{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.383 visninger | Oprettet:

sterilisation af tæve {{forumTopicSubject}}

Hej HG..

Puha! Nu har jeg bestilt tid ved dyrelægen til at få steriliseret min
Schæfer tæve, som skal ske næste tirsdag.

Jeg skal ikke have hvalpe på hende, min kæreste har hendes helbror som er intakt og sidste(hendes første) løb var hun helt ude af den og blev meget nervøs.
Jeg syndes endelig det er 3 gode grunde, men hold nu op hvor er jeg bange for det! Jeg er så bange for at der går noget galt, eller det måske har en dårlig virkning på hende smiley

Så jeg bliver nød til at høre jer der har tæver, hvordan er det gået? Har der været problemer? Hvordan har hunden været bagefter? Og hvorlang tid har i taget fri?

Håber i kan tilføje noget, og vil gerne høre alt både positivt og negativt!

Mange tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sterilisation af tæve
  • #1   14. apr 2014 Hvis det er en klinik eller Dyrehospital med udstyret i orden og kompetent personale, så ville jeg ikke være bekymret. Det er for dem en rutineoperation, og hvis tæven ellers er sund og rask, så tror jeg mere du skal frygte at i bliver kørt over, når i går over vejen smiley

    Når det så er sagt, kan jeg godt følge nervøsiteten. Den tror jeg er meget normal smiley Jeg planlægger selv at få steriliseret min egen inden for nærmeste fremtid, og jeg er da også selv en smule nervøs af én bestemt årsag. Hendes mor skulle steriliseres for 4-5 måneder siden. Alt forløber fint, hun vågner og kommer ud i bilen, hvor hun pludselig får hjertestop og ikke står til at rede smiley
    En skrækkelig historie, der dog er yderst sjælden, men mine bekymringer går jo på, om det var fordi hun havde dårligt hjerte og om min så også har det...


  • #2   14. apr 2014 Først vil jeg sig hold da op hvor er din hund køn
    Jeg har for mange år siden fået steriliseret min hunhund Det gik rigtig godt ,Det eneste jeg mærkede ved hende var at hun blev lidt mere rolig .jeg tror ikke du behøver at være bekymret selv om det er man vel altid Det skal nok gå godt smiley


  • #4   14. apr 2014 En skam det ikke blev før helligdagene, så var der jo fri ...

    Vi har været hjemme ved dem 4-5 dage, den sidste endnu længere da det netop var op til Påsken sidste år ..

    Har kun positive erfaringer, de er så meget mere i balance med sig selv, ingen humør sving grundet hormoner, ingen løbetider der stresser, ingen falsk drægtighed, og ingen angst for livmoderbetændelse, livmoder kræft samt ned sat risiko for brystkræft ...

    I mine øjne er der kun fordele ved sterilisation af en tæve der alligevel ikke skal avles på .


  • #5   14. apr 2014 Min den ældste blev steriliseret for små 3 uger siden! Hvis du vdiste hvor mange gange jeg ivervejede at aflyse den tid inden dagen... Jeg var skrækslagen! Jeg var med indtil hun sov og jeg skulle virkelig hanke op i mig selv for ikke at give mig til at skrige af dem, at de skulle få hende til at vågne igen NU!

    Da de gik ind på operationsstuen med hende var jeg ikke 100% overbevist om, at jeg ikke lige havde slået min hund ihjel!

    Da de var færdige kom dyrlægen ud og spurgte om jeg ville holde i hånd mens hun vågnde og det ville jeg selvfølgelig! Den dag var hun selvfølgelig smadret fuldstændig. Men allerede dagen efter ville hun have morgenmad og ville i haven med høj haleføring!

    3 dage senere var mit største problem at holde hende i ro! Og min var både blevet ateriliseret og fået fjernet analkirtlwr på samme tid... Så altså dobbelt operation...

