{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.882 visninger | Oprettet:

Sielja D
Sielja D
Tilmeldt:
24. mar 2018
Følger: 9 Emner: 1 Svar: 8

Hvilken hund skal jeg vælge? {{forumTopicSubject}}

Hej hundelskere smiley

Jeg søger gode råd, omkring hvilken hunderace jeg skal vælge.
Jeg skal ikke have hund i morgen, men i en nærmere fremtid.

Lidt om hvad jeg forestiller mig:
Min kæreste og jeg bor i lejlighed på en stor 4længet gård med skov i baghaven, hvor mine forældre bor i hovedhuset(de har en fransk bulldog på 8år).

Jeg har haft hunde, katte og heste hele mit liv, så selvom det er min første egen hund, så ser jeg bestemt ikke mig selv om første gangs hundeejer. Jeg har trænet min ene hest til at følge mig som en hund, så er vant til at træne og elsker det.
På gården har jeg mine heste, som jeg træner hver dag når jeg kommer hjem fra arbejde som anlægsgartner. Jeg er meget aktiv, og ønsker mig en hund jeg kan have med i stalden, som kan løbe frit rundt på gården mens jeg rider, og som jeg kan tage med i skoven uden snor. smiley Vi har 2katte, som den helst skal kunne blive gode nok venner med til minimum bare at ignorere.

Det skal være en hanhund, og helst ikke en lille hund, helst en mellem eller stor hund. Helst minimum pelspleje, og gerne en hund der knytter sig til sin familie.

Jeg har kigget lidt på Dansk Hønsehund men ved ikke om den kan undvære at være jagthund?
Har også set på Dalmatiner og korthåret Collie...

Hvad tænker i, hvilken hund tror i ville passe bedst ind hos mig? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hund skal jeg vælge?
  • Sielja D
    Sielja D Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 8
    #2   24. mar 2018 Gud du har korthåret collie! ?? Den er så smuk! måske du kan svare mig på et par spørgsmål? ??

    Kan den nemt gå uden snor?
    Er de nemme at træne?
    Kan den godt geare helt ned og bare slappe på sofaen?

    Er helt forelsket i deres sjove udtryk, udfra hvad jeg har læst tror jeg nemlig godt at det kunne være en hund for mig. smiley


  • #4   24. mar 2018 Hvad med en Broholmer? Det er jo en rigtigt gårdhund, og kan normalt med alle dyr.

    I øvrigt er alle hunde under 50 kg, er jo reelt bare en stor kat. smiley


  • Sielja D
    Sielja D Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 8
    #5   24. mar 2018 tror måske den blive liiige stor nok. smiley Vil gerne have en der er lidt adræt så jeg kan tage den med når jeg rider i skoven og som kan springe op i vores land Rover smiley

  • #6   24. mar 2018 Jeg har haft en gl dansk hønsehund. Den kunne godt undvære at gå på jagt, men den kunne ikke undvære lange ture i skov og på mark, hvor dens formidable lugtesans kunne blive udfordret lidt. Så gå på jagt med den, men brug et kamera i stedet for et gevær smiley

  • #7   24. mar 2018 Jeg synes der mangler lidt info omkring hvad du vil lave med hunden, udover at den skal løbe rundt på gården?

    Hvor meget tid vil du bruge på HUNDEN, hvor den ikke bare skal løbe rundt og passe sig selv?


  • Sielja D
    Sielja D Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 8
    #8   24. mar 2018 Jeg elsker at løbe ture i skoven, have den med over alt, når vil er til stævner og shows. Søger en der kan være min tro følgesvend i alt smiley

  • #9   24. mar 2018 Ja. Men det jeg læser er, at den skal passe sig selv, mens du passer hestene. Vil du gå ture med den? Træne med den? Hvad vil du lave af mental stimulering?

    Hvor meget af din dag, vil du dedikere kun til at aktivere hunden?

    Det er jo ikke nok, at den er med til stævner et par gange om måneden, eller en løbetur i skoven to gange om ugen, og så kan den ellers tøffe rundt resten af tiden.

