28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.280
Spørgsmål omkring hund nr 2 {{forumTopicSubject}}
Min kæreste og jeg, har altid ønsket os at have mere end en hund, både for vores egen skyld, men specielt fordi vi gerne vil have at de har glæde af hinanden.
Men nu er jeg blevet i tvivl om hvad der er bedst, at få en tæve eller en hanhund?
Der er jo gode og dårlige sider ved begge dele, og jeg har kun haft hanhunde og kun en af gangen, så har aldrig prøvet det med at have to eller at have en tæve.
Lucky er min kærestes første hund så han er heller ikke til meget hjælp
Lidt om os og vores planer/drømme, så kan man nok bedre vurdere det.:
Lucky er 16 mdr og er kastrat, han kan med stortset alle, har mødt meget få han ikke gik i spænd med, og det var primært store hunde der var lidt for frembrusende.
Vi har både passet en kastrat på 1½ år sammen med en hunhvalp på 5 mdr, da lucky var omkring 7 mdr. Og det gik fint, selvom den store han gerne ville sætte Lucky på plads.
Og så har vi passet en hanhvalp på 6 mdr, som Lucky elskede, han savnede ham da han tog hjem.
Lucky er jo en chihuahua, og det er også den race vi ønsker os som nr 2.
Min kæreste drømmer om at få en staffordshire bull terrier hanhund, og det er jeg gået med til, men det bliver først engang når vi har bil osv osv. og de er jo tit egetkønsagressive, så nok først engang når Lucky ikke er her mere.
Planen er så at jeg til den tid holder mig til chihuahua tæver, så der ikke bliver noget imellem hundene.
MEN.. hvilket køn skal vi så have nu? det bliver indenfor 1 års tid, afhængig af hvornår bolig er på plads osv. Men der når jo så at blive maks 2½ års forskel på de to.
Min kæreste hælder nok mest til en tæve, pga drømmen om staff, men er samtidig åben for hvis jeg forelsker mig i en hanhvalp (han siger det primært er mig der skal bestemme, fordi det i hans hoved bliver en moar hund, igen) Det er dog en fællesbeslutning.
For mig er det fuldstændig ligemeget om det er en tæve eller han, for jeg går efter personligheden og at den passer ind i vores hjem, altså skal den også kunne med Lucky.
Så ud fra det signarie, hvad ville du så vælge?
Hvis du selv har to, hvad valgte du så og hvorfor?
Stil gerne flere spørgsmål, hvis jeg ikke har skrevet nok.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.382
Hvalpens køn er ikke vigtig i det her tilfælde ( med mindre den der staff skal komme til engang..)
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 279 Hunde: 2 Emner: 164 Svar: 5.624
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.280
Var også sådan jeg havde tænkt jeg ville gøre, men jeg ville være lidt mere sikker på om hanhundene ville kunne fungere sammen, eller om det var dumt. Og vil også gerne tænke på min kæreste, men han siger jo selv at vi godt kunne snakke om en han..
Men staffen kommer jo tidligst når Lucky ikke er her mere, for vil ikke risikere at der kommer bøvl imellem lille lucky og en staff, og lucky lever jo evigt såååå
Men tænker om han skal vente de. 2 år ekstra (hvis vi nu leger de bliver lige gamle) eller ej, nok ikke gør den store forskel.
Men lige på det punkt vil en tæve nok være bedst.
Men jeg må også indrømme at jeg selv elsker hanhunde rigtig højt, har jo aldrig haft en tæve. Men jeg ved jo at jeg i fremtiden primært får hunhunde, fordi min kæreste skal have staff, og jeg er helt ok med det, men vil jo også gerne nyde at jeg kan have hanhunde
nov 2012
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.868
Jeg vil mene som Ib ,at det kommer an på,
mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 60
Helt personligt vil jeg helst have tæver, men det er faktisk ret meget fordi, jeg ikke gider nusse pistol, når jeg nusser mave. Er jeg den eneste, der har det sådan?
dec 2013
jun 2006
Det kan også løses med et hegn
dec 2013
nov 2012
min kæreste er ikke typen der vil have en hund for at den er stor og farlig og alt det, men han er bare mest til hanhunde.
En af hans grunde, er at han ikke kan li at tæven har bryster på maven, han synes det er grimt, har prøvet at forklare ham at de der hænger lidt altså er fordi de har haft hvalpe, men jeg respektere at han vil have en hanhund og sådan bliver det jo så
Så problemet lægger i om jeg kan vælge med hjertet (når først den rigtige opdrætter osv er valgt) eller om jeg skal vælge med hovedet og dermed tage en tæve.
jeg vil jo have begge dele.
Men der går uanset rigtig mange år før vi får mulighed for at have en staff, både fordi de lejligheder vi søger må man have maks 2 hunde, nogle af boligforeningerne vil ikke have staff i deres lejligheder og så har vi ikke bil osv, hvilket min kæreste også vil have inden.
jeg er 19 år og min kæreste 23, der er stadig en del år med uddannelse, så stadig en del år uden så mange penge, og vi får derfor heller ikke råd til at have en tredje hund.
