Løbetid og livmoderbetændelse.. Løbetid og livmoderbetændelse..
Hej HG
Det er sikkert bare mig, der er en pylremor, men jeg har lige brug for at få svar på nogle spørgsmål.
Jeg har en shih tzu på lige knap 8 mdr., og hun har nu været i løbetid i 1½ uge. I lørdags var vi en tur på stranden, hvor hun soppede rundt i vandkanten (særligt de steder med en masse tang), men hun svømmede ikke.
Nu har jeg så læst, at man helst ikke må lade tæver bade, når de er i løbetid, da det giver en øget risiko for infektion, og så bliver jeg jo bekymret for, om min lille pige er i øget risiko for livmoderbetændelse?
Jeg har læst mig til, at en livmoderbetændelse normalt opstår 2-6 uger efter endt løbetid, og der vil vi være på ferie i Spanien (med den lille hund). Så hvis hun skulle få livmoderbetændelse, vil vi altså være ude og rejse, hvilket bekymrer mig en del
Har jeg grund til at være bekymret? Eller er jeg bare lidt for pylret?
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.875
Løbske tæver må ikke få vagina under vand, idet der er åbent op til livmoderen, så hvis hun har haft maven under vand, er der jo en risiko. Den er heldigvis mindre på en ung tæve.
Hvis du er meget nervøs for risikoen, kan du få hende steriliseret. Det fjerner risikoen helt
dec 2013
Følger: 1 Emner: 20 Svar: 85
Ja det er også planen, at hun skal det, når hun har fået overstået løbetiden og det passer med, at det er mellem to løbetider (dvs. en gang i august). Men jeg kan jo ikke rigtig nå det inden ferien...
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 159 Svar: 12.875
God ferie
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 95 Hunde: 4 Emner: 957 Svar: 18.096
Ipsen fik lige efter sin første eller anden (kan ikke huske det) løbetid noget skedekatar, det var lige inden en tur sydpå og den dyrlæge der så hende gav mig penicillin så jeg havde det med hvis det skulle udvikle sig ... fik heldigvis ikke brug for det
dec 2013
Hanne, hvor hurtigt efter løbetidens slutning kom det skedekatar? Vi skal nemlig først rejse d. 9. juli, og løbetiden bør slutte omkring d. 20. juni, så jeg har nogle uger at observere hende i.
feb 2011
Måske lige umiddelbart efter ... vidste hun var ovre løbetid, men synes hun slikkede sig en del, og så så efter og kunne se noget slimet, gennemsigtigt sekret ved skeden, derfor gik jeg til dyrlæge ... kan huske han sagde at det ikke var unormalt i forbindelse med de første løbetider ...
dec 2013
Nu hvor jeg alligevel har oprettet en tråd, vil jeg lige høre, om det er normalt, at tæven er meget træt og helst ikke spiser (medmindre det er meget lækkert), når de er omkring midt i løbetiden? Min har sovet hele dagen i dag, og hun spiste meget lidt både i går og her til morgen. Det var først her til aften, da jeg kom lidt råt kød ned til foderet, at hun ville spise det. Derudover har hun de sidste par nætter ikke ønsket at sove i sengen (som hun ellers normalt elsker). Hun er hoppet ned og har lagt sig til at sove på gulvet i stedet
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.764
dec 2013
feb 2011
dec 2013
Løbetid og livmoderbetændelse..