    Hvad vil du lave med den, i løbet af en almindelig hverdag?


  • #10   24. mar 2018 Jeg er meget aktiv, og ønsker mig en hund jeg kan have med i stalden, som kan løbe frit rundt på gården mens jeg rider, og som jeg kan tage med i skoven uden snor

    Hunden SKAL være i snor i skoven altid. Eneste undtagelse er, hvis det er din egen private skov.


  • Sielja D
    Sielja D Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 8
    #12   24. mar 2018 Det er vores egen skov smiley
    Selvfølgelig vil jeg bruge massere af tid på min hund, jeg vil have den med så meget jeg kan. Jeg har altid haft dyr, så selvom jeg er i stalden så træner jeg med min hund. Jeg er meget ude, og vil derfor også gerne finde en god hundeskov jeg kan tage i et par gange om ugen så min hund kan lege med andre hunde og være social. smiley
    Min far har været jæger i mange år, og haft jagthunde, så vil også rigtig gerne lærer den nogle gode sunde ting, som spor osv. det gjorde vi tit på foldene eller i skoven med vores gamle jagthund smiley


  • #14   24. mar 2018 Eller en hundeskov

    Jeg tror nu næppe, at der er nogen der er så letsindig at de rider i en hundeskov.....


  • #15   24. mar 2018 Er Grosser Schweizer Sennenhund for stor? Godt nok ikke en træningsfreak, men til gengæld af instinkt perfekt som både gårdhund og (når den er voksen) til at følge dig på rideture. Jeg har haft flere Berner Sennen, der netop har haft det liv, og det har passet dem perfekt - der er pelsen bare problemet, Grosseren er så med nem kort pels.

    Ellers kunne en labrador da være et godt bud.


  • Sielja D
    Sielja D Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 8
    #16   24. mar 2018 wauw, det er godt nok en smuk hund! smiley kunne skam sagtens være interessant.
    De får den til at lyde som en der nemt bliver aggressiv på købhund?
    http://koebhund.dk/grosser-schweizer-sennenhund


  • #17   24. mar 2018 @Sielja.
    Arh, Broholmeren kan nu godt løbe, men er bedst i trav.

    Men hoppen op og ned går ikke førend den er helt udvokset.

    Det vil jeg også mene med Grosseren.

    Men når de først er udvokset kan begge racer sagtens.

    Grosseren er måske bedre som Kirsten foreslår, for så får du også racen der er er anderkendt som verdens smukke hund! smiley

    Det er dejligt at have en smuk hund... smiley


  • Sielja D
    Sielja D Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 8
    #19   24. mar 2018 En Grosser ville være smuk på gården med mine heste! <3?? De passer lige sammen.

    Det er virkelig en smuk smuk hund, kan godt lide at den har lidt krop, Det er så dejligt med nogle input som man ikke selv havde tænkt på eller fundet. ?? det er klart en hund Jeg vil undersøge mere om og se om jeg kan få lov til at møde et sted. hvis i kender nogen der kan fortælle mig mere om den må I meget gerne sige til.


    profilbillede
  • #20   24. mar 2018 Du tale med Lone Vendelby (Kennelgrosser.dk), hun har sjovt han hvalpe til salg lige nu. Der er normalt sjældent DKK hvalpe til salg. Der er måske 200 Grossere i DK

    Det er hendes annonce under den mildest talt vrøvlede racebeskrivelse på køb hund. En Grosser er normalt sindssygt god til andre hunde. Det er den kendt for at være.

    Men spørg Lone, hun er utroligt sød.

    Ellers kan jeg skaffe nummeret til vores racerepræsentant, så han anvise andre hunde du kan møde.

    Vi bor lidt udenfor Esbjerg er du der i nærheden kan du møde både en Broholmer og en Grosser. Ikke mange ejer lige de to hunde. smiley


  • #21   24. mar 2018 Anni: Geel skov i Holte er en kombineret hunde/ride/mountainbike skov, uindhegnet, så man kan såmænd sagtens ride i en hundeskov smiley

  • #22   24. mar 2018 Dogsuniverse.dk beskrivelse af Grosseren passer meget bedre (prøv at læse den). Det er sådan jeg kender til min hund.

