{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.760 visninger | Oprettet:

Caroline D
Caroline D
Tilmeldt:
24. feb 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Hvilken hund skal vi vælge?? {{forumTopicSubject}}

Min kæreste og jeg. Har bestemt os for at skulle have en hvalp her til sommer.
Men vi kan ikke rigtig finde ud af hvilken hunde race eller blandingen det skal være. Så vi kunne godt tænke os lidt hjælp.??

Vi bor i en lejlighed på 71 km2. På Amager tæt på skov og strand og mange grønne områder.

Jeg er selv vokset op med hund, både labrador, tysk hønsehund og en toller.
Min kæreste ingen. Men han er rigtig glad for hunde.

Jeg er rigtig glad for labrador og toller. Og retvitriver gennaralt.
Men desværre mener min kæreste at de er for store til en lejlighed.

Jeg har kigget let på en engelsk cocker Spaniel, dansk svensk gårdhund, corgi, japansk spids, shiba , begel, eller Formel 1 labrador. Kan ikke rigtig finde ud af hvad for en hund der ville passe godt til os. Vi er os åben for andre racer.

Det må også gerne være en familiehund da vi har planer om børn om ca. 4-5 år.

Håber nogle kan/vil hjælpe os.

Hilsen

Caroline.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hund skal vi vælge??
  • #1   11. apr 2014 Hvad kan i tilbyde hunden af aktivering, ud over gå-ture?

    Hvor længe skal den være alene?

    Skal det være en hund der kan med fremmede hunde, eller er det lige meget?

    Vil i have en hund med stor samarbejdsvilje, eller en der er mere selvstændig?

    Er det et must at den kan gå uden snor? (Er det det, så er beaglen ikke sagen)

    Og hvorfor er det lige en jagtlab af irske/engelske linjer du har tænkt på?


  • #2   11. apr 2014 Hvad vil I gerne lave med jeres hund? Skal I gå til træning? Hvilken slags? Hvor meget motion, aktivering, pelspleje mv. er I indstillet på?
    Hvor stor må den være?

    Iøvrigt mener jeg ikke, at størrelsen bør betyde noget i forhold til, at I bor i lejlighed. En velaktiveret hund er rolig indendørs - min er som regel nærmest på de samme 5 kvm., når vi er derhjemme smiley


  • #3   11. apr 2014 Hvad kan i tilbyde en hund altså af aktiviteter? smiley

  • #4   11. apr 2014 Vi har toller i en lejlighed på 86 kvdm. Jeg er så temmelig aktiv og seriøs med min træning, men du ved jo hvor aktive de røde fræsere er smiley

  • #5   11. apr 2014 En Lhasa apso har sind som en labrador smiley Og den er ikke særlig stor smiley Se evt gabby på min profil smiley

  • #6   11. apr 2014 Cille-pigen - på hvilke punkter ser du ligheden mellem Lhasa´en og en Formel 1 labrador?

    Ikke på nogen måde ondt ment. Jeg er bare nysgerrig, fordi jeg ikke selv kan se dem smiley


  • #7   11. apr 2014 Af de hunde du nævner Kender jeg til Schibaen dansk svensk gårdhund Labradoren

  • Caroline D
    Caroline D Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #8   11. apr 2014 Altså det først års tid skal den næste ikke være alene (jeg studerer hjemme i års tid mere nemlig).
    Men ellers efter det skal den lærer at kunne være alene i en 4-5 timers tid.

    Den må meget gerne kunne med andre hund, ( jeg har en del veninder som også har hunde, så den vil blive vant til det med det samme). Men må også gerne kunne med fremmede.

    Den må gerne være samarbejdes vilje.

    Vil vil helst have at den kan lærer at kunne gå uden snor.

    Jeg har tænkt mig at gå til hvalpe træning med den og til lydigheds træning bagefter.
    Jeg er opvokset med jagt hunde, så kan bare godt lide den type hund, deres sind osv.
    (Men vores skal ikke med på jagt).

    Pelspleje er sådan mellem.

    Vi havde tænkt en lille til mellem hund. Men kun op til ca. 16 kg.

    Og vi ville gerne have en tæve.

    Hilsen
    Caroline.


