1.165 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

gode råd til adfærdsproblemer søges ASAP! gode råd til adfærdsproblemer søges ASAP!

Hej kloge hundemennesker.
Jeg har virkelig brug for nogle gode råd til min hund Bertas adfærd - håber du vil bruge tiden på at læse mit lange indlæg, hvis du har forstand på hundeadfærdsproblemer:
Berta er knap 6 år gammel, hun er en blanding af lab/golden, hun bor sammen med Bella (4,5 år gammel ren golden), en kat, min mand, mig og vores datter på 8 mdr. Vi bor på en ejendom med en meget stor grund (130000 m2) hvor hundene løber frit, eller lukket i gårdspladsen 2000 m2, så vil jo ikke mene de mangler plads eller noget at give sig til.
Hundene er aldrig i møblerne, og kender godt deres plads i hierarkiet.
For 4 år siden bed hun for første gang en anden hund, vi vurderede det var pga lugten fra mad i nærheden, dette gentog sig desværre igen 2 mdr senere hvor hun bed en anden hund... Derefter har hun ikke fået lov til at være sammen med andre hunde udover Bella - her er der ikke nogen problemer da Berta bestemmer 100%! ( vi har haft andre små episoder, og hun er arrig uanset køn og alder på den anden hund).
Jeg kan acceptere at hun ikke skal være sammen med andre hunde, selvom det er træls ikke at kunne få andre hunde på besøg når vi nu bor som vi gør... Og træls det er slut med alt hvad der hedder hundetræning.
Nu til det store problem: Berta har flere gange knurret og snappet efter børn, det er uprovokeret og hun viser ingen tegn før det sker... Hun kan ligge og putte med min niece og slikke og logre og 30 sek efter knurre og vise tænder. Jeg er begyndt at holde hende væk fra besøgende børn, jeg tør simpelthen ikke, ved godt hun ikke har bidt, men hvad hvis det er hendes næste træk.
Første gang hun gjorde det var da en dreng på 3 år var lidt for voldsom ved hende (det er jo fair nok hun siger fra til det, men kan det udløse en ændret personlighed?)
I dag skete så det jeg havde frygtet... Hun kom hen til vores lille datter der er begyndt at møvre sig rundt, slikkede hende på kinden logrede med halen, og knurrede og snappede så efter hende 2 sek efter... Jeg sidder nu med en kæmpe klump i maven, jeg stoler ikke på hende, og aner ikke hvadjegskalstille op!! Gode råd er meget kærkommen, da jeg er dybt ulykkelig og frustreret!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hækklipning 1.200 kr.
  • Hænge gardin op 250 kr.
  • Hænge 3 billeder/ rammer op 300 kr.
  • Tilsæt opvaskemaskine 1.000 kr.
  • Set up lamps (and cables for lamps) 1.000 kr.
  • Fældet træ 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  gode råd til adfærdsproblemer søges ASAP!
  • #1   13. apr 2014 Har du fået hende smerteundersøgt hos en dyrelæge? Det er ikke typisk at en tæve både er aggressiv overfor hanner og tæver, hvis der absolut ingen forhistorie er med andre hunde. Hun er aldrig selv blevet angrebet eller?

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

Emner: 2 Svar: 120
    #3   13. apr 2014 Sikke da en redelighed, du må have det rigtig skidt!

Det bedste råd jeg kan give dig er at få en dygtig adfærdsrådgiver hjem for at gennemskue årsagen til Bertas adfærd og få elimineret denne.
    Det er alt for usikkert at give råd uden at have set hende, når problemet er som du beskriver.

Der er en årsag til hendes adfærd alt inklusive, det kan være alt lige fra pres fra omgivelserne til smerter eller sygdom.
    Jeg er selv adfærdsrådgiver og synes dit problem er for voldsomt til at det kan klares ved skriveri.
    Find en erfaren rådgiver i dit område og se om ikke det kan løses ad den vej
    Pøj pøj med det

• #4   13. apr 2014 jeg vil give Calule ret, start med en tur hos dyrlægen og få hende gået grundigt igennem, det lyder ikke "normalt" at hun sådan springer fra den ene tilstand til den anden, det kan skyldes sygdom/smerter.

• #5   13. apr 2014 Okay det kommer lidt bag på mig, at I tror det er fysisk... Hun drøner jo rundt dagen lang, og hvis hun er kommet til skade (flækket negl el lign lider hun ikke i stilhed) hun er hos dyrlægen til sundhedstjek en gang om året og det har de aldrig bemærket nogen skader.

• #6   13. apr 2014 Jeg bor i Egtved (mellem Vejle Kolding og Billund) nogen i kan anbefale?

• #7   13. apr 2014 Det behøver bestemt heller ikke at være en synlig skade, eller som viser sig ved halthed. det kan være synet der svigter, noget neurologisk, eller i sidste ende noget adfærdsmæssigt, men som du beskriver det, lyder det meget sært.
    Det er selvfølgelig også svært at gætte på, måske en god ide at få en god adfærdsbehandler/træner ud og se hende på hjemmebane?

• #9   13. apr 2014 Allergi kunne være et bud, hun har førhen bøvlet med allergi overfor halsbånd med metal, og loppemiddel (det er den selvfølgelig behandlet for)... Det kan vel undersøges med en blodprøve eller lignende. Jeg håber virkelig i har ret, for så kan jeg jo se en løsning!

