod at skyde ud mod en sti/over en sti, hvis jeg kan se om der færdes folk i umiddelbar nærhed (et par hundrede meter eller så), hvis jeg skyder med riffel fra hochsitz (og stadig kan se at der ikke er nogen andre i nærheden), eller hvis der er tale om høje skud på en fuglejagt.
    Blot for at nævne 3 muligheder hvor det er helt ukompliceret og uden fare for noget eller nogen.

Helt ubegrundet frygt. Det ændrer dog stadig ikke på at begge parter vil have mere glæde ved at skilte og informere om at der er jagt i skoven. Det må man bare ikke, som jeg skrev ovenfor, og så er den egentlig ikke meget længere.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#103   12. dec 2013 Nu er jeg sikker på at jeg ikke er den eneste der gerne vil holde sig væk når der er jagt,så helt ubegrundet kan det vil ikke være. Hvis du ikke rammer kan du jo ikke se hvad der er x antal meter bagved.

Den skov jeg går i er det lovligt at gå uden for sti og vej.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#104   12. dec 2013 hvis jeg ikke rammer med riflen, så går kuglen i jorden ganske få meter bag dyret. Man skyder ikke, hvis ikke der er kuglefang.

Og rammer jeg ikk emed haglbøssen, så er det samme scenarie. Haglene går i jorden umiddelbart bag dyret, eller ved fuglejagt så falder haglene ganske harmløst ned fra himlen.

Men jeg erkender at det tilsyneladende kan være ganske svært at forstå for ikke-jægere.

Dermed ikke sagt at jeg mener det er smart at ignorere at der er jagt i skoven. ALmindeligt hensyn at tage er enten at holde sig væk, gå i en anden del af skoven og holde sig til stier og veje når man så gør dét (fordi det jo kunne være at også denne del af skoven skal gåes igennem, blot lidt senere) osv....
    Som jægere forsøger vi at vise hensyn, selvom nogle folk unægteligt gør det en anelse svært for os, men skilte ifm. jagt i en offentlig skov, må vi ikke.

Kun offentlige (statsejede) skove, er det tilladt at færdes uden for vej og sti. Ikke at det nødvendigvis er smart at holde på sin ret til at gøre, uanset om der er jagt eller ej, men det er en helt anden debat.
    jeg går så selvfølgelig ud fra at det er en offentlig skov du går i.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#105   12. dec 2013 Det er det og er bestemt ikke fordi at jeg ikke har forståelse for at de skal have lov at være der,men ville være rart at det blev skiltet. Det kan jeg så forstå er forbudt af en eller anden mærkelig grund. Går et andet sted,hvor de uger i forvejen varsler jagten. Kan forstå på det du skriver at det må være noget privat skov.

Efter en søgning på google kan jeg se flere tilfælde hvor folk er blevet ramt under jagt. Jeg vil også i fremtiden gøre mit for at holde mig væk.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#106   12. dec 2013 google søgninger på vådeskudsuheld er næppe retvisende for virkeligheden. smiley

Der ér sket uheld, men i mine 15 år med jagttegn, har jeg kun en håndfuld vådeskudsuheld jeg kan huske, aldrig nogensinde har jeg selv deltaget på en jagt hvor der er sket et uheld, ejheller har jeg nogensinde oplevet det "være tæt på"....

Den håndfuld vådeskudsuheld jeg husker, har ikke været fordi der er blevet skudt til dyr af nogen art, men derimod pga. tekniske fejl på et våben, et helt almindeligt uheld som én der snubler under skudafgivelse, og lignende.

• #108   13. dec 2013 Søren -det ved jeg nu ikke. Nu har jeg selv gået til skydning som barn og har skudt sådan lidt on/off siden, og det er jo under helt andre forhold når man skal skyde på en skydebane i forhold til på en jagt.
    Der sker jo altså osse ufatteligt få uheld med gyngeheste, mens ridning anses for at være en farlig sport smiley

På en skydebane er alle forhold kontrolleret, det er de ikke (og kan de aldrig blive) 110% ude i den virkelige verden.

Indrømmet jeg fælger da godt nok ikke alt jagtnyt, men hvor tit hører vi egentlig om vådeskud? Ikke ret tit, altså går jeg stærkt udfra at det trods alt ikke er noget man behøver at gå og være bange for, hvis man da ellers har hovedet med på gåturen, hvis man befinder sig i et område hvor der er jægere.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#109   13. dec 2013 Michelle. Man hører jo heller ikke særlig tit om hunde der bliver spist af ulve,men derfor kan man godt blive bekymret når de er i nærheden. Jeg indrømmer jeg er overforsigtig når det gælder min hund. Uheld sker og jeg vil gøre mit til at de ikke sker for mig.

