{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.652 visninger | Oprettet:

KD
KD
Tilmeldt:
18. aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.553

Hilse og ikke hilse {{forumTopicSubject}}

Udledet af en anden tråd hvor rigtig mange skriver at deres hunde aldrig hilser, og man kun laver legeaftaler med hunde man kender, men hvordan søren skal man dog lære andre hunde at kende, hvis de aldrig hilser? smiley

Det er måske mig der misforstår det? Jeg priser mig lykkelig for at jeg bor et sted, hvor rigtig mange hunde løber løs og deres ejere er ganske fornuftige og hundene flinke. Ser min hund, en hund hun kender så fræser hun afsted til den og dens ejer, og deres gør det samme. Altså deres hund fiser hen til mig. Hvem af dem der løber først er afhængig af hvilken hund der ser modsatte hund først.

Med tiden møder man jo gerne de samme på turene, men jeg oplever da stadig at støde på nogen jeg ikke kender, og så skal jeg bare trække min hund væk? Hvordan skulle jeg så have lært alle de andre hunde at kende?

Jeg lader ikke min hund hilse på alt og alle! Dette sker når vi møder en ukendt hund og ejer:

Observerer min egen hund. Hvordan reagerer hun?

Observerer den anden hund og ejer. Hvordan reagerer de. Trækker ejer sin hund helt ind til sig og virker til at blive lidt anspændt, så trækker/kalder jeg min egen hund ind til mig, og vi passerer uden problemer.
Hvis den anden hund er glad og gerne vil hilse, og min egen responderer positivt på den, så spørger jeg ejer om de må hilse. Så får de lov at hilse og evt. lege ved den anden ejers accept.

Det hænder da at en hund er ellevild og også ejeren som spørger om ikke de skal lege. Men viser min egen hund tegn på at hun er det mindste utryg ved den anden hund takker vi nej tak.

Er det virkelig fuldstændig forrykt at håndtere sådan et møde på? Er jeg bare hamrende heldig at bo et sted hvor sådan noget kan lade sig gøre, eller hvordan?

Jeg er blot undrende over denne min-hund-hilser-aldrig-på-andre-hunde-mentalitet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hilse og ikke hilse
  • #1   17. mar 2014 Man kan jo aftale møder med andre hundeejere og på den måde få møder, hvor man på forhånd ved at hundene har de bedste forudsætninger for at få en god oplevelse. Jeg lader aldrig mine hunde hilse på fremmede. Synes det er unødvendigt og mener mere det er et behov vi mennesker har, endt det er hundens behov.
    Når vi møder andre kalder jeg mine hunde ind og giver dem snor på.
    Jeg kan sagtens passere uden snor, men som signal er det som regel praktisk at sætte snor på.


  • #2   17. mar 2014 Jeg kalder også ind. Ved da ikke om det udelukkende er mit behov. Min egen vil da gerne hilse af og til? Så hilser de ud fra de forudsætninger der er, og så er vi gerne videre ret hurtigt igen, men hun vil da gerne lige sige dav. Nogen gange. For vi møder da også hunde som hun ikke vil hilse på smiley

  • #4   17. mar 2014 minion.

    Ja det er kort sagt også situationen her smiley


  • #5   17. mar 2014 Jeg tør ikke, af den simple årsag, at jeg har min hund for kær smiley

    Jeg har haft en hund som fik pænt mange lig i lasten af at blive overfaldet af andre hunde, og det vil jeg ikke opleve igen.

    Dana indgår legeaftaler med dem jeg føler jeg kan stole på, og der er en fast flok hun leger med.

    Hunde vi møder på vores tur, øver vi os i at ignorere .


  • #6   17. mar 2014 Jeg forstår faktisk ikke den tendens der er nu, hunde opfattes tilsyneladende som Disney dyr;) søde pusse nusse dyr som selvfølgelig skal lege sammen og som klart har krav på at hilse på alle de møder på deres vej.
    Min mening er; Hunde er ikke på den måde sociale;) hunde har brug for en fast "flok" fx 3-5 faste kammerater som de gerne er vokset opæde og som de kan "lege med" på deres betingelser.
    Møde med fremmede har hunde ikke brug for, de vil gerne læse avis og har også brug for det, men direkte kontakt med fremmede har de værken brug for eller godt af;)
    Jeg forbavses ofte når jeg på mine ture mødes af folk som straks vil lade deres hunde hilse, og når de så får mit klare nej, tillader mange sig faktisk at blive fornærmet smiley
    Hvorfor??


