{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.174 visninger | Oprettet:

For meget motion? {{forumTopicSubject}}

Ja nu er det jo ikke nogen hemmelighed at Salik er ret aktiv i det daglige. Han går 3 turer hver dag sådan ca. Hvoraf to er korte på omkring 3 km og en af dem er en lang tur på ca 10 km. Derudover går/cykler jeg 15-20 km med ham et par gange om ugen. Desuden svømmer han utroligt meget her i sommerhalvåret (omkring 30 minutter om dagen).
Desuden står den på en hel del flere cykelture når på denne årstid når vejret er godt. Turen er på 20-30 km. Men jeg er dog lidt tilbageholdende med at tage ham med på for mange af disse turer for jeg vil selvfølgelig heller ikke have det bliver for meget for ham.

I går var vi på cykeltur 21 km. Salik løber i trav ved siden af cyklen igennem byen (ca 8 km af turen) De resterende løber han i træksele og trækline foran cyklen (i galop) Har løber han på græs og skovstier og han får lov at løbe så stærkt han vil - og det er temmelig stærkt smiley

Cykelturene foregår meget på Saliks premisser. jeg tilpasser tempoet efter hvor hurtigt han løber. Men som sagt så løber han stærkt. Desuden stopper vi altid halvvejs på turen og går en tur hvor han også får mulighed for lige at hvile hvis han vil det (det er dog ikke så tit)

Jeg holder desuden mange små stop og tilbyder Salik vand.

Han elsker disse turer. Han er naturligvis træt når vi kommer hjem men bestemt ikke så træt at han bare vil ligge og sove eller ikke gider lege, træne osv.

Han er desuden selvfølgelig sund og rask og er en blanding af Border Collie og Eurohound (som er en hundetype lavet til løb/træk og som lavet ud fra Alaskan Husky, Pointer og i Saliks tilfælde Greyhound)

Men hvor meget er for meget motion til ham tænker I? Hvor langt kan jeg tillade mig at cykle med ham og hvor mange gange om ugen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For meget motion?
  • #2   14. maj 2014 Når man motionerer en hund så meget, så slider det på den. Det er jo bare sådan det er. Så må man gøre op med sig selv om et aktivt liv er ok, selvom det måske betyder et lidt kortere liv. Det synes jeg!
    Men med det sagt så synes jeg måske det er lige i overkanten. Det er jo faktisk mere end de fleste slædehunde løber, når de er i fuld træning. Altså hvis vi forudsætter 16 kilometer om dagen, hvor han er løs noget af tiden (går jeg ud fra) samt flere cykelture ugentligt på 20 km og 30 minutters svømning flere gange om ugen.
    Jeg kunne snildt byde mine bordere det og de ville være med på den. Men jeg ville nok også skabe et kunstigt behov for en enorm mængde fysisk stimulering. Jeg har hverken tid eller lyst til at bruge mine hunde så hårdt.


  • #3   14. maj 2014 ja han elsker turene og jeg køre og går sådan set ikke med ham for at køre ham træt men bare fordi jeg selv elsker de lange turer og jeg alligevel cykler 20 -30 km hver dag (det er så langt fra hver dag jeg har taget ham med)
    Jeg træner ham med sportræning, feldtarbejde og lydighed /tricks hver dag Så han bliver også brugt mentalt. Så turene er ikke så meget for at gøre ham træt men bare fordi et er dejligt at være ude med ham.


  • #5   14. maj 2014 S.R. Nej jeg tænker også på at det slider og det er også derfor jeg har været tilbageholdende med at lade ham komme med. Jeg tror vi begrænser det lidt så til omkring 1-2 cykelturer om ugen på 10-15 km. Så må han blive hjemme mens jeg cykler selv. For naturligvis skal han bruges men ikke slides op smiley
    Det skal dog også siges at jeg naturligvis ikke går en lang tur med ham de dage hvor jeg cykler også. Desuden får han også ofte kun den ene cykeltur/gåtur fordi vi holder pauser, går osv. så den ofte tager flere timer hvor vi er ude.


  • #6   14. maj 2014 Linda L
    det er også rigtigt og han er en ekstrem aktiv hund. Det er bestemt helle ikke fordi han virker meget træt og brugt efter fx 15 km cykling. Han vil meget gerne stadig lege og træne osv. Men fysisk kan han sagtens løbe fx 15 km. Men jeg tænker mere på hvor meget det slider på ham fysisk...


  • #7   14. maj 2014 Det handler jo om at finde balancen og så må man også bare indse at hunde der bruges meget også slides meget. Det er jo bare sådan det er og jeg vil altid hellere have en aktiv hund, der bliver 12 år end en inaktiv hund der bliver 16.