• #110   13. dec 2013 Max -nu har vi jo så heller ikke haft ulve i DK ret længe og der er ikke så mange af dem endnu.
    I sverige er det da ikke lugfrem helt usædvanligt at en hund suppes af en ulv i de områder hvor ulvene kommer tæt på bebyggelse, så har man ulv i "baghaven" synes jeg da det er en reel frygt smiley

Ang sat hunden kan blive skudt: self gør du da hvad du kan for at undgå det, det gør vi forhåbentligt allesammen smiley
    Min pointe er bare at vi trods alt ikke hører om jægere der har skudt tilfældige forbipasserende, så det er nok ikke noget man behøver at gå rundt og være bange for... men self skal man da tæke sig om, hvis der er jagt der hvor man går tur smiley

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 867
    #112   13. dec 2013 http://nyhederne.tv2.dk/udland/2013-12-12-tv-her-er-virkelighedens-mads-og-mikkel

Apropos vilde dyr vs hunde - Måtte jeg lige ligge den her ind, synes det er så sød sS

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 192
    #113   15. dec 2013 Denne tråd viser rimlig godt det forskruet forhold vi har fået til naturen. Det er i orden at udrydde et dyr fordi man er lidt nervøs ved at lufte sin hund bestemte steder, fordi at men er bange for at det blive lidt mere besværligt at jage i bestemte områder, osv osv, Vi er produkt af mange generationer hvor viden og respekten for naturen har været på sit laveste. Forhåbenligt er nutidens forældre mere ansvarlig og danner deres børn om naturen og dyrene vi dele pladsen med.

Derudover er det den også præget af uvidenhed hvor svenske jagt historie bliver omskrevet til fakta. De eneste der har "problemer" med ulve i sverige er jægerene da den konkurrere med dem om elg. Der er masser af plads til ulve. En ulveflok behøves ikke et territorium på størrelse med fyn som der er nævnt. Det er endnu en skrøne om ulve at de behøves kæmpe skovområder. I tyskland er det største ulverevir på 20 x 70 km, og det mindste er på 20x20. Der er fint plads ulve i Danmark og naturen har rigtig godt af at der er stor rovdyr. Rovdyr er en vigtig del af naturen. Derudover har de været her længere end fra 2012 smiley

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#114   15. dec 2013 Ulve kan næsten leve overalt og tilpasser sig området. Hvis der ikke er plads til den så forsvinder de helt af sig selv igen.

• #115   15. dec 2013 Søren jo jo, men pointe er bare at uheld kan ske, når man ikke kan kontrollere alle forhold 100%... selvom tingene bliver gjort "lige efter bogen", kan der jo ske uheld, fordi man ikke lige kunne kontrollere at den ene af hundeførerne ikke havde 100% kontrol over sin hund, at nogen snublede eller hvad det nu måtte være.
    Den slags er til at kontrollere på en skydebane hvor der er faste rammer og nærmest intet uforudset kan ske.

Nick -hvem snakker udrydde? For mit vedkommende handler det ikke om at udrydde men om at oplyse... og om at give folk chancen for at tage de forholdsregler der vurderes nødvendige... Og når jeg læser tråden, så er det faktisk meget få der snakker om at man ligefrem skal udrydde dem.

• #117   15. dec 2013 og det der med "plads til ulven" og "den tilpasser sig" -det tror jeg da gerne den gør. Men hvis tilpasningen består i at bevæge sig tættere på beboelse og indover områder med husdyr, så er forholdsregler altså nødvendige...

Jeg betvivler ikke et sekund at der rent fysisk er plads til ulve i Danmark -de skal nok finde ud af at tage sig den plads de har behov for... men de skal jo altså dele pladsen med nogen, hvis de skal være der. Og det kan give gnidninger som man da langt hellere skulle overveje nu og finde en løsning på, fremfor at vente til problemerne opstår og folk selv finder på løsninger (eller problemerne ER jo opstået, omend endnu primært for et lille antal fåreavlere)

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#118   15. dec 2013 Hvad ønsker du kilder på, Batdog?

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#119   15. dec 2013 Michelle -strid kælling og med i tavlemafiaen ! : Det er der jo også taget højde for i forvalgtnings planen der lige er kommet, bla. skal ulve der viser aggressiv adfærd over for mennesker reguleres. Men om lidt tid så er der ro på igen og så kan folk se at livet hverken er mere eller mindre farligt med ulve i skoven smiley

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#121   15. dec 2013 "By nature wolves are very territorial animals. They can have a home range from 33 to 6,200 km2 but it depends on the type of wolf and where they reside. On average it is about 35 km2. This is quite a bit of territory for a single wolf pack to take over. That is why many of them overlap with others. It is seldom that these packs of wolves will come into contact with each other."