  • #9   11. apr 2014 Hvis hunden ikke må veje mere end 16 kg så er labben udelukket.
    Jeg tænker engelsk cocker, men husk tavlen og ordenligt opdræt. For der avles godt nok på meget skidt.


  • #10   11. apr 2014 Schibaen skal du nok ikke vælge
    Men gårdhunden ville jeg tro var noget for dig Det er en lille aktiv hund som jeg syntes er meget lærenem og en hund man saktens kan lære at gå uden snor
    Det kan du så også med labradoren men den er jo det større smiley


  • Caroline D
    Caroline D Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #11   11. apr 2014 Vi har forresten også kigget lidt på en fransk bulldog og der hen af.

  • #12   11. apr 2014 En ægte DSG kunne også være et bud. Men jeg kan kun anbefale at købe med tavle, for DSG'en er en antalsmæssig ret lille race, så de fleste DSG uden tavle er blandinger. Og dem er der dælme stor forskel på.

  • Caroline D
    Caroline D Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #13   11. apr 2014 Inger N - hvorfor ikke shipaen ?

  • #14   11. apr 2014 Hvis I vælger en FB, mops og sådan, så skal I være meget obs på arvelige sygdomme,, for de racer har en del af dem.

    Jeg tænker lidt en petit brabancon, hvis I er interesserede i hunde, der ligner FB og mopsen. Den er dog noget slankere bygget, men vist også (hæng mig ikke op på det) sundere end de to eksempler, jeg lige kom med.


  • Caroline D
    Caroline D Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #15   11. apr 2014 Hvad med blandnings hunde. Nogen der har noget affaring med det ?

  • #16   11. apr 2014 Shibaen er en typisk spidshund = ikke specielt samarbejdsvillig (ikke at den ikke kan motiveres til det. Det er bare ikke nemt)

    Som du kan se, har jeg både blandingshund og racehund. For mig har det gennem livet været meget blandet. Jeg har købt stamtavle hund, når jeg har været afklaret, og vidst hvad jeg gerne ville have. Og jeg har fået blandingshunde, når de af en eller anden grund er dumpet ind i mit liv, hvor jeg så har været helt afklaret omkring, at jeg måtte arbejde med det jeg fik, og ikke kunne tillade mig at have nogen som helst krav eller forventninger.



  • #17   11. apr 2014 Blandingshunde er lidt et sats, fordi du ikke rigtig ved, hvad du får. Der er sjældent tjekket for sygdomme og sådan noget.
    Alt efter hvad den er blandet med, så kan den ene races instinkter være stærkere end den anden hunds, så man skal være forberedt på, at hvis man køber en jagthund/selskabshunds blanding, kan man godt få en hund med et stærkt jagtinstinkt, og ikke halvt om halvt.


  • #18   11. apr 2014 CarolineDet jeg mener med chibaen er som Karina skriver det er en meget reseveret hund og svær at træne og har endnu ikke hørt om en Chiba der kunne gå løs Det er en skøn hund men man skal regne med den gider kun det den selv gider
    Ang. blandinghunde har jeg også haft lidt af hvert .I dag har en bla af Tervuern/bordercollie og en bla af Pomeranier/pappilon Jeg kan ikke se noget forkert i at købe en bla. hund Men jeg også måske været heldig at mine aldrig har været syge smiley


  • #19   11. apr 2014 Vaks er også en blanding, men man er bare nødt til at være forberedt på, at det er et sats. Der er ikke som sådan noget galt med blandingshunde, man har bare ikke en jordisk chance for at vide, hvad de kan komme til at fejle/hvordan deres sind bliver.

  • #20   11. apr 2014 Og så er jeg nok mærkelig igen for når jeg køber hund går jeg meget efter udsende og selvfølgelig hvad temperamang de har smiley

  • #22   11. apr 2014 En lab kan sagtens bo i en lejlighed på 71 m2. Bare den bliver aktiveret ordentligt hver dag. Jeg har boet med en corgi og en border collie på 66 m2 uden problemer.

  • #23   11. apr 2014 Den er Lille og en rigtig familie hund smiley

  • #24   11. apr 2014 Jeg tænker Kooikerhondje. De er jo en jagtrace men bruges mest som familie hunde her hjemme. Om de kan med andre hunde afhænger helt af træning. Jeg vil mene at deres temp. minder en del om hønsehunde (jeg er vokset op med en hønsehund). Jeg var selv tæt på at anskaffe mig en Kooiker, men da min Cavalier så døde besluttede jeg mig for endnu en gang at få en cavalier. Kooikeren er en mellem størrelse hund.