  • #8   17. mar 2014 Jeg har en hund der gerne vil hilse på alt og alle, det får han dog ikke lov til.
    Mest for at lære ham, at man ikke skal helt op i højeste gear ved synet af andre hunde, men også for, at han ikke får en dårlig oplevelse.

    Han omgås hunde i familien og får det sociale der og så får han lov til at hilse på ganske få af de hunde vi møder - dem man tydeligt kan aflæse og nogle af de gange hvor han netop slapper af som han skal.


  • #9   17. mar 2014 Ja, jeg er rørende enig Bodil!

  • #10   17. mar 2014 Bodil

    Som sagt så ser det da for mig ud til at nogle hunde gerne lige vil stikke snuderne sammen, men ja så er de videre i teksten igen, og sådan går det langt de fleste gange.

    Synes ikke der er grund til at gå og sige nej til min hund, hvis alle ovenstående forudsætninger er der. Så kan hun da godt lige får 3 sek. til at hilse, hvorefter de 2 hunde så igen er videre. Jeg bærer hende jo ikke ligefrem frem til hunden eller omvendt. De to hunde går mod hinanden. Mødes på midten, hilser og løber videre. Har hun så ikke et behov? Er det ikke noget hun har lyst til? Nej jeg forstår det altså ikke. Hun har vel lyst hvis hun selv opsøger det?


  • #11   17. mar 2014 Tucksen

    Jeg kalder også min hund ind. Hun løber ikke bare hen og hilser eller gearer op på nogen måde. Jeg kalder hende ind. Har hendes kontakt. Er forudsætningerne der siger jeg fri. Hilser hun på hunden så gør hun det. Hilser hun ikke, så lader hun være


  • #12   17. mar 2014 Nu har jeg en hund, der er meget social og glad for hunde - det kan faktisk til tider godt være et kæmpe problem at hun vil hilse på alt og alle - hun kan faktisk godt begynde at gø, fordi hun er så ivrig efter at sige hej. Så pt. øver vi at der ikke skal hilses på alt og alle.

    Men generelt ser vi på ejeren og hunden, hvordan virker de, vil de gerne hilse osv.


  • #13   17. mar 2014 Ida

    Helt enig smiley


  • #14   17. mar 2014 Mine hilser nærmest ikke på nogen, de har en lege veninde og det er det.
    Den store kan ikke med andre hanhunde og defor er vi bestemt ikke interesseret i at der kommer andre hen til os.


  • #15   17. mar 2014 Nej det er klart Camilla smiley

    Jeg har også min mors hund med af og til, og hun bryder sig ikke om andre hunde, så hun ryger lige helt ind til mig smiley

    Så jeg ved godt hvor træls det er med hunde der kommer fræsende, men det er jo bestemt heller ikke det der sker her. Kun hvis vi kender dem smiley


  • #16   17. mar 2014 For mig er det afgørende ikke om min hund har behov for at hilse på andre. For mig har det noget at gøre med at jeg ikke kender de andre hunde og hermed heller ikke ved om de er venligt stemte når de kommer drønende hen imod min hund - om de vil leget eller om de bliver aggressive. Der er en enorm risiko for at min hun får en grim oplevelse med den anden hund hvis den er aggressiv - derfor får min hund ikke lov til at hilse på alle hunde vi møder - vi kender dem ikke og ved ikke hvordan de reagerer på en fremmed hund. Jeg laver gerne legeaftaler med hunde jeg selv har møde og hvor jeg ved at ejeren er opmærksom på/kender og har kontrol på sin hund.

  • #17   17. mar 2014 Drønende mod din hund?

    Nej nej nej.. Det er slet ikke det jeg siger. Heller ikke at min hund hilser på alle hunde. Jeg holder hende bare heller ikke væk fra alle.

    Jeg råber jo altså ikke til en ejer der er 100 m eller derover væk fra mig. Der har den ejer forhåbentlig også sin hund tæt ved sig, eller er i hvert fald ved at kalde ind?

    Jeg snakker når jeg og den anden ejer er 5 meter eller lign. fra hinanden, om det er ok de hilser. Hvis det er, siger jeg fri til min egen. Og som skrevet så løber hun nogle gange derover og nogle gange ikke


  • #18   17. mar 2014 Måske er der også forskel på, om man har en hund eller flere?