    Det skal nok gå. Min har ikke ændret sig det fjerneste - udover at det ser ud til at hun er blevet mere tolerant overfor andre hunde allerede... Hun er ligeså legesyg herhjemme med mig og med min anden hund. Og hun har heller ikke mistet drift når jeg arbejder med hende,,,


  • #6   14. apr 2014 Maria: de skulle være et rigtig godt sted, jeg har valgt Aalborg dyrehospital, da det i sin tid var dem der lappede min kærestes hund sammen efter han blev påkørt. Det er ikke mit normale dyrehospital, men føler at de har mere styr på det smiley men ja men tæve har aldrig været syg, så betragtet hende som hel rask smiley
    Åh nej dog det var godt nok skrækkeligt smiley så kan jeg virkelig godt forstå du har det svært ved det! smiley

    Inger: mange tak smiley åh det lyder godt! smiley


  • #7   14. apr 2014 Åh hvor er det dejligt at høre at i har så meget positivt at sige! Det gør mig lidt mindre nervøs! Mange tak! smiley

    Hanne: ja det er mega øv, igen min der er forsent ude, men kom pludselig til at tælle uger fra sidste løb, også fik jeg stress på, også havde de selvfølgelig ikke flere tider smiley


    Anna: ja nemlig, har det på helt samme måde smiley men super godt at høres hun ikke har mistet drifter! smiley


  • #9   14. apr 2014 Min tæve kom også rigtig fint gennem og over operation - ingen problemer overhovedet. Hun blev steriliseret november 2012, hun er for få uger siden desværre også blevet inkontinent. Vi kan klare det med en meget lille dosis østrogen, så det er til at overleve smiley

  • #10   14. apr 2014 Forstår dig så inderligt. Min Jessie skal steriliseres i morgen og er simpelthen så nervøs for at der skal opstå komplikationer så hun ikke vågner...

    Men hun bliver så ked af det, når hun er falsk drægtig og hun har så store humørsvingninger, så det er for hendes egen skyld. (siger jeg til mig selv, hele tiden)


  • #12   14. apr 2014 Jessie: Det var også derfor, jeg fik min steriliseret - og jeg ville gøre det igen, hvis jeg skulle gøre det om, for det var virkelig synd for hende, hun LED under sine falske drægtigheder.

    Det skal nok gå godt - held og lykke!


  • #13   14. apr 2014 Tine M: Min er jo en lille hund, så vi kan nøjes med 0,5 mg om dagen. Hvorfor skal du give hende 3 gange og ikke bare én gang i døgnet? Min dyrlæge sagde, at jeg skulle eksperimentere mig frem til, hvilken dosis der rakte og gav mig et spillerum fra 0,5 mg op til 2 mg.

  • #15   14. apr 2014 Tine M: Ok, det lyder ikke rart smiley

  • #17   14. apr 2014 Tine M: Ja, det lærer man selvfølgelig. Min har så kun haft problemer om natten, at det har sevet fra hende, når hun sov. Hun har (endnu) aldrig været utæt i dagtimerne eller i det hele taget, når hun er vågen.

  • #19   14. apr 2014 Ja, her virkede det med det samme, så hun skal måske have noget andet.

  • #20   14. apr 2014 Øvøv, det er da godt nok træls smiley er det fordi det er gjort for tidligt, eller hvad kan det skyldes? smiley

    Jessie: held og lykke med det hele imorgen! smiley


  • #21   14. apr 2014 jeg har 2 sterriliserede tæver som er brugshunde og har intet mærket til at "motoren" blev pillet ud. Novas forløb fuldstændig smertefrit.

  • #22   15. apr 2014 Det lyder godt Sarah smiley


    Nå øvøv, lige en hurtig opdatering, til tros for at det kun er 17-18 uger siden sidst hun var i løb, er hun selvfølgelig gået i løb igen her til morgen /-: så sterilisationen bliver udsat til når hun er færdig! Åh håber det kommer til at gå okay, og vores han kan holde det ud. Vi har heldigvis hundegårde langt fra hinanden og et børnegitter i huset, så de må skiftes til at være sammen med os også vil de ikke blive luftet sammen, så det er heldigvis ikke svært at holde den adskildt, men hold op hvor er det bare dumt!
    Hvis jeg dog bare havde været i bedre tid! smiley

    Men er det normalt for en tæve at komme i løb inden for 11 mdr? smiley


  • #23   15. apr 2014 Øv træls ... men under alle omstændigheder var det egentlig også for sent til at være det "bedste" tidspunkt .... så om 12 uger fra NU ...

    mht. til løbe tider så kan specielt de første være ret uregelmæssige ...


