{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.405 visninger | Oprettet:

B&C
B&C
Tilmeldt:
8. jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19

Førstegangs hund? {{forumTopicSubject}}

Hej Hundegalleri.

Jeg har et million-dollar spørgsmål:
Hvilken race/ blanding vil være en god hund for en førstegangs hundeejer som mig?


I får lige lidt info om mig og hjemmet:

Jeg er 28, bor sammen med min kæreste på en stor landejendom, min kæreste er selvstændig og arbejder mange timer, jeg går pt. hjemme indtil 1. september hvor jeg starter i fuldtidsarbejde igen. Jeg har en kat og to heste.
Jeg har aldrig haft hund før, og er heller ikke fra et hjem med hund. Min kæreste har haft hund (dværggravhund) som desværre måtte få nyt hjem da den havde utrolig svært ved at jeg flyttede ind, men det er en helt anden snak smiley
Jeg er et aktivt menneske, jeg rider mine heste et par gange om ugen, og løbetræner hveranden dag (5 km.) der ud over cykler jeg i skov og ved sø når jeg lige får lyst.

Jeg forestiller mig, at vores store gårdsplads bliver indhegnet med fine læ og lymuligheder til hunden til de timer vi ikke er hjemme, og ellers må den være i det meste af huset når vi er hjemme.

Jeg forestiller mig, at hunden må gå med mig i stalden/ hestefolden, den kunne komme med når jeg løber/ cykler osv. det jeg prøver at sige er, at den skal ikke parkeres i en hundegård (gårdspladsen) mere end højst nødvendigt.

Hunden ser jeg helst er omkring alm. labrador størrelse.
Jeg har lidt en forkærlighed for boxeren pga. dens sind. Og jeg er vild med huskyens/ mallamuttens ulvelook, men ved de har svært ved at administrere frihed uden snor smiley

Jeg vil naturligvis gerne have gode råd med på vejen, så alle bud/ råd er meget velkomne her på tråden eller pb.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Førstegangs hund?
  • #1   8. jul 2014 Jeg syntes man skal vælge lige den hund man aller mest ønsker sig smiley

  • #2   8. jul 2014 Slædehund og hest kan du glemme alt om smiley

  • B&C
    B&C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #5   8. jul 2014 Malene - og huskyerne

    Hvorfor kan man ikke have slædehund og hest?
    Jeg spørger kun af nysgerrighed, jeg har droppet tanken om at have de smukke slædehunde, da jeg har set flere steder, at de gerne vil stikke af hvis de ikke er i snor eller grundigt hegnet inde smiley


  • #6   8. jul 2014 En labrador af slanke linier synes jeg umiddelbart lyder som en race for jer...

    Den er let omgængelig med stort alle mennesker og dyr, ville elske en løbetur sammen dig og hesten.
    Eller en flatcoated retiever...

    En Husky og en boxer synes jeg ikke er en gård-hund - Forstået på den måde at de har større tendens til at ville stikke af smiley


  • #7   8. jul 2014 Hvor meget vil hunden blive aktiveret og stimulere rent mentalt ????? En understimuleret lab i god kondi 'af slanke linier' dvs. ofte jagtlinier vil være en pestilens at bo sammen med.
    Jeg tænker at der med fuldtidsarbejde og heste der skal passes og rides ikke bliver særlig meget tid til mental aktivering af hunden og så skal man ikke kigge på retrievere, schæfere, boxere, slædehunde, Dobermann, Boxer, Rottweiler og andre brugshunde. Alene hjemme udendørs hele året vil også kræve at det er en race med en god pels med rimelig tyk uld. Dvs. fuldstændig glathårede enkeltlagspelse vil være no go - fx Dansk/Svensk gårdhund, Greyhound osv. TS vil gerne kunne tage hunden med på løbe og cykelture. Altså en turkammerat der kan holde til lange ture, som ikke behøves en pokkers masse mental aktivering. Bare den får massere af motion og får lov at være med når man er hjemme. Jeg tænker faktisk en af de større terrierracer (Irsk, Kerry Blue, Soft Coated, Airedale), mellemschauzer, Finsk Lapphund, Islandsk Fårehund - måske endda Collie ??? Det lille men ved terrierracerne er jagtinstinktet. De kan være svære at have løse, da nogen af dem har meget kraftige jagtinstinkter. Jeg har selv Irsk Terrier (nr 4 i rap smiley ). Jeg træner DKK LP med min og han elsker det. Men han kunne sagtens trives uden. Bare han får sine lange ture og så ellers får lov at være med til alt hvad vi foretager os. Langt de fleste irere har sådan et liv og at træne lydighed med dem er bestemt ikke normalt smiley