    Jeg har 3 hunde og de har ikke behov for at snakke med fremmede hunde vi møder på vores vej, faktisk ofte heller ikke behov for at snakke med velkendte hunde, når vi går tur. De passerer og ofte står ejer sådan lidt slukøret tilbage. Vi har legegrupper, hvor de har fri til at tosse rundt, det er så med velkendte hunde...og ejere. Men de er en flok, de tre og har vist egentlig nok i sig selv, når de er sammen. Jeg deltager så med dem enkeltvis ind imellem smiley

    Min erfaring er, at voksne hunde ikke har specielt behov for at interagere med fremmede hunde. Det er langt mere hundeejerens behov, vi synes jo det er så hyggeligt at sludre smiley Men jeg går altså heller ikke og hilser til højre og venstre på gaden "Goddag frue" "Goddag hr." "Næææ, goddag fru Hansen, hvor hyggeligt" smiley Så ville jeg sgu blive betragtet som endnu mere den skøre hundedame, end jeg er i forvejen smiley

    Nej spøg til side, hvis det fungerer for dig, så er det jo super, men accept af, at andre ikke føler behovet er også super (ikke at jeg siger det mangler...) smiley


  • #19   17. mar 2014 Det er et af de få steder, hvor jeg er temmelig konsekvent i forhold til mine hunde, de hilser aldrig på hunde vi ikke kender, når de er i snor, det er lettest for dem og det er lettest for mig.

    Som voksne kender de reglen og vi kan helt uproblematisk passere fremmede hunde, de går roligt og afslappede og værdiger ikke den fremmede et blik.

    Det afføder mange kommentarer, de fleste accepterer uden videre en afvisning om at hilse, men enkelte hundeejere forstår det simpelthen ikke. Jeg forstår på den anden side slet ikke, at man vil udsætte sin egen hund for et møde med min sammentømrede flok. Som enkelt hund er det ret overvældende at blive undersøgt af 3-4 nysgerrige fremmede.

    En enkelt hundeejer, som vi møder jævnligt på vores ture, kan jeg i mit stille sind ikke lade være med at more mig over.
    Jeg har opgivet at forklare og hun har efterhånden forstået, at hendes golden skal holdes i kort line, når de møder os, men det sker aldrig uden at hun smider en kommentar om, hvor synd det er for mine hunde, at de ikke må hilse, ja jeg er nærmes dyremishandler i hendes øjne, alt det forklarer hun mens hun kæmper med og skælder på sin hund.
    Jeg ved ikke hvem det er mest synd for, mine, der kender spillets regler og passerer roligt eller hendes der evig og altid får skideballe, fordi den ikke kan holde sig i ro smiley



  • #20   17. mar 2014 Jeg har ikke behov for at snakke? Jeg er ikke særlig social på mine ture smiley

    Dem jeg har mødt gentagne gange sludrer man da lige med, men langt de fleste gange går jeg bare direkte forbi. Ordudvekslingen begrænser sig til "må de hilse".. Og igen igen igen. Det betyder ikke at jeg så maser min hund ind i hovedet på den anden. Jeg giver hende bare fri. Og så må hun jo have et behov hvis hun løber derhen, og hvis ikke havde hun så ikke et behov smiley


  • #21   17. mar 2014 Kirsten H

    Jeg ved simpelthen ikke om jeg slet ikke får forklaret mig rigtigt? Jeg har langt fra en hund der kaster sig ud efter en anden hund. Hun går også forbi andre hunde som du beskriver.. Et ok til at de må hilse betyder at jeg giver min fri. Så vælger hun helt selv om hun vil hilse eller ej, men det kan godt være jeg bare bor i et område hvor det kan fungere uden problemer? Ved det ikke?


  • #22   17. mar 2014 De to voksne er helst fri for "fri leg", gåtur med hunde vi kender er ok, men jeg deltager med Babette på 10 mdr. Det synes hun er edderhyggeligt og det gør jeg også, så får vi hundeejere jo lige ordnet verdenssituationen samtidig smiley

  • #23   17. mar 2014 Nu har jeg så en lidt anden holdning end alle andre.
    Min hund får da lov at hilse på mange hunde, når vi går. Selvfølgelig under kontrollerede forhold. Men hun elsker det, så selvfølgelig må hun det, hvis de andre hundeejere er med på det. Så får de da lov at lege og hilse. Længere er den ikke. Der er vidst heller ikke andre, der ikke lader deres hunde hilse herude, kun en enkelt, som man bare ved ikke vil hilse. Men ellers har jeg aldrig oplevet, at en anden hund ikke måtte hilse. Dog er der nogle, der spørger om det er en han pga. egetkøns aggresivitet selvfølgelig. Det er jo helt acceptabelt, det skal også respekteres.

    Holly har kun haft gode oplevelser med andre hunde - også i hundeskove. Der er intet uansvarligt over det, bare det forgår kontrolleret og begge parter er med på det.
    Skal lige siges, jeg er ikke specielt socialt, så det er ikke fordi jeg har brug for at snakke med andre mennesker.