  • #8   14. maj 2014 Med den blanding kan du ikke tilbyde ham for meget motion, ment på den måde, at han jo blot vænner sig til mere og mere og dermed ikke trættes af det.
    Du skal dog være obs på at hans liv forkortes med den mængde aktivitet. Det slider kraftigt på kroppen.
    En højaktiv slædehund har en gennemsnitslevealder på 6-7 år, netop fordi hundene må aflives forholdsvist tidligt i livet pga skader og slid.
    Nogle enkelte lever naturligvis længere, mens andre kun holder til det i få år.

    Jeg ville skære ned på motionen hvis jeg var dig, og i stedet tilbyde mentaltræning. Det vil gøre ham godt.


  • #10   14. maj 2014 Der er ingen tvivl om at han nyder turene, men han ligger sandsynligvis ikke og surmuler over hvis du skærer lidt ned.
    Du vil sandsynligvis aldrig kunne se på ham at det er for meget, for hans grundform er jo langt over middel, og han vil nemt kunne trænes op til at kunne endnu mere, og stadig ligne en der kan og vil mere end det.

    Det ER meget fysisk træning, og jeg synes også du skal passe på med ikke at overdrive, for du skaber et behov som han efterhånden bare SKAL ha dækket for ikke at blive rastløs.

    Jeg er enig med S.R. om at have en aktiv hund i en del år er at foretrække frem for en inaktiv hund i endnu flere år.
    En del jagthunde, især de vandapporterende, kan også få problemer når de kommer op i alderen, for hårdt arbejde og koldt vand slider på led og knogler.
    Jeg er dog helt sikker på at de ikke ville bytte så de fik et par år mere som gammel hund, og så skulle undvære turene på jagt.....


  • #11   14. maj 2014
    det var nemlig også med hensyn til slid jeg tænkte. Det er kun i de sidste par uger han har haft et så højt aktivitetsniveau som beskrevet ovenfor. Normalt kører vi på lidt lavere blus så jeg tror vi bare går tilbage til det og så holder det niveau. Så vil vi begrænse cykelturenes længde til omkring 8-10 km 1-2 gange om uge. De små 2-3 km morgen og aftenturer holder vi som de er de foregår så stille og roligt at det næppe kan slide meget. Den lange tur holder jeg på 6-8 km dagligt og et par lidt længere turer på 10-15 km et par gange om ugen (i stedet for en eller to af ugens cykelturene så). Desuden får han lov at svømme det han vil på turene (når vandet er varmt nok - han får ikke lov at svømme i koldt vandt netop fordi det også slider en del)
    Så må han bare blive hjemme de dage jeg tager på længere turer.
    Som sagt så bliver han brugt mentalt hver dag så motionen er bestemt ikke for at trætte ham men bare fordi jeg alligevel selv er ude og så var det jo meget naturligt at tage ham med.

    Tænker I denne motions mængde lyder mere rimelig det er hvad vi normalt plejer at ligge på) eller er det stadig lidt meget?


  • #12   14. maj 2014 Jeg har den holdning at hellere få et par år mindre, men så have alle mulige fantastiske år sammen!
    Jeg synes at du skal se på Salik om han nyder det eller ej (hvilket jeg ikke er i tvivl om at han gør), gå de ture du og Salik har lyst til, gå så kort/langt i vil og have nogle fantastiske år sammen smiley
    For den dag han måske ikke kan gå de lange ture, vil du måske også ærgre dig over at du holdt igen smiley
    Det er med at gøre tingene når man kan, ingen ved hvad dagen i morgen bringer smiley


  • #13   14. maj 2014 Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt, og bare det at du har fokus på det er i sig selv vigtigt.

    Sammenlignet med andre sofahunde (ja undskyld udtrykket), ja så vil det lyde af meget i manges ører, men har man en aktiv hund med højt energi niveau og som elsker at løbe, så er en stor have og en tur rundt i villakvarteret altså ikke nok.
    Jeg har selv en spitfire af en hund, og han har brug for at kunne løbe frit hver dag og få brugt både krop og hjerne.


  • #14   14. maj 2014 Winnie B
    super så holder vi os til det smiley
    Ja det er nemlig en balancegang mellem at have en hund som får lov at blive brugt, komme på tange turer i skoven go strande og så også at have en hund som ikke slides op.



  • #15   14. maj 2014 Så kommer motionen til at se ud sådan her
    2-3km langsom morgen og aftentur
    6-8 km lang gåtur 1 gang om dagen
    8-10 km cykeltur eller 10-15 km vandretur 1-2 gange om ugen (i stedet for den lange gåtur)
    Fri svømning når vandet er varmt nok
    Daglig mentaltræning med spor, feldt, lydighed, tricks osv.

