{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

Mathias M
Mathias M
Tilmeldt:
9. okt 2018
Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373

Sterilisation af tæve {{forumTopicSubject}}

Søger de personlige erfaringer med at sterilisere en tæve.
Jeg har aldrig gjort det før.
Jeg læser mig til at den største ulempe er kraftigt nedsat stofskifte samt risiko for inkontinens.

Men hvad er jeres erfaringer?

Tæven fejler intet - er 6 år gammel - jeg vil primært sterilisere af frygt for kræftsygdomme.. men ved ikke helt.
Hun er ikke synderligt påvirket af hormoner men er en sensitiv pige og lidt ekstra følsom når hun er i løbetid, men ikke sygeligt.

Min største modstand er at jeg er bange for hun ændrer personlighed. Er der nogen der har prøvet det? Både på de gode og dårlige parametre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisation af tæve
  • #1   21. jul 2023 Gaia blev steriliseret som ca 8-årig pga cyster på æggestokkene. Adfærdsmæssigt blev hun bare sig selv igen som hun var før cysterne. Hun fik em del mere u derud, men da hun kun havde meget lidt før, var det jo ret ok.
    Hun blev også lidt lettere at holde i huld (hun har altid været meget aktiv og meget slank).
    Så de ulemper der nedskrives, vat for hende ikke rigtigt ulemper smiley

    Gaia blev ikke egentlig inkontinent, altså ingen dryppen/ufrivillig vandladning e.l., men hun kunne holde sig i kortete tid end før sterilisering. Før var hun sådan en der uden problemer sov længe og ikke havde travlt med at komme ud. Efter skulle hun virkeligt meget ud om morgenen f.eks.


  • #2   21. jul 2023 Mig bekendt har du størst virkning ifht. forebyggelse af kræft hvis du steriliserer mellem 1. og 2. løbetid.

    Min tæve blev steriliseret da hun var 4-5 år (kan ikke huske det præcist). Hun ændrede ikke personlighed overhovedet, men hun tog ekstremt nemt på! Og så er hendes pels et helvede.


  • #3   21. jul 2023 Jeg vil mene at det er for sent, hvis du vil forebygge risiko for fx mamatumorer. Men da risikoen for livmoderbetændelse stiger fea 7 års alderen, er der da noget at hente dér.
    Vi har i de snart 20 år vi har opdrættet, kun haft en enkelt tæve der er blevet steriliseret. Hun fik livmoderbetændelse som knapt 7-årig, så vi havde intet valg. Vi er sluppet for de hormonelle forandringer omkring løbetiderne, hun er hvalpe og pjattet, ikke inkontinent, og jeg synes heller ikke hun har problemer med stofskiftet. Fokus er flyttet fra reproduktion til mad, så hun virker mere sulten, men det er hun jo reelt ikke. Da jeg har erfaret at livmoderbetændelse er ret hyppigt forekommende i dén race, så er jeg faktisk begyndt at nævne evt sterilisation for vores hvalpekøbere, når tæverne nærmer sig skæringspunktet på 7 år. Nogle racer er er mere disponeret end andre. Men habde du spurgt mig for 5 år siden, så havde jeg sagt aldrig i livet!


