Livmoderbetændelse {{forumTopicSubject}}
Luna kastede op i går nat, men var frisk i går. I aftes/i nat kastede hun op igen - rigtig meget! - men var nogenlunde frisk i morges.
Hun har ikke rigtig kunne finde ro, slikker sig hele tiden, vender sig osv.
Det ligner at hun er i løbetid, men hun har ikke været i løbetid i et par år efterhånden (ihvertfald ikke synligt) - hun er 10 år. Men hun slikker sig som sagt meget og har rødlig udflåd/blod. Vi tænkte at løbetiden måske kunne opstå, fordi Chessie er i sin første løbetid, så det måske kunne 'smitte'?
Min mor ringede til dyrlægen i morges, for at høre om det er noget vi skal være bekymret for. Min far kørte til dyrlægen med hende, hvor dyrlægen tror det kan være betændelse i livmoderen.
De snakkede om medicinsk behandling, men pga. risikoen for at det vil komme igen, valgte de at fjerne livmoderen. Så de beholdte hende, og så skal hun opereres senere i dag.
Jeg har ikke selv snakket med dyrlægen, og kun hørt det igennem min mor - der desuden er helt grædefærdig - der har hørt det gennem min far. Jeg vil derfor meget gerne vide, om det er alvorligt, og hvilke risici der kan være forbundet med det? Her tænker jeg specielt på, at Luna ikke er helt ung mere. Jeg har læst lidt om det, og det lød ikke til, at dyrlægen var så bekymret over det.
Men hvad er jeres erfaringer?
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.905
aug 2008
Jeg tror ikke på at det smitter, men ja det lyder meget som livmoderbetændelse.
Operation er den bedste løsning, så hvis ellers hun er nogenlunde sund og rask burde hun kunne klare den.
Mine forældres gamle hund blev ramt som 8 årig og hun overlevede operationen selvom hun var MEGET dårlig og i dårlig fysisk form, hun blev 12 år.
Se bort fra mit forrrige indlæg, det var en test da jeg ikke kunne oprette dette indlæg til dig i første omgang.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Det er selvf. aldrig rart, når ens hund skal i narkose, men sterilisering for livmoderbetændelse er i den grad en rutineoperation, at der ikke bør være den store risiko. Virkelig mange ældre tæver får livmoderbetændelse.
Personlig ville jeg nok være begyndt at blive nervøs, da tæven holdt op med at komme i løbetid, for det er altså ikke normalt.
Men held og lykke med det, jeg er sikker på, at dyrlægen og I har valgt den rigtige løsning.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 9 Emner: 24 Svar: 3.178
Og som dansk spids, så er hun jo ikke en gammel hund, hun er jo nærmest i sin bedste alder.
Men jeg tror dyrlægen har rådet jer til helt det rigtige, og krydser bare fingre for at hun hurtigt kommer på benene igen. God bedring med hende.
maj 2004
Følger: 9 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.549
Ja, hun er dansk spids og generelt sund og rask. Dyrlægen virkede heller ikke betænkelig ved det, men jeg har som sagt ikke snakker med dyrlægen selv.
Men puuuh, hvor er det en lang skoledag i dag... Synes vi har været alt for meget ved dyrlægen de sidste par måneder...
Lene - Som sagt kan det sagtens være, at hun har haft løbetid, uden at vi har lagt mærke til det. Hun har aldrig blødt ret meget. Men jeg har hørt/læst at det er normalt at der går længere tid mellem løbetiderne, når de når 6-8, så vi har ikke rigtig tænkt nærmere over det.
Kongelig medløber - Jeg ved heller ikke, om det som sådan smitter, men vi fik at vide af dyrlægen, at vi godt kunne forvente, at Luna ville komme i løbetid, når Chessie gjorde. :o) Ligesom kvinder nogle gange synkroniserer menstruationen. :o)
maj 2008
maj 2004
Hun havde cyster i livmoderen og æggestokkene, og det er nok dem der har givet pus/betændelse og udflåd. Det er vist ikke så tit, at de ser sådan et tilfælde.
Hvis de havde behandlet det medicinsk, ville det komme igen, så det var godt vi valgte operation. Hun er noget groggy, men det er vel at forvente.
Nu bliver den store opgave så at holde hende i ro de næste 8-10 dage, og sørge for at hverken hun eller Chessie slikker i såret. :o)
aug 2008
maj 2004
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
mar 2008
Vi gav Sibbe en t-shirt "omvendt" på, altså et bagben i hvert ærme og halen ud af halsåbningen, og så blev t-shirtkanten forsynet med nogle huller og sat fast i halsbåndet. Det var nok til, at hun holdt sig fra såret.
maj 2004
Nu må vi se, hvordan det går. Dyrlægen mente ikke det ville være noget problem, og indtil nu stopper hun også når vi siger slut. Chessie holder sig også fra såret, og generelt lidt på afstand - tror godt hun kan mærke, at der er noget galt. :o)
Ginne - Tak for din solskinshistorie, det er lige hvad jeg har brug for. :o) Har aldrig set hende så skidt før. :o( Men hun er jo også stadig lidt omtumlet og har smerter. Det er dog allerede lidt bedre, end da hun kom hjem. Men tit står hun bare og kigger og kan/vil ikke bevæge sig, har svært ved at lægge sig og komme op igen osv.
aug 2008
maj 2004
maj 2008
Min erfaring er, at de kommer sig ret hurtigt over både bedøvelse og operation, så efter en dag eller to holder de sig ikke længere selv i ro, så der skal man være lidt opmærksom. Men det lyder det jo også til at I er.
mar 2008
Hvordan går det med hende idag, CTS?
maj 2004
Vi lukker dem ud i hundegården hver for sig, for det meste, da det ellers går lidt for vildt for sig. Når de er sammen derude, er vi der også, for at holde lidt øje. Vi kan nemlig ikke se hele gården fra døren/vinduet.
Hun har lidt svær ved at holde sig fra såret, så vi overvejer det med t-shirten.
Hvor meget må hun bevæge sig? Vi fik at vide, at hun ikke må gå på trapper, løbe eller lege de næste 8-10 dage, men hvor meget må hun egentlig gå rundt?
Må vi løfte hende, fx når hun skal op i sengen eller sofaen? Indtil videre har hun bare været på gulvet/tæppe/kurv, men kan se at hun gerne vil op, og jeg vil ikke lade hende hoppe selv.
mar 2008
Jeg vil indrømme, at vi tilbragte de første dage på gulvet på en madras, alle mand - ville ikke løbe risikoen.
mar 2008
maj 2004
Hun er ikke en hund der piver når det gør ondt.
Hun er ikke blevet luftet de her dage, alle tisseture foregår i hundegården, og hun vil gerne hurtigt ind. :o)
Hun er ikke så god til at gå roligt på lufteture, så må lige se hvordan vi klarer det. :o)
mar 2008
Når hun nu ikke må lege og ellers få "brugt sig selv", så er det en god ide med de rolige lufteture, ellers keder hun sig ihjel.
Du vil se, at hun hurtig er klar til det.
Livmoderbetændelse