{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  betændelse i bugspytkirtlen - foder?
  • #2   16. jun 2014 Jeg kender en hvis hund har haft det.
    Selvom det er overstået så har hun vist ret store problemer med maven som er blevet super sart.
    Der skal ingenting til før hun får dårlig mave.

    Men udover det, har jeg desværre ingen erfaring eller viden


  • #4   16. jun 2014 skrighunden - ved du hvad det er der har fremkaldt det ved dine når de har haft det flere gang?
    Min fik det konstateret via en blodprøve, men det var helt tilfældigt, at hun ingen af de symptomer havde på det. desuden havde hun kun haft det dårligt i 5 dage da det blev opdaget, så det burde ikke have udviklet sig til noget slemt.

    Jeg har snakket med flere, nogen siger skånefoder for altid, andre siger at de har kunne gå tilbage til normal foder, dog med omtanke for godbidder osv.


  • #5   16. jun 2014 skrighunden, er det kun fedt du er opmærksom på? min dyrlæge sagde nemlig også protein skulle undgås, så det har sat en stopper for barf som jeg ellers har fodret med i flere år.

  • #6   16. jun 2014 Min tæve fungerede bedst på fedtfattig rå kost, med lidt udkogte ris og lidt grønt i.
    hendes mave fungerede ikke på tørkosten.
    så længe "diæten" blev overholdt, og hun ikke fik held med at stjæle noget hun ikke kunne tåle, så fungerede hun godt.
    men det er ret individuelt hvad der fungerer bedst, men fedtfattigt skal det være.


  • #8   16. jun 2014 tak for jeres svar. syntes det er super svært.
    jeg vil gerne eksperimentere med hvad hun kan tåle, men ved ikke om jeg tør.
    hvilket foder er det i bruger så? og hvad med godbidder?


  • #10   18. jun 2014 At komme længere ned i protein på barf, er jo et spørgsmål om at tilsætte fx grøntsager, vupti, lavprotein.
    dom tidligere nævnt, fungerede min tæve godt på barf, på trods af problemerne med bugspyt kirtlen.
    lavt fedt indhold, og ben skulle helst være de letfordøjelige, fjerkræ fx.
    de perioder hvor hun dykkede, så blandede jeg smattede ris i kødet, det gjorde tricket.
    hun fungerede ikke på dyrlægens anbefalede, maven gik helt i sort.


  • #11   18. jun 2014 undskyld at du ikke forstår det Pia, men jeg stod med en syg hund og dyrlægen fortalte hvad for noget foder der ville være bedst for hende. jeg står uden nogen form for erfaring og derfor turde jeg ikke andet end give hende det som der blev anbefalet.

    Jeg har INGEN ide om hvor meget protein der er i råt kød, og det er også derfor jeg spørger om råd her inde, da jeg ikke har nogen speciel viden på området.

    hvis man skal barfe hende fortsat, hvad vil i så anbefale at gøre?
    før hun blev syg fodret jeg med produkter fra original barf kombineret med hvad jeg kunne finde i supermarked til billige penge.


  • #12   18. jun 2014 Det er ikke proteinen, men fedtet du skal være bekymret for i en evt. barf kost.
    små portioner, og for min tæves vedkommende, var det de letfordøjelige ben samt brusk der fungerede bedst. okse og svin fungerede ikke, men fjerkræ, kanin, fisk (gerne den lyse fisk frem for fed laks), lam var fint.
    jeg suplerede med hokamix ved siden af.
    hun fik ofte godt udkogte usaltede ris blandet i, samt lidt grønt.
    Og så blev hun fodret for sig selv, så hun ikke fik neglet de andre hundes mad.

    Men hvad der fungerede for hende, er ikke sikkert at det fungerer for din eller en anden.
    Jeg stod også på herrens mark dengang, ingen kunne råde mig til andet end det gængse tørfoder fra dyrlægen, og det fungerede slet ikke.
    Så jeg har måttet forsøge mig frem, lidt af gangen indtil balancen var fundet.
    Det ER en kompliceret sygdom.

    Men hun levede med sygdommen i 7 år, og da balancen var fundet, så kørte hun bare derudaf uden nævneværdige problemer, det var ikke det der tog livet af hende, men en spondylose.



  • #13   18. jun 2014 tak for dit svar. vi har besluttet at give hende lidt mere tid på dyrlægens foder, der er ca 5 kilo tilbage, bare så jeg er sikker på hun er ovre det inden jeg eksperimentere.

    Men hvordan vil jeg kunne se om hun ikke ville kunne tåle tingene? sygdommen blev jo opdaget ved et tilfælde som udlukkelses metode. hun havde INGEN af de normale symptomer, så er ikke sikker på jeg ville kunne genkende tegnene hvis det skulle opstå igen.
    (må indrømme jeg faktisk er i tvivl om troværdigheden af dyrlægens prøve, da hun ingen tegn havde, ikke er den type hund der er disponeret for det, ikke havde spise noget andet end normalt da hun blev syg og hun blev omgående rask efter hun var kommet af med afføringen efter den forstoppelse hun også havde. efterfølgende helt normalt og fin afføring bortset fra mængden er blevet større fordi hun ikke får barf mere)


  • #14   18. jun 2014 Hun vil få ondt, evt. gå i bedestilling, opkast, dårlig mave/lys fedtet afføring, på sigt hvis det er kronisk, afmagring, dårlig pels, dårlig trivsel generelt.
    et akut anfald kan være rigtigt grimt.


  • #15   18. jun 2014 ok mange tak. hun skal have taget en ny blodprøve i næste uge, så kan det være jeg skal snakke med dyrlægen om at have ham med på råd når vi forsøger sådan at vi hurtigt kan få en tid hvis hun begynder at vise unormal adfærd.

    Hun er lige startet i løbetid i dag, så jeg tør ikke begynde på noget før hun er færdig med det, da det ikke altid er til at regne med adfærden i løbetiden syntes jeg, så det kan evt være svært at se hvordan hun reagere på det.

    Mange tak for dine svar, lige et mere, Hvad bruger du som godbidder? vi træner hver dag, og hun er ikke helt tilfreds med at bruge foder som godbidder.


  • #16   18. jun 2014 skulle der udvises adfærd, så tag foderet fra hende, og sørg for væske.
    start langsomt op med fedtfattig skånekost - smatris/kylling/fisk fx.
    hav evt. noget syreneutraliserende i huset, min gylpede en del når hun fik det lidt skidt, men kunne selv få hende på ret køl igen.

    til træning havde jeg fx kogt kyllingetern i små små bidder, så det kunne strækkes.
    frolic, kiks, frikadeller ol. duede ikke i længden.

    Det lyder som en god ide lige at få hende tjekket, for har der ikke været nogle symptomer som sådan, så er det jo slet ikke sikkert at det er bugspytkirtlen.


  • #17   18. jun 2014 tusind tak fordi du gider fortælle lidt om dine erfaringer.


  • #18   18. jun 2014 Det er da så lidt, jeg håber det viser sig, at det ikke er det din tæve fejler.

  • #19   18. jun 2014 ja, det håber jeg også. hun virker i hvertfald ikke på nogen måde syg lige i øjeblikket. smiley

Kommentér på:
betændelse i bugspytkirtlen - foder?

Annonce