Berner Sennen el. Flatcoated Retriever? Berner Sennen el. Flatcoated Retriever?
Hej Alle
Vi skal have hvalp - og er i tvivl om det skal være en berner sennen eller flatcoated retriever.
Her lidt om os og ønsker til hund:
- vi bor på te landsted med masser af plads.
- vi ønsker en familiehund
- vi ønsker en hund der også kan passe på gården, være vagtsom.
Hvorfor vælge den ene race frem for den anden? Erfaringer søges!
Har I derudover erfaring med hvor meget de hver især 'sviner' indenfor?
Jeg synes det er MEGET forskelligt hvor meget det lugter af hund hos folk - skyldes det forskel i lugt hos de forskellige racer?
God lørdag aften og håber I kan hjælpe
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
okt 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 7
- mellemstor eller stor
- langhåret
-familiehund
-en hund der elsker plads at boltre sig på
- en hund der kan passe på gården og rende løs
Ovenstående kriterier er noget de kenneler vi har talt med har sagt at Berner Sennen og Flatcoated indeholder.
Men hvis du ikke er enig hører vi meget gerne din erfaring?
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Men ok Floyd giver da gerne folk et "vov" med når de kommer ind, tvivler dog på han kan skræmme nogen som helst, hvis de ser ham
Derudover er jeg enig med Anna, det er 2 vidt forskellige racer, også i tempoet
okt 2008
I har helt ret - de er forskellige af type, men begge personligheder/typer kan vi godt lide...
Måske jeg skulle omformulere mit spørgsmål: jeg ønsker at høre om folks oplevelser af disse to racer, fordele og ulemper...
Og er selvfølgelig også interesseret i bud omkring andre racer
okt 2008
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.124
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 89 Svar: 1.169
Hun elsker at være ude, men har brug for en del aktivering og motion. Hun har altid masser af energi, som hun er klar til at brænde af.
Får hun ikke det, kan hun være ret så irriterende, mildt sagt
Min veninde har en Berner sennen, de bor ude på landet.
De købte ham nemlig med samme formål, som du skriver. Og det ser ud til at fungere ret godt. Selvom han også er glad for mennesker, men han er også meget vagtsom. Han slæber dog utrolig meget snavs med ind, med sin store pels
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 249
En Flatcoated Retiever er skabt til at arbejde. Jeg oplever det som en let arbejdshund som elsker at løbe og bære.
En Berner Sennen er skabt til at passe på gården og dens beboere. Den kan godt lide at arbejde, hvis den kan se et formål med det og er også brugt til at trække små vogne.
Med de ønsker du har skitseret, mener jeg at en Berner vil passe bedst, men se dig godt for, når du skal finde en. Det kan betale sig at finde en opdrætter som arbejder med linjer der bliver ældre end 10 år og ikke rammes af kræft.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Så hvad forestiller i jer at aktivere hunden med, udover at den kan rende rundt på gården?
Har i f.eks. planer om at gå til træning, hvor meget tid vil i afsætte i hverdagen til aktivering osv?
En flatter er et aktivt fjollehoved. Det er en jagthund, og selvom den ikke nødvendigvis skal bruge til jagt, så skal den bruges til NOGET, det er langt fra nok at den bare kan løbe rundt på gården. De vil frygteligt gerne arbejde og lave noget sammen med deres mennesker
Og så er der altså ikke ret meget vagthund i en retriever. De kan da måske nok sige vov nå nogen kører ind på gårdspladsen, men udover det, er der ikke meget skræmmende i sådan en.
EN berner er mere "laid back" -ikke så aktivitetskrævende, men heller ikke så trænbar og pleasende som en flatter.
Super skøn race -desværre skal man være lidt obs på at de ofte ikke bliver så gamle, så man skal altså vælge hvalp med omhu og ud af linier med høj levealder for racen (udover alt det andet man self skal være obs på når man køber hund)
Selvm mit indtryk af racen nu heller ikke er "farlig vagthund" så er der mere vagt i sådan en end i en retriever.
Og med det du har beskrevet indtil videre lyder det som en noget bedre bud på race end en flatter
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.195
Berneren ER en ideel gårdhund, det er trods alt bl.a. det, den er fremavlet til, men der er efterhånden en del forskellige linier, og nogle del af dem er mere aktive og energiske end andre, bare lige en advarsel, når i skal vælge avler.
Desuden hvis altså valget falder på berneren, så vælg en avler, der lægger vægt på linier med gode lange levealdre for der er mange bernere, der desværre ikke bliver særlig gamle.
Det er en hund, der er familiehund med stort F, den elsker at være sammen med sin familie, jo mere man kan være/foretage sig sammen med den jo bedre. Den passer på sin ejendom, kan undertiden finde på at hyrde børn og andre dyr i sin flok. Den er en kæmpemæssig hygge/kælepot, trives rigtig godt i selskab med andre dyr. Og en berner bliver af en eller anden grund ofte til to....
Berneren er efter min mening den mest vidunderlige hunderace, men jeg er jo heller ikke spor farvet af de skønne eksemplarer af racen, som vi har (haft).
okt 2008
Det lader til at en Berner Sennen vil passe bedst hertil
Eneste 'detalje' ved denne race er at den sviner indedøre og slæber meget med ind - nogle gode råd så man undgår alt for meget snavs/jord og lugt?
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
okt 2008
Der er sandelig forskel på hvordan folk undgår jord i huset - nogen er ligeglade (dig måske?) andre vasker poter og lader hunde tørre i bryggers inden den kommer videre ind i huset - ja der er mange måder at gøre det på
okt 2008
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
okt 2008
Mange hundeejere har to vidt forskellige racer - er det også useriøst...
Jeg ønsker ikke at undgå snavs - men at minimere det, er vel ikke en skam..
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.252
Langhåret hunde sviner bare ved de slæber meget skidt med ind...
apr 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 283
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.195
Gulve med fliser eller vinyl, et godt greb i gulvklud/-skrubbe, støvsuger mm. det er simpelthen et must med den type pels. De slæber oceaner af vand, jord, småsten, grene mm. ind i pelsen. De lugter, specielt når de er våde, og med en berner lader du den ikke bare tørre i bryggerset, for så skal hunden ligge derude i timevis før den er tør - det er altså synd, husk dens foretrukne sted er sammen med den "flok". En blower kan afhjælpe, evt. en "badekåbe" for med det herlige danske vejr, så er hundene jo tit våde.
Vi har sat babygitter op ind til stuen, så holder vi de værste snavsepoter begrænset til bryggers, køkken og kontoret, sidstnævnte er alligevel vores fælles yndlingsopholdsrum, så er det jo ikke en straf at være her. Stuen kommer man så kun ind i, når man er rimelig ren og tør.
apr 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 283
Det der med at få skrevet det rigtige første gang -.-
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Floyd lugter når han er våd, men det gør alle hunde jo *G*
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.124
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Jeg har hverken gang eller bryggers til hundetørring, så her har hundene ganske enkelt lært lige at blive tørret af med et håndklæde når vi kommer ind af døren, og så har de hver deres tætte som de ligger og tørrer på (de fårså gerne en snack at hygge med imens). Det fungerer fint. Ja der drysser da lidt sand af når de er tørre, men det er jo lige til at støvsuge væk...
Berner Sennen el. Flatcoated Retriever?