    Nu bliver jeg garanteret hakket ned, for at sige min holdning til det. smiley


  • #24   17. mar 2014 Mine skal ikke hilse, men de må gerne, hvis modparten vurderes ok. Et kort snus, logre logre og så går vi videre. Der skal ikke være mere når de er i snor.
    fri må de selv styre, hvem de gider og ikke gider. Mine er ikke nogen der farer rundt og er vilde og voldsomme i forhold til andre hunde.


  • #25   17. mar 2014 Håber da ikke du bliver hakket ned Emma, det er da fint med debat smiley

    Nu vil jeg sige, at Holly er en hvalp/unghund og de er jo, pr. definition, utrolig glade for alt og alle. Jeg oplever bare, at når hunden bliver voksen så daler det behov. Det er vigtig så at respektere, sådan er hunde forskellige.

    Igen, hvis det fungerer for jer, jamen så er det jo super smiley


  • #26   17. mar 2014 KD - Hvis det fugerer for dig, din hund og dem i møder er det helt OK, der hvor jeg tænder af, er når folk uden videre lader deres hunde løbe hen til mine.

    Her ville det ikke fungere, vi møder flest retrievere og dem gider mine ikke, de er for påtrængende i deres adfærd og kropssprog.

    De tre af mine er oftest i snor Ghini næsten altid fri, men så snart, der kommer andre hunde får hun snor på, det er ganske få andre hunde, som hun gider, men hun er så "høflig" at hun bare står stille og lader andre snuse, selv om det lyser ud af hende, at hun finder det ubehageligt.

    Alfa gider heller ikke ret mange andre hunde, men hun er temmelig kontant og fortæller det med ret store bogstaver, hvilket ikke altid er hensigtsmæssigt, jeg er sikker på hun vil hakke, hvis modparten ikke fatter budskabet efter et par advarsler og den situation skal hun ikke bringes i.

    Mine har få udvalgte legekammerater, som jeg ved de fungerer med, det forskåner både dem og fremmede hunde for ubehagelige oplevelser.




  • #28   17. mar 2014 Mine hilser heller ikke på fremmede....
    De har også nogle enkelte hund de leger med en gang imellem og det er det...

    Dog oplever jeg ikke de der fornærmede blikke....
    Nok nærmere øjne på str med tekopper.... mine gider INGEN hunde når de er i snor, og det fortæller de højlydt *GG* smiley

    så folk viser ikke ligefrem initiativ til, at ville hilse, når vi kommer gående smiley


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #31   17. mar 2014 Med tanke med den hundelov vi har,forstår jeg slet ikke at man tør have sin hund til at hilse på hunde man ikke kender. Et hurtig slagsmål med en efterfølgende flænge og din hund er i fare for at blive aflivet. Kan godt være jeg lyder for forsigtig,men det er jeg ligeglad med. Når skaden er sket er det for sent at fortryde.

  • #34   17. mar 2014 Men det er jo dit behov at hilse ikke "Ejer af den..."? smiley

    Spøg til side. selvfølgelig skal en hvalp lære at passere! Jeg oplevede da min egen var hvalp en som virkelig insisterede på at min skulle hilse på hans, for hans var bare en hvalp. Det ændrede så ikke på at hans hvalp (stor hvalp) hang ude i snoren og gøede som bare fanden og min krøb bag mig. Han blev også temmelig utilfreds over at jeg synes det var en dårlig idé at lade dem hilse


  • #37   17. mar 2014 Det ene udelukker jo ikke det andet smiley

  • #39   17. mar 2014 Var i forhold til hvad hunden får mest ud af smiley Man kan jo både hilse på hunde OG lave legeaftaler.

    Men vi møder så også langt fra 12-15 hunde dagligt. Nogle dage møder vi ikke en eneste


  • #40   17. mar 2014 Nemlig, Isabelle smiley og som tilføjelse; og så også tager hensyn til, hvad den anden hundeejer gerne vil/ikke vil.

  • #44   17. mar 2014 Når jeg skriver, det er hundeejers behov, så mener jeg den der med "Jamen Fido er så glad for andre hunde, skal de ikke lige hilse?" sagt med stolthed i stemmen, ikke at vi alle er et sludrechartol, men gerne vil vores hunde kan sammen allesammen...men det er bare ikke mine voksne hundes behov og jeg prøver også at dæmpe Babettes. Hun behøver ikke gå fuldstændig i selvsving når vi møder andre, slet ikke hvis jeg har de voksne med, så kan der nemlig godt opstå lidt ballade, de er i flok...