• #122   15. dec 2013 Nick -men nu har vi jo ikke vanvittigt mange af de her større øde områder i DK, og hvad mere er, flere af ulvene har netop valgt at slå sig ned op af -men ikke kun i -disse områder... så deres strejfen går altså osse forbi mennesker, husdyr mm.

Og det er da fint at ulve der er aggressive overfor mennesker må nedskydes... men der skal jo altså stadig træffes lidt sikkerhedsforanstaltinger for vores husdyr.

eg er ikke så bange for at blive spist af en ulv når jeg lufter hund i skoven -men jeg bekymrer mig da på mine dyrs vejne, og jeg så gerne at der blev oplyst meget mere.
    F.eks. om ting som hvor ulvene er, efterhånden som de spottes, om der er tale om en enlig strejfer eller en flok 8sidstnævnte har vi jo så ikke haft så pokkers mange af endnu ;)) og simple ting som hvordan der hegnes "ulvesikkert" osv

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#123   15. dec 2013 De plantage områder vi har er fint hvis vi kigger på hvordan de lever andre steder i europa. I tyskland, Spanien og Italien lever de i kultur landskaber tæt på mennesker. I dokumentaren Global wolf kan man se hvordan der lever velfungerende ulveflokker i områder tæt på byer. Nogle steder i Spanien lever de områder med næsten ingen skov osv de kan sagtens leve hvis vi lader dem. Folk skal bare ikke falde for alt det jagt propaganda der køre for tiden. Kan det skabe problemer ja måske men så meget betyder de ikke hvis vi tager nogle forholdsregler og er oplyst som du selv nævner. Fx er antallet af ulvedræbte får i den schweiziske delstat Fribourg er i 2013 faldet til under halvdelen af, hvad det var i 2012. I 2012 var antallet af dræbte får 55, mens tallet i år er nede på 23. Jeg vil forslå du ringer til den ulve hotlinje naturstyrelsen har og tager en snak med dem.

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#124   15. dec 2013 Og vigtigst skal vi bare lære at rovdyr altså også er en del af naturen.

• #125   15. dec 2013 Jeg har intet imod at ulven er i DK. Jeg var en af dem som har smidt penge i indsamlingsbøtte i givskud zoo for at kunne bevare ulven..

Men jeg er stadig bange for at en skydegal jæger kunne finde på at skyde min husky.. Men det har jo intet med ulven at gøre..

• #126   15. dec 2013 Aaar jeg tror så ikke lige at du skal regne med at ulve tager sååå mange elge smiley Har du nogensinde set hvor stor er elg er?

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#127   15. dec 2013 natascha : Ulve lever af elg. De går selvfølgelig først efter deres kalve, altså ungerne. En anden ting er at elg ændre adfærd i områder med store rovdyr så de bevæger sig mere og er mere skjult, altså svære at jage.

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#128   15. dec 2013 "Det er ikke sjovt at være hverken elg eller elgjæger i Sverige i disse år. De førstnævnte bliver i stadig stigende grad jaget og ædt af ulve og bjørne, og de sidstnævnte får derfor deres jagtmuligheder stærkt begrænset. Som for eksempel i Dalarna Län.

Her kommer Stephan Märtensson på jagt, hvor han med sine hunde assisterer lokale jægere i et lag på cirka 2.800 hektar.

Den øgede bestand af de store rovdyr i området har på blot ét år – fra 2011 til 2012 – betydet, at kvoten af elg er sat ned med 40 procent. I 2011 fik dette lag tildelt en elgkvote på tre voksne dyr og to kalve. I denne sæson må de kun nedlægge to voksne og én kalv."

Fra en dansk jagthjemmeside. Her viser de tydeligt hvordan jægere er modstandere af rovdyr i naturen da det kan besværlig gøre deres jagt i nogle områder. Dette bliver nu næppe et problem i Danmark pga vores alt for store bestand af vildt, rådyr osv.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#130   15. dec 2013 Den med mennesker har vi haft så mange gange før. Der er ganske få angreb på mennesker i Europa igennem de sidste 50 år,så det er slet ikke noget at snakke om. Der er flere overfald af hunde på mennesker,så måske vi skal til at forbyde dem også. Er hvis ikke så længe siden at der var en der blev dræbt af sine egne hunde.