• #10   13. apr 2014 Der kunne jo være noget der? smiley

• #11   13. apr 2014 I det du beskriver tænker jeg automatisk noget der gør ondt, fordi du skriver hun kan være glad og slikke og PUF så er hun tosset. Hvis hun eks sidder sammen med et barn/anden hund og den får rørt hende eller presset hende ud i en fysisk position som gør rigtig ondt, så ses det ofte at hunden går fra omgængelig til meget vred lynhurtigt..

• #12   13. apr 2014 Når det handler om andre hunde går hun ikke fra en sindstilstand til en anden - hun er gal fra hun ser den anden hund og venter kun på at få en chance for at få sin vrede ud!
    Med børn er det fra en fantastisk sindstilstand til en sindsyg tilstand!

Tak for jeres svar. Jeg ringer til dr dyr i morgen og starter med et helbredstjek!

• #13   13. apr 2014 Husk at nævn at det er pga. ændret adfærd at du vil derned smiley

• #15   14. apr 2014 Skriv en liste over de observationer du har gjort dig, tit glemmer man ting når man står hos dyrlægen... jeg gør
    smiley

• #17   14. apr 2014 Nej birgitta jeg kan bestemt heller ikke lide det. Vi fik hende fra et rigtig varmt og kærligt hjem da hun var 8 uger... Så jeg tror ikke affæren kommer fra noget den har oplevet...
    Synes jo vi har behandlet hende rigtig godt...

• #19   17. apr 2014 Tak for din historie - altid rart at hære andres erfaringer. Den bed en anden hund i øjet så den blev opereret:( og en løftede den op og ruskede så den fik tre tandmærker... Ja jeg ved godt det ikke er ok, men jeg har ikke haft hende i nærheden af andre hunde end Bella siden!
    Jeg har desværre ikke kontakt med opdrætter, og har ikke mulighed for at få viden om moderen og søskende - desværre!

• #20   17. apr 2014 Hvad er der sket siden sidst smiley ?

• #21   22. apr 2014 Jeg har i dag været til dyrlægen, alt ser fint og flot ud...
    Intet at finde der. Har kontaktet en adfærdsterapeut som kommer næste onsdag - er vildt spændt:)

• #22   23. apr 2014 Dejligt med en update smiley Håber det bedste for jer

• #24   23. apr 2014 Når hun er undersøgt ved dyrlægen og behandlet såfremt hun har smerter, så ville jeg nu alligevel overveje hundetræning. Hun skal jo ikke lege med de andre men træne sammen med jer, så en træningsplads er et udemærket sted for hunden at lære at være i nærheden af andre hunde uden at "gå amok" bare ved synet.

Hvis smerter, allergi osv kan udelukkes, ville jeg få en adfærdsbehandler ud. Synes ikke sådanne problemer kan/bør løses via skriverier på nettet. Bare husk at alle og enhver kan kalde sig adfærdsbehandler, så undersøg folks kvalifikationer inden i får en ud. Måske nogen herinde kan anbefale en i dit område

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    mar 2011

Emner: 2 Svar: 120
    #25   23. apr 2014 Trine, det er ikke for at gøre dig bekymret eller noget, men jeg har i mine mange år som adf. beh. mødt mange hunde, som var blevet undersøgt af dyrlæger uden at disse kunne påvise nogen smerteårsag, hvorimod en kiropraktor efterfølgende fandt betydelige skader/tilstande, som kunne rettes/behandles.
    Mange hunde reagerer ikke på dyrlægens, eller andres undersøgelser, medmindre der er akutte smerter, det samt den stressgrad hunden befinder sig i hos dyrlægen kan bevirke, at denne ikke kan påvise noget.
    En kiropraktors undersøgelse går dybere og h*n har ekspertise i at bemærke stive muskler og andre ting som viser, at der kan være noget der skal justeres.
    Blandt andet blev min datters hund undersøgt fra halespids til tænderne uden dyrlægen fandt noget og han mente nok jeg bare var hysterisk, men kiropraktoren så straks en låst nakke og et skævt bækken mm. som hunden havde gået med i mange år i øvrigt uden at være sur eller ked af det.

Held og lykke med adfærdsbehandleren smiley

• #26   23. apr 2014 Adfærdsbehandleren er en min dyrlæge anbefalede, og hun lød virkelig god da jeg snakkede med hende - så har en god fornemmelse! Den blev meget grundigt gennemgået... Jeg sætter min lid til at adfærdsvehandleren kan hjælpe, eller sender mig videre i systemet!
    Jeg har jo selv en klar fornemmelse af at det er noget psykisk der er galt, så derfor tror jeg det er den rigtige vej at gå. Men vil ikke udelukke at hun kommer forbi en kiropraktor i fremtiden.
    Hundetræning har jeg slet ikke mod på, det bliver ikke en god oplevelse for nogen af os... Og husk lige på at vi har gået til det fra hun var 0-3 år! Det største problem er jo også børn, for det kan hun ikke undgå - det kan hun derimod med andre hunde!

• #28   23. apr 2014 Håber ikke du har ret... Men jeg er meget bekymret!

• #30   23. apr 2014 Mange tak - synes virkelig det er en træls situation, jeg føler mig så dum at vi ikke har gjort noget før, men har virkelig ikke vidst hvad vi skulle gøre, men nu er vi presset til at gøre noget - jeg elsker min hunde, men jeg elsker min datter højere, og vil aldrig tilgive mig selv hvis hun bliver bidt!

Kommentér på:
gode råd til adfærdsproblemer søges ASAP!

Annonce