771 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Laika-musen
Laika-musen
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85

Løbetid og livmoderbetændelse.. Løbetid og livmoderbetændelse..

Hej HG

Det er sikkert bare mig, der er en pylremor, men jeg har lige brug for at få svar på nogle spørgsmål.
Jeg har en shih tzu på lige knap 8 mdr., og hun har nu været i løbetid i 1½ uge. I lørdags var vi en tur på stranden, hvor hun soppede rundt i vandkanten (særligt de steder med en masse tang), men hun svømmede ikke.
Nu har jeg så læst, at man helst ikke må lade tæver bade, når de er i løbetid, da det giver en øget risiko for infektion, og så bliver jeg jo bekymret for, om min lille pige er i øget risiko for livmoderbetændelse?

Jeg har læst mig til, at en livmoderbetændelse normalt opstår 2-6 uger efter endt løbetid, og der vil vi være på ferie i Spanien (med den lille hund). Så hvis hun skulle få livmoderbetændelse, vil vi altså være ude og rejse, hvilket bekymrer mig en del smiley

Har jeg grund til at være bekymret? Eller er jeg bare lidt for pylret?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reperation af vaskemaskine 1.500 kr.
  • Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løbetid og livmoderbetændelse..
  • #1   4. jun 2014 Soppede hun bare?
    Løbske tæver må ikke få vagina under vand, idet der er åbent op til livmoderen, så hvis hun har haft maven under vand, er der jo en risiko. Den er heldigvis mindre på en ung tæve.

Hvis du er meget nervøs for risikoen, kan du få hende steriliseret. Det fjerner risikoen helt smiley

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

#2   4. jun 2014 Ja hun havde kun poterne i vandet (hun er ret lavbenet, så det har også sjasket lidt op på maven). Men hun var ikke så langt ude, at hendes mave var under vand.

Ja det er også planen, at hun skal det, når hun har fået overstået løbetiden og det passer med, at det er mellem to løbetider (dvs. en gang i august). Men jeg kan jo ikke rigtig nå det inden ferien...

• #3   4. jun 2014 Hvis det kun har stænket lidt på maven, er der ingen forhøjet risiko.
    God ferie smiley

• #4   4. jun 2014 hmm, den er lidt svær .. måske du kan forklare dyrlægen din bekymring og få noget antibiotika med, så hvis du føler hun bliver syg så har du en kur med at starte hende op på ... men ved ikke om de vil.

Ipsen fik lige efter sin første eller anden (kan ikke huske det) løbetid noget skedekatar, det var lige inden en tur sydpå og den dyrlæge der så hende gav mig penicillin så jeg havde det med hvis det skulle udvikle sig ... fik heldigvis ikke brug for det

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

#5   4. jun 2014 Jeg tror måske, at jeg lige vender den med dyrlægen herhjemme, og så kan jeg se, hvad de siger. Ellers er der jo også dyrlæger i Spanien, som jeg kan gøre brug af i samråd med min dyrlæge herhjemme, hvis der nu skulle ske noget.

Hanne, hvor hurtigt efter løbetidens slutning kom det skedekatar? Vi skal nemlig først rejse d. 9. juli, og løbetiden bør slutte omkring d. 20. juni, så jeg har nogle uger at observere hende i.

• #6   4. jun 2014 Ja se det kan jeg så ikke huske smiley

Måske lige umiddelbart efter ... vidste hun var ovre løbetid, men synes hun slikkede sig en del, og så så efter og kunne se noget slimet, gennemsigtigt sekret ved skeden, derfor gik jeg til dyrlæge ... kan huske han sagde at det ikke var unormalt i forbindelse med de første løbetider ...

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

#7   4. jun 2014 Okay, jeg har små tre uger til at holde øje med hende efter endt løbetid, så må jeg se, hvordan hun har det. Og jeg tror, at jeg under alle omstændigheder tager en snak med dyrlægen herhjemme om, hvordan jeg skal gribe det an, hvis hun nu skulle blive syg dernede.

Nu hvor jeg alligevel har oprettet en tråd, vil jeg lige høre, om det er normalt, at tæven er meget træt og helst ikke spiser (medmindre det er meget lækkert), når de er omkring midt i løbetiden? Min har sovet hele dagen i dag, og hun spiste meget lidt både i går og her til morgen. Det var først her til aften, da jeg kom lidt råt kød ned til foderet, at hun ville spise det. Derudover har hun de sidste par nætter ikke ønsket at sove i sengen (som hun ellers normalt elsker). Hun er hoppet ned og har lagt sig til at sove på gulvet i stedet smiley

• #8   4. jun 2014 Det er nok pga. varmen at hun ikke gider spise og sove i seng. Bella er primært nattespiser (hvilket jo nærmest altid har været), men spiser også til tider i dagtimerne, men nu om sommeren spiser hun langt mere om natten og så snart det er blevet køligere udenfor.

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

#9   4. jun 2014 Hun har bare gerne villet sove i sengen indtil for to dage siden, så hun har gerne villet de dage, hvor det var varmt, men nu er det jo ikke særlig varmt længere, så det undrer mig? Og det samme gælder for maden.

• #10   4. jun 2014 Tror det er helt normalt at nogle tæver bliver mere trætte under løbetid ... også at de ikke har den samme appetit ... men begge dele er også ting der kan hænge sammen med varmen, og tror det med at hun hopper ned fra sengen er fordi hun har det for varmt .... så det er måske lidt en blanding af tingene

• Laika-musen
    Laika-musen Tilmeldt:
    dec 2013

#11   4. jun 2014 Okay, så vil jeg prøve at lade være med at bekymre mig så meget om hende smiley Hun er jo min lille baby, så jeg er simpelthen så bange for, at hun skulle blive syg eller noget..

Kommentér på:
Løbetid og livmoderbetændelse..

Annonce