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#131   15. dec 2013 Jagt citatet er fra http://www.jaegerforbundet.dk/page651.aspx?recordid651=2536.

Om nedgangen i ulvedræbte får i Schweiz i takt med at oplysning omkring emnet er mere tilgænglig http://www.fr.ch/ww/de/pub/functions/alle_news_print.cfm?fuseaction_pre=Detail&NewsID=45448.

Hvis der er andet vil jeg gerne finde det til dig. Hvis du kan finde nogle fakts der modsiger det jeg har skrevet bygget på biologiske undersøgelser og ikke "blodige" artikler fra jagt/landbrugs hjemmesider eller sladderblade artikler osv så vil jeg meget gerne læse det. Vi skal have en debat herhjemme som bygger på fakta og ikke skrøner og historier fra hverken fanatiske modstandere af ulve eller urealistiske fortalere. Naturstyrelsen har læst og gennemgået de biologiske undersøgelser der er lavet for at undersøge om ulve kan leve i Danmark. De har været i udlandet for at undersøge forhold der. Jeg kan godt forstå nogle mennesker er forviret og nervøse når man tænker på de vilde påstande og udmeldinger nogle kommer med. Men kan så undre sig over hvad folk for ud af at sprede unødvendig frygt. For 95 % af befolkningen så kommer det ikke til at betyde noget om der er ulve i Danmark. For fx fårarvlere betyder det selvfølgelig at der er nye ting at forholde sig til. Jeg kan kun opfordre jer der ønsker mere viden til at ringe til den så kaldte ulve hotline for at få svar på jeres spørgsmål 72 54 21 40 http://www.naturstyrelsen.dk/Naturbeskyttelse/Artsleksikon/Dyr/Pattedyr/Rovdyr/Ulv/. Der er der lavet dette hæfte med information om ulv i Danmark (link fjernet) I tyskland består 0,4 pct af ulvens føde af husdyr og kun en hund er blevet dræbt på 15 år af ulve. Vi kan sagtens leve med ulve i Danmark hvis vi bare tage det stille og rolig og ikke pisker en stemning op. Undersøg lidt om emnet og så tage de forholds regler der er nødvendige så går det nok smiley

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#132   15. dec 2013 Et andet hæfte http://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Udgivelser/Ulve_i_Danmark.pdf

• #133   15. dec 2013 Nick jeg tror simpelthen ikke på at ulve tager elge, hvis der er andet de kan få. Desuden ved jeg hvor langt en elgko går for sin kalv, jeg tror ikke at de har ret stor succes med at tage dem.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#134   15. dec 2013 Ulve tager rensdyr og elge når de jager i flok. det lyder til at du undervurdere hvad de er i stand til i flok.

• #135   15. dec 2013 Max H jeg ved udemærket godt hvad de er i stand til, men jeg ved også hvad en elg er.

• #136   15. dec 2013 aaaarh Nick -du kan alts ikke konkludere udfra dit elg-citat, at grunden til at ægere er imod ulve i landet, blot er fordi det besværliggør jagten.
    Det er da meget muligt at det er EN af grundene i hvert fald for NOGLE af jægerne, men det er IKKE bevis for at jægerne generelt kun er ude på at jagten ikke bliver forstyrret

• #137   15. dec 2013 Natascha -en flok ulve kan nu godt nedlægge elge... det er jo netop det der er fordelen ved at jage i flok, at de kan adskille et svagere dyr og fordi de er flere om det, osse nedlægge langt større bytte.
    Det er der da ikke meget nyt i... og der findes altså så rigeligt beviser for at ulve HAR nedlagt elge, og kan de det, så kan de da naturligvis osse nedlægge de husdyr vi har herhjemme, som trods alt sjældent når op på DEN størrelse

• #138   15. dec 2013 Ah men for satan da smiley Jeg siger jo IKKE at de ikke kan, jeg siger at jeg ikke tror på at de gør det, hvis der er andet. For en elg er sgu ikke nem at nedlægge.