    Jeg tror købhunds beskrivelse af Grosseren, er sådan en lidt hjemmedigtet. Det er jo ingen hemmelighed, at en del af Molosserne er lidt reserverede overfor andre hunde. Det er jo typisk meget selvstændige hunde.

    Men lige Grosseren er mega god til alle dyr, også andre hunde.



  • #23   24. mar 2018 A-S jeg tænkte også på Geel Skov, da jeg læste det. Jeg red der en del, da jeg var ung, men det er godt nok mange år siden, jeg sidst har set en rytter der. Er der virkelig stadig nogen, der rider der ?

    Okay, nu kommer jeg der ikke rigtig mere, men jeg er kommet der en del i mange år, og troede ikke den blev brugt til ridning mere.


  • #24   24. mar 2018 Har mødt heste flere gange, så umiddelbart ja smiley

  • #25   24. mar 2018 Der er DKK udstilling d. 11-12-13/5 i Roskilde. Der kommer sikkert en del grosser smiley Så du kunne møde dem (også i forbindelse med masser af andre hunde)

  • #26   24. mar 2018 Der er flere af de store åbne hundeskove som der rides i, men hvor er du heldig med egen skov, TS.

    Jeg har redet meget med mine to første bernere ved siden af hesten, både på strand, lidt grøftekant, markveje og også træningsmæssigt på bane. En fed ting at kunne, og så havde vi gode naboer(jordejerne) heromkring som sagde ja til at vi måtte bruge deres jord.

    Både grosseren og berneren er rigtig gode hunde i omgang med andre dyr inkl. andre hunde. Aggressivitet det er en helt forkert beskrivelse, enkelte er lidt reserverede, det er noget helt andet.



  • #27   24. mar 2018 Evt. kan du få hjælp inde i grossergruppen på facebook.

  • #28   24. mar 2018 Her i Randers er der nu faktisk OFTE folk til hest i hundeskoven smiley Bare lige en side kommentar smiley

  • #29   24. mar 2018 Men ridende og medbringende hund synes jeg nu må være en udfordring i en hundeskov, hvor man kan forvente, at andre løse hunde kommer hen til ens egen, og hvis det skulle give problemer, så er det svært at gøre ret meget, når man selv er til hest.

    Nu er det jo så heller ikke det, der er aktuelt her, og hvor må det være dejligt at have egen skov, og da især en der er stor nok til, at man kan ride tur i den.


  • Sielja D
    Sielja D Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 8
    #30   24. mar 2018 Ja jeg er virkelig heldig med egen skov, og massere af jord til at løbe og lege og træne på. smiley
    Jeg skal helt sikkert se mere om Grosseren, det er et super godt bud på en hund til mit behov smiley


  • Jan B
    Jan B Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 11
    #31   26. mar 2018 Man kan finde race karakteristikker, gå ind og læs dem, find ud af om du kan enes med racen, og lad være med at gøre som min kusine, to settere i en villahave.

  • #32   26. mar 2018 Labrador lyder som et godt bud når den er færdigudvokset omkring 24 måneder.

  • Sielja D
    Sielja D Tilmeldt:
    mar 2018

    Følger: 9 Emner: 1 Svar: 8
    #33   26. mar 2018 Labrador har også været i mine tanker, da min far havde en som jagthund, og den var den dejligste hund! Dog kunne jeg godt tænke mig en med et mere særligt udtryk, hvis det giver mening smiley

  • Jan B
    Jan B Tilmeldt:
    apr 2008

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 11
    #34   31. jan 2019 Personligt bryder jeg mig ikke om Labrador / Golden retriever, jeg bryder mig ikke om hunde, der "hænger" op af mig, de virker lalleglade. Schæferen, derimod, er mere opmærksom og jeg finder den mere intelligent og robust

Kommentér på:
Hvilken hund skal jeg vælge?

Annonce