{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.319 visninger | Oprettet:

Hvis man bliver overfaldet af hund - hvad må man? {{forumTopicSubject}}

Jeg har ofte tænkt på, hvad man skal gøre, hvis man møder en aggressiv løs hund, der overfalder/går til angreb på ens hund.

Hvis jeg kommer gående med min hund i snor, og der kommer en aggressiv hund og flyver lige i struben på hende - hvad MÅ jeg så - i fht. loven - gøre? Må jeg fx sparke den i hovedet for at få den væk? Må jeg kaste sten efter den, eller slå den med noget hårdt? Kan jeg blive straffet for at skade en angribende hund, hvis det er for at beskytte min egen hund? Eller gælder selvforsvar kun, hvis man forsvarer sig selv, mod en fremmed hund?

Hvad ville I selv gøre, i sådan en situation?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis man bliver overfaldet af hund - hvad må man?
  • #4   13. dec 2013 Tak, det er rart nok at få afklaret, hvad man må. :o)
    Ikke fordi man ville nå at overveje det, hvis man står i situationen, men det er stadig rart at vide. :o)


  • #5   13. dec 2013 vi kender en, som engang gentagende gange blev efterfulgt og forsøgt angrebet af en schæfer hund. Han blev vidst også bidt af den en gang (han er i dag sygt bange for hunde), men han fik at vide at man gerne måtte slå/sparke hvis de angriber, og han slog efterfølgende hunden og brækkede kæben på den..

    Hunden blev noget tid efter aflivet pågrund af aggressivitet..


  • #7   13. dec 2013 Nu skal du bare se, i følge starffelovens § 13, som er nødværge må du. Så forsvar du bare dig selv, og din hund smiley

    § 13. Handlinger foretagne i nødværge er straffri, for så vidt de har været nødvendige for at modstå eller afværge et påbegyndt eller overhængende uretmæssigt angreb og ikke åbenbart går ud over, hvad der under hensyn til angrebets farlighed, angriberens person og det angrebne retsgodes betydning er forsvarligt.

    Stk. 2. Overskrider nogen grænserne for lovligt nødværge, bliver han dog straffri, hvis overskridelsen er rimeligt begrundet i den ved angrebet fremkaldte skræk eller ophidselse.

    Stk. 3. Tilsvarende regler finder anvendelse på handlinger, som er nødvendige for på retmæssig måde at skaffe lovlige påbud adlydt, iværksætte en lovlig pågribelse eller hindre en fanges eller tvangsanbragt persons rømning.



  • #8   13. dec 2013 Natascha - Og det gælder også, selvom det ikke er en selv, men sin hund man forsvarer? :o)

  • #9   13. dec 2013 Selvforsvar/nødværge gælder for både en selv, andre, samt også ejendom.
    Det eneste man skal huske på er, at ens handlinger skal stå mål med angrebets farlighed.
    Dvs. at har man en mastiff på 100 kg, og en chihuahua kommer løbende og bider den i poten, så må man ikke flække skallen på den med et baseball bat.
    Er det der imod omvendt, at en mastiff springer på en chihuahua, ja så må man bruge de midler der er nødvendigt, og det kan godt ende med at være drastiske midler man må bruge.
    Man skal huske på, at nødværge/selvforsvar ikke er lovligt, men blot straffrit i flere situationer.


  • #10   13. dec 2013 CTB ja det gør det smiley

    Du må ikke gøre mere skade end højst nødvendigt, og selvom at den siger du gerne må forsvare dig selv, ser dommeren sjældent godt på at hvis du f.eks. slår.. I en hunds tilfælde er de sandsynligvis nok ret ligeglade, men kommer det til mennesker må du ikke bare sparke/slå ham, det kan du få en dom for, selvom man selv synes det var nødværge..

    Men at sparke og slå en hund? - Hvis der kommer en 60-100 kg hund imod dig, vil du ikke kunne gøre det mindste med den bare næve, bortset fra at gøre den mere sur. Du skal bruge et våben (sten etc) eller være Utrolig heldig med at ramme..

    Hvis uheldet skulle være ude, skal du gå efter bløddele, Halsen, maven (lige foran bagbenene) eller hvis den har fat i din egen hund så gå efter øjnene.. Kommer den farende mod dig selv, er det bedste du kan gøre at give den et knæ lige når den springer, det rammer den sandsynligvis i brystkassen, hvis ikke, så vil den få fat på dit ben, og redde dit ansigt/hals og andre bløddele smiley



  • #11   13. dec 2013 Kim - Nu kan man jo også blive angrebet af en hund, der er mindre end 60-100 kg. ;o)

  • #12   13. dec 2013 Ja smiley vil mene at 35 + kg, så skal du ikke regne med det stå hvis du bare slår løs på den, uden at gå efter bestemte områder.. Under det, så burde det sådan rimeligt at kunne gøre noget smiley Så kommer der selvfølgelig byggelse af hunden osv, der er ret stor forskel på en arrig schæfer og en arrig rotte.. Meget meget af det når man ikke at tænke sikkert smiley

    Øjne, hals og bugen, og så losser du bare til.. Under 5 kg, så løfter du den bare bare smiley


  • #13   13. dec 2013 Da min egen (schæfer) blev overfaldet af en dansk/svensk gårdhund, reagerede jeg dog noget anderledes pga hundeloven, der sørgede jeg for at holde min hunds hoved oppe og langt væk fra den, i mens jeg med benet (uden at sparke) fik jeg holdt afstand mellem den og min egen smiley

    Min egen stod faktisk på 2 ben med hovedet oppe på højde med mit eget smiley


  • #14   13. dec 2013 Det var også de områder, jeg havde tænkt mig at gå efter - hvis jeg står i situationen engang. :o)

  • #15   13. dec 2013 Bugen kan dog nemt slå hunden ihjel skal man huske smiley

  • #16   13. dec 2013 Yes det gælder også hvis det er din hund smiley

  • #18   13. dec 2013 "Spændende" debat.
    Brugbart især i disse tider, hvor jeg er sikker på at jeg ikke er alene om det, når jeg siger at jeg faktisk hellere ville stille mig mellem min egen hund og en anden hund (uanset størrelse), hvis min hund er i fare.


  • #20   13. dec 2013 Søren - Hvad gjorde du så, da det skete?

    Altså jeg har prøvet at skulle gå imellem, da en stor schæfer pludselig gik i hovedet på min hvalp. Hunden var sådan set ikke aggressiv, bare meget frembrusende, og ejeren havde svært ved at styre den. Så gik jeg imellem så godt jeg kunne - og min hvalps reaktion var at gå bag mig og lægge sig, så det var forholdsvis let. Ejer var lige i hælene, og fik hunden væk, så mere var ikke nødvendigt.


Kommentér på:
Hvis man bliver overfaldet af hund - hvad må man?

Annonce