  • #46   17. mar 2014 Isabelle, jeg mener man skal gøre, hvad man finder bedst. Men prøver at forklare, hvorfor jeg ikke oplever det er mine hundes behov, de voksne er faktisk fuldstændig ligeglade og ignorerer andre hundes forsøg...de har nok i sig selv, de bæster smiley




  • #48   17. mar 2014 Hvor skriver nogen at deres egen skal kunne med alle andre hunde?

  • #49   17. mar 2014 Isabelle

    Samme situation her smiley


  • #50   17. mar 2014 Jamen er det ikke det, der er hensigten med at hilse, KD?

  • #51   17. mar 2014 Nææ? Det er da langt fra alle hun gider hilse på

  • #52   17. mar 2014 Nå...okay. Jeg tror ikke rigtig, at jeg helt forstår dit spørgsmål så...du spurgte hvorfor nogle ikke ville hilse og jeg svarede...men ligemeget, jeg tror bare man skal gøre, hvad man finder bedst.

  • #53   17. mar 2014 Ja. Jeg forstår ikke at man permanent trækker sin hund væk og ikke vil lade den hilse. Jeg tvinger jo altså ikke hunden til at hilse, og det er jo KUN hvis ovennævnte forudsætninger er der. Hun skal da ikke partout hilse. Det ville sgu da være synd

  • #56   17. mar 2014 Nå ja, men det er da ikke et problem her.. Ens børn kan da også blive smittet. Nå ja ja.. Jeg tænkte bare om jeg misforstod at folk virkelig under alle omstændigheder aldrig lod deres hunde hilse, men det har jeg så ikke smiley

  • #57   17. mar 2014 Lucky må hilse på alt og alle, og han elsker det smiley

    Selvfølgelig er det ikke alle hunde han får lov at hilse på eller lege med, det kommer jo helt an på sitiuationen.

    Men hvis den anden hund får lov, og virker sød og glad, så giver jeg altid Lucky lov.
    Det startede jeg allerede med da vi fik ham som 4 mdrs, for han skulle kunne med alle slags hunde, og jeg kendte ikke rigitg så mange med hund..
    MEN jeg passer på ham og sørger for at han ikke blev bange og utryg ved det, hvis han virkede utryg eller hunden kom stormende hen i os, så passede jeg selvfølgelig på ham og sørgede for at hunden ikke kom hen til ham.

    Men der hvor vi boede før, var det heldigvis lidt ligesom du beskriver TS, mange af de samme og rigtig søde hunde. smiley en af dem vi mødte rigtig ofte var en rigtig sød dame med en pudel.. Flink dame og sød pudel.


  • #58   17. mar 2014 Er det fordi I ikke synes, at I kan bruge forklaringerne til noget?

  • #61   17. mar 2014 Okay, jeg synes nemlig, at jeg har forsøgt. Mine hunde viser ikke interesse for andre og jeg vil ikke tvinge dem til det, heller ikke selvom den anden hund OG ejer synes det er en god ide...men det er vist ikke gået så godt smiley smiley

  • #62   17. mar 2014 Nej, jeg kan kun udtale mig om mine rullepølser...så det vil jeg ikke kaste mig ud i, Isabelle smiley

  • #63   17. mar 2014 Rie

    Jeg forstår godt hvis man har hunde der ikke vil hilse, så skal de da heller ikke? Det er som sagt heller ikke alle min hilser på, men kan jeg se på hende at hun gerne vil får jeg lige den anden ejers accept og så siger jeg ok til at hun hilser.

    Hun får ikke lov at hilse på en hud der ser ud til at ville tromle hende, men det kommer helt af sig selv, for hun er hamrende god til at læse den anden hund, så er der det mindste med den, så ønsker hun slet ikke at hilse


  • #65   17. mar 2014 Okay...og jeg er ikke engang blondine smiley :D

    Det jeg tænker er, at man ved overfald ofte hører, at hunden aldrig har gjort det før, at den ellers kan med alle hunde...men det kan den så åbenbart ikke mere. Så tænker jeg, at behovet måske ikke er så stort når hunden er blevet voksen, det er ihf. det jeg har oplevet, men hunde er jo forskellige. Det var det jeg gav Bodil ret i.

    Nå, jeg kan vist ikke forklare mig bedre smiley


  • #66   17. mar 2014 Isabelle

    Det eneste svar der er kommet på det er at der er risiko for smitte og et hak den ene og den anden vej


  • #68   17. mar 2014 Isabelle

    Jeg tror vi er ganske enige smiley


  • #69   17. mar 2014 Som loven er skal jeg ikke nyde noget.

