{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.383 visninger | Oprettet:

Pasgang hos hunde !!! {{forumTopicSubject}}

Hej Hunde folk smiley

Jeg har en Amerikansk Staffordshire Terrier, hun er 6 år hendes hofter og albuer er tip top i røntgen.

MEN

Hun vælger altid at gå pasgang når vi bare går tur, og folk er siger altid at hun ser ud til at gå meget stift hvilket hun også gør når hun går denne her pasgang.

Når hun kommer frem i trav eller galop er alt normalt smiley

SKAL jeg være bekymret for denne pasgang ?? Hun har altid gået sådan og jeg har aldrig tænkt over det gør vi kom til ny hundetræning hvor folk blev ved med at sige dette.

Kender nogle af jer til det ??

Så kom meget gerne med jeres erfaringer.

Vh Annika

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pasgang hos hunde !!!
  • #1   6. mar 2014 Tøsen, Schæfertæve, går os pasgang. Ret ofte. Indtil videre bliver der ikke gjort noget ved det. Hun er lidt over 4 år gammel og har altid gjort det.

• #3   6. mar 2014 Tøsen går ikke stift. Hun går pasgang når hun skal skynde sig halvt. Man kan faktisk sige at hun løber pasgang.

• #4   6. mar 2014 min gamle schnauzerblanding gjorde det med jævne mellemrum... det var lissom mest når/hvis hun skulle tilpasse sit tempo til mig, og det rampte sådan midt imellem skridt og trav.. så tror jeg at hun fandt passen behagelig.

Men fuck det så åndet ud... specielt fordi hun havde ridgebackstribe.. så man blev næsten søsyg hvis man kom til at kigge på striben.

• #6   6. mar 2014 jeg tror det måske kommer til at se stift ud i vores øjne, fordi det er benene på samme side der bevæger sig frem ad gangen. For det er jo sådan set de samme benbevægelser i trav, bare med modsatte ben.

• #7   6. mar 2014 Min første hund Laika gik også pasgang, kunne ikke få hende til at trave mere end et par skridt. Så for hende gik det altid i pas eller galop.

• #8   6. mar 2014 Hvad pokker betyder pasgang

• #9   6. mar 2014 Og hvordan ser det ud

• #10   6. mar 2014 cooper, når din hund traver så flytter den to ben ad gangen... venstre forben+ højre bagben, så højre forben+venstre bagben... osv.
    Pas er venstre forben+venstre bagben, så højre forben+højre bagben

• #12   6. mar 2014 Illustreret med hest smiley

skridt - trav - galop
    http://www.youtube.com/watch?v=89Vga2PGcp4

pas
    http://www.youtube.com/watch?v=QEHeRwzwTe8

• #13   6. mar 2014 Jeg mener det er helt normalt at hunden går pasgang når den skal gå "for langsomt". Altså når den skal tilpasse farten til ejeren. Hundens mest naturlige og mindst besværede gangart er trav. Så det er bare fordi man går for langsomt når man går med hunden smiley

• #14   6. mar 2014 Mange tak, så blev jeg klogere smiley smiley

• #15   6. mar 2014 Det er også min opfattelse vedr. sunde, raske hunde, Fubert - når hunden skal afpasse sin hastighed, smålunter eller lign. så er der nogle, der har tilbøjelighed til at passe.

MEEEN, nogle hunde gør det for at aflaste, når de har smerter eller er fastlåste/stive i leddene. Vi så det tydeligt efter Sibbes korsbåndoperation, hvor hun i en periode inden hun helt rask igen, gik meget i pasgang. Det har hun aldrig gjort inden, og nu hvor leddet er helt i orden igen, der traver hun fint derudaf.

Gamle Balou begyndte også at passe en del i slutningen, formodentlig pga. smerter fra AD/HD. Da han så kom på smertestillende medicin, der så vi at han gik over til at trave igen.

• #16   6. mar 2014 Dana gør det også tit smiley

profilbillede
  • #17   6. mar 2014 TG Det dér er ikke pasgang - det er trav smiley

Qira går pasgang når hun skal trække frem i snoren når hun synes vi går for langsomt smiley

• #18   6. mar 2014 Min dyrlæge siger også at hun er tip top smiley

MEN

Så er der de der kloge mennesker som kommer med alle deres indput og gør mig så meget i tvivl fordi hun går så stift som hun gør når hun går sin pasgang.

Lola har altid lige siden jeg har kunnet huske gået pasgang, så hvis i andre også kender til det og i også har sunde og raske hunde så vil jeg lade det blive ved det smiley

Tusind TAK fordi i ville dele jeres erfaringer med mig smiley

• #19   6. mar 2014 Jeg er lige kommet hjem fra dyrlægen med en hund som de sidste 14 dage er begyndt at gå pas-gang og gå meget stift. hun fik en tur hos kiropraktoren, og hun havde en hel masse siddende i lænden. hun mente hun havde haft ondt og derfor gik hun pasgang fordi det gjorde mindre ondt på hende.
    hun fortalte at det tit ses at de gik pasgang når de havde ondt i ryggen.

så jeg ville da prøve med en tur ved kiropraktor smiley

• #20   6. mar 2014 Hvis hunden pludselig begynder på det ville jeg reagere.
    Men Tøsen er som sagt 4 år gammel, faktisk 4,5 år og hun har altid gjort det.