    Det sker ca 1-2 gange om måneden at han kun får 1 tur om dagen - det er de dage jeg tager på dagsvandring igennem heden, skov, strand osv. med ham. Disse turer tager som sagt meget af en dag. Salik går fri på næsten hele turen og der er rig mulighed for pauser osv. Disse turer er omkring 25-30km. Men som sagt det er turer hvor jeg går og hvor Salik har mulighed for at holde alle de pauser (også lange) som han vil.


  • #16   14. maj 2014 Jeg er imponeret over, at du har tiden til det... Jeg går/løber 10 km pr dag, og det kan være svært at få presset ind.

  • #17   14. maj 2014 Louise og Elmo: Det harmonerer i hvert tilfælde dårligt med et fuldtidsarbejde og træning smiley Ville være helt umuligt for mig!

    Synes det lyder fornuftigt med den nye plan!


  • #18   14. maj 2014 selv om jeg er på 37 timer er det heldigvis meget sjældent jeg arbejder 37 timer om ugen da mange af mine timer ligger på skæve timer - det giver en masser ekstra fritid og fridage med alt det afspadsering osv. smiley Men jo jo det er da heller ingen hemmelighed at det meste af min tid går med hunde smiley
    Men det sker også at vi springer turer over hvis jeg fx har en lange vagter eller natarbejde for ja det er også lige et arbejde som skal passes men det langt de fleste så går det smiley


  • #19   14. maj 2014 Hvad med at passe ham som den atlet han er?
    Tænker man kan hente inspiration fra menneskernes verden med hensyn til lidt massage ind i mellem, måske en kiropraktor. Det vedligeholder jo hans krop, selv om han er i top top top form smiley

    Der findes jo også forskellige urte tilskud som hjælper og støtter kroppen. ( vetcurs f.eks. )

    Bare en lidt anden vinkel på det smiley

    For ingen tvivl, den hund elsker at være aktiv sammen med dig smiley



  • #20   14. maj 2014 Jeg tænker altid væddeløb når jeg ser ham. Har du prøvet det? Det var jo en anden måde for ham at strække ud på.

  • #22   14. maj 2014 Elin b: det er en rigtig god ide. Han får nu et kvalitetsfoder på højenergibasis. Desuden får han Flexvital. Men det var en god ide med nogle tilskud udover for at støtte hans krop.

    Ud over vetcurs hvilke produkter vil I så anbefale?


  • #23   14. maj 2014 Sarah-med Boesen,Pallepop & Donk-nu tilsat Juice.
    jo det ville han elske. Jeg har også meldt mig til så jeg får mails om hvor og hvornår det afholdes LC. Men desværre er det bare så sjældent der er noget så langt mod nord. Men jo afholdes der noget i Aalborg eller omegn så er Salik helt bestemt med. Han leger ofte med et par Maller og en irsk setter og han elsker at ræse om kap med dem og køre dem flade så jeg er sikker på han ville elske det og blev meget meget overrasket når han engang møder en hund han ikke lan spæne fra smiley


  • #24   14. maj 2014 Linda L jo helt afgjort

  • #27   15. maj 2014 Jeg kan ikke sige dig, hvad det rette aktivitetsniveau er, men blot supplere.

    Jeg har en hund på 6 år, der er slidt op, Alfa har ødelagt sine overfladiske bøjesener i begge forben og det kombineret med en skulderskade begynder at sætte sine spor.

    Hun har begyndende gigt og den forkerte potestilling/nedsunkne mellemhånd, giver også forkerte bagbensbevægelser.

    Hun har altid været en hyper hund, der har haft et stort behov for fysisk aktivering. Mental aktivering er også fint, men hun har altid været stort set umulig at køre træt mentalt. Hun går uden problemer 1000 meter spor og er egentlig bare klar til et mere, når hun er færdig, søger sin mad i haven og bruger omkring 45 minutter på det, hun er ikke en pind træt efterfølgende.

    For at hun virkelig skal være i balance skal kroppen bruges og det er den blevet. 8-10 kilometers løb med min mand 5-6 gange om ugen gennem næsten 4 år + gåture med mig.

    Hun elskede løbeturene, men dem kombineret med alle de tåbelige spring hun gennem tiden har bedrevet (lettet over 1,80 m. hegn, sprunget ned fra reoler, over spisebordet osv.) Har simpelthen slidt kroppen op.

    Hun får lov til at leve sommeren over, hun får smertestillende og har det fint, når vejret er lunt, men når vinteren og det kolde vejr sætter ind, siger jeg farvel til hende, hun har det skidt med kulde og skal ikke igennem en vinter for min skyld.

    Jeg elsker den hund ubetinget, hun er noget ganske særligt og skulle jeg gøre det hele om, ville jeg ikke have ændret på hendes dagligdag, selv om hun måske var blevet ældre med et mindre aktivitetsniveau.
    Med den psyke hun har, ville det ikke have været til gavn for hende.



Kommentér på:
For meget motion?

Annonce