  • #4   21. jul 2023 Jeg har haft mange steriliserede tæver. Og ja, det er et 'unødvendigt' indgreb, men jeg har også haft en tæve der var et knurhår fra at dø af en lukket livmoderbetændelse som først blev affærdiget af to dyrlæger med 'så unge tæver får ikke livmoderbetændelse'. Jeg læste efterfølgende lidt op på nogle svenske statistiker om livmoderbetændelse og snakkede med en kammerat jeg har der er dyrlæge (der findes ikke så meget statistik på området i DK). Det efterlod mig egentlig ikke med ret meget tvivl om hvad jeg følte var bedst for mig og mine hunde.
    Når det så er sagt så er der selvfølgelig ulemper ved det: Jo, de kan blive inkontinente. Jeg har haft en der blev let inkontinent. Og nogle pelstyper bliver mystiske og bøvlede (jeg har dog aldrig oplevet det, da de hunde jeg har er enten ruhårede eller korthårede uden uld). Det med overvægt har jeg ikke oplevet som et problem; det er jo mig som ejer, der styrer hvad hunden spiser og hvor meget motion den får.
    Jeg synes ikke det har ændret mentaliteten på tæverne bortset fra en enkelt der var ekstrem hormonpåvirket og nærmest deprimeret og angst for altting fra et par uger før løbetid til et par uger efter løbetid. Når hun var midt imellem løbetider var hun en glad og dumdristig kanonkugle. Efter sterilisation udeblev hendes 'depriperioder' og hun var en glad og frimodig hund resten af livet.
    Så jeg har egentlig ikke så meget negativy at sige om sterilisation - bortset fra at det jo er et operativt indgreb og der er selvfølgelig altdi en risiko ved en operation.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #5   21. jul 2023 Jeg er imod medmindre, det er p.g.a. sygdom smiley

    Hvis din overvejelse kun er p.g.a. = jeg vil primært sterilisere af frygt for kræftsygdomme

    Så kan det være en god ide, at læse op på det for nok fjerner du risikoen for nogen bestemte kræftsygdomme, men hvis hormon systemet bliver fjernet i processen, så er der risiko for andre kræftsygdomme samt helt andre sygdomme, der har brug for et hormonsystem i balance. Hormon systemet er en del af immunforsvaret.

    Man kan neutralisere uden, at fjerne hormon systemet, men det virker så heller ikke forebyggende på kræftformerne du frygter, men udelukkende risikoen for drægtighed og livmoderbetændelse.

    Pøj pøj med at tage den rigtige beslutning for din tæve smiley





  • #6   21. jul 2023 Det er svært at styre maden når de skal have så ekstremt lidt for ikke at tage på, at de på ingen måde bliver mætte ??

    Og Dixie var ikke ligefrem inaktiv dengang.

    Men man kan selvfølgelig give fyld med ting de ikke tager så meget på af. Det er fedt hvis det er atypisk at de bliver hårdt ramt på stofskiftet. Jeg blev noget overrasket over HVOR meget det ændrede sig.



  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #7   21. jul 2023 Jeg har læst stofskiftet kan nedsættes med 80% og det synes jeg lyder meget voldsomt.

    Tak for input - livmoderbetændelse er naturligvis også en sygdom jeg frygter.


  • #9   21. jul 2023 Stofskiftet KAN nedsættes TIL 80%. Ikke med 80% smiley

    Min første tæve blev steriliseret ung, fordi hendes løbetid var et helvede for både hende og hendes omgivelser. Hun havde ingen bivirkninger, hverken med stofskifte, inkontinens, pels eller temperament.

    Dorit blev steriliseret et par år gammel, fordi hun fik noget bøvl, som sandsynligvis ville ende med en livmoderbetændelse. Hun har lavt stofskifte, men om det hænger sammen med at hun er steriliseret, ved jeg ikke. Hendes pels har ændret sig en smule, men ikke noget vildt.

    Ellie bliver steriliseret når hun er omkring 7 år, og det er for at undgå livmoderbetændelse. Jeg vil vente så længe som muligt, men operere imens hun stadig er i god fysisk form.

    Kræften kan du ikke nedsætte risikoen for nu, det er for sent. Men livmoderbetændelsen kan du fjerne som risiko. Jeg så en opgørelse et sted der viste, at 80% af dødsfald blandt tæver over 7 år, er grundet livmoderbetændelse (altså når man kun måler på sygdom). Så for mig er det en nobrainer.


