3. jul 2011 Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.796
Hvordan undgår man HD? Hvordan undgår man HD?
Ja indrømmet, jeg har fået en form for "HD-fobi"... Jeg er simpelthen så angst for at få en hund med HD igen, nu er det jo nr 2 jeg har med det...
Så hvordan undgår man det? Kom med jeres tip! Jeg hører MEGET gerne fra jer opdrættere, hvad i råder jeres hvalpekøbere til, for at undgå det.
Der er styr på dette:
- Forældredyr. Begge forældre har HD status A, deres forældre har A, A, A, og en enkelt B. Ellers er der kun A, og B i aner bagud.
- Foder. Her fodres der med råt.
- Gå i forskellig terræn. Vi vil gå meget i skoven, på marker, i gågaden, osv.
- Ikke overbelaste hvalpen. Med det samme den bliver træt, vil jeg bærer den.
Hvad skal jeg ellers tænke over?
(jeg tager på skydebanen nu her, men kigger ind når jeg kommer hjem igen)
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.513
-vælg forældredyr uden HD og med et godt HD indeks (dette betyder i allerflest tilfælde en hund med stamtavle da det er ufatteligt få seriøse opdrættere af ikke tavlehunde som opnår reele HD indeks osv.)
-foder på en måde som mindsker udviklingen af HD. Selv om jeg er stor tilhænger af råfodring ville jeg fodre nogle hvalpe med et specielt foder af højt kvalitet netop for at kunne sikre mig jeg kan styre deres vækst og indtag af diverse vitaminer, mineraler og næringsstoffer.
-undgå overbelastning af hvalpen (og unghunden). Flere korte turer frem for en lang, minimum af monoton motion men mere varieret (opnås godt når hvalpen går fri (selvfølgelig på egnede områder))
-undgå at hoppe op og ned fra sofaen, gå på trapper osv.
-undgå for meget vildt og udmattende leg med andre hunde (og mennesker)
-undgå glatte gulve
-hold øje med hundens vækstkurve. Det må hverken få for hurtigt eller for langsomt.
-undgå at hvalpen bliver for tyk men sørg dog også for at den får den mængde foder den skal bruge til at vokse ordenligt.
Umm tror dette må være mine råd til at undgå det. Jeg har haft heldigvis stort set undgået HD på mine hunde. De er alle blevet fotograferet og har alle haft A hofter (både mine maltesere, mine to blandinger, min amerikansk Cocker, min retriever og min Newf). Jeg har dog haft en Lhasa Apso som vi overtog som voksen. Han havde svær HD og det er bare en forbandet sygdom at skulle kæmpe med
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
jan 2006
Floyd gik hurtigt pænt lange ture, han begyndte også at gå op og ned af trapperne da han blev tung, glatte gulve har jeg også.....
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.954
Slå hovedet til når du får hvalpen. Jeg mener så ikke en hvalp skal pakkes ind og skånes i det omfang det typisk beskrives herinde. Hvis det er nødvendigt at pakke kræet ind i bobleplast så er der altså noget galt.
Men ordentlig fodring og motion med omtanke.
mar 2008
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 140
jan 2006
Fie blev skånet meget som hvalp og hun endte ud med en masse problemer.
Floyd er ikke skånet, skulle jeg have fulgt div. råd med længde på ture osv herinde, så havde han godt nok været en pestilens at være sammen med.
Jeg tror langt mere det handler om hundene er disponeret for div. ting, præcis som med os mennesker
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Og det siger jeg så - og kan i samme åndedrag fortælle om en kammerat, der har mistet en hel række af hunde af racen malinois til både HD og andre ikke-arvelige sygdomme.
Der er bare aldrig garantier.
Har man sat sig på en race, der har skidtet i linjerne (hvilket jo desværre er rigtig mange), så handler det om at kigge sig godt for, når man vælger hvilke linjer man vil have hvalp fra.
De skal være ubetinget sunde, det er klart.
Og når så hvalpen kommer hjem - der har vi problemet, for der er vi ikke alle enige om, hvordan man bedst forebygger.
Her i huset skåner vi ikke hunden fra ting, den selv finder på og kan. Men sætter ikke gang i løjer, der kan belaste unødigt.
Vi bærer ikke hunden og lader den gå på trapper i det omfang det er naturligt for den at gøre det.
Ordentligt foder, naturligvis - hvad det så end er.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 35 Emner: 190 Svar: 10.576
Der er efterhånden en del dyrlæger her hjemme som fotograferer efter Hipster metoden, som allerede kan gøres fra hvalpen er 8 uger.
Ellers er jeg fuldkommen enig med CH. Man skal nemlig også passe på, at man ikke passer så meget på at det får den modsatte effekt
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.796
Racen er Ruhåret Hønsehund.
Jeg har ingen trapper i mit hjem, eller jow jeg har 1 trin op til min hovededør
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 35 Emner: 190 Svar: 10.576
Ups, du har ret, jeg har hellere aldrig hørt om hipster metoden
Det var Penhip jeg mente.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.128
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.478
Jeg gør som CH. Hvalpen får lov at bevæge sig og løbe på skrænter og hoppe over væltede træer og lignende. Men det er på hvalpens eget initiativ! Allerhelst vil jeg have hvalpen løs, så den 100% selv kan bestemme.
Ingen voldsom leg med større hunde. Og når de leger så stopper jeg legen inden hundene gør (generelt).
Jeg fodrer så med tørfoder og er en af de grumme der fodrer med voksenfoder fra hvalpen er 4 måneder.
Moderat motion i snor. Min mening er at hvalpene har mere brug for oplevelser end for egentlig motion og motionen har de rigeligt med plads til i haven, hvor de kan rende frit. Oplevelser får de på ture "ud af huset" og det kommer de på fra den dag jeg får dem inden for døren og 1-2 gange om dagen hele deres liv.
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.373
Det samme gør sig gældende når man vælger en hanhund til sin tæve.
En hvalp får ikke HD af diverse - får den HD er det fordi den alligevel var disponeret for det. Graden afhænger så af hvordan vokser op.
Hvordan undgår man HD?