  • #8   8. jul 2014 Jeg vil sige det samme som Taja En labradore kan trives rigtig godt på en gård og det er en hund du kan ha med til det hele
    Jeg vil så også sig det med Huskyen Min fætter har haft 2 stk Jeg syntes de er noget egensindige og kommer de først ud og fx jager nogle får bliver de ved med det Jeg syntes ikke det er hunde der kan være løse Bordercollien er også god men den kræver noget motion og stimolering for at trives Har selv en border/tervuern Som ikke kunne finde på at stikke af, er meget lærenæm og utrolig lydig Men igen kræver en del Dermed ikke sagt at labradoren ikke kræver noget ,for den skal også aktiveres og stimoleres lige så godt som alle andre hunde Den er bare noget næmmere at arbejde med en fx spidshunde Bare min mening smiley


  • malene
    malene Tilmeldt:
    apr 2012

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 11
    #9   8. jul 2014 Jeg synes du skal kigge på en Engelsk Springer Spaniel. Vær obs på at der findes to typer, en FT og Standard udgave.... Gå udenom FT'en smiley Jeg får min lille springer dreng hjem på fredag smiley smiley
    I forhold til hest og motion har jeg nogenlunde de samme krav som dig smiley


  • #11   8. jul 2014 Jeg vil anbefale dig at vælge en, som du meget nemt kan tage med ud til hesten smiley

    Da jeg havde hest havde jeg kun Keiko, og hun var som oftest med mig ude ved hestene hvor hun rendte løs rundt, men altid i nærheden af mig. Hun lærte hurtigt at man IKKE rendte ud på foldene med mindre man havde fået lov, og at man ikke rendte ud på ridebanen når der var heste.

    Det var guld værd, at kunne have hende med derude - hun elskede det. Nu har jeg ikke hest længere, men det ville jeg hellere ikke kunne have med den nye hvalp jeg har fået. Hestelivet og hundelivet tager hver for sig alt for lang tid, så hvis jeg ikke kunne kombinere det, kunne det simpelthen ikke fungere.


  • #12   8. jul 2014 Har du overvejet at anskaffe en internathund? De er ofte voksne, og internatet kan vurdere om hunden er et match ud fra de forventninger du har.

  • #13   8. jul 2014 Faktisk er en dalmatiner slet ikke noget dårligt valg;) den er tidligere brugt til at løbe ved siden af hestevognene;)
    Sjov og ret nem race, ikke særlig egnet til konkurrencelydighed, men kan sagtens lære det alm gængse;)
    Ikke vildt krævende, men skal naturligvis aktiveres, vil med garanti elske at løbe ved siden af hesten;)


  • #14   8. jul 2014 En schæfer af udstillingstypen være et godt bud, og det samme kunne en berner sennen.

    Begge er racer, der kan lære at begå sig sammen med heste.

    Berneren er jo den ideelle gårdhund, ofte uden jagtinstinkt. Selvstændig og ikke typen, der er så trænbar, til gengæld har den generne og temperamentet, der passer som gårdhund med kvæg/heste etc. Ofte super god til at ledsage hesten på turene.

    Schæferen er helt modsat, meget førerpleasende og god at "dressere", så lærer du den først at være meget opmærksom på dig og får den trænet godt op, så er den en super gårdhund og også en mulig ledsager ved siden af hesten.

    Begge hunderacer er robuste nok til at være ude, også i kulden, når man om vinteren skal i stalden - her så jeg ofte min venindes boxer fryse, den måtte have dækken på. Ligeledes var den lidt for lalleglad og kom nogle gange i farezonen, fordi den fjollede for meget rundt.

    Jeg har haft to forskellige schæfere og to bernere, som blev "gjort" hestesikre., Altså kunne løbe ved siden af hestene på ture, kunne ligge roligt udenfor fold og ridebane, i det hele taget lærte de fint at færdes blandt hestene, sådan at hverken de eller hestene blev bange eller kom galt afsted.

    Det kræver en del arbejde. De må under ingen omstændigheder jage hestene, de skal lære, at der er en sikkerhedsafstand, lære nogle kommandoer, så man kan styre dem fra hesteryggen. Men det er det hele værd, når man kan ride en skøn tur i aftensolen med ens to bedste firbenede venner under og ved siden af sig. Og en strandtur med hest(e) og hund(e) - YES!

