1.786 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

Newfoundlænder - vores kommende hund? Newfoundlænder - vores kommende hund?

Er lidt i tvivl om denne race, da jeg personligt ikke kender racen særligt godt. Har hørt meget om hvor mild og arbejdsglad den er, men søger lidt flere informationer om mentaliteten af denne race.
Har kigget på den danske newfoundlænder side, men synes ikke jeg kunne finde en ordentlig beskrivelse af hundes mentalitet, udover ordene mild, arbejdsglad og vandhund.
Vi er muligvis interesserede i denne hund i fremtiden (tre år ihvertfald), men inden vi forelsker og i denne race (næsten for sent), vil vi være sikker på at den vil passe ind.
Hvad skal vovsen bruges til:
Hovedsaligt familiehund. Vi går gode ture i skoven (gerne et par timer i roligt tempo), dog helst udenfor stierne. Dog vil min kæreste også bruge den til jagt. altså kun til at hente fx fugle og sådan, gerne i søer/havet (der er intet så charmerende som en kæmpe hund, med stor pels, der ryster vandet af sig). Jagten er kun 'hyggejagt', hvis man kan kalde det det og vil altså ikke være en fast ting hver uge fx.
Ville denne race passe ind i vores kommende hjem?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Newfoundlænder - vores kommende hund?
  • #1   15. feb 2014 Hvad med fx vandreture i skoven, hvor hunden får en 'sadeltaske' over ryggen, som den bærer på vejen, evt i et par dage?
    Kom også gerne med hjemmesider, hvor jeg kan læse mere smiley

• #2   15. feb 2014 Tag kontakt til opdrættere, få en snak og besøg dem´gerne... helst flere så I kan danner jer et indtryk af racen OG opdrætterne! Tag på udstillinger og mød dem...
    Kender ikke så meget til racen men har aldrig hørt om en newf. der fungerer som jagthund... men skal da ikke afvise det kan lade sig gøre.. smiley

• #3   15. feb 2014 Har en Landseer, der er mentalt meget ens med newfierne
    De ejer ikke jagt instinkt, deres instinkter handler om vand, redning i vand og trække ting, helst i vand,
    Tag ud og se dem live til en vandtræning, se på newfiklubbens hjemmeside hvor og hvornår, så vil du opleve hvad de kan ( og ikke kan ). http://www.newfclub-vand.dk

• #4   15. feb 2014 Okay, det vil vi prøve. En af dem jeg mødte, de brugte den som jagthund, til at hente fugle og sådan i søer. Det skal heller ikke være en jagthund, bare den skal kunne være med en sjælden gang imellem til fetch af fx fugle.

• #5   15. feb 2014 Det er jo også det den skal. altså hente ting i vand. Den skal ikke fungere som en disideret jagthund.

• hans J
    hans J Tilmeldt:
    jul 2013

Følger: 1 Svar: 2
    #6   13. mar 2014 mangler en newfoundlænder han til parring, nu min tæve er i løbetid nu

• #7   13. mar 2014 Øhhh???!
    1. Det er en reklame?
    2. Jeg har ikke en newfoundlænder?

• Sanne A
    Sanne A Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 2 Emner: 7 Svar: 50
    #8   19. aug 2014 Hej Lassie

lidt sent svar, men jeg har newfoundlænder og er aktiv indenfor vandsporten så jeg kan måske svare på nogle af dine spørgsmål. Her er lidt info, og ellers spørg mere, evt. i PB:

En newf er en fantastisk følgesvend. Den har brug for at være sammen med familien. Hvor meget aktivering en voksen newf har brug for, er hvad man vænner den til. Men en ung newf har brug for masser af aktivering (dog ikke så meget motion nødvendigt, og i voksealderen skal der tages hensyn så knoglerne ikke overbelastes) - præcist ligesom alle andre unghunde. Det betyder som oftest noget for hundens aktivitetsniveau hvilke linier den er ud af. Fx er de hvid/sorte som oftest mere aktive op i alderen.
    På Fyn er der en newf som har været fynsmester i spor i jagthundeklubben. Men der skal selvfølgelig lidt mere arbejde til end ved de fleste jagthunderacer. Ikke fordi newf'en ikke gerne apporterer eller arbejder, det er en rigtig dejlig hund at arbejde med, men de er ret selvstændige og gider ikke at gentage øvelserne for mange gange i streg.
    Der er også et par newf som klarer sig rigtigt godt til Rally og lydighed, men jeg tror ofte at folk der vælger newfoundland ikke har ønske om at træne, så derfor ender de ofte med at gå hjemme i familien som familie- eller gårdhunde. Dette egner de sig også godt til, men det er oprindeligt en arbejdshund.

Men er I klar over at newf'en er kæmpestor (særligt en udfordring med en vild unghund), savler (nogle mere end andre, men de savler!), har store beskidte poter når det fx. regner, fælder en del (korrekt pelspleje afhjælper dette, men der skal børstes hund ofte så). Ikke fordi jeg vil skræmme jer væk fra racen, men det er så ærgeligt at lave et fejlkøb fordi sådan en sød lille bamse er jo ikke til at stå for. Der udover gælder som alle andre racer, at det er vigtigt at vælge sin opdrætter med omhu smiley
    Personligt opvejer newf'ens loyalitet og kærlige sind alle besværlighederne, jeg elsker min newf og kun landseeren (som har mange ligheder og savler mindre) kunne være en alternativ race for mig.

• #9   19. aug 2014 Tak for det dejlige lange svar smiley
    Newfoundlænderen var en af vores overvejelser lige netop pga størrelsen. Jeg er vant til store hunde, og vi ville foretrække en stor puffet vovse. Så vi har kigget rundt på mange racer der matchede og så læst lidt forskelligt om de forskellige racer smiley

Kommentér på:
Newfoundlænder - vores kommende hund?

Annonce