  • #25   11. apr 2014 Louise: Jeg har bare hørt rigtig meget om, at Kooikerens sind skulle være meget skrøbeligt? Med undtagelser self, men har bare hørt om rigtig mange kooikere, som bare slet ikke kan med fremmede mennesker.
    Og med planer om børn, så ville jeg på ovenstående grundlag ikke umiddelbart anbefale en kooiker...

    Kooikerhondje-kendere må meget gerne sige mig imod, hvis jeg tager helt fejl, men.. synes det er værd at have med.


  • #26   11. apr 2014 En blanding vil jeg ikke anbefale. Især ikke når det er jeres første hund. I aner simpelthen ikke hvad i får, og blandingshunde er ikke produktet af gennemtænkt avl (jeg er i hvert fald aldrig stødt på god avl af blandingshunde) og de er lige så disponeret for arvelige sygdomme som race hunde. Som regel er der bare ikke styr på disse.

  • #27   11. apr 2014 Alexandoria - Det er et rygte som går meget rundt ja, men da jeg selv var ude at kigge efter Kooikere forstod jeg hvor rygterne kom fra. En kooiker (ihvertfald de 5 jeg har mødt) er selvsikre hunde, de kommer ikke med logrende haler hen mod fremmede og vil nusses bag ørene, De er reserverede, men kommer man til dem, sætter sig på hug og lader dem hilse gør de dette blidt og venligt. Man kan måske beskrive dem lidt som snobbede. De gider ikke snakke med gud og hver mand, men vil man dem noget vil de gerne se om det er noget spændende. Dem jeg har mødt at nok ikke nogle børn kan kaste bold med i haven i timevis, men jeg tror at de er gode til børn på den måde at de er kammerater der knytter sig meget stærkt til dem de bor hos smiley

  • #29   11. apr 2014 Bgsy -self kan man opdrage en spidshund. Men der er godt nok meget forskel på den indsats der skal ydes hvis man vil lære en labbe at gå ude snor i forhold til hvis man vil lære f.eks. en husky det samme. Og med huskyen skal man så osse forvente at det ikke er alle steder den kan det, og at man hele tiden skal være "på" og opdage potentielle "jagtemner" inden hunden gør det.

    Nogen spidshunde er mere selvstændige end andre -f.eks. er en islænder en hel del mere samarbejdsvillig end en husky og med knapt så stor eventyrlyst hvis man kan sige det sådan.

    Men geneelt er spidshundene altså ikke så nemme at træne som hyrdehundene eller retrieverne.
    Lidt som at der osse findes eksempler på mynder der kan lufte uden snor, men køber man sådan en, skal man regne med en massiv indsats hvis det er målet, og man skal være villig til at acceptere at det måske ikke kan lade sig gøre.

    Og så er der jo forskel på hvor man går -slap jeg Reiki i skoven og en hare kom forbi, så var han skredet og jeg havde ikke kunnet gøre noget ved det udover at vente på han kom retur med eller uden hare.
    Slipper jeg ham på markerne hos de gamle (det gør jeg tit) hvor jeg har et godt overblik kan han sagtens kaldes hjem, osse selvom han lige får fært af noget. Og går jeg tur i byen, er det kun min manglende træning i at ignorere andre hunde, der gør at han ikke ville kunne gå løs (og DET er 100% et spørgsmål om manglende træning, ikke racen)

    Så når nu det at kunne gå løs, er ret vigtigt for TS, ville jeg nu osse fraråde spidshunde.

    Caroline -dunævner en F! labbe -hvis en alm labbe er for stor, så er en F1 det osse -de er ikke mindre, blot ofte noget lettere (i forhold til udstillingsmodellerne altså)

    Mit bud er allerede nævnt -en dansk/svensk. men altså en rigtig en af slagsen (mange små brogede hunde sælges som værende DSG'er. De er det sjældent og der er godt nok stor forskel på om man får en hund med terrier-sind eller en med pincher-sind som DSG'en).

