Lad alle os der elsker racehunde støtte Staffordshire bullterrieren {{forumTopicSubject}}
Jeg bryder mig personligt ikke om pitbull typerne inkl. SBT.
Jeg bryder mig heller ikke om terriere , lydigheds hyrdehunde eller små alarm hunde.
Men jeg er imod raceforbud, da det kun rammer seriøse opdrættere og ejere af disse racer.
Man indførte et forbud mod "pitbull" og det ramte seriøse ejere og opdrættere af APBT i 1991.
De useriøse fortsatte deres avl og import, men kaldte blot hundene for "amstaff".
Det resulterede i at AST i 2010 blev forbudt.
Nu forsætter avl og import af de samme hunde som engelsk staff eller staff blandinger, underforstået noget der indeholder SBT
Hvis historien fortsættes, så bliver SBT ulovlig, som den er mange andre steder, hvis vi ikke alle hjælper med at påpege at disse "staff blandinger" intet har med SBT at gøre..
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.906
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 1.998
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
Jeg er ikke vild med hverken amstaff eller pitbull, men jeg har heller aldrig rigtig kendt nogen, så jeg har ikke haft muligheden for at falde for dem.
Men jeg elsker SBT, de har taget især min kærestes hjerte med storm, men også mit. Og vi håber at vi når vi engang får et liv til en, at vi kan få en SBT i vores liv. Min kærestes store drøm og ønske ville blive knust hvis staffen blev ulovlig, så vil gøre alt hvad der står i min magt for at SBT'en ikke ender samme sted som de andre.
Men jeg ser desværre allerede i boligforeningerne i Århus, at de forbyder SBT, også selvom den ikke er ulovlig, og forhåbentligt aldrig bliver det.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 1.998
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Og selvom SBT'en generelt er en sød og rar hund, så bliver den jo (som TS osse skriver) brugt som "forklædning" for ulvolige racer, så hvad skal man snart gøre, hvis ikke man vil have den type hunde i boligerne?
-og så er den jo, trods sin størrelse, osse en ganske potent lille hund.
Housebuster -men hvad er det du mener man skal gøre for at støtte? Påpeger man at en hund ser suspekt ud, så får det jo ikke folk til ikke at købe, ikke at avle osv... det får dem bare til at blive sure og så gøre hvad der passer dem alligevel.
Der er 100% samme historie som vi så før forbudet -i flere år op til forbuddet, blev ejerne advaret om at deres adfærd ville få konsekvenser før eller siden. men det fik ikke nogen til at opføre sig anderledes.
Nu kan vi så advare "SBT"-ejere om det samme... og jeg tvivler på det har nogen effekt.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 3.700
Problemet er blandingerne og deres popularitet i en hvis befolkningsgruppe.
Ingen ansvarlig opdrætter vil sælge en hund af disse racer til Trunte Trutmund eller Brian Bomstærk på 20.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
Men en rigtig SBT er jo ikke ligefrem avlet til at være store og farlige. Jeg ved godt de kan se sådan ud, selvom de jo faktisk er utrolig små, men deres sind er jo ligeså blidt som de ser "farlige" ud.
Men som der også bliver skrevet er det jo heller ikke de rigtige SBT der er problemet, men blandinger og hunde der bliver kaldt SBT uden at være i nærheden af at være det.
Og jeg tror desværre du har ret i at det ikke hjælper, for det er jo netop ikke de ansvarlige ejere og de ordentlige hunde der er problemet. Men dem der køber tvivlsomme blandinger osv og har dem netop for at de skal være farlige
Jeg forstår godt folk er blevet bange for den type hunde, og jeg må indrømme at de store af dem, er jeg selv ikke glad for. Og det er IKKE hundenes skyld.
Jeg boede i en lejlighed tæt på skejby sygehus (århus) i sommers, der var en mand som godt kunne ligne en lidt brian agtig type, som havde en stor et eller andet hund, som godt kunne ligne noget meget stort "muskelbasse".. Jeg må ærligt indrømme, at mødte jeg dem på gåturen, så fik jeg Lucky over på den anden side af vejen.
Indtil jeg en dag så hunden ligge udenfor købmanden, den lagde uden snor, og jeg turde knap nok gå forbi med Lucky. Men hunden kiggede knap nok på os, og lagde bare og ventede på ejeren kom ud igen.
Jeg indrømmer gerne at jeg var lidt for hurtig til at dømme, men med de ejere der er til sådanne hunde, bliver man virkelig også nød til at passe lidt på.
Håber bare at SBT'en kan gå fri, for det er sådan en dejlig lille hund, og så håber jeg at dn lorte lov snart bliver lavet om, så det ikke går udover de forkerte.
jan 2007
Men problemet er jo som nævnt det samme som det var med APBT, amstaff osv. Jeg tvivler på at de importhunde der blev købt som værende amstaff, havde ret meget med en renracet amstaff at gøre. Men ikke desto mindre er det det de sælges/købes som, og det er jo den race der får balladen når de hunde giver probemer.
Nu er det så SBT det går udover -og ejerne af dem (altså de der sælges som SBT'er eller blandinger heraf) er jo hamrende ligeglade med advarslerne. De reagerer fuldstændigt som amstaff-ejerne gjorde, hvis man påpeger at det de har gang i nok ikke er skide smart -de bliver sure, råber op,og så gør de alligevel hvad der passer dem.
Og så spørger jeg: hvordan er det vi skal støtte de racer (SBT'en er jo ikke den eneste det går udover) ?
Jeg ønsker bestemt ikke at se dem på en forbudsliste. Men jeg har enormt svært ved at se hvad det er vi kan gøre for at undgå det, udover at håbe at bare nogen af dem med suspekte blandinger lytter... og det er næppe nok til at undgå problemer.
jan 2012
Dansk terrier klub forsøgte det samme med AST, men det mislykkedes. Så jeg mener vi skal hjælpe, så det ikke sker igen.
jan 2007
Det bliver enten betragtet som snobberi eller som ligegyldigt, af stort set alle andre end raceentusiaster og "hundenørder"
Og vil man undgå at racen får dårligt ry, er det jo netop den brede danske befolkning der skal dele opfattelsen at det ikke e SBT'er der laver balladen... det er ikke nok at specialklubben og folk på HG er af den mening.
Og det er der jeg ser problemet -for uanset hvor meget vi sidder nogen hunefolk og insisterer på at den suspekte hund naboen har købt ikke er en SBT, så fortæller naboen alligevel alle han øder at den er det... og langt de fleste vil tro ham for de ved ikke bedre. Og laver den så ballade, jamen så vil overskriften jo være "SBT åd Fido"
-så hvordan får man folks (ikke bare HG's) indstilling ændret?
jan 2012
jan 2013
Følger: 21 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 370 Svar: 3.502
Det skal stoppes nu så det ikke går ud over os seriøse ejer samt avler
feb 2012
Følger: 38 Følgere: 32 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 841
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
Lad alle os der elsker racehunde støtte Staffordshire bullterrieren