• #139   15. dec 2013 det afhænger vel af elgen -kan de adskille en kalv, skulle det da være en smal sag for en ulveflok (det samme med en ældre/svag elg) smiley

Men et er vel egentligt lidt ligegyldigt for vi har jo ikke elge herhjemme (og at ulve ligefrem "lever af elg" synes jeg er lige så malplaceret som "hunde er deres livret" smiley )
    En ulv lever vel for dælen af det den kan få fat i i det område den holder til -og her i landet er det nu engang ikke elge, men diverse vildt vi nu har herhjemme + de husdyr der evt måtte være uheldige at blive et nemt bytte
    -og for husdyrenes vedkommende, kan selv større husdyr jo godt være nemt bytte, fordi de jo er indhegnede og derfor ikke sådan lige kan flygte

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#140   15. dec 2013 Fordelen ved at tage store dyr i flok siger sig selv. En flok tager gerne en svag elg,i forhold til at skulle bruge kræfter på at fange et lille dyr der ikke kan mætte flokken

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#141   15. dec 2013 Når jeg skriver ulve lever af elg mener jeg selvfølgelig at det er en del af det de lever af.

• #142   15. dec 2013 Uha hvor det irritere mig det her, men hva faen det er ikke alle man kan nå smiley

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#143   15. dec 2013 En anden sjov ting er at vildsvin dræber langt flere jagthunde i sverige end ulve.

http://www.askovmalt-jagt.dk/bladet/2012/vildsvin_hunde.html

• #144   15. dec 2013 Ja vildsvin tager hunde, hvis de kommer for tæt på, og grisen føler sig truet. De æder desuden også hunden, hvis den bliver liggende. Det var bare lige lidt ligegyldig info herfra smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#145   15. dec 2013 Der er også langt flere vildsvin i Sverige end der er ulve..... Og man går på jagt efter vildsvin, dvs. man færdes med hund lige præcis dér hvor man VED der er vildsvin, ofte med hunde der specifikt går efter vildsvinene....

Der dør også flere hunde i trafikken, når de render rundt på vejene, end der gør når man går tur med dem i skovene.... sjovt nok....

• #146   15. dec 2013 Ja der er sgu ved at være mange vildsvin deroppe, så mange at de nu er fredløse. Og må jages året rundt, og døgnet rundt. Da de laver så store skader som de gør, de kære vildsvin. De er sgu sjove at jage smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#147   15. dec 2013 man har altid måtte gå på jagt om natten i Sverige... Ja det har man måttet i stort set alle andre lande end lige Danmark, så det er der sgutte noget nyt i.

• #148   15. dec 2013 Mener kun det er vildsvin der må jages om natten i Sverige. Men de er i hvert fald sjove at jage, de skiderikker smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#149   16. dec 2013 man har altid, måtte jage alt, om natten, i Sverige.....

Og det er der intet nyt i. Det samme må man i Norge, Tyskland osv osv. Kun i Danmark at jagt om natten åbenbart er så farligt at det er forbudt.

• #150   16. dec 2013 Man må sgu da ikke skyde elg og rådyr om natten i Sverige?

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#151   16. dec 2013 jo. elg og kronhjort er en time før solopgang, og en time efter solnedgang. hvilket er en time længere end herhjemme i begge ender, og i sommerhalvåret næsten døgnet rundt.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#152   16. dec 2013 Elg kan jages fra 1 time før solopgang til 1 time efter solnedgang. Bjørn må jages fra 1 time før solopgang til 2 timer før solnedgang. Los og rådyr kan jages fra 1 time før solopgang til 1 time efter solnedgang.

Det er tilladt at jage andet småvildt døgnet rundt.
    Det er vigtigt at bemærke at jagttiderne veskler i de forskellige len.

for info, gå på http://jagareforbundet.se/

I Tyskland er alt frit, døgnet rundt, og ganske uden problemer. Ligesom natjagt i Sverige heller ikke giver anledning til problemer.

• #153   16. dec 2013 Ja men en time før solopgang, og en time efter er sgu da heller ikke hele natten smiley Det vidste jeg da godt at de måtte skydes der.

• #154   16. dec 2013 tja Ulve spiser elg.

Kalve kan de sagtens ta' og elge der er syge, er også nemme ofre..
    og alt under elg størrelse kan de dræbe uden de behøver fejle noget...

Tja, jeg håber og tror ikke på at ulven bliver til noget større i DK...
    Jeg skal i hvert fald nok gøre mit til at forhindre det..

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#155   16. dec 2013 Ide Jensen, Og hvad er grunden til dette? lad mig gætte, du er jæger ?

• #156   16. dec 2013 Du har dælme travlt med de stakkels jægere Nick smiley

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#157   16. dec 2013 Det er sjovt at se modstanden mod ulve i jægerkredse i Danmark. Når man så debattere med dem så er de ret uvidende omkring emnet og har deres facts forkert. Mon burde tro at netop jægere som burde gå en for en mangfoldig og "sund" natur har viden om dyr.