• #21   6. mar 2014 Odin begyndte at gå pasgang fra han var 3 måneder gammel, og dette skulle efter sigende skyldes den kluntede gang hos hvalpe og unghunde. 4 måneder gammel fik han "vokseværk". 8 måneder gammel går han stadigvæk pasgang, han er fri for vokseværk, og det viser sig at han lider af dårlige ledbånd(graden af dette kendes ikke endnu) og hans fremtid er ret så uvis indtil videre desværre. Det startede jo så med stor sandsynlighed allerede dengang ved de 3 måneder.
    Så vidt jeg ved er pasgang noget en hund gør hvis den har ondt, eller ikke kan gå i anden gå-rytme. Jeg ville få undersøgt om hunden har ondt, evt. ledbånd.

• #22   6. mar 2014 Jeg ville ikke være det mindste bekymret -bege mine gør det. Reiki slår over i trav så snart der kommer en lille smule tempo på, Gaia slår først i trav ved ret højt tempo... Det ermeget sjældent at de går (altså som i almindelig gang) langsomt uden at nede i pas.
    Reiki har A-hofter, gaia ved jegs self ikke, hun har ikke været i røntgen, men hverken kiropraktor eller massør har fundet noget usædvanligt de gange vi har været afsted til sådan noget.

Begge har gjort det lige så længe jeg har haft dem.

Hvis en hund der normalt ikek går pas, pludseligt begynder på det SÅ ville jeg være bekymret -men år det er normalt for hunden, så ville jeg ikke bekymre mig det mindste

• #23   6. mar 2014 Og ja, jeg har osse hørt alle teorierne om de ting der må være galt med hunden når den går pas -men der er altså enormt mange hunde der gør det... typisk når de skal gå langsom eller er lidt spændte... jeg ser det ikke som unormalt, i hvert fald ikek for de racer jeg færdes iblandt

• #24   6. mar 2014 Og så lige til Tante G -det er altså ikke pasgang Dana har gang i på billedet, det er trav smiley

• #25   6. mar 2014 det er jo nok mest hunde fra en vis størrelse og opefter, at man typisk ser pasgangen.
    For ved små hunde, der går de automatisk i trav for at kunne følge med vores lange ben, når vi bare går almindeligt.

• #26   6. mar 2014 Det kan du nok godt have ret i Pixel -eg skal jo trods alt gå godt til hvis jeg skal følge med mine hunde i trav..

• #27   6. mar 2014 præcist... og jeg kan jo se, at både med min gamle yorkie og med pixel.. skridt.. det er som regel noget der kun sker indenfor hjemmets 4 vægge... ellers kommer hun ikke ud af stedet med de små ben.

• #28   6. mar 2014 Det var det forkerte billede jeg fik smidt på ... smiley

Skal lige se om jeg kan finde det rigtige smiley

• #29   6. mar 2014 Ja undrede mig os over dit billede Gurli, for det er da ikke pasgang smiley

• #30   6. mar 2014 MegaPixel: jeg har hørt det omvendte fra min hunde Fysio/kiropraktor. Altså at netop små hunde ofte går pas for st følge med deres langbenede ejere smiley

• #31   6. mar 2014 Buch - det tror jeg simpelthen ikke på.
    Nu har jeg både haft korte og lange ben på mine hunde... og det er de lange ben der valgte passen, fordi så 'passede' tempoet med mine skridt. Når de korte ben skal kunne følge med... så er pasgang bare ikke hensigtsmæssigt, medmindre man vælger flyvepas - og den tror jeg kun at de islandske heste gør sig i. Alle andre slår over i trav.

• #32   6. mar 2014 Det var hvad hun sagde til mig på landbohøjskolens fysio afd, min lille hund skifter gerne i begge gangarter, men hun er jo også ret adræt af bygning.

• #33   6. mar 2014 jeg har ihvertfald aldrig oplevet det.
    Med de hunde jeg har haft, der er deres pas-tempo imellem skridt og trav... altså de store hunde. Med de små.. størrelse yorkie-ben... der er et tempo imellem skridt og trav stadig for langsomt til at kunne følge med mit gå-tempo.

Men du har en sheltie, ikke?
    Det er ikke sådan 'lille' hund i mine øjne.. lille hund, så skal vi i min verden længere ned i benstørrelse.

• #34   6. mar 2014 Ja det er nok der "hunden ligger begravet" som man siger

• #35   6. mar 2014 hehe ja smiley

• #36   6. mar 2014 Altså nu vil jeg lige indsparke at da jeg så hende mindes jeg ikke hun passede..

men pasgang kan jo være tegn på rygsmerte. Har hun været tjekket af en hundekiropraktor?