    Ace hader andre hunde, og har faktisk heller ingen interesse i at hilse - tværtimod.

    Emmi vil gerne, for det meste, men jeg tager ingen chancer.


  • #70   17. mar 2014 Vores får ikke lov, vi har to schæfer, og jeg skal ikke risikere noget med den hundelov vi har! Der løb en lab hen i hovedet på min tæve da hun var 4 mdr, hvilket har krævet ekstremt meget træning og få rettet op på den usikkerhed igen, så jeg gider ikke løbe de chancer. Så vi har nogle få hunde de er sociale sammen med, også har de hinanden smiley


  • #71   17. mar 2014 Jeg FORAGTER de hilsetosser, der ikke vil acceptere, at vi er nogen ejere og vores hunde, der ikke har det, i øvrigt ret unaturlige blandt fremmede hunde, hilsebehov, og ligefrem med foragt i stemmerne beskriver hvordan vi, og vores hunde, derfor er uhøflige og aggressive ...

    Jeg respekterer bare MIN hund og dens behov, og tager ANSVAR for at min hund, og andre hunde og deres ejere, ikke udsættes for uønskede situationer, ved at min hunds grænser overskrides, hvilket sker når andre hunde hilser på hende mens hun er i snor ...

    Bemærk at jeg ikke skrev at jeg foragter ALLE hilsetosser :o)
    Dem der accepterer at vi er nogen der ikke ønsker at vores hunde skal hilse, har jeg ikke problemer med, tværtimod, dem respekterer jeg :o)

    Andre hunde siger ikke Kia noget overhovedet (de få hunde hun er vokset op med undtaget).

    I snor skal der IKKE hilses. Hun bliver meget vred hvis andre hunde tager kontakt til hende når hun er i snor (i snor foregår et møde mellem hunde som regel også på en måde som ifølge hundesprog er uhøfligt, eller direkte truende, da hundene mødes ansigt til ansigt, og snoren generelt forhindrer spejlingen, og den øvrige naturlige adfærd, i et møde mellem fremmede hunde).
    ALLE, også hunde hun kender godt, vil få et NEJ til at hilse når Kia er i snor.
    Jeg slipper hende, hvis der er nogen der død og pine ikke vil acceptere det, fordi hun ellers vil "irettesætte" deres hund, for dens grænseoverskridende, uhøflige og truende adfærd. Hun ved jo ikke at det ikke er hunden den er gal med men deres uvidende og uansvarlige ejere :o(

    Uden snor ignorerer Kia som regel alle hunde, hun hilser pænt men kort, hvis de henvender sig til hende. Hun kan omgås alt og alle, så længe ingen beder hende om at interagere synderligt.
    Hvalpe og utrygge hunde elsker hende fordi hun virker totalt ikke-truende med sin adfærd :o)

    Vi kommer i hundeskoven herude.
    Vi kender så 99% af alle hundene (og deres ejere) og hundene er vokset op i flokken(består af op til omkring 15 hunde) med Kia som en af de få "ældre" tæver i flokken.
    Men det er da med 100% sikkerhed mere for min skyld end hendes. Hun nyder når vi er der selv og hun kan tulle rundt og snuse, grave og lege med grene og pinde.
    Når der er andre er hun kun interesseret i børn og andre mennesker der gider lege med hende, helst pinde eller boldleg (hun har ikke et voldsomt ressourceforsvar så det er problemfrit selv mellem de mange hunde i flokken. Egentligt ressourceforsvar er ikke ønsket i flokken).

    Ellers er både hunde og mennesker fuldstændig uinteressante for hende. Det ligger til racen at være reserverede. Hun tuller bare rundt med en bold eller pind, eller graver et hul mens de andre hunde leger :o)

    Jeg har næsten aldrig snor på Kia. Ture i snor får hun ikke meget ud af generelt og jeg vil helst undgå de potentielt problematiske situationer som hilsetosserne kan sætte os i ...

    Jeg er nemlig også MEGET utryg ved skambidningsparagraffen.

    I hundeskoven kender vi hinanden og hvis uheldet er ude så støtter vi op om hinanden.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #72   17. mar 2014 Isabelle. Selv hunde der kender hinanden kan som du siger komme op at slås men muligheden for et møde med en fremmed hund går galt er betydelig større. Hunde der tit er sammen har jo fundet deres plads i flokken og kender grænserne.

    Ud over det så er hunde der er i snor begrænset i deres bevægelse. Det gør at de måske ikke får mulighed for at vise deres grænse bliver overtrådt. Her er muligheden enten at finde sig i det( synd for hunden) eller fysisk sige fra.