• #158   16. dec 2013 Du er sjov smiley

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#159   16. dec 2013 Du skriver : " Men folk ved ikke hvad ulves livret er, det er hunde! "

Du er også ret komisk smiley

• #160   16. dec 2013 Ja det ved jeg, jeg er mega sjov smiley smiley

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#161   16. dec 2013 Du er ikke sjov. Du er til grin. Der er en forskel smiley

• #162   16. dec 2013 Til grin er jeg ikke, men man må da gerne grine af mig smiley

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#163   7. jan 2014 http://www.mx.dk/nyheder/global/story/25521030

Her er et eksempel på et møde mellem en løs jagthund og en ulv i forbindelse med elgjagt hvor hunde løber løs inde i skoven langt fra ejeren. I denne video er det hunden der opsøger ulven. Nogen gange er det hunden der jager ulven afsted, andre gange er det ulven der jager hunden på flugt som her og nogen gange blive hunden dræbt. Meget normalt når hunde møder vilde dyr. I de sidste tre år i Sverige er jæger skyld i at 27, 41 og 21 hunde er blevet angrebet af ulve. Dette er dog ingen ting i forhold til hvor mange der bliver angrebet/dræbt af vildsvin og hvor mange jægerene selv skyder ved uheld. Her er et link fra et svensk forsikringsselskab omhandlende jagthunde : http://www.agria.se/agria/artikel/vad-sager-statistiken-om-skador-vid-jakt

I Tyskland kender man kun til et ulveangreb på en jagthund som selv opsøgte hunden.

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#165   7. jan 2014 I Tyskland kender man kun til et ulveangreb på en jagthund som selv opsøgte ulven skulle der stå :).

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#166   7. jan 2014 Batdog. Nu er der helt sikkert også folk der ikke ønsker ulven som overdriver. Har man valgt at leve i naturen må man også leve med den. At en ulv kommer forbi en gård på sit territorium kan vil ikke kaldes at opsøge og man burde måske overveje om det er det rigtige sted man bor,hvis man ikke ønsker de forhold.

• #168   8. jan 2014 Åh nej! NATUR! lad os asfaltere hele jylland, så slemme vildtlevende dyr med behov IKKE gider bo her,
    Ulvene er selv gået til danmark. de har boet her før, NOGET drev dem væk. Jeg byder dem velkommen tilbage, her 100 år efter (år 1813) den sidste blev myrdet..

• #170   8. jan 2014 Det er faktisk lidt komisk, at det er de folk der går på jagt og skyder andre levende dyr, som lyder til at være mest bekymrede for at deres dyr dør, og samtidig er dem der har jagttegn og bedre kan forsvare sig og deres hund imod ulvene, der frygter dem mest :S

• #172   8. jan 2014 Tea:
    Ved du hvad myrdet betyder?

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#173   8. jan 2014 BATDOG kom lige med dokumenteret tilfælde af aggressive ulve i Norge.

• #174   8. jan 2014 Ja jeg er helt klar over hvad det at blive myrdet betyder..

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#175   8. jan 2014 "Og derudover er situationen i Norge, at ulvene går ind i bygder. Der er artikler med mennesker som oplever at blive fulgt til dørs af ulven, altså stalket. Der er bygder hvor børn ikke længere må vente selv på bussen. "

Dette er helt sikkert skrøner. Disse ulve vil blive skudt i Norge. Ligesom de vil blive i Danmark. I den forvaltningsplan fremgår det at hvis der er ulve der mister skyhed for mennesker vil de blive reguleret.

• #176   8. jan 2014 Tea:
    Men alligevel bruger du ordet helt forkert?

• #177   8. jan 2014 Nick F:
    Jeg skal spørge om en uge når jeg er i Norge igen.

• #178   8. jan 2014 når nogen bliver slået ihjel, så bliver de vel myrdet? rovmord ville jeg nok nærmer kalde det.. smiley

• #179   8. jan 2014 Dansk er et svært sprog siger alle udlændinge.
    Rovmord............ jeg må simpelthen ryste på hovedet af din ekstreme uvidenhed.

• #181   8. jan 2014 Og du spiser selvfølgelig ikke kød?

• #182   8. jan 2014 selvfølgelig spiser jeg da kød. Jeg har skam også våbentilladelse og jagttegn smiley
    Jeg bryder mig ikke på måden der efterhånden bliver jaget på. med klapjagt og at man dræber -bare for at dræbe. At skyde eet dyr til eget behov, er noget helt andet..

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#183   8. jan 2014 efterhånden bliver????

Man har alle dage gået på klapjagter, og haretramp osv osv. Det forholder sig lige omvendt: Efterhånden gør man det IKKE mere.