    Og hvis ikke man afskrkkes af lidt pelspleje kunne dværg- eller mellempuddel måske osse være værd at kigge på



  • #30   11. apr 2014 Bugsy Det rigtig det Michelle skriver om at der er forskel på spidshunde jeg har også haft samojede som jeg kunne have gående frit ved mig Men Schibaen er meget mere reseveret og en meget mere selvstendig hund Jeg kunne ikke gå løs med hende Kaldte jeg på den kom den kun hvis det passede den smiley

  • #32   11. apr 2014 Kan se du også har nævnt corgien. Men vil sige, at den desværre ikke helt matcher jeres ønsker for en fremtidig vovse. Den er selvstændig og kan være en udfordring smiley Dog en dejlig udfordring smiley Den er meget snakkende og kan være ret gøende. Dette kan dog sagtens trænes væk smiley

    Har i elevator? Den har ikke godt af trapper...det kan den lange ryg ikke tåle i længden og det kan derfor godt blive en ret tung og lidt uhåndterlig vovse at bære op og ned flere gange om dagen.

    Ang at gå uden snor...vores corgi går kun uden snor hvor vi har udsyn over arealet...ser han noget spændende, vil han med garanti stikke af...derfor er han kun løs på boldbanen når vi kaster pind smiley

    Hyrdeindstinkter kan desuden være ret stærkt hos nogle individer...Svende hyrder ikke som sådan (af hvad jeg umiddelbart tror) men kan være svær at få til at gå, hvis hele flokken ikke er samlet smiley

    Vi fik Svende da vi boede i lejlighed på 1 sal...dog med elevator. Han lærte som noget af det første at køre i elevator...dernæst ikke at gø smiley Han klarede lejlighedslivet så flot...nu er han dog blevet villa hund med stor have smiley


  • #33   11. apr 2014 Bugsy Jeg skriver at jeg også kunne gå løs med mine Samojeder men der er altså forskel på en Samujede og en Chiba Mine var også hanhunde Og det du skriver med tævehunde i løbetid gir jeg dig helt ret i smiley

  • #34   11. apr 2014 Alexandoria

    Hvis hun har haft toller, tror jeg ikke der er det store spring til kooiker smiley

    Men jeg er enig i at det måske ikke er den oplagte familiehund. Hverken toller eller kooiker. Vi har ikke børn endnu, og jeg tror heller ikke på det er vores egne børn der bliver et problem, men jeg er spændt på at se hvad der sker når børnene har legekammerater med hjem, men ork der er jo nogle år til endnu. Så er hunden nok så gammel at den tager det hele med ophøjet ro, både for vores vedkommende og for TS's.

    Og vokser hunden op med børn ind og ud af huset både toller og kooiker, så tror jeg ikke der bliver nogle problemer i det.


  • Caroline D
    Caroline D Tilmeldt:
    feb 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
    #36   11. apr 2014 Vi har også kigget lidt på Finsk Spids, Islands fårehund, norrbottenspids, jack russell terrier, schipperke.
    Men kan ikke helt finde ud af om de passer til os. Hvad syntes i?


  • #37   11. apr 2014 Jeg tænker Ft. Cocker og Toller smiley

    Det ville nok også være smart, at tænke lidt på typen af hund, i forhold til hvilken racer den skal mødes med.
    De leger meget forskelligt og nogle er mere dominante end andre.

    Men nogle gange er det også bare sjovt de ikke er ens, men går godt i spænd.
    Vores Hobie's (mini aussie) bedste ven er en Engelsk bulldog. De kan næsten ikke blive mere forskellige i måden de leger *gggg*


  • #38   11. apr 2014 Leon -er der en grund til du tæker FT fremfor engelsk cocker? Tænker bare at de jo kan være noget krævende hvis man "bare" vil have en almindelig familiehund til lidt hyggetræning.

