3.167 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Hund i bilen - er din hund spændt fast? Hund i bilen - er din hund spændt fast?

Er det egentligt lovpligtigt at have sin hund spændt fast eller være i bur i bilen? Nogle siger at det er, andre siger at det ikke er?

9 ud af 10 gange er min hund spændt fast, når han opholder sig i bilen, men efter i dag skal han være spændt fast ALTID !

I dag er jeg LYKKELIG over at han var spændt fast, ellers var det værst tænkelige sket smiley
Vi kører på vej større vej hvor det er tilladt at køre 60 eller 70 km/t, der begynder at regne UTROLIGT KRAFTIGT og bilens ruder dukker til på 2 sek. Det er næsten umuligt at se noget, derfor sætter jeg farten ned til 50 km/t. Foran mig kører to biler, den ene bil skal dreje til venstre, men pga. regnen når den midterste bil ikke at reagere og kører med fuld kraft ind i den anden bil. Jeg når at katastrofe bremse og min bil stopper heldigvis lige en en halv meter fra den ramte bil.

Det var virkelig en grim oplevelse, men trøster mig selv med at det kunne være endt værre, hvis jeg havde kørt 60 km/t og hvis jeg ikke havde spændt min elskede lille mops fast....

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Assemble IKEA Hemnes and Ramnefjäll beds 1.500 kr.
  • Toilet vil ikke skylle ud 750 kr.
  • Fjerne og bortskaffe haveaffald 1.000 kr.
  • Cykel lås 400 kr.
  • plæneklipperservice Klippo Comet SE 1.000 kr.
  • Havemand til at flytte jord 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hund i bilen - er din hund spændt fast?
  • #1   21. jun 2014 Hunde betragtes som gods og må bare ikke være til gene eller fare for føreren af bilen.
    Min er spændt fast, hvis jeg er alene med ham i bilen, ellers ligger han på gulvet ved mine ben ved passagersædet.

Sørme heldigt, at du fik bremset i tide. Det kunne jo være gået grueligt galt- og sikke en idiot foran, som ikke overholder sikkerhedsafstanden

• #2   21. jun 2014 Okay, nå så det er sådan det er smiley

• #3   21. jun 2014 De SKAL ikke være spændt fast nej.

• #4   21. jun 2014 Der er ikke lovkrav om det, men jeg kører ikke med løs hund i bilen medmindre der på ingen måde er andre muligheder.

Maggie har både en sikkerhedssele til hendes kropssele og et bur til bilen. Hvis jeg katastofe bremser og hun flyver gennem luften, så er der ikke meget hund tilbage bagefter - og så er det jo MEGA farligt for passagerer med en flyvende hund. I min verden er det ikke forsvarligt og køre uden at fastgøre hunden, eller som det mindste sørge for den ikke kan flyve gennem bilen ved en hård opbremsning

• #5   21. jun 2014 Min er ikke spændt fast smiley
    Enten sidder han på forsædet hos mig, eller så er han på bagsædet i sin transporter.
    Jeg har ikke selv kørekort, men når jeg får, så skal han i bur bag i smiley

• #6   21. jun 2014 Både og - man kan faktisk godt risikere at få en bøde, hvis hunden render frit rundt i bilen.

Der er ikke nogen lovgivning der sikrer hunden, men lovgivningen omkring gods er, at det ikke må være til risiko for føreren (eller andre passager). Og det er i bund og grund en vurderingssag.

Hvis begge mine er i bagagerummet, så er de ikke spændt fast. Hvis det kun er hvalpen, så har jeg en line på ham som sidder fast i bagklappen, blot så han ikke kan hoppe over sæderne (han har nemlig været på vandretur i bilen før, mens jeg kørte. Meget upraktisk). Hvis jeg har en hund på forsædet, så kører jeg snoren rundt om sædet og spænder dem fast på den måde, men nej, jeg har ingen deciderede sikkerheds-seler til dem.

• #7   21. jun 2014 I vores gamle bil sad han mellem mig og min søster på bagsædet uden sele, og i vores nye sidder han i bagagerummet uden sele, eller bur smiley

• #9   21. jun 2014 Vores ligger som regel i bagagerummet hvor han ikke er spændt fast eller i bur (jeg har overvejet et gitter og skal også have fundet et snart). Er der ikke plads i bagagerummet, så sidder han på bagsædet spændt fast med hundesele.

• #10   21. jun 2014 På kortere ture, sidder hunden oftest på gulvet i passagersiden mellem mine ben (andre gange på skødet).
    På længere ture, sidder han på bagsædet, spændt fast med sele.

• #11   21. jun 2014 mine er altid i bur/transportkasse som spændes fast. kunne aldrig drømme om at køre uden at hunden er i bur. dette gælder også når jeg kører med andres hunde.

profilbillede
  • #12   21. jun 2014 Næh min er ikke spændt fast, for han kravler ud af sin sikkerhedssele 1 minut efter, at vi har givet ham den på.

• #14   21. jun 2014 Min hund er altid i bur når han er med i bilen. Jeg ved godt at det ingen sikkerhed er hbis det virkelig går galt. Jeg har prøvet at køre ud foran en bil som så ramte lige ind i siden af min, desværre lige i den side hvor hundeburet var spændt fast. Det resulterede i et smadret bur og en hund der tog flugten ud af den smadrede rude inden bilen kom i hold.

• #15   21. jun 2014 Chessie er spændt fast på bagsædet. Mest fordi hun ellers er i hele bilen. ;o)
    Med Luna er det lidt forskelligt.