    At du har nogen hunde der godt kan lide at hilse på andre der har det på samme måde,ser jeg intet forkert i. Jeg ser det forkerte i at tro at alle hunde skal have det sådan og hvis de ikke har det sådan er det fordi at de aldrig har været sammen med andre som hvalp.


  • #73   18. mar 2014 Vil lige for god ordens skyld, tilføje til mit indlæg.

    Lucky får ALDRIG lov til at hilse på hunde hvor ejerne ikke er indforstået med det, hvis jeg er det mindste i tvivl, kommer han i kort snor og i den modsatte side af mig som den hund der kommer imod os, så ejeren har mulighed for at komme forbi mig med sin hund, uden at hilse på Lucky. smiley

    Jeg synes selv det er irreterende når man ikke bliver respekteret.
    Oplevede så sent som tidligere på dagen at få en labrador lige i smasken af Lucky, uden nogen af os havde set den. Lucky fræs rundt på boldbanen med 8 meter line, så jeg gik rundt for at følge med (lucky elsker at spurte i ring) Så ingen af os lagde mærke til at der pludselig kom en løs labrador fræsende hen til os. Vi fik begge et chok, og ejerne prøvede ingengang at gøre os opmærksomme på den eller kalde den til sig. Sådanne møder vil jeg også helst være foruden.

    Så her bliver der spurgt, aflæst kropssprog, både ved den anden ejer, den anden hund og Lucky. Og virker de ikke interesseret osv. så går vi pænt forbi med kort snor. smiley


  • #74   18. mar 2014 Min hilser ikke på andre hunde, for jeg har oplevet, at der sker noget i hundehøjde som jeg ikke observere. Min hund kan være rimelig chill, ditto med den anden og pludselig kan den anden fare i flæsket på min.
    - min hund nyder hendes egen selvskab, hun behøver ikke at få knubs pga. mig, så nu hilser vi ikke mere.


  • Sofie
    Sofie Tilmeldt:
    sep 2013

    Emner: 14 Svar: 107
    #75   18. mar 2014 Mine hilser kun hvis den anden også vil hilse, og begge virker glade, ivrige, og logre med halen. Samtidig ved jeg også hvilke hunde mine må hilse på. F.eks labrador'e får min den ene ALDRIG lov at hilse på, da han simpelthen hader dem allesammen.
    Store hunde generelt holder vi ham fra.


  • #77   18. mar 2014 Sanne

    Din situation lyder fuldstændig magen til min. Min hund bliver dog ikke vred når hun er i snor, men at din hund hilser kort og så er hun videre. Det er jo blot det der sker for mig også. Så hiver du jo heller ikke din hund væk fra alle andre. Den får da lov at hilse, og det er noget hun vælger selv.

    Jeg spørgere bare før jeg siger til min egen hund det er ok, hvis hun har lyst. Dvs. jeg holder hende væk fra den anden hund indtil der er givet accept.

    Hvis jeg mødte dig som gik forbi mig med din i snor, og din hund ikke viser nogen interesse eller du gør, så ville jeg aldrig spørge.


  • #78   18. mar 2014 Max H

    "Jeg ser det forkerte i at tro at alle hunde skal have det sådan og hvis de ikke har det sådan er det fordi at de aldrig har været sammen med andre som hvalp."

    Men det er slet slet ikke det tråden handler om. Jeg skriver ingen steder at hunde SKAL hilse. Det ville sgu være for dumt at lade sin hund hilse hvis den ikke har lyst, eller modparten ikke har.


  • #79   18. mar 2014 Sofie H

    Hehe ja her er det så fladnæserne. Hun kan vidst ikke rigtig forstå dem.


  • #81   18. mar 2014 Ja eller også får jeg bare ikke udtrykt mig tydeligt nok smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.318
    #82   18. mar 2014 Jeg snakker ikke om nogen bestemt. Jeg og andre har bare oplevet at folk ikke har respekt for at vi har hunde der ikke syntes om at skulle hilse på andre. Har mødt folk der er blevet fornærmet over at jeg ikke vil hilse og folk der mener der er noget galt med både mig og hunden.

    Jeg kunne godt i nogle tilfælde vælge at lade min hund hilse,men jeg syntes det er bedre at hunden lærer at se bort fra andre hunde og hvorfor skulle jeg gøre det for at opfylde andres behov

    Når så man på trænings pladser fortæller hvor vigtig det er at hunde skal løbe sammen i en stor flok uden kontrol har jeg fået nok. Så er det vi senere ser hunde der trækker for at komme hen til alt de møder og løse hunde der kommer styrtende med en ejer der slet ikke magter den.