Min kæreste er helt med på at der går rigtig mange år, og det er derfor problemet er der. hvis vi vidste at der gik f.eks.5-6 år og så kunne vi have en staff, så blev det en tæve, og så måtte vi jo tage til den tid hvorvidt det var klogt i forhold til Lucky. Men tidsrammen lægger nok nærmere 10 år.
Så egentligt kan hund nr 2 jo nærmest nå at være død og borte inden, selvom jeg da håber at de bliver rigtig rigtig gamle (læs lever evigt
jun 2006
Hanhunde har også brystvorter...
Og så har de store blåviolette boller... !!! Og DE er fame ikke ret kønne
nov 2012
Han er lidt sær med hvordan og hvorfor han vælger som han gør, men når man kender ham, ved man at det bare er fordi han har en lidt mærkelig smag nogle gange.
Jeg må ærligt indrømme at jeg også er mere til hanhunde, men jeg har heller ikke noget imod tæver, og jeg skal jo vænne mig til det på et tidspunkt uanset. Men det er stortset altid hanhvalpene jeg falder for, når jeg sidder og kigger hvalpe.
nov 2012
jun 2006
( Taget fra internettet )
nov 2012
Men måske han har en ide om at den skal kastreres? har ingen ide, men jeg har kun haft kastrater så måske det er derfor.
Han har jo aldrig haft hund før Lucky, så alt er nyt for ham.
Herhjemme er det primært mig der sætter mig ind i alt og i sidste ende bestemmer
Så da han sagde han ville have en staff han (han så en på en gåtur, og er forelsket i udseendet, og det blev ikke mindre efter udstilling i herning sidste år) satte jeg mig ned og læste og læste.. Og fandt ud af at staffen passer perfekt til os. Så jeg gik med på den, på den betingelse at hvis han skulle have en han, måtte han vente til Lucky ikke er her mere.
Det bliver primært hans hund, og ham der skal gå til træning. Han vil udover det gerne udstille (for hyggens skyld) Så han lærer meget nu med Lucky, og så sørger jeg for at det hele går efter bogen hihi
Ligesom jeg kommer til at være på sidelinjen til hjælp og hygge med staffen.
Vi snakkede om at få en staff hunhund som nr 2, men min kæreste er helt opsat på en hanhund og vil hellere vente 15 år end have en tæve, derudover synes han ikke den passer ind og han kan ikke få sine udstillingsdrømme opfyldt pt.
Så derfor blev vi enige om at som vores liv er lige nu, passer chien bare bedre ind også med størrelsen, så jeg kan have dem begge med i tog og bus.
okt 2005
Følger: 59 Følgere: 279 Hunde: 2 Emner: 164 Svar: 5.624
nov 2012
uanset får jeg ikke en staff med hanhund i huset, for det vil jeg ikke risikere, og det ved min kæreste også.
Jeg tror mest han hælder til tæve fordi han har en lille bitte drøm/håb om at det kommer til at passe hurtigere ind, men uanset har vi jo lucky.
mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 60
Altså vi ville have en tæve, og der var kun én i kuldet, såøh hende tog vi uden at vurdere så meget på, om hun passede os. Og hun er perfekt
nov 2012
Da vi søgte hvalp sidst (skulle vi have haft en i sommerferien, men fik en i april, ups)
faldt jeg for lucky da jeg så hans billede, og da vi kom ned for at hente ham (Der var kun ham) valgte han også mig, der var ingen tvivl om at vi havde valgt hinanden
Så jeg drømmer jo om at få en hvalp der vælger mig, men frygter virkelig for at hvis vi vælger et køn og man så kommer og ser kuldet og det så er en af modsatte køn der vælger os.
Jeg ved det ikke er sådan særlig mange vælger hvalp, da det nok ikke sker så tit, men sådan kan jeg godt li at vælge
Tror det letteste, bliver at vi tager snakken igen når det er ved at være tid og får det helt afklaret med hinanden hvad drømmen og planerne er for fremtiden.
For mig kan vi jo sagtens vente det længere med staff og så få den perfekte hvalp uanset køn, men det er jo ikke sikkert min kæreste har det på samme måde, når han først står og faktisk skal til at have en hvalp.
Det er jo så nemt at sige nu at det er ligemeget med køn, hvis han så når det virkelig går op for ham, egentligt ønsker at vi får en tæve.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 1.998
Jeg aner ikke om chi'en er en race der generelt er egetkønsaggressiv, men det kan jo ske for alle hunde. Så jeg ville nok vælge en tæve
Kender ihvertfald nogle hanner af racer der vidst ikke har det problem, og de kan trods tidlig kastration ikke tåle andre hanner :-s
nov 2012
Chihuahuaen ihvert fald som jeg kender den kan med de fleste, men som du siger findes det jo indenfor alle hunde.
nov 2012
Spørgsmål omkring hund nr 2