  • #10   21. jul 2023 Jeg er med CM

  • #11   21. jul 2023 Vores gamle tæve, blev steriliseret da hun var 6 år tror jeg. Hun begyndte at fælde meget og tog på. Men igen anbefalede dyrlægen at hun blev det så hun ikke fik livmoderbetændelse. Og tænker hun blev over 15 år, så noget godt har det vel gjort. Men hun blev også sin egen med tiden og alderen. Men stadig min baby

  • #12   21. jul 2023 Risikoen for mammatumorer kan du ikke gøre noget ved nu. Der skal steriliseres uhyggeligt tidligt, for at den nedsættes, og så øger man bare risikoen for knoglecancer i stedet...

    Den absolut eneste fordel ved sterilisering (for mig at se), er at risikoen for livmoderbetændelse fjernes. Desværre er der så mange ulemper for min race, at jeg aldrig steriliserer med mindre der er tale om sygdom.
    Sterilisering fucker med vægt/stofskifte, underuld, lugten af tæve (de bliver til intetkøn, hvilket kan udfordre flokdynamikken), evnen til at holde på vandet osv.
    Man skal i hvert fald tænke sig grundigt om, så alt er velovervejet.
    Jeg har aldrig oplevet ændringer i temperamentet ved sterilisering.


  • #13   21. jul 2023 Hera blev steriliseret da hun var omkring 4.5 år. Årsagen var at hun blev ved med at blive falsk drægtig og det giver vist risiko for mammacancer.
    Hun har ikke ændret personlighed, men hun er blevet mere afbalancerert psykisk. Fysisk er der heller ikke sket noget, heller ikke i forhold til forbrænding. smiley


  • Hama
    Hama Tilmeldt:
    apr 2015

    Følgere: 2 Svar: 248
    #14   21. jul 2023 2 af mine tæver er / har været steriliseret,

    Begge inden 3 år - begge blev meget mere velafbalanceret og glade -
    ingen problemer m/ inkontinens

    Foder:
    Nu giver jeg altid foder som godbidder - måske lidt kedeligt for MaxiZoo,
    men hundene er /har været godt tilfreds.

    Jeg holder mine hunde til den slanke side,
    så efter Sterilisering - ca. 10-15% nedsættelse af fodret (holder øje med vægten)

    Pels:
    Schæferen ingen ændring.

    Sheltie - hun havde en kraftig pels inden,

    Så den ændrede sig lidt - med lidt kraftigere underuld
    nu er hun 9 år og den har ændret sig igen de sidste par år.

    Har bestemt ikke fortrudt, at jeg gjorde det.

    Schæferer= en alm. Sterilisation
    Sheltie= den dyre version (kun fjernet æggestokkene)


  • #16   21. jul 2023 fik steriliseret min 3. tæve da fik nogle knuder, tror den var omkring 7-8 år, den fik en opblomstring, men endte dog med aflivning grundet brystcancer ca 2 år efter,,

    derefter har jeg fået steriliseret de 2 sidste jeg har haft, den ældste primært da hun gik i depressionslignende tilstand under og længe efter løbetid, det hjalp 100% til en hund i god balance, og så for at undgå brystcancer og livmoderbetændelse..
    Jeg har konsekvent skåret 10-20% af foderet ( lidt op og ned efter vægtstatus) og erstattet med det frugt og grønt de ville spise .

    eneste lidt trælse konsekvens har været tættere underuld ... aldrig oplevet inkontinens ..


  • #17   22. jul 2023 Jeg havde en tæve der var sindsygt påvirket af hendes løbetider, hun blev steriliseret i alder af 2 år og nøj en lækker, glad og arbejdsvillig tæve jeg fik smiley

    Hun blev inkontinent og blev aflivet af det i alder af 12 år, da medicinen ikke virkede mere. Men hun havde en godt og langt liv, dog med medicin:)