• #184   8. jan 2014 -Fair nok.. jeg har deltaget een gang, og har ikke skudt noget siden. det var en enorm ubehagelig oplevelse. godt der bliver mindre af den slags.. smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#185   8. jan 2014 det syntes jeg så ikke.

Kan gerne være den ene jagt du har deltaget på, var en træls oplevelse. Dertil kan jeg kun sige at hvis du kun har den ene jagt at basere det på, så er det lidt et tyndt grundlag, men ikke desto mindre ærgeligt at det er dén oplevelse du sidder tilbage med.
    Jeg har også deltaget i drivjagter rundt omkring, som jeg ikke ønsker at deltage i én gang mere. Men det betyder dælme ikke at alle drivjagter er ligesådan.

En ordentlig orkestreret drivjagt, er i dén grad en fornøjelse. Og et skønt syn af hundearbejde, drev-arbejde, skydning, og høflighed og respekt i alle afskygninger.
    Og så giver det kød på bordet, og/eller ved vildthandleren hvis der er overskud.

Jeg skal gerne erkende at jeg foretrækker en gammeldags "bondejagt". 2-3 naboer der går en tur, og måske skyder noget.
    Jeg foretrækker også en pürsch med riflen.
    Men en god drivjagt, med ordentlige folk, ér der altså noget særligt over, og jeg finder det ærgeligt at man på dén måde giver et forkert billede af hvad det generelle billede er, fordi man har været afsted én gang, hvis du forstår.

smiley

• #186   8. jan 2014 Altså nu har vi i Tea en kvindelig jæger der snakker om mord på dyr, men ikke kan lide at skyde dyr, ret atypisk.
    Ja, jeg er ikke jæger, har 1 skudræd hund, og en kone der synes det er synd for dyrene der bliver skudt.
    Vildt kød smager godt.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#187   8. jan 2014 dem kender jeg nu flere af. Og ikke kun kvinder, og det er der sådan set ingen skam i.

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#188   8. jan 2014 "Altså nu har vi i Tea en kvindelig jæger der snakker om mord på dyr, men ikke kan lide at skyde dyr, ret atypisk."

Hun mener vel bare hun ikke kan se noget spændende i jagt der handler om at dræbe mere end det handler om at anskaffe sig noget godt kød.

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#190   9. jan 2014 Det er for svagt. Du forlanger selv at jeg skal dokumentere det jeg skriver, hvilket jeg gør, derefter gider/kan du ikke gøre det selv. Det eneste jeg lige an finde ved en hurtig søgning er en fårhyrde der har skudt en ulv da den angreb nogle får. Er det den du tænker på ?

Ulven er ikke en pusse nusse dyr men et vildt dyr der skal behandles med respekt. Men drop nu de hysteriske indlæg og kom med noget som er dokumenteret gennem undersøgelser.

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#193   9. jan 2014 http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-66621106:ekspert-ulv-vil-angribe-mennesker.html

Hvis du undersøger lidt om eksperten Valerius Geist så vil du vide at han aldrig her været ulve ekspert, derimod har han arbejdet med hjorte på den amerikanske slette. Selv siger at han ikke blev citeret korrekt i linket. INGEN andre biologer er enig med ham.

http://nyheder.dk.msn.com/skoledreng-bidt-ihjel-af-ulve

Dette viste sig at være vilde hunde. http://naturguide.dk/10-arigt-barn-draebt-af-vilde-hunde-i-sibirien/

Dine svenske jagt links .... ja hvad skall man sige. Jagt hunde bliver nogen gange dræbt i Sverige. I de sidste tre år er der angrebet henholdvis 27, 41 og 21 hunde.

(link fjernet)

Løs lille hund møder ulv ..... Ja det kan gå galt.

Men det er jo ikke dokumenteret sager der er undersøgt det her. Du linker til artikler fra sladerblade og jagthjemmesider. Jeg gider ikke høre flere jagt skrøner kom nogle fakts istedet. Har du læst den forvaltningsplan der er? Den er skam ganske fornuftig.
    "Og mest af alt så synes jeg bare, at arbejdet med at forvalte ulven i Danmark bør varetages af de folk som ved noget om den slags og med et halvt øre til hvad der indberettes rundt omkring af de folk som skal lære at leve med den, fremfor dem som ulven er et nærmest mytisk, heroisk uskyldigt dyr." Den er lavet af folk der ved noget om den slags. Hvad får dig til at tro andet?

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#194   9. jan 2014 "En ulv er hverken et monster eller en engel. En ulv er en ulv er et rovdyr. Hverken mere eller mindre. Så længe man husker det i debatten går det nok ikke helt galt."