    Her er vi flere der får både egne og hundens grænser overskredet og folk mener jo ikke at det er dem der er noget galt med for de kender ikke til andet. Her bliver jeg og andre udsat for andre folks dårlige opførelse og det er ikke rimeligt.


  • #83   18. mar 2014 KD: Hun hilse slet ikke i snor. Heller ikke kort. Hun skal ignorere de andre hunde, hvilket er hvad hun har gjort af sig selv siden hun blev voksen. Hun hilser udelukkende når hun IKKE er i snor og ja der vælger hun selv :o)

    I snor kan jeg ikke garantere at hun ikke flår den anden hund hvis hun får chancen. Vi kan sagtens passere fordi hun ignorerer. Det er KUN hvis den anden hund tager kontakt at der er problemer.

    Igen har jeg INTET imod de hilsetosser der respekterer at vi der ikke vil hilse ikke er mærkelige og onde og at vores hunde er sindsyge.
    De har faktisk en helt almindelig og forventet adfærd.

    Alle vores hunde er forskellige. Og det skal der være plads til. Det med at hilse handler når det kommer til alt nok om respekt.

    Din han ligger op til at få de vildeste tæsk med sin NATURLIGE adfærd. Men ved du at din tæve også vil provokere en hel del hunde til at flå hende med sin adfærd? Når hun udviser utryghed eller frygt vil nogen hunde reagere ved at angribe. Jeg forstår ikke hvorfor det er sådan men det er det. Derfor bliver en hund der er blevet overfaldet én gang ofte overfaldet igen og igen.

    Jeg ser også noget lign. i flokken i hundeskoven. Vi har en enkelt schæfertæve som altid vil hjælpe de stærke med at "banke" de svage. Lige meget hvem der tumler med hvem så holder hun med den der "vinder" ... Det er dog kun i leg og de er ALLE under tæt supervision hele tiden. Ingen hunde får lov at blive mulet hvis ikke det er i leg.


  • #84   18. mar 2014 Min hilser nogle gange i snor, men det er sjældent. Og her er det også hende selv der går derhen.

    Men for mig giver det helt sig selv, for hun gider slet ikke hilse på hunde der er for voldsomme. Altså hun læser selv andre hunde uden problemer.

    Men ud fra hvad jeg forstår er vi helt enige smiley


  • #85   18. mar 2014 Rettelse: ... vores hunde *ikke er sindsyge.

  • Cie T
    Cie T Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Svar: 61
    #86   23. mar 2014 Min hun er godt et år gammel, hun har mange hundevenner i området, hunde som hun har kendt fra hun var helt lille og hun bliver simpelthen så glad når hun kan høre eller lugte, at en af dem er i området. De får selvfølgelig lov både at hilse og lege.

    Jeg færdes altid med min hund i snor, dels fordi jeg ikke stoler 100% på hende, dels fordi jeg er meget bevidst om hendes størrelse (dværg pinscher) i forhold til andre hunde.

    Og jeg må erkende, at hvis jeg får øje på en fremmed hund uden snor, så har jeg hurtigt min hund på armen.
    Jeg har simpelthen for mange dårlige oplevelser med små hunde i forhold til større løse hunde.

    Hun vil rigtig gerne hilse på de fleste fremmede hunde, så når en fremmed hund med ejer kommer imod os, så iagttager jeg både hund og ejer. Ser hunden venlig og fredelig ud. Ser ejeren ud til, at have styr på sin hund og være ansvarsbevidst.

    Ofte spørger den anden ejer om de må hilse, jeg plejer gerne at svare "ja, hvis hun vil".

    Min hund er oftest tilbageholdende overfor fremmede hunde når de kommer tæt på og derfor forventer jeg, at den anden ejer sørger for, at den anden hund ikke får lov at flyve lige i hovedet på hende.
    På samme måde som når vi selv møder en hvalp, som gerne vil hilse på min hund og alligevel er lidt usikker, her sørger jeg for, at det er hvalpen, der bestemmer farten.

    Med fremmede hunde bliver det oftest ikke til så meget hilsen, men når hun så har mødt dem et par gange, så er de accepteret og så kan der hilses igennem.

    " #55
    Mine får ikke lov, fordi:

    De kan et hak

    De kan give et hak

    De kan blive smittet med kennelhoste, skab, ringorm, lopper whatever."


    Når jeg luftede min forrige hund på en bestemt strækning hostede han den næste uges tid, så de behøver såmænd ikke, at hilse på andre hunde for det.

    Lopper kan de få med hjem bare de færdes et sted hvor en hund eller kat er gået forbi.


Kommentér på:
Hilse og ikke hilse

Annonce