Optimalt set ville jeg gerne have dem begge i bur, men der er pt. ikke mulighed for det i bilen.

• #16   21. jun 2014 Mine har hele det bagerste "rum" vi har fået lavet i bilen smiley Det er deres rum og med en vandskål fast placeret der.

profilbillede
  • #17   21. jun 2014 i bur,

profilbillede
  • #18   21. jun 2014 Tak for jeres svar smiley Ser ud til at det er lidt blandet hvordan folk har det med om deres hund er i sele/bur eller ikke..

Min skal i hvert fald ALTID være spændt fast fra nu af..

• #19   21. jun 2014 mine sidder i bure smiley

• #21   21. jun 2014 har vi mere end én hund med ude at køre, er de i trailer....
    Har vi kun en enkelt med, er de bagerst i bilen...
    Undtagen Resy, der sidder på bagsædet.... med tiden kommer hun i en sele...

• #22   21. jun 2014 de skal ikke spændes fast nej - mine er det altid. De skal også beskyttes bedst muligt mod ulykker

• #23   21. jun 2014 I den gamle stationcar havde jeg bur bagi og Laika lå på bagsædet. I den nye stationcar som er større, er de i bagagerummet, men ikke i bur.

• #27   22. jun 2014 Vores låger er magen til billedet fra #16 og så med et mindre gitter over sæderne, som er monteret på nakkestøtterne.

• #28   22. jun 2014 Jeg havde som sagt gerne spændt vores fast, hvis ikke han bakkede ud af selen hver eneste gang. Og et bur har vi ikke plads til.

• #30   22. jun 2014 Vores bil er ret lille og har derfor ikke plads til et bur i bagagerummet, så de er begge på bagsædet i sikkerhedsseler, og så har de et hundetæppe , som går fra forreste til bagerste nakkestøtter. Det er nemt at fjerne hvis der skal flere personer med i bilen.

• #31   22. jun 2014 Klaus:

Har du også købt hjem fra Sverige? smiley

• #32   22. jun 2014 Vi har købt en mega dyr sikkerhedssele, som er Tüv godkendt, og den bakker han som sagt bare ud af i løbet af nul komma fem.

Køter, sådan en som du viser, kan vi ikke bruge, da han sidder i bagagerummet, og øjerne er i bunden af bilen. Han skal gerne kunne sidde og se ud, hvis han vil.

• #33   22. jun 2014 Vores er i hvert sit bur.

Jeg er pinligt bevidst om, at en ulykke kan ske på et splitsekund og at der er enorme kræfter på spil i sådan en situation.
    Så jeg vælger altid og uden undtagelser at passe max på mine hunde.

• #34   22. jun 2014 Vores er sjældent med ud at køre. Han kommer kun med, når det er absolut nødvendigt, fordi vi ikke kan spænde ham fast.

• #37   22. jun 2014 Vaks kører sjældent med i bilen, men nu har jeg så fået et bur til ham, som han kan sidde i. Når jeg kører alene vil det stå på forsædet ved siden af mig (bare rolig, airbaggen har alle dage været slået fra foran). Og når vi alle er med, står det bagved imellem os andre.
    De fleste ture vi kommer til at tage er 1-2 km fra hjemmet. Det er simpelthen bare fordi, jeg ikke kan bruge timer med ham på stedet, hvis jeg først skal gå derhen.

• #38   22. jun 2014 Køter, der sidder ungerne jo. smiley

Tror de bliver pænt utilfredse med at have Max på skødet. smiley

• #39   23. jun 2014 Mine sidder i bure der er spændt fast i bilens lasteøjer. Jeg har med egne øjne set to gange alvorlige uheld med hund impliceret. Det er grimme billeder at have på nethinden af hvad det er der kan ske med hunden smiley Det ene uheld var en påkørsel bagfra med høj hastighed. En lille hund sad i en plastiktransportkasse, der blev slynget gennem bilen og ud gennem foruden. Hunden var overlevede IKKE. Føreren af bilen kom kun let tilskade. Det viste sig at plastiktransportkassen havde stået på bagsædet og var 'spændt fast' med en bagsædesele. Det andet uheld var også en påkørsel bagfra. En halvstor hund sad bag i en stationcar på gule plader. Der var ganske vist gitter bag ved sæderne, men det væltede åbenbart da hunden kom flyvende. Hunden røg ikke ud gennem forruden, men bilen blev så deformeret at højre fordør sprang op. Hunden havde fået skader og var i panik så den løb af h...... til. Det er flere år siden og jeg ved den dag ikke om føreren nogensinde fik sin hund igen og hvad der egentlig var sket med den smiley Fokus dengang var på at få hjælp til føreren af bilen.
    En af mine gode træningskammerater har - som jeg - solide bure spændt godt fast i bilen. Hun var impliceret i et uheld på vej til træning (en anden overså en ubetinget vigepligt og hamrede ind i siden på hende), hvor bilen trillede flere gange rundt. Der skete INTET med hverken hende (hurra for moderne biler med mange airbags!), hunden eller buret. Bilen var totalsmadret og meget bulet og bøjet. Men hun kunne selv kravle ud og få hjulpet en lidt rystet hund ud af buret. Det skete meget tæt på træningspladsen så vi andre hørte det og kom drønende.
    Disse oplevelser får mig til at sværge til i fastspændt bur løsningen.

• #40   23. jun 2014 alle biler kan få et bur specielt

Kommentér på:
Hund i bilen - er din hund spændt fast?

Annonce