  • #18   22. jul 2023 Begge vores tæver er steriliseret.
    Den ene allerede efter første løbetid pga allergi, hun er ikke hverken inkontinent eller andet hun ikke var før OP.
    Den anden blev steriliseret lige omkring 2 års alderen, pga meget lange og uregelmæssige løbetider. Hun havde cyster i stort set alt der blev hevet ud. Hun havde derudover bugspytkirtelproblemer, og skulle så ikke indgå i avl. Hun var lidt utæt inden, der er ingen ændring, men medicinsk behandling er afprøvet og nyttesløst. Hun er efter en del undersøgelser nok konstrueret forkert, men da problemet ikke er større end hun blot får nattøj på med et bind i, så er hun ikke blevet bedøvet, sprøjtet med konrtrastvæske osv, men blot undersøgt med ultralyd. Boxere kan være noget besværlige at bedøve, og få til at vågne op igen.
    De er skidesultne, men holdes slanke, og de er vist ikke mere sultne end de var før.
    De svinger ikke længere temperamentsmæssigt pga løbetider og falsk drægtighed, så vi har for første gang tæver sammen, der ikke slås men bare kan lege vildt.
    Og så er det ganske praktisk når Rumæneren er intakt og skal forblive det.


  • #19   22. jul 2023 Jeg har kun erfaring med en enkelt tæve, hun fik livmoderbetændelse som 5 årig så det blev en nødvendighed, altså hun blev glad som en lille hvalp igen, fjollet, lidt underlig pels og en anelse drypperi ind imellem men ikke mere end at vi lagde noget sugende hvor hun sov. Jeg fodrer mine hunde "med øjnene", så hun blev ikke overvægtig.

  • #20   22. jul 2023 Min på 12 er lige blevet pga lukket livmoderbetændelse 1 altså fik fjernet det hele.

    Nu er det så nyligt jeg ikke ved en masse om 'eftervirkninger'. Men hun er i hvert fald allerede her 10 dage efter helt som hun plejer


  • #21   22. jul 2023 Coco blev mindre fandenivolsk efter sterilisation. Når vi legede trækkeleg holdt (holder) hun ikke fast på samme måde..

    Havde jeg vidst det, havde jeg tænkt en ekstra gang, men lige med Coco havde jeg stadig fået det gjort, da hun var meget moody optil og efter løbetid og hun løb hver 5.måned...

    Pelsen ændrede sig ikke, stofskiftet gjorde, men ikke så voldsomt at det ikke har været til at håndtere uden at hun går hvileløst rundt af sult:)


  • #22   24. jul 2023 Da jeg altid har haft overvægt af hanhunde, har mine tæver været sterilliserede. Én enkelt blev inkontinent med alderen (det kunne hun nok også være blevet, selvom hun var intakt) men ikke værre, end at det kunne holdes væk med en Incurin-pille i ny og næ.

    Men jeg har fået sterilliseret beagle, korthåret blanding og 2 huskyer, og jeg har aldrig haft udfordringer med hverken sind, vægt eller pels.
    Måske jeg bare har været heldig, for jeg har da mødt et par husky-tæver, hvor pelsen er gået helt besærk på deres ældre dage smiley

    Indrømmet, man SKAL være obs på, at de stadig får lige så meget motion, og holdes i balance ift. foder. Sheena får pt. det samme at spise, som de to små MAS´er. Så er der plads til, at hun også kan få godbidder, kødben osv.


  • #23   25. jul 2023 Jeg har kun haft en tæve der blev steriliseret pga livmoderbetændelse som 8 årig…hun var lynhurtigt sig selv,ændrede egentlig ikke psyke,men fik en hæslig pels( uldtæppeagtigt) og blev meget inaktiv,spiste nærmest alt,det var en kamp at holde hende bare nogenlunde slank…hun blev aldrig inkontinent,men har senere hørt at det kan der gives medicinsk behandling for..

  • #24   25. jul 2023 min labrador blev steriliseret som 3-4 årig, og det har ikke givet ændringer af nogen art overhovedet

Kommentér på:
Sterilisation af tæve

Annonce