  • #24   14. jul 2014 Så er der bestilt tid igen, imorgen kl.8.00 smiley puha det bliver hårdt, jeg er død nervøs! Min lille pige smiley

    profilbillede
  • #25   14. jul 2014 Hun er godt nok fantastisk lækker din vovhund :o)

    Det skal nok gå godt :o)

    Held og lykke med hende.

    Jeg er såå glad for at jeg gjorde det. Det virkede med det samme hormonerne blev stabiliseret ved Kia.
    Udover hun er konstant sulten (så der skal holdes kontrol med vægten) har hun ingen gener haft.

    Kia fik det gjort pga. ønsket om at mindske risikoen for diverse former for cancer, forhindre falsk drægtighed som hun led en del af, men mest af alt for at mindske hyppigheden af hendes allergiudbrud (mindske stress/hormoner der virker kompromiterende på immunforsvaret)
    Det var desværre ret sent mht. til at mindske risikoen for brystcanceren da Kia var 4 år inden jeg fandt pengene, og hun havde allerede der udviklet en knude i en af brystkirtlerne (heldigvis godartet) så den blev taget ved samme lejlighed.

    Kias forløb var ikke ideelt da hun jo har allergi og derfor et svagt immunforsvar i visse perioder. Jeg vil ikke skræmme dig med hendes fulde historie :o)

    Jeg vil bare sige at jeg aldrig har fortrudt det. Hun er blevet såå harmonisk i sit sind, hun har en smuk skinnende pels, allergiudbruddene er mindsket i antal etc. :o)


  • #26   14. jul 2014 Mange tak for de søde ord Sanne! smiley

    Og tak for de beroligende ord, er også sikker på det nok skal gå, det er bare træls når man står i det, så håber virkelig det bliver det hele hver! smiley

    Heldigvis døjer hun ikke med noget, hun er ung og frisk, så håber vores forløb går lidt lettere smiley

    Igen tak for ordene smiley


  • #27   15. jul 2014 Åh nu er vi hjemme, og hun er bare vag!
    Hun har rigtig meget kvalme og har kastet op to gange, hun har ikke spist siden igår aftes, og kan bare slet ikke få noget i hende! Jeg har prøvet alt muligt, men kan slet ikke få hende til at tage det. Hun drikker heldigvis!
    Hvad skal jeg gøre? Er det normalt? Skal jeg have fat i dyrelægen?

    Åh hvor har jeg ondt af min lille puge :-(((


  • #28   15. jul 2014 Hvis hun drikker ville jeg måske give hende til i morgen, medmindre hun begynder at kaste op/mavekrampe x flere på tom mave, i stedet for at hvile.
    Nyopereret og opkastninger er ikke en god kombi for operationsområdet.

    Så længe hun drikker er det okay at "faste" et døgns tid men der skal så handles på dette senest i morgen tidlig.
    Har hun feber? Hun må godt have en lille temperaturstigning det første døgn, men det skal ikke være ret meget over normalen.

    Du kan også ringe og høre vagtdyrlægen om hun måske må få kvalmestillende.

    Hvis hun vågner lidt op så prøv alligevel om du kan få noget skånekost såsom ris og torskerogn eller lign. i hende da hun skal have salt ind hvis hun kun drikker ...

    Ring til dyrlægen hvis du oplever forværring.

    Min hund fik kvalme af det smertestillende medicin. Så det var det 1. døgn helt ufarligt.
    Men efter 2 dage udviklede hun blodforgiftning og det viste sig ved voldsom kvalme (kvalmespyttråde fra mundvigene), døsighed, opkast x mange på tom mave, ingen appetit, ingen indtagelse af vand, feber etc.

    Det var især manglen på indtagelse af vand, feberen og de meget voldsomme mavekramper der fik mig til at kontakte vagtlægen (selvf. i weekenden :o)).
    Vi skulle så huj og hej af sted til vagtlægen som lå 65+ km væk.

    Men min hund er som tidl. skrevet også så uheldig at være i besiddelse af et dårligt immunforsvar, og viste sig at være allergisk over for de tråde hun var syet med indvendig (meget meget meget sjælden komplikation).
    Din vov er jo normalt sund og rask.

    Følg din mavefornemmelse. Den er som regel rigtig fordi kun DU kender din hund bedst.

    Det koster ikke noget at ringe ... de fleste steder

    God bedring med din vaps.


Kommentér på:
sterilisation af tæve

Annonce