    Begge racer skal være voksne før de kan klare sådanne ture, knoglerne skal skånes i vækstperioden, men det gælder alle større racer.


  • #15   8. jul 2014 En typisk husky vil vente på det ene øjeblik du er uopmærksom, hvor den kan stikke af, og nedlægge hesten.
    Så det kan ikke anbefales.



  • B&C
    B&C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #16   9. jul 2014 Sikke mange svar, og gode råd, det er super dejligt at i gider bruge tid på at komme med så gode svar, mange tak smiley

    Jeg vil rigtig gerne gå til hundetræning, da jeg jo ikke har haft hund før, syntes jeg det er det eneste rigtige at gøre smiley
    Ud over det, at træne/ lege sig frem til div. tricks og holde hundetræningen ved lige ved jeg faktisk ikke hvad man ellers kunne stimulere hunden med? Og hvor meget tid man skal bruge på det om dagen? Men det kommer vel også helt an på hunden, om den har brug for at blive "brugt" til noget eller om den gerne vil leges med.

    Jeg har aldrig hørt, at boxeren har tendens til at ville stikke af?
    Men ved godt, at slædehunde-typerne er lidt flyvske smiley

    Selv om hunden kommer til at bruge meget tid i gårdspladsen (mens jeg er på arbejde) vil jeg mene, at det er en bedre løsning end at den går indenfor hele dagen når vi ikke er hjemme?
    Den vil få et rum med gode tæpper og madras, så det er ikke et fugtigt lille hundehus der skal fungere som læ og ly når den er ude smiley

    Det er bestemt ikke et krav fra min side, at hunden SKAL med på løbe/ cykel/ rideture, men det ville være hyggeligt, hvis jeg fik en hund der gerne vil med nogle gange.

    Jeg ville være lidt tilbageholden mht. jagthunde racer, da jeg har kat, og gerne vil blive ved med at have den smiley Men jeg ved ikke hvor svært det vil være at lære en hund at mis gerne må være her?

    Mht. hestene, så rider jeg ikke stævner, kun hyggeridning når jeg har tid. Så de fleste dage er min tid med hestene ind og ud lukning, fodring og strø. Hvor en hund sagtens kan følge med mig. Det er ikke fordi jeg rider en time om dagen. slet slet ikke smiley

    Jeg har tænkt på internathund, men jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er en god idé? Jeg ville ikke være ked af at få en voksen hund, men jeg har en idé om, at det er nemmere at vende en hvalp til kat, hest, stor gård osv. end en voksen hund?

    Jeg tror jeg gerne vil undgå langhårede racer, jeg forstiller mig der er temmelig meget støvsugning efter de har været en tur gennem huset når de fælder?

    Ginne - Bolognese:
    Vil en Husky nedlægge hestene??? Har de så vildt et jagtinstinkt? Nu er det ret store heste jeg har (155 og 175 cm i stang) men det er måske bare en udfordring?

    Er der hunderacer jeg skal gå langt udenom, hvis jeg vil beholde min kat og mine heste?
    De var her trods alt først smiley :D smiley


  • #17   9. jul 2014 Jeg tænker labrador... Den har labradorstørrelse, den kan lære fint indkald, og den er en god løbemakker, den nakker ikke katte, den nakker ikke heste...

    Men egentlig er der rigtig mange racer, der passer på det du skriver.


  • #19   9. jul 2014 Jeg vil fraråde dig husky tyben når der er mange andre dyr omkrig jer Jeg kan selvfølgelig ikke sige med sikkerhed at en husky ikke kan lære det Men jeg har aldrig set en husky der bare kunne gå løs og blive hjemme Og det med hår De fleste hunde fælder Mine fælder ikke mere end min mors Labradore og min datters lille Dansk Svensk gårdhund smiley

  • #20   9. jul 2014 Jeg har en hund der er semi-langhåret, og så har jeg en der er ultra kortpelset - og det er den kortpelsede der fælder klart mest smiley

  • B&C
    B&C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #21   9. jul 2014 Jeg har også droppet tanken om at eje en slædehunde type, jeg syntes de er SÅ smukke, men hvad nytter det hvis de ikke passer ind i mit liv... Har lige set en anden tråd med en uvidende ejer af husky hvalp, og dér vil jeg ikke hen smiley så jeg er bare rigtig glad for de gode råd.

