16. mar 2009 Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 584
gode råd til adfærdsproblemer søges ASAP! gode råd til adfærdsproblemer søges ASAP!
Hej kloge hundemennesker.
Jeg har virkelig brug for nogle gode råd til min hund Bertas adfærd - håber du vil bruge tiden på at læse mit lange indlæg, hvis du har forstand på hundeadfærdsproblemer:
Berta er knap 6 år gammel, hun er en blanding af lab/golden, hun bor sammen med Bella (4,5 år gammel ren golden), en kat, min mand, mig og vores datter på 8 mdr. Vi bor på en ejendom med en meget stor grund (130000 m2) hvor hundene løber frit, eller lukket i gårdspladsen 2000 m2, så vil jo ikke mene de mangler plads eller noget at give sig til.
Hundene er aldrig i møblerne, og kender godt deres plads i hierarkiet.
For 4 år siden bed hun for første gang en anden hund, vi vurderede det var pga lugten fra mad i nærheden, dette gentog sig desværre igen 2 mdr senere hvor hun bed en anden hund... Derefter har hun ikke fået lov til at være sammen med andre hunde udover Bella - her er der ikke nogen problemer da Berta bestemmer 100%! ( vi har haft andre små episoder, og hun er arrig uanset køn og alder på den anden hund).
Jeg kan acceptere at hun ikke skal være sammen med andre hunde, selvom det er træls ikke at kunne få andre hunde på besøg når vi nu bor som vi gør... Og træls det er slut med alt hvad der hedder hundetræning.
Nu til det store problem: Berta har flere gange knurret og snappet efter børn, det er uprovokeret og hun viser ingen tegn før det sker... Hun kan ligge og putte med min niece og slikke og logre og 30 sek efter knurre og vise tænder. Jeg er begyndt at holde hende væk fra besøgende børn, jeg tør simpelthen ikke, ved godt hun ikke har bidt, men hvad hvis det er hendes næste træk.
Første gang hun gjorde det var da en dreng på 3 år var lidt for voldsom ved hende (det er jo fair nok hun siger fra til det, men kan det udløse en ændret personlighed?)
I dag skete så det jeg havde frygtet... Hun kom hen til vores lille datter der er begyndt at møvre sig rundt, slikkede hende på kinden logrede med halen, og knurrede og snappede så efter hende 2 sek efter... Jeg sidder nu med en kæmpe klump i maven, jeg stoler ikke på hende, og aner ikke hvadjegskalstille op!! Gode råd er meget kærkommen, da jeg er dybt ulykkelig og frustreret!
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.012
mar 2011
Emner: 2 Svar: 120
Det bedste råd jeg kan give dig er at få en dygtig adfærdsrådgiver hjem for at gennemskue årsagen til Bertas adfærd og få elimineret denne.
Det er alt for usikkert at give råd uden at have set hende, når problemet er som du beskriver.
Der er en årsag til hendes adfærd alt inklusive, det kan være alt lige fra pres fra omgivelserne til smerter eller sygdom.
Jeg er selv adfærdsrådgiver og synes dit problem er for voldsomt til at det kan klares ved skriveri.
Find en erfaren rådgiver i dit område og se om ikke det kan løses ad den vej
Pøj pøj med det
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.163
mar 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 43 Svar: 584
mar 2009
jun 2013
Det er selvfølgelig også svært at gætte på, måske en god ide at få en god adfærdsbehandler/træner ud og se hende på hjemmebane?
mar 2009
jun 2013
aug 2012
mar 2009
Med børn er det fra en fantastisk sindstilstand til en sindsyg tilstand!
Tak for jeres svar. Jeg ringer til dr dyr i morgen og starter med et helbredstjek!
aug 2012
jun 2013
mar 2009
Synes jo vi har behandlet hende rigtig godt...
mar 2009
Jeg har desværre ikke kontakt med opdrætter, og har ikke mulighed for at få viden om moderen og søskende - desværre!
aug 2012
mar 2009
Intet at finde der. Har kontaktet en adfærdsterapeut som kommer næste onsdag - er vildt spændt:)
aug 2012
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Hvis smerter, allergi osv kan udelukkes, ville jeg få en adfærdsbehandler ud. Synes ikke sådanne problemer kan/bør løses via skriverier på nettet. Bare husk at alle og enhver kan kalde sig adfærdsbehandler, så undersøg folks kvalifikationer inden i får en ud. Måske nogen herinde kan anbefale en i dit område
mar 2011
Emner: 2 Svar: 120
Mange hunde reagerer ikke på dyrlægens, eller andres undersøgelser, medmindre der er akutte smerter, det samt den stressgrad hunden befinder sig i hos dyrlægen kan bevirke, at denne ikke kan påvise noget.
En kiropraktors undersøgelse går dybere og h*n har ekspertise i at bemærke stive muskler og andre ting som viser, at der kan være noget der skal justeres.
Blandt andet blev min datters hund undersøgt fra halespids til tænderne uden dyrlægen fandt noget og han mente nok jeg bare var hysterisk, men kiropraktoren så straks en låst nakke og et skævt bækken mm. som hunden havde gået med i mange år i øvrigt uden at være sur eller ked af det.
Held og lykke med adfærdsbehandleren
mar 2009
Jeg har jo selv en klar fornemmelse af at det er noget psykisk der er galt, så derfor tror jeg det er den rigtige vej at gå. Men vil ikke udelukke at hun kommer forbi en kiropraktor i fremtiden.
Hundetræning har jeg slet ikke mod på, det bliver ikke en god oplevelse for nogen af os... Og husk lige på at vi har gået til det fra hun var 0-3 år! Det største problem er jo også børn, for det kan hun ikke undgå - det kan hun derimod med andre hunde!
mar 2009
mar 2009
gode råd til adfærdsproblemer søges ASAP!