    Caroline -jeg er ikke så stiv i de øvrige dunævner, men islænderen ved jeg da lidt om smiley

    Generelt er islænderen ikke så udpræget spidshund som mange andre spidser, forstået på den måde at den er forholdsvist trænbar og ikke helt så selvstændig. Men det ER stadig en spidshund -man får ikke en labbeagtig pleasende hund. De vil mægtig gerne træne, er enormt lærenemme og min egen er rigtig sjov at træne med. MEN der skal ikke så meget til at distrahere -en hare, et par rovfugle der flyver henover himlen, et par hunde der leger vildt i den anden ende af pladsen e.l. kan lynhurtigt flytte fokus fra arbejdet. Så det kræver en lille ekstra indsats af hundeføreren at holde motivationen på trods af distraktioner (og det gælder naturligvis osse udenfor træningspladsen).
    Jeg kender en del islændere der kan gå fri, hvis ejernes definition af fri er at det er ok at den lige løber en hare op, så længe den kommer retur igen. Jeg kender kun få der kan gå fri uden at jage hvis chancen byder sig og ejer ikke er hurtigere end hunden til at spotte de potentielt jagtbare emner (men de findes -jeg kender da et par stykker og den vi havde da jeg var barn kunne osse).

    Jeg er meget meget glad for min -han er fuldstændigt ukompliceret omkring børn, enes fint med langt de fleste andre hunde og er rigtig god til at give den gas ude, og så bare gå omkuld og sove når vi er hjemme -jeg bor osse i lejlighed og han trives helt fint med det, på den betingelse at man gider tilbringe god tid udenfor, for han kan altså rigtig god lide at ligge ude og slappe af, jage fluer, tygge i pinde osv smiley

    Islænderen er en gøende race -det betyder ikke at den gør af alt og intet, men den kan være noget "lydfølsom" så hvis naboens hunde gør, når skraldebilen kommer osv, så kan det være svært at overbevise den om at det er helt unødvendigt at sige vov.
    Med fornuftig træning kan man sagtens lære dem ikke at gø hele tiden, men man skal IKKE forvente en lydløs hund!
    Jeg har ikke de store problemer med at have min alene hjemme, men udfra tråde herinde og snak med andre IF-ejere, er det mit indtryk at de godt kan være vanskelige at alene-hjemmetræne.

    Hanhundene kan have tendens til egetkønsaggression, men her har det stor betydning at vælge de rette linier -det forekommer mere i visse linier end i andre, så det er på ingen måde umuligt at finde en IF der kan med andre hunde af begge køn, hvis blot man er obs på det i udvælgelsen.

    Det er en skøn skøn race -men bor i tæt med naboerne, er jeg ikke sikker på jeg ville vælge sådan en (det samme gælder for flere af de andre spidshunde) simpelthen pga det er hunde med lyd i.


  • #40   12. apr 2014 Michelle, en FT'er kræver ikke mere end en Toller eller F1 Lab.
    Men jo... det er ikke 100% sofa-hunde...
    Jeg kunne selv finde på, at "hapse" en Toller, Det er en køn hund og absolut trænebar i alt.

    En Spids, dvs. hverken Japansk eller Tysk, ville jeg ikke købe til lejlighed.
    De har er stort vagtgen og larmer ofte. Det gjorde vores den sidste i hvert fald.
    Men ellers dejlig familie hund.


  • #41   12. apr 2014 De oplevelser jeg har haft med tollerne har været en noget blandet fornøjelse. En pæn del har været rimelig aggressive.

  • #42   12. apr 2014 er det kun mig der tænker at ts skyder voldsomt med spredhagl?

  • #43   12. apr 2014 De hunde du har haft kigget på TS er helt enormt forskellige. Jeg tror dig og din kæreste skal indkredse lidt mere hvad I ønsker at bruge jeres hund til, hvor meget tid I ønsker at bruge på den og hvilke kvaliteter I ønsker den skal have, udover at kunne med andre hunde. Jeg har selv både en selskabsrace - Fransk bulldog og en "brugsrace" labrador af jagtlinier, og der er milevidt forskel på mine hundes behov. De skal selvfølgelig begge stimuleres både fysisk og mentalt, men udover det, er det så forskellige ting, der giver dem et lykkeligt hundeliv. Det er derfor enormt vigtigt at I virkelig overvejer hvad I kan tilbyde jeres hund, inden I vælger race. Hvis ikke I vil bruge jeres kommende hund udover hyggetræning, så ville jeg holde mig langt væk fra tolleren, ft coker og formel 1 lab og kigge mere mod selskabsracerne.

  • #44   12. apr 2014 Anne Julie F

    Ja man skal se sig for, hvor man får sin toller fra smiley


Kommentér på:
Hvilken hund skal vi vælge??

Annonce