{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.239 visninger | Oprettet:

Hjælp til træning af jagthund? {{forumTopicSubject}}

Hvordan træner man sin hund til at komme selv når der er et stk vildt eller en hare osv.

Hvad har i gjort?

Det er ikke min hund men en venindes hun lystre rigtig godt indkald men bare ikke hvis der er er vildt dyr og det er et problem.

Hun ved at hvis ikke det kan lade sig gøre så kan hun bare ikke slippe hende fri mere. Men kunne være dejligt hvis i havde nogle gode ideer.

Hunden er en blanding af labrador flatcoatet og schæfer.
Hun bliver 2 år til maj og det er først blevet et problem her på det sidste.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til træning af jagthund?
  • #1   28. apr 2014 Irene Jarnved afholder "stop jagten" kurser rundt omkring i landet med jævne mellemrum. Mener du kan finde datoer inde på dkks hjemmeside

  • #2   28. apr 2014 Super det har jeg sagt til hende.

  • #4   28. apr 2014 Jeg tror ikke min veninde kan fløjte smiley

  • #5   28. apr 2014 Ej men så kunne man måske købe en hundefløjte;) ikke at det virker, for det gør det kun hvis det du tilbyder er bedre en det hunden har gang i, at overgå en hund der er startet jagten er ikke helt nemt, der skal mere til en et simpelt fløjt i en fløjte;)

  • #6   28. apr 2014 Bodil- det er lige det men hvad er sjovere og lækre end jagt for en hund som hende?! Det jo lige det jeg tror heller ikke at lære hende at Ditte ved et fløjt vil stoppe hende.
    For hun kan jo sit indkald ellers og så burde det jo være ligeså effiktivt


  • #7   28. apr 2014 Det kræver systematisk træning, du skal få et signal til at betyde noget helt specielt for hunden, det kunne fx være at et bestemt ord, fx stop, betød lun flæskesteg eller at det betød leg med bold, eller at få lov at hente en due eller løbe efter en flok måger;) find noget som hunden elsker og brug det som kodning af dit stopfodr eller fløjten;)

  • #8   28. apr 2014 Man kan da godt indlære stop på fløjte, men det at man bruger fløjte er jo ikke et mirakel der får al jagt til at stoppe.

    Men det kan self være at det at bruge fløjte kan gøre hende mere bevidst om hvornår hun "kalder" (fremfor den gængse med at kalde 30 gange og kun af og til få hunden til rent faktisk at komme).

    Men vælger hun at indlære et stopfløjt, så skal det indlæres fra bunden UDEN distraktioner -hunden skal simpelthen hjernevaskes til at tro at når fløjtet lyder så har den ingen andre muligheder end at stoppe.
    Og det kræver at man starter hjemme i vandte omgivelser, uden distraktioner. LANGSOMT bygger man flere distraktioner på, prøver nye steder osv.
    Og ALDRIG under indlæringen fløte hvis ikke man er 110% sikker på at hunden vil stoppe -hvis der er tvivl om om det vil virke, så hent hunden istedet for at fløjte. Hvis hunden ret mange gange oplever at fløjt kan ignoreres, så vil det ikke virke bedre end hendes indkald virker nu.

    Så der er altså et stykke vej fra præsentation af fløjten til den rent faktisk kan bruges til at stoppe hunden når der er vildt (og i princippet kan hun lige så godt vælge et stop-ord -det er ikek fløjten der har effekt, men det at den indlæres meget omhyggeligt)

    Og så handler det ofte om selv at være opmærksom -jeg kan f.eks. godt kalde Reiki hjem når der er vildt HVIS jeg når at gøre det inden han ER stukket af efter det. Når første jagten ER gået igang er det for sent. Så længe han kun er i "jeg har set vildt og om lidt følger jeg efter det"-fasen, kan han kaldes hjem.


Kommentér på:
Hjælp til træning af jagthund?

Annonce