• #37   7. mar 2014 Nej men jeg har bestilt tid til hende smiley

Hun har lige været til dyrlæge og dyrlægen så ingen tegn på smerter smiley

• #38   7. mar 2014 Pas betyder spændinger. I forbindelse med heste er det noget man bruger ekstremt meget tid på at adskille fuldstændigt fra de øvrige gangarter, da det kan decideret ødelægge hesten at gå i gangarten for lang tid af gangen. Dem der rider pas træner det også kun få minutter af gangen. Bliver det blandet ind i tølten, så man får grissepas, og rider på det som om det var ren tølt, bliver hesten stiv og ubøjelig. Det har jeg førstehåndserfaring med.

Men men men - vi rider jo ikke på hunde, så vi har ikke samme indvirkning på deres balance, så spørgsmålet er om det er lige så "farligt" for hunde som for heste. Det ved jeg ikke. Men personligt ville jeg tage det op med en dyrlæge som også praktiserer kiropraktik eller osteopati. Det er vigtigt for mig at vedkommende er dyrlæge!

• #39   7. mar 2014 Hvis hunden vælger pas-gang når den går frit så ville jeg få tjekket ryggen grundigt! Pas aflaster ryggen, da der ikke er noget videre rygsving forbundet med gangarten (derfor ser det stift ud).
    Oftest synes jeg man ser pas dog fordi en langbenet hund skal afpasse sit tempo til menneskegangtempo smiley Specielt hvis hunden har lange ben og lang ryg. Min dobertøs går pas hvis jeg har hende i kort snor. Er hun i lang line, løber jeg med hende eller er hun fri vælger hun trav og galop - mest sidstnævnte smiley
    Min hanhund har en kort lænd og lang ben; han vælger en langsom trav når han skal følges med mig. Hvis han trækker så slår han også over i pas.
    Når jeg havde min gamle hanhund i snor ved siden af mig gik han ret besynderligt. Og flere - incl mig selv - troede i lang tid at der var noget galt med ham. Flere dyrlæger og kiropraktore kiggede på ham og han fik taget nærmest komplet røgten af hele skelettet. Til sidst blev han endelig 'diagnosticeret' af en kiropraktor; han brugte en gangart som bliver kaldt 'ambling'. Den minder om tølt og enkelte hunde altså bruger den altså smiley Han havde netop den kropsbygning der gjorde det let for hunden at vælge den gangart (lang skrånende lænd og ekstremt lange ben). Det var ikke nogen problematisk gangart, det så bare pudsigt ud.
    Så altså at hunden vælger en anden gangart end skridt, trav eller galop behøver ikke at betyde at der er noget galt. Men det er nok meget godt at være lidt opmærksom på det.

• #40   7. mar 2014 Vores ene tæve gør det også og hun fejler intet.......fysisk ihvertfald haha

• #41   7. mar 2014 Ved de hunde jeg møder, har jeg lagt mærke til at det ofte er de overvægtige eller på anden måde skrøbelige hunde, der går pasgang. Hvis hunden altid har gjort det og iøvrigt ikke har vist tegn på smerter eller ubehag, OG der er en dyrlæge/behandler med på råd, så ville jeg ikke være så bekymret.
    Men godt at være meget opmærksom på det.

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 398
    #42   7. mar 2014 Er der ikke nogen der har et billede eller en film med en hund der går pas-gang. jeg har nemlig aldrig set en hund gøre det smiley

• SuHo
    SuHo Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 2 Emner: 2 Svar: 398
    #44   7. mar 2014 Winnie

Det var da imponerende, tak for det smiley

• #45   7. mar 2014 Min hund går pasgang når det går for hurtigt til at hun kan gå, men for langsomt til at hun kan komme op i ordentlig trav. Så for min hund er det fordi mit tempo ikke matcher hendes.

• #46   7. mar 2014 SuHo, det var så lidt.

Har I selv prøvet det? Altså at gå pasgang? Det svarer jo til hvis vi som mennesker svinger frem med højre arm og højre ben samtidig og så fremdeles. Det føles meget underligt, så det er ret besynderligt at nogle hunde vælger at gøre det uden der tilsyneladende er noget galt.

• #47   7. mar 2014 Dette skulle være det rigtige billede smiley

profilbillede
  • #48   8. mar 2014 Photogra......
    Du kunne evt. også besøge en kiropraktor, for at få tjekket hendes bevægeapparat igennem.
    Jeg kan se du bor på Vestsjælland, og kan anbefale Charlotte Frigast - hun bor ved Ringsted. http://www.charlottefrigast.dk/index.htm

• #49   8. mar 2014 Ja, og hvis Frigast ikke kan finde noget i vejen med hunden, så ER der ikke noget i vejen med hunden. Hun er sådan en hestesælgerne hader at få ud til handelsundersøgelserne, fordi hun er FOR grundig. smiley

• #50   8. mar 2014 http://www.dogchannel.com/dog-college/level-1/dog-physiology-class.aspx?activityid=3616

Her kan man læse lidt om hundens gangarter

Kommentér på:
Pasgang hos hunde !!!

Annonce