Helt enig.

• #196   9. jan 2014 Tak nick f #188, det er nemlig lige præcis det. Hvis jeg så også fortæller jeg er lastbilchauffør, er det så også underligt ? Ikke fordi det har noget somhelst med emnet i tråden at gøre smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#197   9. jan 2014 En der mener at der at ulven vil bide mennesker og en i Rusland som måske er overfaldet af ulve. Det er jo ikke bevis for noget som helst. Det viser bare at folk kører det op til noget som det ikke er. Vi har haft den tidligere og jeg fandt ikke meget.

Det jeg fandt var ganske få tilfælde af ulve angreb i Europa de sidste 100 år. Et enkelt tilfælde i Spanien hvor en blev overfaldet i bjergene og en som blev overfaldet af sin egen halv tamme ulv.Meget mere er der ikke at finde. Der er ganske rigtig tilfælde i lande som vi ikke kan sammenligne os med,men hvis de her tilfælde får os til at frygte ulve,skal vi frygte alt.

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#198   9. jan 2014 "I øvrigt kan jeg anbefale den videnskabelige undersøgelse som opsummerer ulveangrebsdokumentation veen over."

Jeg kan komme dig i forløbet. Du tænker sikkert på "the fear of wolves a review of wolf attacks on humans" Det er en god undersøgelse som den norske stat satte i gang.

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#199   9. jan 2014 Ulveangreb på mennesker er sket og sker nogengange. Det er utrolig sjældent men er sket. Jeg mener, hvis jeg lige skal tænke hurtigt, at tallene siden 2 verdenskrig er 8 er dræbt i europa hvor 4 var rabbis - Tallet i Rusland er ca det samme - og i Nord Amerika er tallet 3. Prøv så lige og sammenligne hvor mange der er dræbt af fx hunde i samme tidsperiode. Angreb i Danmark (og resten af norden) er usandsynligt da 1 der ikke er meget rabbis mere 2 der er nok føde.

Ulves dårlige ry kommer af 3 ting:
    1- Rabbis. De angreb der har været på mennesker er hovedsagligt ulve smittet med Rabbis. "I gamle dage" kunne en ulv der var rabis smittet løbe ind i en landsby og bide 5 - 10 som så senere døde af sygedommen. Ligeså som ræve og hunde gjorde.
    2 - Førhen havde man nedlagt mange skovområder til landbrug i europa og brugte børn som hyrder. Så det eneste der stod mellem ulve og bytte var de børn der skulle beskytte dem.
    3- Interessekonflikter med mennesker, fx jægere og Fårarvlere. Der er stadig jægere der kæmper med næb og klør for at rovdyr ikke skal blive en fast del af naturen. Det samme med fx fårarvlere og andre der lever af at arvle dyr. I Danmark vil dette problem dog forsvinde med tiden. Får arvlere for støtte til indhegning og erstatning for dræbte dyr. Dette tal vil være meget lavt.

Som skrevet ovenover så er ulven ikke et lille pussenusse dyr men det er ikke nogen grund til denne hysteriske debat vi har fået i Danmark og som nogen bevidst ønsker. For 99% af befolkningen vil ulve i Danmark ikke have nogen betydning.

• Nick F
    Nick F Tilmeldt:
    okt 2013

#200   9. jan 2014 "I øvrigt kommer vi længere hvis du holder op med at betragte debat som kamp og mig som en jagtforgudende fjende du skal nedkæmpe"

Det var dig selv der startet med det. Jeg går ind for en åben debat hvor facts og ikke historie og skrøner styre.

• #201   10. jan 2014 Allan, Allan, Allan. Altid så dramatisk!
    Jeg tror, der skal en del større bestand af ulve (og et større DK) til, før vi hører om sådan nogle sager. Kan godt være vi får et par strejfere hist og pist, men en egentlig grund til ulveangreb har DK slet ikke ressourcer til. Der er nok ikke så meget plads til afkom og fast territorie, at ulvene ligefrem skulle gå hen og blive "aggressive" over for dyr og mennesker.
    Lad dem nu bare gå rundt og finde ud af at DK ikke er et land for dem og hold Tulle og Bertha i sikkerhed, hvis det er dem, du er bekymret for smiley

Tak for hjælpen med Aveo'en iøvrigt smiley

• #202   10. jan 2014 Aveo??? Hvad er det for noget?
    Kender ikke lige de navne du hentyder til.
    Go weekend..

Kommentér på:
Ulve? Ikke for sarte sjæle, så er det sagt!

Annonce