    Når jeg tænker på langhårede hunde og fælde indedørs, ser jeg de der "rotter" der triller rundt i hjørner og under sofaer smiley Men hvis korthårede racer fælder lige så meget så er det vel ikke dét jeg skal fokusere så meget på.

    Jeg er blevet lidt lun på tanken om boxer, og jeg kan se på boxer-klubben.dk, at der findes kendler der tester forældrene for HD, spondylose og Hjerteproblemer. Dét syntes jeg virker rigtig smart (ved ikke om dette findes for alle racer?) Jeg er også ret glad for boxerens fjolle-sind smiley


  • #22   9. jul 2014 Tror meget det kommer an på den enkelte race - dalmatineren fælder meget hele året rundt, det er jo ikke sikkert boxeren gør smiley

    Jeg har personligt ladet min kærlighed for sindet vægtet højere end mit had til at støvsuge smiley


  • B&C
    B&C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #24   9. jul 2014 Jeg ved ikke om jeg er forelsket i boxeren endnu, men jeg er google-fanatiker smiley Så jeg googler alt inden jeg tager en beslutning.

    Men ja, jeg vil klart besøge et par opdrættere inden jeg beslutter mig for en race, det er et vigtigt valg at træffe smiley


  • B&C
    B&C Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
    #25   9. jul 2014 Jeg ved ikke om jeg er forelsket i boxeren endnu, men jeg er google-fanatiker smiley Så jeg googler alt inden jeg tager en beslutning.

    Men ja, jeg vil klart besøge et par opdrættere inden jeg beslutter mig for en race, det er et vigtigt valg at træffe smiley


  • #26   9. jul 2014 Ja - de har så meget jagtinstinkt..
    det er ikke sikkert den kunne gøre jobbet, men den ville forsøge.

    Inden vi fik helt fattet hvor vigtig snoren er på en husky, da jana var ca. 1/2 år gammel, havde hun allerede taget flere fugle, en hare og havde været inde på en fold med tyre - som heldigvis havde nosser nok til at stå fast og bede hende fise af. Jeg er faktisk sikker på at var de vendt om i flugt, så havde hun taget et ben på en af dem..
    Når vi luftede i hundeskov med dyrehegn, startede vi altid med at gå en rundte i snor, og hegnet blev vurderet af både mig og hunden. Var der et svagt punkt, så skulle snoren ikke af, så blev det forsøgt forseret.. Jeg kan huske engang jeg havde vurderet det var fint. og Jana havde så set at nettet der danner de øverste (180 cm) løkker et sted er let bøjet - så hullet i nettet er lidt større. Fandme om ikke hunden ved omgang nr. 2 forsøger at springe igennem lige det hul hvor der er nogle få cm. ekstra plads. Heldigvis havde hun fejlvurderet hullet..

    Det er livet med en husky. De vurderer dig og omgivelserne - altid, og de tar de chancer de får for frihed og jagt!

    Jeg synes det er fornuftigt du kigger på andre typer hunde. slædehundene er virkelig kun for folk som passer til dem. og det gør frihed underansvar og dyrehold ikke..


  • #27   9. jul 2014 En husky og de andre slædehunderacer kan ALDRIG gå løs, de ganske, ganske få der kan er simpelthen undtagelserne, der bekræfter reglen.....
    Så de er helt uegnede til dit brug, men det er du jo også selv inde på.

    Hvis du er mere til de korthårede racer (når de fælder er der ligeså mange hår, de er bare kortere og ligger løse og flyver rundt, hvor de lange hår samler sig i totter) - så kan du evt. tage de andre sennenhunde med i overvejelserne, Grosseren, Appenzelleren og Entlebucheren - ikke så almindelige som berneren, men i øvrigt en hel del sundere i racen. Jeg er meget begejstret for Grosseren, vil ikke afvise, at vi en dag kommer til at anskaffe os sådan en. En dejlig værdig, rolig og kærlig familiehund.

    http://www.de4sennenhunde.dk/index_dansk.htm
    Siden her bliver vist ikke opdateret, men fortæller lidt om typerne.

    Gør dig selv den tjeneste at overveje om du har bruge for en overstadig, lalleglad hund omkring dine heste eller en rolig velafbalanceret hund. En bokser er en dejlig hund, men kig i så fald på linjerne, se om far og mor er velafbalancerede og rolige eller overenergiske legebørn.



Kommentér på:
Førstegangs hund?

Annonce